Arent schreef :
Je zou een beetje moeten weten hoe gecompliceerd en genuanceerd dat soort processen kunnen en zullen lopen.
Zowel de eigenaren, de ontwerpers als de werkelijke bouwers en onderaannemers hebben ergens een rol in de aanloop naar zo'n verandering.
Arent,
ik geef in mijn post geen enkel commentaar op de bouwwijze, ik zeg alleen dat de werf door de eigenaren (rijke investeerders, geen botenbouwers) is gedwongen de kosten te verlagen. Zo gaat dat in die wereld (weet ik niet geheel toevallig. )
In dit geval: de oorspronkelijke eigenaren (misschien wel de oprichters) van de werf hebben de zaak voor veel geld verkocht aan een investeringsmaatschappij. Het eerste wat die deed (en wat ze altijd doen) is heel veel geld lenen bij de bank. Niet de investeerders, nee, de werf wordt dan gedwongen veel te lenen.
Op die manier betaalt de werf de overnamekosten en hebben de investeerders vanaf het begin eigenlijk niets betaald voor de overname. De werf leent teveel, eigenlijk. Dan draait de zaak wegens de rente die betaald moet worden (en aflossingen) ineens met forse verliezen. Om dat te compenseren gaat de werf gekke dingen doen, zoals fors bezuinigen op materiaal, constructie en personeel. Zo gaat dat nu eenmaal. Het beperkt zich niet tot bootjesbouwers. Ook de Perscombinatie (Volkskrant etc) is aan zoiets bijna te gronde gegaan. Zie nu ook V&D.
Toen ging het nog een keer mis: de crisis van 2008 en verder. Omzet volledig ingestort, kosten niet meer op te brengen, en de 'investeerders' hebben toen de werf met een fors verlies verkocht aan de Nederlanders die nu eigenaar zijn. Ongetwijfeld is de Engelse belastingbetaler ook het schip in gegaan, omdat de forse leningen (aan banken) niet zijn terugbetaald en de overheid de banken moest redden (2008). Gaat om 10-tallen miljoenen in dit geval.
De huidige eigenaars zijn investeerders: een rijke Zeeuw en een rijke londense nederlander, die lang bij een grote amerikaanse bank in London heeft gewerkt. Ongetwijfeld schatrijk geworden van de bonussen.
Samen zitten ze in caravans, boten en allerlei andere bedrijfjes. Die werf is vast een soort speeltje, erg goedkoop gekocht, en zelf hebben ze ook zo'n zelfde grote Oyster, die ze heel snel hebben gerepareerd.....
Kortom, geen botenbouwers, maar rijke lieden met een speeltje dat ook geld moet opleveren.
edit: en nu hebben ze een hele rijke, hele boze Rus achter zich aan
Niet zo gek dat ze toegeven dat de bouwwijze niet deugde....