Erikdejong schreef :
Ik lees heel vaak oude edities van tijdschriften, dat werkt erg verhelderend en geeft je soms een heel andere kijk op bepaalde zaken, moet je ook eens proberen

Dat vind ik een uitstekend idee. Zelf combineer ik dat met het lezen van oudere boeken en wetenschappelijke artikelen. Een beetje "zoals het een ingenieur betaamd" denk ik dan.
Waar ik voor probeer te waken is in de gaten te houden dat het noch de laatste inzichten, noch actuele informatie betreft. Daarmee probeer ik te voorkomen dat ik kom tot conclusies als
Blijkbaar gaat het om 72 afgevallen kielen tussen 1984 en nu met 24 levens te betreuren. En dat zijn dan alleen de bekende gevallen waarbij de kiel volledig is losgekomen.
Er is hier te lande in 2017 bijvoorbeeld nog een schip (van niet de minst bekende schipper/eigenaar/ontwerper) z'n kiel kwijtgeraakt waarbij mensenlevens te betreuren waren.
Maar ik ben blij dat je dit artikel als "verhelderend" en "een andere kijk op zaken" gevend duidt, want toen ik las "
It is frequently difficult to establish the cause of failure, and particularly
to separate a shortcoming in design or manufacture from a human error such as a grounding" dacht ik nog "daar zal Erik, die altijd stelt dat grondingen bij het normale gebruik van een schip - waar het dus tegen moet kunnen - horen, wel anders over denken". Toch mooi hoe inzichten veranderen.