Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ervaringen met een Dufour T7

Ervaringen met een Dufour T7 18 juli 2016 19:28 #753149

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2258
Leuk om te horen en geniet ervan !

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 18 juli 2016 19:49 #753160

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5942
Dank je wel Hans, dat lukt volkomen nu, is ook schitterend weer.omega schreef :
Leuk om te horen en geniet ervan !

Grt Hans
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 19 juli 2016 06:22 #753208

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
klinkt goed :)

Ga daar vooral veel mee spelen.

als er maar weinig wind is zet alles wat losser, Onderlijk voorlijk achterstag zodat je grootzeil wat boller word. Gaat het doorwaaien en heb je het idee dat je te scheef begint te gaan zet dan om te beginnen je val weer door (voorlijkspanning) vervolgens je onderlijk en je achterstag.

Met deze drie trimfuncties bepaal je grotendeels het model van je grootzeil en dus ook hoe effectief het werkt bij bepaalde omstandigheden.

Als alles dan strak staat en je gaat nog steeds te scheef ga je over tot het zetten van een rif.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 19 juli 2016 07:43 #753240

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5942
Yep of het exact zo werkt kan ik niet helemaal uit ervaring zeggen, maar zoals je zegt kan ik daar veel mee spelen, met weinig wind is het al ontdekt dat alles losser goed werkt !

dank je wel

Peter
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 19 juli 2016 09:10 #753292

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
Als ik het heel grof uit moet leggen zonder er al te diep op in te gaan werkt het als volgt.

HEEL weinig wind 1-2 knoopjes = zeilen vlak maken (dus alles een beetje doorzetten)
weinig wind 2-10(?) knopen = zeilen bol maken (alles los zetten)
Veel wind vanaf 10 knopen = zeilen geledelijk steeds vlakker gaan maken.

Je zult alleen proefondervindelijk vast moeten gaan stellen wat bij jouw boot het meeste (positief danwel negatief) effect heeft.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 19 juli 2016 18:40 #753399

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5942
Ja merk dat het veel uitmaakt. Ik speel er mee nu, en ben alles aan het uittesten wat super leuk is.
Gaat steeds beter, het grootzeil onderlijk openzetten was een enorme verbetering.

Ben nu erg benieuwd naar de genua geworden, en of deze in te rollen is als er veel wind komt ineens.
vermoed dat deze via twee schoten gaat lopen, elke schoot dan door een blok op de genua rail achter, zodat ik hem goed kan aantrekken en dan via een keerblok en dan op de lier.
Wordt dan wel ouderwets handwerk als ik overstag ga, op zich ook wel erg leuk.

De naam staat er ook weer op.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 19 juli 2016 19:57 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 21 juli 2016 19:07 #753940

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5942
2 dagen wezen zeilen met 1 overnachting bij de woude, was superleuk, eerste dag zelfs momenten in windkracht 6 gezeten en dan is het eerste rif al pittig, wel had ik achteraf de roffok iets kunnen inrollen, en de onderlijk strekker grootzeil wat meer kunnen aantrekken om het grootzeil wat vlakker te maken, op een gegeven ogenblik had ik zoveel zeildruk dat hij minder lekker ging lopen, met voorgenoemde acties had ie nog een stuk beter gegaan en sneller gegaan vermoed ik zo, nu heb ik soms even het grootzeil wat laten vieren om zeildruk te lozen en niet te schuin hoeven gaan, maar hij ging super, lange rakken gemaakt van 5.0-6.0 kts en ergens daartussen in, geen idee hoe betrouwbaar en stabiel de gps is.

En ook nog even vast gelopen, schroef ook onder de waterplanten, dus dieptemeter is wel noodzaak !
en een leermoment, ken het water waar je vaart, maar is allemaal goed gekomen !

Met de mirror is het toch anders zeilen, dit is toch een fase verder, al bemerkt dat ik qua aanvoelen van de Tuimelaar veel heb gehad aan het Mirror zeilen.

Het was de eerste keer dat mijn vrouw meeging, dus die maakte meteen een vuurdoop mee, maar later bij de Woude afgemeerd en dat ging net aan allemaal, de boot is zeer windgevoelig en bij afmeren een klein windvlaagje tussen zo net tussen de bomen door en je zit zo 1 mtr van de kant vandaan, maar er stond al hulp klaar aan de kant, maar ging relaxt wel.

Super vriendelijke mensen, die zagen meteen dat het een polyester schip was, dus de tuimelaar lag aan de kant na heel wat uren rakken zeilen in bf 5, we lagen en hoppa vrouw aan de Rose bij de uitermate vriendelijke buurtjes die daar lagen met hun boot, dat had ze wel ff nodig.

De volgende morgen stuk minder wind en weer even wat lange rakken gezeild, en voor anker gegaan en gaan zwemmen, was voldoende geweest ! meer dan voldoende avontuur en ervaringen, en zowaar kwam Hans(omega) met zijn Tin Tin aanzeilen dus mooie fimpjes en foto,s kunnen maken van zijn boot, daarna terug naar de haven en afmeren, wat nog steeds bijzonder lastig item is voor mij.
mijn box ligt ook aan de buitenrand, en de plek is open, dus altijd wind, vermoed dat de plekken die wat meer in het midden liggen wat meer beschut zijn !

Ga ik meer aandacht aan besteden, hoe ik dat kan verbeteren en veranderen! hij is zo windgevoelig !
Was die mirror ook wel, maar tja die is klein en licht, deze groot en zet door.

Maar zeker een superervaring geweest !

Gaat lekker !
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 22 juli 2016 07:17 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 22 juli 2016 19:58 #754203

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5942
Maandag gaan we weer zeilen ! met zijn drieen dan wel ! wordt leuk
nog ff een uitschuifbare pikhaak scoren, das wel makkelijk met die lichte boot van mij met afmeren
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 22 juli 2016 20:31 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 22 juli 2016 20:17 #754206

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12505
Die uitschuifbare pikhaken zijn ondingen.
Wanneer je je boot er mee af wil houden, kunnen ze, hoe strak je ze ook vastdraait, onverwacht inschuiven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 22 juli 2016 20:34 #754208

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5942
ik herken er wel iets van in mijn uitschuifbare helmstok verlenger.
zit wel wat in, misschien gewoon een houten bezemsteel meenemen. maak er een haakje op !
best een idee !


Albert 45 schreef :
Die uitschuifbare pikhaken zijn ondingen.
Wanneer je je boot er mee af wil houden, kunnen ze, hoe strak je ze ook vastdraait, onverwacht inschuiven.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 22 juli 2016 20:34 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 22 juli 2016 22:46 #754227

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
Meren doe je zowieso niet met een pikhaak.

die dingen zijn om iets uit het water te vissen wat je er in hebt laten vallen en verder niet.
Zeker bij jou bootje hoeft dat niet nodig zijn.

Wat ik zou doen is het volgende,

gooi ergens op ruim water een fender overboord met een anker er aan en zie die als een denkbeeldige steiger. ga vervolgens proberen om aan die 'steiger' te gaan liggen vanuit allerlei richtingen. moet je een box invaren waar je tussen twee palen door moet zou je twee fenders kunnen nemen die dan de palen voorstellen. Moet je er alleen wel steeds 1tje verleggen als je een andere 'windrichting' wilt oefenen.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 23 juli 2016 07:04 #754239

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5942
leuk en goed idee, gaan we zeer zeker doen.

Maar ik ga wel ff een bezemsteeltje aan boord leggen, is toch makkelijk erbij voor nood.




Afmeren doe je zowieso niet met een pikhaak.

die dingen zijn om iets uit het water te vissen wat je er in hebt laten vallen en verder niet.
Zeker bij jou bootje hoeft dat niet nodig zijn.

Wat ik zou doen is het volgende,

gooi ergens op ruim water een fender overboord met een anker er aan en zie die als een denkbeeldige steiger. ga vervolgens proberen om aan die 'steiger' te gaan liggen vanuit allerlei richtingen. moet je een box invaren waar je tussen twee palen door moet zou je twee fenders kunnen nemen die dan de palen voorstellen. Moet je er alleen wel steeds 1tje verleggen als je een andere 'windrichting' wilt oefenen.[/quote]
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 23 juli 2016 07:08 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 23 juli 2016 07:28 #754245

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2258
Wat je ook kunt doen is 2 lijnen spannen van de bolders aan het begin van de box in een v-vorm naar de steiger aan het einde van de box.
Zo loop je niet het risico dat je de steiger links of de boot rechts raakt en de lijnen geleiden je mooi in de box.
Ik heb zelf zo'n lijn aan SB lopen die voorkomt dat ik weggeblazen wordt bij een Westelijke wind.

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Laatst bewerkt: 23 juli 2016 07:29 door omega.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 23 juli 2016 09:19 #754258

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5942
Ga dat snel maken Hans,

omega schreef :
Wat je ook kunt doen is 2 lijnen spannen van de bolders aan het begin van de box in een v-vorm naar de steiger aan het einde van de box.
Zo loop je niet het risico dat je de steiger links of de boot rechts raakt en de lijnen geleiden je mooi in de box.
Ik heb zelf zo'n lijn aan SB lopen die voorkomt dat ik weggeblazen wordt bij een Westelijke wind.

Grt Hans
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 23 juli 2016 09:46 #754272

wat de principiële bezwaren ten een pikhaak zijn weet ik niet maar ik vind het een handig ding ook bij afmeren.


Als die trucs van lijnen in je box zijn aardig als je vanuit je ligplaats een rondje vaart.

Wij trekken veel dus moet je afmeren op plaatsen waar nu nog nooit geweest bent. Dan is een pikhaak zeer handig om even het kontje bij te wal te trekken om te voorkomen dat die verroeste bout die uit de steigers steek zich niet in je romp boort. Of zoiets dergelijks.

Ik heb een pikhaakje van 1.5m met een kunststof haak. Ding pak je zo en je heb geen wapenvergunning nodig zoals bij een metalen haak.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 23 juli 2016 10:17 #754275

keeszeiler schreef :
wat de principiële bezwaren ten een pikhaak zijn weet ik niet

Uiteraard zijn er principiële bezwaren en véél meningen hierover ;)

www.zeilersforum.nl/index.php/...otshaak?limitstart=0
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 23 juli 2016 12:02 #754288

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5942
Ik heb en een pik haak gekocht en een bezemsteel, ga lijnen maken in de box , en idd wij gaan ook vaak op pad en overnachten dan op plekken waar we nog nooit zijn geweest.
Zo groot is het Alkmaardermeer nu ook niet, met de Mirror was ie best groot voor mijn idee, maar met de Tuimelaar en zeker halve wind ben je zo aan het einde en weer terug, zijn wel de mooiste rakken.!
Dus de plannen zijn straks na een zeer gedegen ervaringstijd wat ruimer water te gaan kiezen zo nu en dan, en mooie toertochtjes waar we dan overal overnachten op de boot.

Dieptemeter wordt aangeschaft Nasa target ofzo! eigenlijk de enigste meter die ik dan heb naast mijn hand gps.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 23 juli 2016 12:12 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 23 juli 2016 22:58 #754347

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
kijk even op marktplaats.

daar word ook geregeld spul aangeboven van navman.
De navman multi is een leuk apparaat en van goede kwaliteit.

Je hebt dan diepte, speed, max speed, avg speed, total log, trip en water temp.
Allemaal in 1 metertje met 2 gevers en met een beetje mazzel koop je een dergelijk setje compleet voor onder de 100 euro.

Gr.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 24 juli 2016 07:50 #754357

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5942
Ja hou het wel in de gaten allemaal, staat al onder bewaren op marktplaats, al ben ik benieuwd hoe het werkt met zo een snelheid metertje (schoepenradje) onder de boot, lijkt mij een beetje storingsgevoelig ergens !
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 24 juli 2016 11:58 #754408

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5934
peter1 schreef :
zo een snelheid metertje (schoepenradje) onder de boot
...je hebt had ze ook als een "propellortje" wat je achter je aan sleept, dan hoef je geen gat in je romp te maken. Stowe-log www.stowemarine.com/archive/Trailing%20Log.pdf
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Laatst bewerkt: 24 juli 2016 12:34 door TuuLeVi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 24 juli 2016 12:11 #754411

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12505
Aan een sleeplog moet je, zolang je geen oceanen oversteekt, natuurlijk nooit beginnen.
Als je hem zelf niet bij het achteruitslaan in de schroef krijgt, vaart een ander hem wel achter je kont vandaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 24 juli 2016 12:51 #754415

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
Albert 45 schreef :
Aan een sleeplog moet je, zolang je geen oceanen oversteekt, natuurlijk nooit beginnen.
Als je hem zelf niet bij het achteruitslaan in de schroef krijgt, vaart een ander hem wel achter je kont vandaan.

Hahaha.. in essentie heb je wel gelijk.
Ik heb er nog één en op mijn vorige boot heb ik hem bij tochtjes langs de kust en soms op het IJsselmeer ook regelmatig gebruikt. Maar op het IJsselmeer is het al tricky, want als je in een blakte komt te liggen zakt de spinner naar de bodem en die is op het IJsselmeer nooit ver weg. Eigenlijk dus alleen geschikt voor gebruik in water van tenminste 10 - 15 m. diep.
Achteruitslaan doe je normaal alleen bij het manoeuvreren in een haven en dan is de spinner allang uit het water, natuurlijk.
Dat eruit halen doe je trouwens door de lijn van de spinner van de haak op de klok te halen en dat eind van de lijn weer uit te vieren, terwijl je de spinner naar je toe haalt. Doe je dat niet, dan zit je na het binnenhalen van de spinner met een lijn vol met kinken, want de spinner blijft bij het inhalen gewoon draaien.. Je haalt dus eerst de spinner binnen en daarna de lijn.

Maar inderdaad, met de scherpte waarmee sommige mensen tegenwoordig menen te moeten varen, is het risico dat iemand hem op ruim water eraf vaart, niet denkbeeldig.

Verder is zo'n Walker wel een prachtig ding. Als je hem in de hand houdt voel je gewoon dat het ding er niet zomaar mee ophoudt. De spinner is echter wél het zwakste deel van het concept..

Toen ik de vorige boot verkocht waren de enige twee dingen die ik eraf heb gesloopt de twee bevestigingsplaatjes voor het log..

Sorry voor het off-topic uitweiden, maar dat klokje riep toch even een warm gevoel bij me op.

www.ebay.co.uk/bhp/walker-log
Laatst bewerkt: 24 juli 2016 12:54 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 24 juli 2016 13:27 #754420

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12505
lodewijk stegman schreef :
Achteruitslaan doe je normaal alleen bij het manoeuvreren in een haven en dan is de spinner allang uit het water, natuurlijk.www.ebay.co.uk/bhp/walker-log
Tot je het een keer vergeet.
Wat de juiste handeling bij het binnenhalen betreft - niet te verwarren met "de log halen", wat slaat op het opnemen van de tussenstand - heb je gelijk, dat is de enige juiste methode.
Laatst bewerkt: 24 juli 2016 13:29 door Albert 45.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 24 juli 2016 13:44 #754421

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
Albert 45 schreef :
Tot je het een keer vergeet.

Heheh.. Ben jij het wel eens vergeten?
Wat de juiste handeling bij het binnenhalen betreft - niet te verwarren met "de log halen", wat slaat op het opnemen van de tussenstand - heb je gelijk, dat is de enige juiste methode.

Nou ja; dat geldt voor een walker-log. Het ding dat Little Wings liet zien was een Stowe. Daar werkt het met een binnen- en een buitenkabel zo te zien. Dat je als één geheel van de klok kan trekken, waarschijnlijk.
Laatst bewerkt: 24 juli 2016 13:45 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 24 juli 2016 13:56 #754422

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5934
Albert 45 schreef :
Aan een sleeplog moet je, zolang je geen oceanen oversteekt, natuurlijk nooit beginnen.
Nou, je hoort het Peter, zelf kiezen hoeft niet hier :whistle:
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Laatst bewerkt: 24 juli 2016 13:57 door TuuLeVi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.627 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl