Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Oyster 825 valt uit elkaar?

Oyster 825 valt uit elkaar? 01 dec 2015 10:22 #686023

Erikdejong schreef :
Die constructie ziet er wel heel erg eng uit en zou ik niet mee naar zee durven zonder die eerst eens flink aan de tand te voelen...

Hij lijkt erg veel op deze, waar 4200 kg aan hangt:




En die is na het afvallen van meerdere van deze kielen (met een paar doden tot gevolg) ge-re-engineerd tot deze, let ook op de nieuwe dikte van het vlak:

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 01 dec 2015 10:23 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oyster 825 valt uit elkaar? 01 dec 2015 10:39 #686030

JohnBerg schreef :
Spirit of Mary schreef :
De bouten hoeven niet door de wrangen. Door over de wrangen aan bovenzijde ter plaatse van de bouten een soort (doorgezet)juk te leggen klem je de romp en wrangen a.h.w. in. Tussen de jukken kun je de zaak gewoon open laten ter inspectie of als bilgruimte. Tussen de wrangen hoeft het laminaat ook niet verdikt te worden voor de relatieve puntbelasting van de bouten.

Zoiets dus?


Nee dus zo niet. Deze is met kleine onderleg ringen en waarschijnlijk korte bouten gewoon op een iets verdikt laminaat bevestigd. Later is deze zoals Baasklusje aangeeft versterkt met grotere platen en verdikt laminaat.
Ik bedoel dus een soort (doorgezet om de vloer weinig te verstoren)juk boven op de balken, waardoor je niets te maken hebt met eventueel te dun romplaminaat of slechte verbinding romp-balken. Natuurlijk moet het juk overeenkomstig gedimensioneerd zijn (voldoende breedte, oplegvlak en stijfheid). Maar dit is detailengineering.

Ger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oyster 825 valt uit elkaar? 01 dec 2015 22:22 #686177

Deze jeanneau is wel grappig, 3 x verhuurd voordat de huurders er achter kwamen dat er geen kiel meer onder zat: www.wavetrain.net/news-a-views...l-and-no-one-noticed

Oyster stels idd dat de 825 afwijkend is gebouwd:

"In addition, the company states that the construction method used for the internal structure of the 825 is not used in any other models in the Oyster range and have verified that, ‘no other owner of an Oyster yacht need be concerned that whatever happened to Polina Star III affects the integrity of their yacht.’ "

Read more at www.yachtingworld.com/news/exp...#MglPDOc4SR24uE9W.99
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oyster 825 valt uit elkaar? 02 dec 2015 07:01 #686193

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
of hoe het een welles nietes spelletje aan het worden is wavetrain.net/news-a-views/705...d-to-polina-star-iii

"it seems the design was in fact modified while the boat was being built to incorporate a transom garage and the keel was not modified to accomodate the change in the boat's center of gravity. Instead a ton of extra ballast was placed in the bow. "

en dan is het natuurlijk nog een russisch artikel, dus wie zich geroepen voelt voor een vertaling...
Laatst bewerkt: 02 dec 2015 07:02 door vanpupi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oyster 825 valt uit elkaar? 02 dec 2015 07:47 #686208

Goede link. Staat ook wel een goed punt in:

"The major take-away here, however, is something we discussed during the awful Cheeki Rafiki tragedy last year: there are too many frigging keels falling off production sailboats! In their endless quest to reduce weight and cost, builders in this respect have found the boundary and have stepped over it. They need somehow to be prodded back over to the other side of the line."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oyster 825 valt uit elkaar? 02 dec 2015 12:14 #686269

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
misschien iets voor een nieuw topic? Hoe ziet de ideale kielaanhechting er dan WEL uit
Misschien iets wat Erik ons kan leren :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oyster 825 valt uit elkaar? 02 dec 2015 12:17 #686270

Is dit de plek om dat uit te knobbelen dan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oyster 825 valt uit elkaar? 02 dec 2015 12:35 #686277

Tuurlijk, wij hebben ook deze wijsheid in pacht toch!? Hoe moeilijk kan het zijn? Boekje met Scantling regels, Excel, klaar. En alles wat er af valt of daar niet aan voldoet is niet goed, daar hoef je geen ontwerper voor te zijn ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oyster 825 valt uit elkaar? 02 dec 2015 13:08 #686283

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
Eigenwijs schreef :
Bijna goed ;) het is FMECA (Failure mode, effect and criticality analysis) En ik vrees dat dit in de jachtenbouw nog geen gebruikelijke techniek is.

Sorry maar dat is toch echt weer wat anders. In automotive gebruiken ook wij FMEA voor onze risico analyse. Wordt door VDA en SAE specifiek zo genoemd.
Victoire 1044
Spirit 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oyster 825 valt uit elkaar? 02 dec 2015 13:52 #686289

  • H4O
  • H4O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 695
Ik heb dan wel geen technische kennis, maar mijn voorkeur zou in ieder geval uitgaan naar een kiel die kan afbreken zonder verder schade toe te brengen aan de romp. Dus zoals het voorbeeld van de Jeanneau. Nieuwe kiel bestellen en je kan weer verder.
Laatst bewerkt: 02 dec 2015 13:54 door H4O.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oyster 825 valt uit elkaar? 02 dec 2015 14:02 #686290

vanpupi schreef :
misschien iets voor een nieuw topic? Hoe ziet de ideale kielaanhechting er dan WEL uit
Misschien iets wat Erik ons kan leren :-)
Er zijn wel tien manieren om een goede kiel aanhechting te maken. Een paar belangrijke princiepes zijn dat je ALLE onderdelen kunt inspecteren, zowel tijdens de bouw als wanneer de boot in gebruik is. De veiligheidsfactoren moeten hoog genoeg zijn, en niet alleen voor de kielconstructie, het vlak, de kielbouten en de vrangen, maar vooral vor de verbinding tussen al deze individuele onderdelen.
Dat laatste is (helaas) nog niet goed geregeld in de bouwvoorschriften waar werven aan moeten voldoen. Iets anders waar (nog) niet aan voldaan hoeft te worden is bestandzijn tegen aan de grondlopen. Echt waanzin als je het mij vraagt als het om toerboten gaat.
Er zijn maar twee soorten zeilers die nog nooit aan de grondgelopen zijn: zij die de haven nooit uitkomen en leugenaars. Aan de grondlopen hoort dus gewoon bij dagelijks gebruik van een zeilboot en moet dus in het ontwerp meegenomen worden.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 02 dec 2015 14:02 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oyster 825 valt uit elkaar? 02 dec 2015 14:37 #686297

H4O schreef :
Ik heb dan wel geen technische kennis, maar mijn voorkeur zou in ieder geval uitgaan naar een kiel die kan afbreken zonder verder schade toe te brengen aan de romp.

Het probleem is wel een beetje dat een kiel er meestal af valt als de omstandigheden een beetje wild zijn. En dan blijft daarna je boot hooguit op zijn kop drijven, met mast en tuig eraf.

Als je geluk hebt wordt je gered, als je pech hebt verdrink je dan in de boot of erbuiten. Dus erg blij zal je niet worden van die kiel-met-breekbouten ....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oyster 825 valt uit elkaar? 02 dec 2015 14:52 #686304

  • H4O
  • H4O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 695
Baasklusje schreef :
H4O schreef :
Ik heb dan wel geen technische kennis, maar mijn voorkeur zou in ieder geval uitgaan naar een kiel die kan afbreken zonder verder schade toe te brengen aan de romp.

Het probleem is wel een beetje dat een kiel er meestal af valt als de omstandigheden een beetje wild zijn. En dan blijft daarna je boot hooguit op zijn kop drijven, met mast en tuig eraf.

Als je geluk hebt wordt je gered, als je pech hebt verdrink je dan in de boot of erbuiten. Dus erg blij zal je niet worden van die kiel-met-breekbouten ....

Het alternatief is een gat in de romp, dan weet je zeker dat je zinkt.

Bij de genoemde voorbeelden (Oyster en Jeanneau) was er overigens geen probleem met omslaan, wellicht door de hoge aanvangsstabiliteit. Dat is dan wel weer een voordeel van moderne boten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oyster 825 valt uit elkaar? 02 dec 2015 16:21 #686318

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3400
Baasklusje schreef :
Kijk, toch weer langzaam de goeie kant uit. Niet te zien is hoe lang die U-profielen zijn maar ik zou dat toch een wrang noemen.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oyster 825 valt uit elkaar? 02 dec 2015 17:34 #686334

zeekraal schreef :

Kijk, toch weer langzaam de goeie kant uit. Niet te zien is hoe lang die U-profielen zijn maar ik zou dat toch een wrang noemen.

Wrangen, daar lijken ze het meest op ja.
Wel een hele 'evolutie', van 7 onderlegringetjes via een paar plaatjes naar een paar echte wrangen.
Dat hadden ze in Beieren toch ook wel kunnen verzinnen voordat er doden vielen.....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oyster 825 valt uit elkaar? 02 dec 2015 18:01 #686340

"Kiel met breekbouten" :P - en dan even je reservekiel uit de bakskist halen :-)

, toch is het natuurlijk handiger om te blijven drijven, al dan niet omderste boven , je hebt dan meer tijd om op redding te wachten toch !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oyster 825 valt uit elkaar? 03 dec 2015 11:10 #686516

www.yachtrussia.com/articles/2...11/30/oyster825.html
Even vertalen met google, en huiver

En nee hoor er is niks structureel mis met Oysters....

Een van de "ontdekkingen" gemaakt door de kapitein van het jacht in aanbouw, was de onbekende doel zaformovanny krappe ruimte in de boeg, was afwezig in de tekeningen schip. Scheepswerf weigerde zijn benoeming aan te kondigen, maar officieus een van de werknemers zei dat er zaformovana ton lood te compenseren voor de achtersteven. Te geloven dat dit was moeilijk, maar het ongeval Yacht toegestaan ​​om dit te openen. Het is volledig gevuld met staven van lood en lood schoot een totaal gewicht van ongeveer 800-900 kg. Stel je voor dat je in de loop van de golven tegen de boeg van de jachten zijn 10 personen. Deze extra ballast boot trimpunt op de neus, gelijk aan 9 mt. Om hetzelfde effect te bereiken, het was genoeg om te verhuizen de ballast kiel neus slechts 40 centimeter ...

??? Nou dit dus

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oyster 825 valt uit elkaar? 27 dec 2015 22:44 #692370

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6085
Vervolg op wavetrain inclusief statement van Oyster :
www.wavetrain.net/news-a-views...na-star-keel-failure

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oyster 825 valt uit elkaar? 28 dec 2015 03:42 #692391

Interessant.
Vooral het stukje waarin ze schrijven dat ze een internal grid hebben gebuikt (ook wel matrix genoemd) en dat de andere boten van dit model ook problemen hebben. Hun conclusie is dat ze deze constructie nooit weer zullen gebruiken in de toekomst. Precies de conclusie waar een hoop andere kwaliteits werven ook al mee gekomen waren, en dat zegt toch wel iets over deze bouwmethode...
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oyster 825 valt uit elkaar? 28 dec 2015 07:22 #692402

  • msas
  • msas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 438
Zeker een interessant stukje extra informatie over dit tragische voorval. Heb nog niet eerder meegemaakt dat een botenbouwer zo diep door het stof gaat. En dat ook nog voordat het eigenlijke onderzoek geheel is afgerond!

Ik wist ook niet dat de huidige eigenaren van Oyster twee Nederlanders zijn.

@Erik; ik denk dat je iets te snel tot je conclusie komt dat het gebruik van een matrix an sich hier de schuldige is. Er varen wereldwijd duizenden, zo niet tienduizenden, zeilboten met een matrix rond en er vallen niet met regelmaat zomaar kielen onder boten vandaan. Al helemaal niet in reguliere weercondities zoals in dit geval.

Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oyster 825 valt uit elkaar? 28 dec 2015 08:28 #692407

msas schreef :
@Erik; ik denk dat je iets te snel tot je conclusie komt dat het gebruik van een matrix an sich hier de schuldige is. Er varen wereldwijd duizenden, zo niet tienduizenden, zeilboten met een matrix rond en er vallen niet met regelmaat zomaar kielen onder boten vandaan. Al helemaal niet in reguliere weercondities zoals in dit geval.
Ik denk niet dat je de onderliggende boodschap hebt begrepen.
De conclusie die uit het kielfalen van de "Cheeki Rafiki" naar voren was gekomen, en een cnclusie die ik zelf deel, is dat een matrix frame niet gecontroleerd kan worden tijdens de bouw of achteraf. Er kunnen dus serieuze gebreken in zitten die je niet kunt controleren.
Er varen inderdaad tienduizenden boten rond die dit hebben, maar mij zul je niet aanboord van een dergelijke boot vinden voor een langere oversteek, daarvoor weet ik als scheepsbouwer gewoon te veel. Je kent het Engelse gezegde waarschijnlijk wel: "Ignorance is a bliss".

Die conclusie komt hier ook weer naar voren. Ze hebben een matrix frame gebruikt, daar is het flink mis gegaan zonder dat iemand het heeft kunnen waarnemen gedurende de bouw, alle veiligheids eisen lijken te zijn gehonoreerd, en toch gaat het dus flink mis. Dat is een risico dat ik als scheepsbouwer nooit zou durven nemen. Oyster dus ook niet meer, en ze zullen zijn dus tot de conclusie gekomen dat een dergelijke bouwemethode op hun werf nooit meer gebruikt zal worden.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oyster 825 valt uit elkaar? 28 dec 2015 10:05 #692436

Mijn conclusie als werktuigbouwer (dus geen scheepsbouwer)met wel inzicht in sterkte van constructies is dat als de hechting van de matrix aan de romp niet 100% te controleren is tijdens de bouw en niet daarna, dat de enige mogelijkheid om een zware kiel (in dit geval 20 ton ) met de extra belastingen tijdens de ruwe vaart aan de boot te bevestigen is om de verbinding door te trekken tot boven de matrix, waardoor de romp-matrix hechting niet meer belast wordt en de versteviging met de romp a.h.w een geheel wordt. Dit heb ik al eerder in dit draadje geopperd. Ook de bouten worden daarmee veel langer en daardoor elastischer hetgeen in combinatie met een stijve verspande constructie voor de spanning in de bouten tijdens de dynamische belastingen op de constructie tijdens de vaart veel gunstiger is (bekijk verspanningsdiagram).
Ger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oyster 825 valt uit elkaar? 28 dec 2015 10:09 #692440

msas schreef :

Ik wist ook niet dat de huidige eigenaren van Oyster twee Nederlanders zijn.

Twee rijke investeerders, die voor een prikkie de werf hebben overgenomen nadat de vorige kopers er zich een flinke buil aan gevallen hebben (een buil van meer dan 100 miljoen GBP).

Sterke tekst in dat artikel:
I personally tend to doubt it is merely a coincidence that the company’s first known major production problem, after many decades of building boats, occurred after vampire capitalists took control.

Ofwel: de nieuwe eigenaren hebben de botenbouwers gedwongen veel goedkoper te gaan werken en niet al die flauwekul met stevigheid, kwaliteit en veiligheid zo serieus te nemen. Die (eerste) nieuwe eigenaren hebben het bedrijf direct met 55 miljoen GPS aan schulden opgezadeld... dan ga je wel goedkoper werken....

Zou interessant zijn om eens te kijken wanneer de Bav-kielen begonnen met eraf te vallen, zou wel eens vlak na het faillisement (bijna) en de overname door 'investeerders' geweest kunnen zijn.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 28 dec 2015 10:10 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oyster 825 valt uit elkaar? 28 dec 2015 11:00 #692451

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2086
Baasklusje schreef :

Sterke tekst in dat artikel:
I personally tend to doubt it is merely a coincidence that the company’s first known major production problem, after many decades of building boats, occurred after vampire capitalists took control.

???? Thomas, dit is een persoonlijke noot van de schrijver, die hij ook nog eens heel tendentieus midden in de tekst plaatst. Dat is geen sterke tekst, maar pure speculatie.
En jij gaat er ook nog in mee:

Baasklusje schreef :
Ofwel: de nieuwe eigenaren hebben de botenbouwers gedwongen veel goedkoper te gaan werken en niet al die flauwekul met stevigheid, kwaliteit en veiligheid zo serieus te nemen. Die (eerste) nieuwe eigenaren hebben het bedrijf direct met 55 miljoen GPS aan schulden opgezadeld... dan ga je wel goedkoper werken....

Zou interessant zijn om eens te kijken wanneer de Bav-kielen begonnen met eraf te vallen, zou wel eens vlak na het faillisement (bijna) en de overname door 'investeerders' geweest kunnen zijn.

Je zou een beetje moeten weten hoe gecompliceerd en genuanceerd dat soort processen kunnen en zullen lopen.
Zowel de eigenaren, de ontwerpers als de werkelijke bouwers en onderaannemers hebben ergens een rol in de aanloop naar zo'n verandering.
Wij doen veel werk voor derden en moeten dus vaak concessies doen aan de kwaliteitseisen of de productiemethodes die we zelf hanteren, gewoon omdat het nou eenmaal niet de opdracht is.
Soms ga je daarmee onderuit, soms blijkt dat de opdrachtgever gewoon gelijk had.

Oyster geeft in hun voorlopige analyse aan dat de methode met de matrix niet goed heeft uitgepakt. Je kunt de methode simpelweg verketteren, zoals Erik en jij blijven doen, maar dat vind ik te gemakkelijk.
Onder hele specifieke voorwaarden is een matrix prima en verantwoord te monteren. Het vergt wel aandacht in productie, in voorbereiding van de montage, tijdens de montage zelf en zelfs al bij de malbouw maar het kan.
Ontwerpers zouden daarnaast niet stomweg alles aan de matrix moeten hangen. Een combinatie met ingelamineerde wrangen en stringers is voor een kielconstructie in een zeilboot waarschijnlijk beter en veiliger.
Zelf heb ik ook sterk de indruk, dat de oorsprong van het Polonia-probleem niet direct in de matrix ligt, maar in de constructie van de kielstomp. Doordat die zwak geconstrueerd is, is er een proces in gang gezet dat de romp langzaam heeft gesloopt. En met een matrix is dat moeilijker te controleren, inderdaad ;)

Ik maak dit soort constructies en ik ben me bewust van de sterke en zwakke kanten ervan. Het is me te gemakkelijk om het maar zo simpel aan de kant te schuiven.

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Laatst bewerkt: 28 dec 2015 11:04 door Arent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oyster 825 valt uit elkaar? 28 dec 2015 11:31 #692457

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17717
Hoewel een matrix als verstijvingsconstructie sinds de ondergang van de Cheeki Fafiki bepaalt niet goed te boek staat, deel ik wel de mening van Arent dat het primaire faalmechanisme van de Polonia toch eerder gezocht moet worden in de bizar licht uitgevoerde kielstomp (wist niet dat dit zo heet trouwens). Met wanden van ca 16mm en verstijvingsschotten van slechts 5mm heeft deze erg weinig diagonale weerstand. Als de schotten gaan flexen ontstaat er een pompend effect op het omliggend laminaat van de huid met als gevolg delaminatie, precies wat zichtbaar is op de foto's. Dan kan de matrix op zich prima op orde zijn, maar wordt de romp toch langzaam gesloopt. Eventuele fouten in de matrix of de aanhechting daarvan kunnen het proces wel versnellen.

Wellicht was bij een goed uitgevoerde romp met perfecte matrix of ingelamineerde stringers etc de romp zelf niet bezweken, maar was de kiel door de zwakke doosconstructie er toch afgevallen doordat de kielstomp het begaf. Het resultaat was wel ongeveer hetzelfde geweest.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.362 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl