@IlCigno: Mooie tip! Thx!
@HPV: Lopen stroef en een paar weekenden geleden met een fikse bak wind slipte in de bakboodlier met een grote klap iets.
Zoals ik al omschreef is één van de lieren amateuristisch gerepareed (as uitgeboord -scheef- en bout in gezet)
Ik ga ze schoonmaken voor de laatste keer, maar de dagen zijn geteld vrees ik. Moet je wachten tot zo'n lier het een keer écht begeeft op een slecht moment?
Ik neem nog even de tijd om watrond te kijken voor een "deal" ergens. Helaas was ik net te laat voor een set nieuw -in-doos Harken's voor 699,- p/s op ebay...
Ik heb ruime ervaring met nagenoeg alle "classic" lieren. Alleen de Evo's niet. Maar een paar keer met de nieuwe Harken's gevaren..
Om even uitleg te geven op mijn bezwaar tegen de Andersens; Ik los de lier nu (plain top) door de schoot met een ruk omhoog te trekken (echt álle slagen moeten van de lier), daarbij wikkelt de schoot van de lier af.
Kijk je naar de andersen lieren, dan is de tailinghaak een recht uitsteeksel:
Kijk je naar bijv. de Harken, dan zie je dat de tailinghaak afgeschuind is:
Ik heb véél met Andersen gevaren (Er stondern er 8 op de
Pannebier) en ik vind ze qua lieren de prettigste lieren, maar het losgooien is echt een kwestie van "wikkelen" en dat werkt slecht op mijn boot.