hscharft schreef :
Als dat dan ook nog op een comfortabele manier kan, en zodanig dat ook moeder de vrouw mee wil en kan, dan zie ik daar niets mis in.
In dat comfortabele zit em nou net de kneep. Ik denk dat deze boot bij iets meer wind helemaal niet zo comfortabel meer is.
-Rare hoge zit in de kuip en breed plat kort onderwaterschip maken het naar mijn idee een hele oncomfortabele boot bij een beetje wind en zeegang. Ter vergelijk neem ik de ervaringen met een waarschip 570 (zelfde verhaal).
Bij meer wind varen de meeste zeilers de haven niet meer uit. Deze boot is daar ook niet voor bedoeld. Dit is een boot die primair gericht is op mooi-weer-zeilers. Geen storm-op-zee-zeilers. En als je op het water door meer wind wordt overvallen dan zoek je een haven op, en haal je de boot later op, of je gaat op de buitenboordmotor naar een haven toe. Ik denk niet dat deze boot gebruikt gaat worden voor meerdaagse zeereizen, en op kleiner water is er altijd wel een haven binnen bereik. Waar je dan heel ruim en comfortabel binnen kunt zitten terwijl de regen op je dak klettert...
Voor een gezin met kleine kinderen is dit een leuke boot om te kijken of je zeilen leuk genoeg vindt om er verder mee te gaan. Dan is het nog vroeg genoeg om te bepalen of je een jacht wil dat scherper aan de wind kan.
Ook hier weer de comfort factor die om de hoek komt kijken die ik aan het begin van deze post noemde. Ik wil hier de vergelijking aanhalen met gitaarspelen.
Jantje of pietje wil graag gitaar leren spelen, dat mag van pap en mam maar de eerste gitaar mag niets kosten. Er word een gitaar aangeschaft uit het goedkope segment die amper bespeelbaar is omdat het ding gewoon slecht is gebouwd. Jantje of pietje gaat vol goede moed naar zijn eerste lessen toe maar omdat het instrument bijna niet te bespelen is, is oefenen zwaar en moeilijk en komt er maar weinig moois uit dat instrument. Gevolg: de gitaar word aan de kant gezet met de stempel gitaarspelen is moeilijk en helemaal niet leuk ik stop er weer mee.
Was er nou direct een goede gitaar gekocht (die helemaal niet extreem duur hoeven zijn) dan waren de eerste paar lessen een stuk soepeler verlopen en had Jantje of Pietje zich misschien wel ontpopt tot een muzikaal wonder.
Een gitaar voor beginners die fatsoenlijk te bespelen is kost nog geen 100 euro. In vergelijking met de gitaren die professionele musici gebruiken is dat erg weinig. En om voor iemand die niet weet of hij/zij kan en wil leren spelen ga ik in ieder geval geen honderden euros uitgeven voor een betere gitaar. Voor een boot dus ook niet. Daarom had ik een Kolibri 560, voor een paar honderd euro gekocht, maar mijn vrouw vond het comfort aan boord te laag om mee te gaan. En solo-zeilen is het voor mij niet...
En als deze over een paar jaar op de tweedehandsmarkt komen voor een nog lagere prijs, dan is er een kans dat er ook weer jongeren gaan zeilen. Nu is dat vaak gewoon te duur.
Totale bull. De tweedehandsmarkt is op het moment vergeven van allerhande leuke kleine boten in een prijssegment van 500 tot 5000 euro. Ik denk niet dat het gebrek aan jongeren daar zit.
Ja, tweedehands is er veel leuks te koop voor weinig. Maar de kosten van een ligplaats zijn per jaar vaak hoger dan de aanschafprijs van een leuke boot. En daar zit het probleem. Een trailersailer kan overal worden gestald, en zelfs met de elders genoemde meerkosten voor een grotere auto ben je veel voordeliger uit dan wanneer je de jachthaven moet betalen. En dat verschil kan zeker voor jongeren genoeg zijn om toch een eigen boot te overwegen.
Als laatste wil ik nog even de stahoogte en binnenruimte aanhalen in dit segment bootjes.
Mijn ervaring (12 jaar waarschip 600) heeft mij geleerd dat binnenruimte eigenlijk totaal irrelevant is op kleine bootjes. Je brengt ongeveer 90% van de tijd door buiten in de kuip. Zowel als je in haven ligt en als je aan het zeilen bent. Ook als je drie weken met zon bootje op vakantie gaat. Een heel belangrijk ding in je arsenaal is een goede kuiptent dat vergroot je leefruimte gewoon enorm als het een paar dagen slecht weer is.
Inderdaad kan een kuiptent je leefruimte vergroten. Maar dat ding moet je dan wel meeslepen op je boot tijdens het varen. En door de regen is dat ding altijd nat en vies, en ga je 'm dan binnen opbergen? Dan heb je mot met moeder de vrouw, die wil dat vieze ding niet in haar schone boot hebben liggen. Aan dek past ie ook niet. Dat jij meer tijd i de kuip doorbrengt, dat neem ik van je aan. Maar als je in voor of naseizoen gaat varen dan is het simpelweg te koud (en vaak te nat) om in de kuip te zitten. Dan is binnen toch wel erg lekker. En als het tijdens het zeilen gaat regenen wil mijn vrouw echt niet buiten blijven. Als ze al mee zou gaan dan wil ze de mogelijkheid hebben om droog te zitten, even helpen bij een sluis of bij het aanleggen kan nog wel, maar een paar uur zitten kleumen in de regen gaat het niet worden. En dan is de binnenruimte allesbepalend geworden.
captain koek schreef :
Plusfast, ik kan helaas niet veel herkennen in je betoog. Na heel veel surfplanken, een 8,2m en een 7,7m zeilboot geniet ik nu enorm van een lekker zeilend 6,5m trailersailertje. Heerlijk op het kleine binnenwaterje dicht bij huis en zoals Team OSD beschrijft wil je ook wel eens wat verder weg en dan is het prettig als je op groot water en bij wat meer wind goed uit de voeten kunt.
Wat herken jij niet in mijn betoog? Ik stel juist dat een trailersailer een goede optie is, maar dan met meer leefruimte en voor een lage(re) prijs...