De Viko 21/22 heeft een CE C/B ?? verklaring. Met wat ik op internet gevonden heb en met m'n bescheiden trailersailer ervaring denk ik dat dit toch niet een hele goede boot is voor groter NL water als in Zeeland, op Noordzee en IJsselmeer. Wel voor binnenmeren dankzij variabele kieldiepte van 0,3- 1,3m.
De vergelijking trailersailer versus boot-vaste-kiel, tja... Boten hebben allebei een andere doelstelling, bijv. trailsailer ligt na 1 uur achter de auto en gaat via de auto-wasstraat weer de garage in. Dat gaat niet met vaste-kiel. Een trailsailer is gebouwd om op 3 puntjes op een stuiterende trailer te liggen en heeft dus verzwaringen en een bodemvorm nodig die boot minder efficiënt maken. Een klapkiel is beduidend minder efficiënt dan een vaste kiel en de kielkast levert een groot gat in de romp achter de kiel op. Een boot met vaste kiel is dus vaak lichter, stijver en heeft een betere rompvorm.
Toch zijn er ook trailersailers die redelijk (willen) presteren, maar bijv. cabineruimte opofferen (Elan, Jeannau), besparen op gewicht opbouw (Skippy), of doorbouwen op een beproefde basis (First 217).
Positief Viko21/22 is wel:
Gewicht 950 wat resulteerd in slechts 1250-1350 kg trailergewicht.
Plat onderwaterschip erg breed geeft veel aanvangsstabiliteit.
Keuze uit klapkiel en hefkiel (hefkiel=sportiever).
Kenterzeker. (Ce-C verklaring)
Zeiloppervlak minimaal 23m2 is flink op 950 kg. Levendig met weinig wind.
Goedkoop. Toch netjes afgewerkt met binnenschalen etc.
Leuke kleuren romp. Interieuropties.
Moderne uitstraling, licht interieur.
Veel binnenruimte, veel loophoogte.
Bootjesbouwer die al een aardige productie heeft.
Waarom minder:
Romp is erg hoog, doelwit voor harde wind en golven.
Aan de wind op Markermeer bij 5-6 bft? Kruishoek 130-150 grd denk ik.
Bij platslaan (90 helling) liep de boot tijdens test vol, waarschijnlijk via bakkisten.
De boot is dus niet gecompartimenteerd.
Plat en hoekig onderwaterschip geeft veel wrijving.
Boven 45 grd helling loopt richtmoment waarschijnlijk snel terug.
Door helling wijzigt de aanstroming van de romp sterk, wellicht loopt de boot dan snel uit het roer.
De kuip is wel erg klein, zelfs voor een toerboot. Met 3 man loefzijde zit je bij elkaar op schoot.
Je zit erg hoog en kwetsbaar bij slecht weer, niet in dekking van de cabine.