Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Specifieke nadelen Albin Vega

Specifieke nadelen Albin Vega 24 nov 2014 10:51 #574274

  • koetjes
  • koetjes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
Overweeg mogelijk een Albin Vega aan te schaffen.
Bij de Schepenkring wordt een scherp geprijsde Albin aangeboden.
Ik krijg weinig info van de aanbieder mbt de staat van het Polyester (osmose)
Een Albin staat toch bekend om de goede Polyester kwaliteit, is dit weer een geval van goedkoop is duurkoop ?
Zijn er naast het nadeel van het varen onder motor nog andere nadelen bij de vaareigenschappen ?
Vaar nu met een Friendsip 22 en wil graag wat groter met een geringe diepgang.
Leisure 17 - Friendship 22
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Specifieke nadelen Albin Vega 24 nov 2014 11:14 #574281

Enige nadeel wat ik ken is de plaats van de schroef achter het roer ( maar dat gaat nu eenmaal moeilijk anders) en de niet precies in de lengterichting lopende schroefas.Dat maakt het manouvreren onder motor nogal een kwestie van wennen.
www.zeilersforum.nl/mediawiki//index.php/Albin_Vega
Er is trouwens ook een polossing voor gevonden, zie foto

Zoals je ziet is er een zeilersforum wiki van.
Ad
www.marktplaza.nl/M37340577/1/Albin-Vega-37340577.jpg
Laatst bewerkt: 24 nov 2014 11:15 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Specifieke nadelen Albin Vega 24 nov 2014 11:22 #574284

Het voordeel is dat een Albin Vega goed kan bijliggen met windkracht 10 op de oceaan voor zo'n klein bootje. Het nadeel is dat dit de boot doordoor een (in mijn ogen niet helemaal verdiende) cultstatus heeft gekregen. Daar zul je voor betalen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Specifieke nadelen Albin Vega 24 nov 2014 11:42 #574291

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
De boot loopt niet zo hoog aan de wind, mede door de buitenop staande genuarail. De boot pikt door de vollere neus ook vrij makkelijk Ijsselmeerpaaltjes. Halve/ruime wind zeilt de boot relatief snel door de buitenop staande genuarail (wijde spleet tussen genua en grootzeil), de redelijk lange waterlijn en het redelijk vlakke onderwaterschip.

Op ruime koersen met hoge golven is er niet heel veel controle met het roer. Sportief met de verlenger sturen vanaf de kuiprand/gangboord is lastig.

Het achteruitvaren op de motor (slecht) is neem ik aan bekend. Er staat me iets van bij dat de oudere types wat problemen hadden met de mastondersteuning maar zeker weten doe ik dit niet.

Ik zou doorsparen voor een Albin Ballad vanaf 1977/78.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Specifieke nadelen Albin Vega 24 nov 2014 11:48 #574293

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8138
De stuureigenschappen worden veelal verbeterd door de toevoeging van een hulproer achter de schroef. Zie oa het verkoop topic van Noorderling hier op het forum voor foto's daarvan.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Specifieke nadelen Albin Vega 24 nov 2014 12:14 #574302

  • Espiritu
  • Espiritu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 800
koetjes schreef :
Ik krijg weinig info van de aanbieder mbt de staat van het Polyester (osmose)
Een Albin staat toch bekend om de goede Polyester kwaliteit, is dit weer een geval van goedkoop is duurkoop ?

Hoeveel informatie over osmose wil je hebben van de eigenaar?
Als het scheepje geen osmose heeft valt er weinig meer over te zeggen dan 'geen osmose'; als het wel osmose heeft dan is de vraag in welke mate en moet je zelf beslissen of je dat aan wilt pakken.

Voor zover mij bekend staan Vega's niet bekend als scheepjes die 'vaak' osmose krijgen, maar zelfs als dat wel zo is wil dat niet zeggen dat er met dit scheepje iets mis is. Net zo goed als er schepen van merken die níet als gevoelig voor osmose bekend staan wel osmose kunnen hebben.

Osmose is overigens geen ramp; zeker niet als het slechts om enkele bubbeltjes gaat.

Keur (zelf of met een keurder) een scheepje voor je een bod doet, en ga niet uit van algemene opvattingen. Dat geeft je hoogstens enkele aandachtspunten, maar dat zijn altijd dingen die je sowieso al moet controleren voor aankoop.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Specifieke nadelen Albin Vega 24 nov 2014 12:15 #574303

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Even vergeten dat je een geringe diepgang wilt. Dan is de Ballad geen optie. Die steekt behoorlijk dieper dan de 155 cm die de folder opgeeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Specifieke nadelen Albin Vega 24 nov 2014 12:34 #574312

  • Hielkoos
  • Hielkoos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
Nadelen:
-mastondersteuning (is te verhelpen) maar moet wel even serieus bekeken worden.
-relatief korte kooien (allen +/- 1mtr95) en weinig binnenruimte.
-originele binnenbekleding schuimlaag lost op en komt los.
-originele motor constructie met holle as en verstelbare schroef is onderhouds gevoelig en onderdelen worden schaars.
-schroef achter roer geeft potentieel wat manouvreer uitdagingen (je went er aan hoor) en over dat hulproer heb ik m'n eigen gedachtes.
-originele dek/romp kitnaad is vaak vergaan en lekt dan. Goed te verhelpen.
-soms zie je wat schade aan het bronzen klemblok (om de roerkoning) van de helmstok: even checken op scheurtjes.
-balsa sandwich kern van dek kan soms wat zompig worden, gevolg plaatselijk verend dek. Is te verhelpen maar hoeft niet persé (?)

Voordelen:
-fijn, super-zeewaardig schip!
-budgetvriendelijk en houdt z'n waarde (let op: wel op onderhoud blijven investeren).
-alles is er al over gezegd en geschreven, voor alle technische problemen zijn oplossingen.
-actieve gebruikers kring internationaal en in NL.
-best wel veel onderdelen (alu ramen, deksles voor bakskisten etc.) goed verkrijgbaar.
-ik heb zelf nog NOOIT een Vega met veel osmose gezien, de kwaliteit van het polyester werk is buitengewoon. Wel kan er -bijvoorbeeld bij verkeerde ondersteuning s'winters) wat vervorming optreden.
-er zijn veel leuke en inspirerende reisboeken en youtube filmpjes met/van een Albin Vega.
-Weinig diepgang met integrale ballast, je kiel komt niet gauw los ;-) Constructie is stevig (schaamrood: wel eens bonkend tot stilstand gekomen op het Veerse meer met een helling van >40graden...)
-het hele interieur is met een schroevendraaier en een waterpomptang te verwijderen voor vervanging/upgrades/lakwerkindegarage enz. :whistle:

Conclusie -wat mij betreft- met enig technisch inzicht en handigheid heb je een leuke oceaanzeiler voor relatief weinig. Zelf zou ik voor een Vega met een nieuwere motor en schroef-as gaan, waar ook de mastondersteuning is aangepakt.

Groetjes, Hielke
(mijn Vega was #1033 "Drivfjäder", waar Bart nog steeds met veel plezier mee rondzeilt als "Zilverrug")
Hielkoos schippert Drascombe Coaster "Fiddler's Green" op de Westeinder en ommelanden. Slootjevaren is ook fijn.
Laatst bewerkt: 24 nov 2014 14:58 door Hielkoos. Reden: schrijfvauten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Specifieke nadelen Albin Vega 24 nov 2014 12:43 #574316

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
koetjes schreef :
Overweeg mogelijk een Albin Vega aan te schaffen.
Bij de Schepenkring wordt een scherp geprijsde Albin aangeboden.
Ik krijg weinig info van de aanbieder mbt de staat van het Polyester (osmose)
Een Albin staat toch bekend om de goede Polyester kwaliteit, is dit weer een geval van goedkoop is duurkoop ?
Zijn er naast het nadeel van het varen onder motor nog andere nadelen bij de vaareigenschappen ?
Vaar nu met een Friendsip 22 en wil graag wat groter met een geringe diepgang.

