Baasklusje schreef :
Sterke tekst in dat artikel:
I personally tend to doubt it is merely a coincidence that the company’s first known major production problem, after many decades of building boats, occurred after vampire capitalists took control.
???? Thomas, dit is een persoonlijke noot van de schrijver, die hij ook nog eens heel tendentieus midden in de tekst plaatst. Dat is geen sterke tekst, maar pure speculatie.
En jij gaat er ook nog in mee:
Baasklusje schreef :
Ofwel: de nieuwe eigenaren hebben de botenbouwers gedwongen veel goedkoper te gaan werken en niet al die flauwekul met stevigheid, kwaliteit en veiligheid zo serieus te nemen. Die (eerste) nieuwe eigenaren hebben het bedrijf direct met 55 miljoen GPS aan schulden opgezadeld... dan ga je wel goedkoper werken....
Zou interessant zijn om eens te kijken wanneer de Bav-kielen begonnen met eraf te vallen, zou wel eens vlak na het faillisement (bijna) en de overname door 'investeerders' geweest kunnen zijn.
Je zou een beetje moeten weten hoe gecompliceerd en genuanceerd dat soort processen kunnen en zullen lopen.
Zowel de eigenaren, de ontwerpers als de werkelijke bouwers en onderaannemers hebben ergens een rol in de aanloop naar zo'n verandering.
Wij doen veel werk voor derden en moeten dus vaak concessies doen aan de kwaliteitseisen of de productiemethodes die we zelf hanteren, gewoon omdat het nou eenmaal niet de opdracht is.
Soms ga je daarmee onderuit, soms blijkt dat de opdrachtgever gewoon gelijk had.
Oyster geeft in hun voorlopige analyse aan dat de methode met de matrix niet goed heeft uitgepakt. Je kunt de methode simpelweg verketteren, zoals Erik en jij blijven doen, maar dat vind ik te gemakkelijk.
Onder hele specifieke voorwaarden is een matrix prima en verantwoord te monteren. Het vergt wel aandacht in productie, in voorbereiding van de montage, tijdens de montage zelf en zelfs al bij de malbouw maar het kan.
Ontwerpers zouden daarnaast niet stomweg alles aan de matrix moeten hangen. Een combinatie met ingelamineerde wrangen en stringers is voor een kielconstructie in een zeilboot waarschijnlijk beter en veiliger.
Zelf heb ik ook sterk de indruk, dat de oorsprong van het Polonia-probleem niet direct in de matrix ligt, maar in de constructie van de kielstomp. Doordat die zwak geconstrueerd is, is er een proces in gang gezet dat de romp langzaam heeft gesloopt. En met een matrix is dat moeilijker te controleren, inderdaad
Ik maak dit soort constructies en ik ben me bewust van de sterke en zwakke kanten ervan. Het is me te gemakkelijk om het maar zo simpel aan de kant te schuiven.
Gr, Arent