Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Specifieke nadelen Albin Vega

Specifieke nadelen Albin Vega 10 dec 2014 19:29 #578910

  • koetjes
  • koetjes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
Deze boot komt uit komt uit Noord Duitsland en is naar het lijkt in zeer nette staat.
Wat Bedoel je met je opmerking over de zwaardere diesel ?
Klopt het dat de Albin Benzine een diepgang van 112 cm heeft ?
Leisure 17 - Friendship 22
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Specifieke nadelen Albin Vega 10 dec 2014 20:38 #578926

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
koetjes schreef :
Deze boot komt uit komt uit Noord Duitsland en is naar het lijkt in zeer nette staat.
Wat Bedoel je met je opmerking over de zwaardere diesel ?
Klopt het dat de Albin Benzine een diepgang van 112 cm heeft ?

Ik dacht dat het 1.17 mtr bij mij was maar ik hield altijd 1.20 mtr aan.

De orginele diesel was maar een paar PK en eigenlijk voor op zee met wat stroom onvoldoende. Er zijn diverse Vega's waar een nieuwe en vaak een zwaardere diesel in is geplaatst. Moet je even kijken welke dieselmotoren er orgineel in geplaatst waren ik dacht ???? MD6 en7 maar weet dat niet 100% zeker. Ik had een O22 en die had 13 pk en was bijna de helft meer dan de dieseltjes.
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Specifieke nadelen Albin Vega 11 dec 2014 08:30 #578984

  • Hielkoos
  • Hielkoos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
De diesel uitvoeringen van de Vega liggen inderdaad iets (5cm) dieper.
Hou maar 1mtr20 aan :-) OS22->MD6->MD7 (Mark3 Vega) Water en dieseltank vol schelen ook wel 5 cm extra. Dus waar hebben we het over?
Overigens vind ik de verstelbare schroef aan de kleine kant, dus hou je niet heel veel "kracht in het water" over van al die monster PK's
Nog een opmerking: bij een series 1 Vega staat -origineel- de (enige) accu onder dat voorste luikje waar jij zo fraai het waterballet hebt gefotografeerd.
(met een Kunst&Kitsch stemmetje-) ik schat de waarde van deze Vega zo rond de €1500-€2000 (dichtgesmeerde vriesdoppen motor, interieur etc.) een nieuw setje Vega zeilen (leuk zo'n internationale klasse) koop je in de UK voor €1500
Alle waar naar z'n geld, is ook hier het geval. Het is maar wat je wilt.
Hielkoos schippert Drascombe Coaster "Fiddler's Green" op de Westeinder en ommelanden. Slootjevaren is ook fijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Specifieke nadelen Albin Vega 11 dec 2014 10:21 #579013

Ik denk dat die verschillen in diepgang voor verschillende motoren een beetje overdreven zijn.
Een Vega heeft al gauw een oppervlak op de waterlijn van 10M2 of meer.
Dan is 1 cm al een verschil in gewicht van van 120 KG!
Voor 5 cm verschil zul je er dus al 500 kg extra in moeten stoppen en dat lijkt me erg onwaarschijnlijk.
Het verschil tussen zeewater en zoetwater is ook al bijna 3% en dat is op 3000 kg dus ook al bijna 100 kg :huh:
En bij die diepgang opgaves van 112 of 117 cm denk ik meteen aan de uitkomst van een ingewikkelde som van de ontwerper maar dat zegt weinig over de werkelijkheid.Net als gewichten die ook zelden kloppen.

Conclusie is dat de opgave van een diepgang binnen 10cm stappen vrij zinloos is.
Ad
Laatst bewerkt: 11 dec 2014 10:25 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Specifieke nadelen Albin Vega 11 dec 2014 10:29 #579015

  • Hielkoos
  • Hielkoos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
De Vega Mark 2 en Mark 3 hebben vanzichzelf een iets dieper stekende kiel.
(andere mould gemaakt van de romp)
Hielkoos schippert Drascombe Coaster "Fiddler's Green" op de Westeinder en ommelanden. Slootjevaren is ook fijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Specifieke nadelen Albin Vega 11 dec 2014 11:41 #579031

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Hielkoos schreef :
De diesel uitvoeringen van de Vega liggen inderdaad iets (5cm) dieper.
Hou maar 1mtr20 aan :-) OS22->MD6->MD7 (Mark3 Vega) Water en dieseltank vol schelen ook wel 5 cm extra. Dus waar hebben we het over?
Overigens vind ik de verstelbare schroef aan de kleine kant, dus hou je niet heel veel "kracht in het water" over van al die monster PK's
Nog een opmerking: bij een series 1 Vega staat -origineel- de (enige) accu onder dat voorste luikje waar jij zo fraai het waterballet hebt gefotografeerd.
(met een Kunst&Kitsch stemmetje-) ik schat de waarde van deze Vega zo rond de €1500-€2000 (dichtgesmeerde vriesdoppen motor, interieur etc.) een nieuw setje Vega zeilen (leuk zo'n internationale klasse) koop je in de UK voor €1500
Alle waar naar z'n geld, is ook hier het geval. Het is maar wat je wilt.

Weinig last gehad van de genoemde monster PK's en kon toch gewoon 5 kn aanhouden als gemiddelde snelheid met mijn O22 en heb nooit iets gemerkt dat de schroef aan de kleine kant was. Tevensje opmerking over de ënige¨accu onder de vloerluikjes kan ik niet onderschrijven. Bij mij stonden er keurig een start en een assecoire accu.
Je prijs indicatie is wel wat aan de lage kant misschien en voor die prijs worden ze echt niet in een goede staat aangeboden. Voor een ¨zeer goede staat¨ betaal toch nog wel snel 8000 euris of meer. Maar het is zoals ik zei, ¨gewoon doorzoeken en je vindt er gegarandeerd een nette Vega voor een nette prijs. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Specifieke nadelen Albin Vega 11 dec 2014 12:13 #579038

De rompsnelheid van een Albin Vega is ongeveer 6,4 knopen.
Dan heb je voor 5 knopen inderdaad maar 5-6 pk nodig voor een Vega.
De benodigde pk's gaan nl meer dan kwadratisch omlaag .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Specifieke nadelen Albin Vega 11 dec 2014 12:27 #579041

  • Hielkoos
  • Hielkoos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
svalk schreef :
Je prijs indicatie is wel wat aan de lage kant misschien en voor die prijs worden ze echt niet in een goede staat aangeboden. Voor een ¨zeer goede staat¨ betaal toch nog wel snel 8000 euris of meer. Maar het is zoals ik zei, ¨gewoon doorzoeken en je vindt er gegarandeerd een nette Vega voor een nette prijs. B)

Mee eens, ik had het dan ook specifiek over DEZE Vega. (ben wat alergisch voor vriesdoppen met plastic-steel dichtgesmeerd) €8000 voor een prima Vega is een OK prijs. Inderdaad gewoon doorzoeken :-)

Mijn #1033 had indertijd een nieuwe Volvo MD2010 (+alle aandrijf techniek vervangen: tank, gashandel, accu, schroefas enz.) en heb ik -in de "goede tijd" verkocht voor €14000 -of zoiets, ik weet 't niet precies meer.
Zo'n 2010 heeft ook maar 10PK en was meer dan zat, ook "op stroom" ...
Hielkoos schippert Drascombe Coaster "Fiddler's Green" op de Westeinder en ommelanden. Slootjevaren is ook fijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Specifieke nadelen Albin Vega 11 dec 2014 12:44 #579044

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Hielkoos schreef :
svalk schreef :
Je prijs indicatie is wel wat aan de lage kant misschien en voor die prijs worden ze echt niet in een goede staat aangeboden. Voor een ¨zeer goede staat¨ betaal toch nog wel snel 8000 euris of meer. Maar het is zoals ik zei, ¨gewoon doorzoeken en je vindt er gegarandeerd een nette Vega voor een nette prijs. B)

Mee eens, ik had het dan ook specifiek over DEZE Vega. (ben wat alergisch voor vriesdoppen met plastic-steel dichtgesmeerd) €8000 voor een prima Vega is een OK prijs. Inderdaad gewoon doorzoeken :-)

Mijn #1033 had indertijd een nieuwe Volvo MD2010 (+alle aandrijf techniek vervangen: tank, gashandel, accu, schroefas enz.) en heb ik -in de "goede tijd" verkocht voor €14000 -of zoiets, ik weet 't niet precies meer.
Zo'n 2010 heeft ook maar 10PK en was meer dan zat, ook "op stroom" ...

Ok, ik had de betreffende Vega niet gezien en heb die ook niet specifiek aangehaald. Mijn verhaal is meer als algemene info bedoeld. En ja, dichtgesmeerde vriesdoppen duidt op geen en slecht onderhoud en betaal je altijd je tol ! :(
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Specifieke nadelen Albin Vega 11 dec 2014 18:03 #579105

  • koetjes
  • koetjes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
Even wat recht zetten.
De Vega waarvan ik het nummer doorgaf is niet de uitvoering die ik laatst bekeken heb.
Die Vega is denk ik werkelijk niet meer veel meer dan 2000 Euro waard.
De andere Vega is in zeer goede staat (wel serie 1) onderhouden met Duitse Gründlichkeit.

Bijlage _751.jpg niet gevonden



Bijlage _74.jpg niet gevonden




Nadeel (?) is de Albin 022 benzine motor.
Heb wel een ander probleem vastgesteld na de opmerkingen over het gewicht.
Mijn stallingstrailer heeft twee assen met een draaglast van 1350 kg.......
Bijlagen:
Leisure 17 - Friendship 22
Laatst bewerkt: 11 dec 2014 20:32 door koetjes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Specifieke nadelen Albin Vega 13 dec 2014 09:35 #579431

  • koetjes
  • koetjes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
Vega gaat het waarschijnlijk niet worden, ik heb geen zin om een grotere trailer aan te schaffen
De mijne heeft een beladingscapaciteit van 2400 kg.
Hoeveel gewichtspercentage moet je ongeveer bij het zeer postief aangegeven gewicht uit de folder optellen ?
Op de trailer is voor mij met lege brandstof en water tank en zonder ankers en los en het meeste losse materiaal.
Leisure 17 - Friendship 22
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.144 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl