Nadelen:
-mastondersteuning (is te verhelpen) maar moet wel even serieus bekeken worden.
-relatief korte kooien (allen +/- 1mtr95) en weinig binnenruimte.
-originele binnenbekleding schuimlaag lost op en komt los.
-originele motor constructie met holle as en verstelbare schroef is onderhouds gevoelig en onderdelen worden schaars.
-schroef achter roer geeft potentieel wat manouvreer uitdagingen (je went er aan hoor) en over dat hulproer heb ik m'n eigen gedachtes.
-originele dek/romp kitnaad is vaak vergaan en lekt dan. Goed te verhelpen.
-soms zie je wat schade aan het bronzen klemblok (om de roerkoning) van de helmstok: even checken op scheurtjes.
-balsa sandwich kern van dek kan soms wat zompig worden, gevolg plaatselijk verend dek. Is te verhelpen maar hoeft niet persé (?)
Voordelen:
-fijn, super-zeewaardig schip!
-budgetvriendelijk en houdt z'n waarde (let op: wel op onderhoud blijven investeren).
-alles is er al over gezegd en geschreven, voor alle technische problemen zijn oplossingen.
-actieve gebruikers kring internationaal en in NL.
-best wel veel onderdelen (alu ramen, deksles voor bakskisten etc.) goed verkrijgbaar.
-ik heb zelf nog NOOIT een Vega met veel osmose gezien, de kwaliteit van het polyester werk is buitengewoon. Wel kan er -bijvoorbeeld bij verkeerde ondersteuning s'winters) wat vervorming optreden.
-er zijn veel leuke en inspirerende reisboeken en youtube filmpjes met/van een Albin Vega.
-Weinig diepgang met integrale ballast, je kiel komt niet gauw los
Constructie is stevig (schaamrood: wel eens bonkend tot stilstand gekomen op het Veerse meer met een helling van >40graden...)
-het hele interieur is met een schroevendraaier en een waterpomptang te verwijderen voor vervanging/upgrades/lakwerkindegarage enz.
Conclusie -wat mij betreft- met enig technisch inzicht en handigheid heb je een leuke oceaanzeiler voor relatief weinig. Zelf zou ik voor een Vega met een nieuwere motor en schroef-as gaan, waar ook de mastondersteuning is aangepakt.
Groetjes, Hielke
(mijn Vega was #1033 "Drivfjäder", waar Bart nog steeds met veel plezier mee rondzeilt als "Zilverrug")