Het polyester van een Vega is van goede kwaliteit al schijnen de Vega's tot nummer 1600 beter dan de daarop volgende. Bij Albin begon met toen ook het grote geld te ruiken. Je kunt al een goede Vega kopen voor een paar duizend euro. Er zijn er 3400 van gemaakt en er zijn er nog wel een fors aantal over. Ik heb de mijne verkocht in 2009 toen voor 10.000 euro incl. bootwagen en die zag er werkelijk nog perfect uit en was heel veel aangedaan, dit ondanks de O22 benzine motor. :ohmy:

De specifieke nadelen zijn de mastondersteuning en het achteruit varen maar is beide goed op te lossen.
De Vega's zijn nu zo'n halve eeuw oud en er met de blik van 2014 naar kijken zal mischien nog wel andere punten geven maar als je er met de blik van 1970 naar kijkt en met de weenschap dat de Zweden zeggen dat Per Brohäll dronken was toen hij de Vega tekende kom je misschien nog een heel eind. :ohmy:
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Laatst bewerkt: 24 nov 2014 12:46 door svalk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Specifieke nadelen Albin Vega 24 nov 2014 14:20 #574352

svalk schreef :
dat de Zweden zeggen dat Per Brohäll dronken was toen hij de Vega tekende :ohmy:

Och , dan was hij niet echt een uitzondering onder de Zweden. :huh: :laugh:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Specifieke nadelen Albin Vega 24 nov 2014 15:01 #574363

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Ik zou doorsparen voor een Albin Ballad vanaf 1977/78.[/quote]

Eigenlijk zou je je naam moeten veranderen in 'Balladlover' ;)
De Ballad steekt wel te diep voor her Zuidlaardermeer.
Sorry had je zelf ook al vermeld.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 24 nov 2014 15:06 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Specifieke nadelen Albin Vega 24 nov 2014 15:25 #574373

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Klopt Douwe :) Prima boten. Misschien wel het (enige?) alternatief op een Contessa 31. Maar ja, hij gaat niet in plané. Misschien koop ik 'm wel als ik ooit niet meer in plané hoe ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Specifieke nadelen Albin Vega 24 nov 2014 15:26 #574375

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Yellow Boat schreef :
svalk schreef :
dat de Zweden zeggen dat Per Brohäll dronken was toen hij de Vega tekende :ohmy:

Och , dan was hij niet echt een uitzondering onder de Zweden. :huh: :laugh:
Ad

Hoezo Ad, heb jij meer voorbeelden van dronken ontwerpers ?
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Specifieke nadelen Albin Vega 24 nov 2014 15:32 #574376

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Boatlover schreef :
Klopt Douwe :) Prima boten. Misschien wel het (enige?) alternatief op een Contessa 31. Maar ja, hij gaat niet in plané. Misschien koop ik 'm wel als ik ooit niet meer in plané hoe ;)

Ballad is zeker een goed schip wat onworpen is door Rolf Magnusson en hij was toevallig niet dronken toen hij de Balad tekende en is het schip ondanks zijn leeftijd van ca. 50 jaar nog steeds erg in trek.
Rolf heeft trouwens ook nog een paar On OFF's look a likes gemaakt van de Balad. ;)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Specifieke nadelen Albin Vega 24 nov 2014 15:43 #574379

  • Hielkoos
  • Hielkoos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
koetjes schreef :
Overweeg mogelijk een Albin Vega aan te schaffen.
Bij de Schepenkring wordt een scherp geprijsde Albin aangeboden.

Is dat die met die blauw gespoten romp en mooie belettering?

Dit is een series I vroege-Vega :-) let er op dat hier wel de originele motor instaat (een direct gekoelde Volvo) met zo'n combi-box verstel mechanisme. daar hoeft op zich niets mis mee te zijn, maar wel iets om in/mee te rekenen. Ook zie ik (op de postzegel-foto) een rare stalen plaat binnen, ter hoogte van de mastvoet?

My 2cts... en je weet: gratis advies is maar "zoveel" waard B)
Hielkoos schippert Drascombe Coaster "Fiddler's Green" op de Westeinder en ommelanden. Slootjevaren is ook fijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Specifieke nadelen Albin Vega 24 nov 2014 18:56 #574452

  • koetjes
  • koetjes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
Kan er voor het manoeuvreren ook een hulpmotortje achter hangen toch ?
Leisure 17 - Friendship 22
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Specifieke nadelen Albin Vega 24 nov 2014 19:00 #574455

  • koetjes
  • koetjes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
-originele dek/romp kitnaad is vaak vergaan en lekt dan. Goed te verhelpen.

Hoe kun je dit verhelpen ?
Leisure 17 - Friendship 22
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Specifieke nadelen Albin Vega 24 nov 2014 20:12 #574478

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Je kunt het weer afkitten maar is m.i. niet echt een sustainable solution en ¨gemakkelijk te verhelpen ¨is sneller op geschreven dan goed uitgevoerd maar het is een redelijk bekend probleem vanwege de leeftijd en is zeker niet het enige type schip wat er last van heeft.
Alle dek - romp bouten eruit halen en het dek wat lichten en vervolgens opnieuw afkitten is wel een behoorlijke klus maar is goed te doen. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Specifieke nadelen Albin Vega 24 nov 2014 21:33 #574507

Als je nu naar een nieuwe boot kijkt zijn er twee opties:

Als de wiedeerga een klusproject kopen. Dan de hele winter klussen en dan volgend jaar de plomp in. Meestal met een leger dan begrootte portomonnee...en/of een chagarijnige vrouw met aandacht te kort.

Óf je beseft dat ju nu een maand of 4-5 hebt om aan alle bomen te schudden en te kijken of je iemand kan vinden die je blij maakt met de inhoud van jouw portomonnee en die je er een goed schip voor wil geven. Risico dat je dat niet vind is er natuurlijk...

Aan het eind van de winter worden verkopers meestal wat ongeduriger...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Specifieke nadelen Albin Vega 25 nov 2014 06:29 #574535

  • CO26
  • CO26's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 377
Paul Schot is met zijn Vega rond de wereld geweest, op zijn website staat ook het verhaal van de voorbereiding en de tekortkomingen van een Vega.
www.syrebellion.com/info-boot.htm
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Specifieke nadelen Albin Vega 25 nov 2014 08:05 #574541

  • Hielkoos
  • Hielkoos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
koetjes schreef :
-originele dek/romp kitnaad is vaak vergaan en lekt dan. Goed te verhelpen.

Hoe kun je dit verhelpen ?

1) de makkelijke en niet zo grondige manier: openkrabben met een hoekschraper, afplakken en dichtkitten. En je kan weer een paar jaar vooruit. :whistle:

2) de dek/romp verbinding zit tevens gebout. de moertjes aan de binnenkant hebben een "fijne draad" en trillen daarom tevens makkelijk los... de moeilijke en grondige manier: alle boutjes verwijderen, en het dek een paar mm oplossen met een kegje. Flink afkitten en daarna de boel weer samenbouten en gelijk RVS boutjes met nylock moeren gebruiken (ga maar een grote doos bij de groothandel halen B) ) NB de verstaging zit tevens vast op een soort omgekeerd U-profiel onder deze opstaande rand met dezelfde bout/moeren. In ieder geval loont het om deze bevestiging goed te controleren en alle moertjes even vast te zetten (zitten bij een oudere Vega gegarandeerd los)
Hielkoos schippert Drascombe Coaster "Fiddler's Green" op de Westeinder en ommelanden. Slootjevaren is ook fijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Specifieke nadelen Albin Vega 25 nov 2014 08:11 #574542

  • Hielkoos
  • Hielkoos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
koetjes schreef :
Kan er voor het manoeuvreren ook een hulpmotortje achter hangen toch ?

Tsja dat kan, alleen kan je daar -door het achterdek en de verstaging op de hek- niet heel makkelijk bij.

Je ziet wel veel -vooral Amerikaanse- Vega's met dit soort constructies (BBM aan de hek); zeilers die hebben uitgerekend dat de OS2 benzine + combibox motorisering vervangen voor een hele nieuwe plof ook niet een heel economische oplossing is. (daar komt nog bij dat combibox onderdelen in Europa nog wel te vinden zijn maar in de VS niet) Ook de hulproer constructie (C) Arend Schram van de Vega kring is niet heel bekend.

Persoonlijk vind ik dit hulproer ook te complex en teveel extra onderdelen die kapot kunnen gaan.

Je kan er ook mee leren leven. De Vega stuurt alleen als je er een beetje gang in houdt. Je moet er dus wel mee durven "gooien en smijten" Dan is het allemaal prima te doen!
Hielkoos schippert Drascombe Coaster "Fiddler's Green" op de Westeinder en ommelanden. Slootjevaren is ook fijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Specifieke nadelen Albin Vega 25 nov 2014 08:21 #574547

  • Tilikum
  • Tilikum's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 383
Bij mijn (vroegere) Vega ontstond er ruimte tussen de twee helften: een spleet bij de boeg. Want de Vega is blijkbaar uit twee helften gebouwd, die later aan elkaar zijn geplakt. Opvullen met epoxy is de remedie.
Overigens werkten bij mij op zee de schotten vaak los. De boot is een soort banaan - ik had altijd moeite om aan de wind de voorstag goed strak te krijgen. Die voorstag is bij mij (met windkracht 7 op de Noordzee) een keer losgekomen omdat het boegbeslag (dat driehoekje) afbrak. Ik herinner me dat ik zittend op het voordek de rolfok in bedwang probeerde te houden en dat de ranselende genua me heen en weer schoof op het dek tot de railing me tegenhield.
Enfin, verder is het wel een aardige zeeboot, al vind ik hem ook wat overgewaardeerd. Met ruime wind erg snel - heb hem wel eens langdurig in plane gekregen tot boven de 10 knoop. Aan de wind vond ik het altijd een ramp, vooral door dat paaltjespikken. Maar ik ben er ook wel eens mee naar Noorwegen gezeild en heb me toen nooit onveilig gevoeld, hoewel we toen een puist wind tegenkwamen.
Chris
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Specifieke nadelen Albin Vega 25 nov 2014 08:54 #574551

svalk schreef :
Yellow Boat schreef :
Och , dan was hij niet echt een uitzondering onder de Zweden. :huh: :laugh:
Ad

Hoezo Ad, heb jij meer voorbeelden van dronken ontwerpers ?

Wel even goed lezen hoor. Ik had het over Zweden in het algemeen.
En merkwaardig genoed is het drankmisbruik in Zweden en Noorwegen erg groot ondanks de streng geregelde verkoop in de systembolagets.
Lijkt wel een beetje op de USA tijdens de Prohibition .Toen werd er ook bepaald niet minder gedronken.
Hoe moeilijker je het maakt , das te meer wordt er tegen gezondigd.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Specifieke nadelen Albin Vega 25 nov 2014 12:11 #574615

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Als ik juist ben geinformeerd dan is het volgend jaar uit met de monopolie positie van Systembolaget in Zweden. We wachten af. Enne die streng geregelde verkoop valt wel mee hoor. Je kunt bijna overal een Systembolaget vinden en persoonlijk ben ik er van overtuigd dat de Zweden in zijn algemeenheid serieuzer omgaan met alcohol dan wij. :lol: :lol: Zeker als het over de relatie alcohol en verkeer gaat. Heel veel Zweden drinken geen enekel biertje als ze de volgende ochtend weer moeten autorijden en dat ben ik hier nog nooit tegengekomen, dat laatste geldt overigens ook voor Noorwegen. :sick:

Nu weer on topic !
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Laatst bewerkt: 25 nov 2014 12:12 door svalk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl