Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Oyster 825 valt uit elkaar?

Oyster 825 valt uit elkaar? 28 dec 2015 18:08 #692565

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Sunday schreef :
Is zo'n superrijke Rus als eigenaar eigenlijk wel te vertrouwen?

Tuurlijk wel.
Je zet tenslotte je spaargeld toch ook op de bank?
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oyster 825 valt uit elkaar? 28 dec 2015 18:32 #692581

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Klaas Meertens en Wim de Pundert hebben samen ook zo'n bootje bij hun eigen werf besteld.
Het is een echte racer (van iets meer dan 60000kg)!
www.quotenet.nl/Nieuws/Knap-we...uperyacht-Cup-156149
25mijl in drieënhalf uur! Dat doe ik ook wel eens met 22ft
Laatst bewerkt: 28 dec 2015 18:33 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oyster 825 valt uit elkaar? 28 dec 2015 18:35 #692583

captain koek schreef :

Ik zie alleen foto's van de sb zijde van de romp en de kieldoos ligt er los naast met aan 1 kant een lange flap polyester. Zijn er ook foto's waar de andere kant vd romp op staat?



Is het gat je niet groot genoeg ? ;-)

Ik denk dat zoiets begint met een scheur op de zwaarst belaste plaats, varend onder helling. Dan zal er hard getrokken worden aan het vlak net aan loef van de kiel. Als dat losscheurt neemt de kiel vervolgens de kant mee eruit die het makkelijkste losscheurt terwijl de kiel recht naar beneden gaat hangen.
De kans dat er aan de andere kant óók een stuk romp is uitgescheurd lijkt me klein.... zo slecht zijn die Oysters nou ook weer niet ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 28 dec 2015 18:35 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oyster 825 valt uit elkaar? 28 dec 2015 18:52 #692591

Ja, dat gat is mij groot zat :)

Alleen kan ik adhv de foto's niet uitsluiten dat de ellende mogelijk begonnen is met een scheur in de kiel(stomp). Ik blijf het namelijk dun vinden 20ton ballast onder 15mm polyester met 5mm tussenschotjes... Die verhouding is bij jouw Spirit vast gunstiger!
Edit, op de aanhechting kiel romp kan de breuk natuurlijk ook beginnen, vooral als het laminaat daar ook zo dun is.
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Laatst bewerkt: 28 dec 2015 20:00 door captain koek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oyster 825 valt uit elkaar? 28 dec 2015 20:22 #692625

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Hier een blog van de schipper, die Italiaan: polinastar3825.wix.com/blog
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oyster 825 valt uit elkaar? 28 dec 2015 20:49 #692646

captain koek schreef :
op de aanhechting kiel romp kan de breuk natuurlijk ook beginnen, vooral als het laminaat daar ook zo dun is.

Uit de blog van de schipper:
3 of July 2015 keel fell off, boat capsized and sank in 6 minutes. At that moment, boat was on port tack, close-hauled with partially furled main and under staysail. True wind speed – 17 knots

Dus over stuurboord hoog aan de wind met windje 5 B.
Dat rijmt met de scheur langs de kiel, kiel recht naar beneden, SB-vlak eruit.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 28 dec 2015 20:49 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oyster 825 valt uit elkaar? 28 dec 2015 21:06 #692654

Sunday schreef :
Hier een blog van de schipper, die Italiaan: polinastar3825.wix.com/blog

Video nr 4 is interessant polinastar3825.wix.com/blog#!video/ox5fn

Er zit 1 ton (geschat) lood helemaal voorin om de trim van de boot goed te krijgen.
1 ton op 13 meter vóór het zwaartepunt......
Is gedaan om de trim van dit bouwnr 2 goed te krijgen, de spiegel was ook wat gewijzigd tov nr 1.
Niet even de kiel iets naar voren, niet de motor verplaatst, niet iets met andere zware dingen gedaan, nee, gewoon een ton lood in de punt onder de vloer.

Als dat niet een shortcut is, ingegeven door kostenbesparing, dan weet ik het ook niet......

Op de site die Sunday post staat ook de naam en het bedrijf van de structural engineer.
Misschien kan een van de hier aanwezige scheepsbouwers eens een mailtje aan die man eraan wagen, en vragen waarom hij het zo ontworpen heeft?

Gary Scott-Jenner
Marine composite structural engineer at Synolo Design Ltd
2007-2013 Composite structural engineer at Oyster Yachts.
Chief Composite engineer responsible for developing all major structural laminates for all new projects including 575, 625, 725, 825, 885, 100 & 125.

www.synolodesign.com/
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 28 dec 2015 21:07 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oyster 825 valt uit elkaar? 28 dec 2015 21:17 #692658

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Één ton op totaal van 66 is toch niets? Bij mij zou dat 20kg zijn.. Die wil ik dan ook niet in m'n boeg, maar toch?
Laatst bewerkt: 28 dec 2015 21:17 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oyster 825 valt uit elkaar? 28 dec 2015 21:20 #692661

  • msas
  • msas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 438
Die ton lood helemaal voorin om de vergrote dinghy-garage te compenseren is inderdaad niet te geloven!

Op het blog van die schipper valt ook af te leiden dat er al gelijk na de eerste trip vanaf de tewaterlating problemen waren met een kiel die los zat van de romp. Zou verholpen zijn volgens de werf voor de ARC 2014. Daarna is tijdens onderhoud geconstateerd dat na de eerste transatlantische trip in de caribic er wederom ruimte zat tussen kiel en romp. Wel lef om dan toch weer met zo'n boot terug naar Europa te varen. Of kun je beter zeggen gewoon dom.

Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oyster 825 valt uit elkaar? 28 dec 2015 21:22 #692662

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16783
Één ton op totaal van 66 is toch niets? Bij mij zou dat 20kg zijn.. Die wil ik dan ook niet in m'n boeg, maar toch?

Dat schiet niet op, kun je nauwelijks invloed op trim hebben zou je zegggen :S
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oyster 825 valt uit elkaar? 28 dec 2015 21:24 #692664

  • msas
  • msas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 438
Sunday schreef :
Één ton op totaal van 66 is toch niets? Bij mij zou dat 20kg zijn.. Die wil ik dan ook niet in m'n boeg, maar toch?

Het gewicht is misschien niet zo het probleem, maar het zit wel op een erg ongunstige plek. Ruim 10 meter van het midden. Daarnaast is het gewoon pure armoede om zo'n oplossing toe te passen. Wanneer de kiel iets opgeschoven wordt, of de tanks op een andere plek komen krijg je wellicht een zelfde balans in rust, maar zodra je boot door de golven gaat bewegen wil je niet een ton lood helemaal voorin hebben zitten.

Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oyster 825 valt uit elkaar? 28 dec 2015 21:25 #692665

Sunday schreef :
Één ton op totaal van 66 is toch niets? Bij mij zou dat 20kg zijn.. Die wil ik dan ook niet in m'n boeg, maar toch?

het gaat om de manier van probleem-oplossing van boot nr 2. Niet even iets structureel opgelost, nix ervan, lood in de crashbox.... en niet vertellen tegen de koper. Cheapo shortcut.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oyster 825 valt uit elkaar? 28 dec 2015 21:37 #692670

  • msas
  • msas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 438
Het blog van de italiaanse schipper laat ook een foto zien van de bakboordzijde van de romp. Ook daar is een vergelijkbare grote lap laminaat verdwenen.

Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oyster 825 valt uit elkaar? 29 dec 2015 08:18 #692720

Inderdaad, dan wordt de matrix constructie toch weer verdacht...
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oyster 825 valt uit elkaar? 29 dec 2015 22:52 #692939

Arent schreef :
Spirit of Mary schreef :
Overigens wordt er in de commentaren ook gesproken over matrix voor motorondersteuningen etc. Dit is natuurlijk qua belasting totaal iets anders als een aangehangen kiel. Bij een motor ondersteuning is de romp-matrix verbinding totaal geen issue omdat deze verbinding nagenoeg onbelast is.
Ger

Een motor is idd geen kiel, maar het ging hier over motorondersteuning voor 2x 480PK in een 40-voeter van 9 ton die meer dan 40 knopen haalt.
De klappen die een romp dan krijgt belasten de lijmverbinding tussen romp en fundaties zeker!
Ik verlijm volgende week drie fundaties (3x600PK IPS) in een 55-voeter, die met 18 ton ook 40+ knopen gaat lopen. Dat moet echt wel vastzitten ;)

Gr, Arent

Ik ben het natuurlijk met je eens dat het goed vast moet zitten. Maar zoals ik al zei de verbinding romp-matrix is in deze toepassing totaal anders dan bij een kiel bevestiging. De belasting op de verbinding bij motorondersteuning-romp is afschuiving met druk, hetgeen aanzienlijk voordeliger is dan de hoofdzakelijk wisselend trek-druk bij het varen over verschillende boeg bij de kielbevestiging. Dit zou aanzienlijk verbeterd kunnen worden naar alleen druk met geringe afschuiving door lange kielbouten toe te passen tot boven de matrix.
Ger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oyster 825 valt uit elkaar? 30 dec 2015 13:00 #693055

Ik vrees toch dat je iets over het hoofd ziet, Ger. De motor brengt torsie krachten over op schroefas en tegengesteld op de romp. Zodoende wordt 1 motorsteun "ingedrukt" en wordt aan de andere getrokken. Fors getrokken, want zo'n motor levert behoorlijk koppel.
(even het effect van keerkoppeling en achteruitvaren buiten beschouwing latend)
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oyster 825 valt uit elkaar? 30 dec 2015 15:08 #693092

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2151
Hi,

Met excuses voor het off-topic gehalte van de discussie en de foto...
Wat dacht je van de klappen op het onderwaterschip wanneer je dit doet:



De staande kanten van de stringers en balken krijgen het dan behoorlijk voor de kiezen. Op druk dan ook nog.
De praktijk leert dat de stijfheid van die wangen cruciaal is en of de druk van de romp goed doorgegeven kan worden aan de matrix (aan diezelfde staande kant). Dat laatste is een verlijmingskwestie.

Maar dit is wel een beetje terzijde...

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Laatst bewerkt: 30 dec 2015 15:10 door Arent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oyster 825 valt uit elkaar? 30 dec 2015 18:21 #693145

de kiel mist er al af zo te zien :laugh:
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oyster 825 valt uit elkaar? 30 dec 2015 22:19 #693203

captain koek schreef :
Ik vrees toch dat je iets over het hoofd ziet, Ger. De motor brengt torsie krachten over op schroefas en tegengesteld op de romp. Zodoende wordt 1 motorsteun "ingedrukt" en wordt aan de andere getrokken. Fors getrokken, want zo'n motor levert behoorlijk koppel.
(even het effect van keerkoppeling en achteruitvaren buiten beschouwing latend)

Inderdaad wat off topic. Deze torsie gebeurt bijna allemaal in het matrix frame omdat de motor hier boven op staat. Bovendien wordt gesproken over twee motoren die tegengesteld draaien (tenminste de schroeven) waardoor de torsie zich in het matrix frame uitwerkt.
@Arent, Wat ik probeer te zeggen is dat de belasting t.o.v. de kielbelasting in de verbinding matrix romp geheel anders is. Bij de boot die je laat zien dus duidelijk afschuiving met druk bij de klappen. Het is wel zaak om de stijfheidsovergang matrix romp op de uitlopen van de matrix soepel te laten verlopen om hier geen spanningspieken te krijgen. De overgang van de wangen van de matrix, die de stijfheid brengen, naar de romp moet vanzelfsprekend goed vast zitten met ook een soepel verloop om geen hoge spanningsconcentraties te krijgen in de romp.
Ger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oyster 825 valt uit elkaar? 30 dec 2015 23:55 #693217

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2653
Weet niet hoeveel van jullie al eens 40 knopen plus gevaren hebben met een relatief lichte boot in voor dat schip grote golven, waarbij het schip dus regelmatig een stukje vliegt.... Ik kan uit ervaring vertellen dat je in een zijspan van een crossmotor rustiger staat/hangt dan op een snelle motorboot onder die omstandigheden. De krachten die onder dat soort omstandigheden op de bevestiging van een enkele honderden kilo's zware motor komen zijn niet te onderschatten. Uitgaande van een zelfde gewicht; kiel of motor, zijn dit bij de motorbevestiging op een snelle motorboot krachten met veel grotere pieken dan een kielbevestiging van een zeiljacht ooit te verwerken krijgt. (tenzij je in plane op een rots loopt natuurlijk.....)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oyster 825 valt uit elkaar? 31 dec 2015 08:41 #693240

  • canuma
  • canuma's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 434
Ik ging ervan uit dat water gewoon als water reageert en dus meegeeft, ook bij 40+ kts. Is niet zo. Lag bijna overboord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oyster 825 valt uit elkaar? 05 jan 2016 11:25 #694687

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Interessante stukjes.

Maar ik lees in de verklaring van Oyster niet dat ze de bouwwijze nooit meer zullen toepassen. Alleen dat ze een "innovatie" in het bouwproces terugdraaien.
Secondly, our inspection of the other 825s (not including Polina Star III) highlighted a possible weakness in the process used to build the inner structure of those vessels. This process has not been used on any other Oyster Yacht built over the last ~40 years and will not be used again.

The only way to check the outcome of the process is by invasive examination taking significant parts of the structure apart. This has been done on Oyster 825-01 and 03 and following these investigations the structure has been rebuilt and, to be prudent, has been reinforced. Oyster 825-04 was only partially built so we were able to verify its structure before launch. The process for Oyster 825-05 onwards has reverted to well-proven methods used on the rest of the Oyster fleet of more than 800 yachts.

Voor wat betreft de verklaring van een Italiaanse kapitein van een schip dat van de bodem moet worden geplukt, daar is het kennelijk het woord van de werf tegen dat van hem.
Polina Star III – an extended 90ft version of the Oyster 825, launched in May 2014
Zou het echt zo zijn dat een werf na iets meer dan een jaar niet eens meer weet dat ze helemaal geen verlengde versie hebben gebouwd?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oyster 825 valt uit elkaar? 05 jan 2016 13:24 #694713

  • msas
  • msas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 438
Je doelt met je laatste opmerking op het feit dat de Italiaanse kapitein stelt dat het geen verlengde Oyster is?

Mij viel die opmerking ook al op. Erg vreemd.
Enige verklaring die ik kan bedenken is dat er iets mis is gegaan in de vertaling waarbij de Italiaanse kapitein doelt op het feit dat de Oyster 825 Polina Star III niet na oplevering is verlengd (en daardoor evt. structureel zwakker zou zijn geweest), maar juist vanaf de tekentafel als 90-voeter is ontworpen en zo gebouwd door de werf. Het is natuurlijk wel zo dat de Oyster 825 oorspronkelijk niet als 90-voeter is ontworpen, maar als 82-voeter. Speciaal voor de Polina Star III is de romp verlengd om een grotere garage achterin het schip te verkrijgen. Voor het verliezen van de kiel lijkt niets er op te wijzen dat het verlengen van de romp hieraan gerelateerd is.

Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oyster 825 valt uit elkaar? 05 jan 2016 13:50 #694718

Het door de werf aangebrachte lood in de boeg (1 ton) bewijst al dat de werf wist dat er iets anders aan was dan aan het 'gewone' ontwerp. (of het ontwerp is nog slechter dan we al dachten ;-) )
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oyster 825 valt uit elkaar? 05 jan 2016 16:25 #694758

  • msas
  • msas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 438
Wellicht hebben ze allemaal een ton lood in het vooronder :blink: . Zou wat zijn voor zo'n 'kwaliteitswerf'...

Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.195 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl