Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ervaringen met een Dufour T7

Ervaringen met een Dufour T7 04 juli 2016 18:41 #749744

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6994
Peter, geef eens aan wat je boot doet als je het roer loslaat. Loeft de boot op of draait hij van de wind af? Moet met de zeilstand (trim) of met de stand van de mast te corrigeren zijn. Tenzij je roer en de helmstok niet parallel staan? Wat me niet waarschijnlijk lijkt, toch maar even controleren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 04 juli 2016 18:59 #749750

T7 zo gauw het wat doorwaait, het achterstag aantrekken om het grootzeil af te vlakken, ook reven deden we vrij snel. Maar dat achterstag was echt het "eerste rif".
Opletten of het zwaard goed naar beneden is, scheelt ook erg in Trim.

Sorry had nog niet op je pb gereageerd, had afgelopen tijd wat weinig internet. Komt nog. :-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 04 juli 2016 19:23 #749766

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6010
Ahha reacties, ik ga er nog volkomen vanuit dat het opstartproblemen zijn, wel heb ik de firma Saffier in Ijmuiden een mail gestuurd met het verzoek tot informatie over hun renovatiewerkzaamheden aan het midzwaard gedeelte, dit om alles uit te sluiten en ook leuk om te weten wat er allemaal aan is gebeurd, zodat ik onze boot beter leer kennen.

Dit is het verhaal wat staat in het keuringsrapport voor de renovatie van het midzwaardgedeelte en wat direct opvalt is dat er juist zo positief gesproken wordt over een mooie neutraal stand van het roer.


TESTRAPPORT !

Bij een windvlaagje springt de boot vlot aan. De boot zeilt goed aan de wind en ook met een
knikje in de schoot zeilt hij prima. Bij toenemende helling gaat de boot vanzelf wat
oploeven, dit is echter goed in de hand te houden. Opvallend is dat de boot nagenoeg
neutraal is op zijn roer. De forse drift is wel een punt van aandacht. Dit hangt nauw
samen met de huidige ophanging van het zwaard. Deze is ronduit slecht te noemen.
Het zwaard heeft veel te veel ruimte in de zwaardkast waardoor hij extreem zijwaarts
kan bewegen. Voorts is verdieping van het zwaard tot een maximale mogelijke diepte
aan te raden. Dit kan omdat er nog wat ruimte over is in de zwaardkast

Best grappig dat ik juist op dat punt nu net een andere ervaring heb. maar ik moet vermoedelijk ook niet te snel er een probleem van maken en het langere tijd ondervinden en uitzoeken.


Dit bovenstaande komt uit het test rapport.

Ik ervaar het ook als best veel wat er ook zo op mij afkomt nu, alles is nieuw en nog niet gewend.
dus de factor tijd en de factor ervaring zal ook een rol gaan spelen,wel ben ik enorm blij dat ik van de winter veel heb gezeild met de Iskander en daardoor bemerkt ik dat ik de zeilboot best redelijk beheers.


ik ga alles bekijken en uit proberen, met de achter stag spelen, roerspeling bekijken en ga zo maar door...ik krijg hem wel goed dat staat vast, ik ga er vanuit dat het onervarenheid is met de boot.

Ik ga lekker door met alles, en over de effecten va de afwijking neutraalstand roer zal ik volgende keer wat meer schrijven, ik ga er op letten.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 04 juli 2016 19:35 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 04 juli 2016 19:49 #749773

Het beschreveb gedrag van je bootje doet vermoeden dat je zwaard niet helemaal in de uiterste stand staat. Waarschijnlijk vaar je nu evenveel zijwaarts als voorwaarts. Aka drift.

Ik zou daar eens goed naar kijken.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 04 juli 2016 20:02 #749774

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6320
De mast is eraf geweest toch? Staat die niet wat teveel achterover? Probeer ook eens tijdens het zeilen de overloop van het grootzeil wat naar lij te zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 04 juli 2016 20:36 #749787

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6010
Het zou best kunnen dat de mast wat ver achter over staat, dit is mij ergens al een beetje opgevallen.

Ik ga er naar kijken ! komennde donderdag gaan we weer het water op.

Of het zwaard helemaal naar beneden is tja geen idee, ik ga er vanuit van wel omdat ik het touw niet strakker kan krijgen dan nu, dus ik ga er vanuit dat het uiterste stand moet zijn.

verlijeren deed ie ook wel !


Voldoende aandachtspunten voor komende donderdag, ook ook op de fok alleen moet het roer redelijk op neutraal staand staan.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 04 juli 2016 20:45 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 04 juli 2016 20:39 #749793

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6320
Hat gaat er daarbij om dat er meer druk aan de voorzijde van het draaipunt van de boot komt en minder aan de achterzijde.

Succes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 04 juli 2016 20:50 #749801

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2296
Hoi Peter, gaat wel goed komen maar ik ben ook benieuwd wat er gebeurd met de boot als je het roer loslaat zoals ook Jerry vraagt.
Normaal zou hij wat op moeten loeven, afhankelijk van de windsterkte.
Wat betreft de positie van de mast; Als deze te ver achterover zou staan heeft de boot meer de neiging om op te loeven.

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 05 juli 2016 05:32 #749838

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6010
Ja het hoort er bij, ik ga te snel ! het kan ook zijn dat het zwaard moet worden getrimd, ik trek hem op zijn uiterste stand naar voren, misschien gaat ie wel veel te ver over zijn nulpunt heen.
we Gaan het gewoon ontdekken allemaal.

ik heb de vorige eigenaar Jeff ook ff een mailtje gestuurd, stom ! daar had ik meteen aan moeten denken, want die kent hem 100%.

Maar tot nu toe hebben we toch al gezeild en nog vol in de zeilen ook.

Morgen mee varen met de Iskander op de Noordzee, om even afscheid te nemen, dat had ik zo beloofd.
al neem ik niet echt afscheid, van de winter ga ik nog wel eens een aantal keren mee.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 05 juli 2016 06:12 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 05 juli 2016 07:22 #749860

Lijkt of dat te ver vooruit/naar beneden trekken niet kan Peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 05 juli 2016 08:06 #749876

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6010
ahha dat is dus onmogelijk !

Mooi dank je wel dat weten we dan ook weer !

nog ff wat fotootjes.

ondertussen een mailtje gekregen van Jeff..

vind het mooi mailtje !

Ha Peter,


Ik ben bang dat je dit bij jezelf zal moeten zoeken.


Het zwaard trek je met de lijn die door de klem loopt zo strak mogelijk aan waarbij je het zwaard dus in de uiterste stand naar beneden fixeert. Dit zwaard trim je absoluut nooit. Vast naar beneden, of helemaal op.


Zeilen met 45 graden uitslag in je roer is onmogelijk. Het roer creƫert dan zoveel weerstand in het water (drag) dat je de boot letterlijk op de handrem trekt. Als je 4 knopen haalt heeft je roer absoluut geen 45 graden uitslag gehad. Dat kan echt niet!


Tijdens je zeiltripje met alleen de fok kan het zijn dat de boot lijgierig is geweest. Het zeilpunt ligt dan namelijk heel ver voor je lateraalpunt. Maar met de juiste trim van de fok zeil je de T7 op alle koersen probleemloos.


Tijdens je zeiltrip met fok en grootzeil is er geen enkele reden te verzinnen waarom je roer, constant, een grote uitslag moet hebben gehad. De T7 is uitermate goed getrimd met een aanpassing aan de zwaardkast en de eindstop. Dit is overigens allemaal zeer zwaar in polyester uitgevoerd door Saffier. Daar kan niets mee aan de hand zijn. Dat blijft zelfs heel als je hem met 10 knopen op de keien zeilt! Gegarandeerd! Het zwaard heeft precies de juiste stand. Ook heb ik het voorstag nog laten vervangen om de mast de juiste valling (rake) te geven. Ik weet heel zeker, uit urenlange zeilervaring met de boot, dat Tuimelaar perfect in balans is.


Het klinkt misschien lullig, maar ik ben bang dat dit te maken heeft met het nog in de vingers moeten krijgen van de boot. Probeer het nog maar eens een paar keer. Ga vooral op zoek naar de juiste trim van je zeilen. Niet te dicht, en pas de trim aan (de mate waarin je de schoten aantrekt) als de boot niet in balans lijkt te zijn op het roer. Onder helling mag (moet) hij iets loefgierig zijn waarbij je het roer tussen de 5 en 10 graden maximaal naar loef moet trekken.


Geef het even tijd, oefen en je zal zien dat Tuimelaar een zeer uitgebalanceerd bootje is.


Succes, het komt vast goed!


Jeff







Het hele verhaal doet me vermoeden dat ik te impulsief ben, vanwege een basis onzekerheid betreffende de boot en de aankoop en de onbekendheid met aanschaffen zeiljacht, ondanks dat ik er best veel energie in had gestopt en mij goed had ingelezen, en misschien heb ik teveel gevoel en liefde voor het zeilen waardoor ik te snel reageer en het geen rust kan geve, het was dan een grote stap van een Mirror naar dit schip.
maar dat is maar een momentje gelukkig !


leermomentje voor mij vermoedelijk ! het lijkt wel of die zeilsport mij best vaak uitdaagt !

nog een fotootje om het af te leren




En nu ga ik even niets meer schrijven over de opstartprobleempjes, anders lijken het paniekaanvallen ! Ik ga het gewoon ff lekker de tijd geven, komende donderdag gaan we weer het meer op met de Tuimelaar
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 06 juli 2016 06:07 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 06 juli 2016 08:32 #750169

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6599
Volgens mij moet Peter maar eens mee met de eerstvolgende trimclinic. Dat wordt ongetwijfeld een heel leuke en leerzame dag!
Enige risico is, dat de Tuimelaar daarna ook een spinneweb van trmlitjes krijgt aangemeten ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 06 juli 2016 08:44 #750172

  • marcs
  • marcs's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 386
Peter ik vraag mij toch 1 ding af. Heb jij twee touwen om je kiel te bedienen 1 voor laten zakken en 1 voor optrekken. Ik heb er namelijk 1 voor optrekken en als ik deze laat vieren dan zakt het kiel door de zwaartekracht. Mocht jij ook maar 1 touw hebben moet je dus niet trekken maar juist los laten. Dit zou het zeil gedrag verklaren en dus oplossen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 06 juli 2016 08:56 #750179

marcs schreef :
Peter ik vraag mij toch 1 ding af. Heb jij twee touwen om je kiel te bedienen 1 voor laten zakken en 1 voor optrekken. Ik heb er namelijk 1 voor optrekken en als ik deze laat vieren dan zakt het kiel door de zwaartekracht. Mocht jij ook maar 1 touw hebben moet je dus niet trekken maar juist los laten. Dit zou het zeil gedrag verklaren en dus oplossen.

T7 heeft twee lijnen, zwaard is hol polyester en drijft van zichzelf.
Wel verdient het aanbeveling om de voorste door 10mm shockkoord te vervangen, dat loopt iets vriendelijker vast, en de lijn slipt vanzelf onder deklemkikker vandaan, wat weer schade voorkomt aan de lijn bevestiging.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 06 juli 2016 12:44 #750244

  • marcs
  • marcs's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 386
Oke mooi systeem dan is dat het niet of hij moet aan het verkeerde touwtje getrokken hebben ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 06 juli 2016 16:38 #750298

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6010
Yep ik heb 2 touwen aan de kiel, of het shock koort is weet ik niet , ga ik mettertijd wel ff uitzoeken.

Wat ik wel heb gedaan is de twee extra bouten verwijderd die door het roerblad liepen om het roer spelingsvrij te fixeren, nu kan het roerblad weer netjes omhoog worden getrokken, ik heb het dus weer naar de oude en orginele situatie gebracht, wat ik ook wil !

Ik vermoed dat daar een behoorlijke speling in zit en dat het een van de oorzaken is, later dacht ik daaraan...dus dat ga ik weer vast zetten met de bouten ! om later maar eens de constructie goed te bekijken en een mooie en doeltreffende oplossing te gaan maken, voorlopig vaar ik toch op het Alkmaardermeer en dat kan dan wel, mijn kiel is langer !

Morgen maar weer eens naar de Tuimelaar toe, is al weer een hele tijd geleden voor mijn gevoel.

ondertussen de stickers besteld voor de naam en thuishaven.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 06 juli 2016 16:38 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 07 juli 2016 16:15 #750540

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6010
Vandaag naar de tuimelaar toe geweest, en wat aan het klussen geslagen, en daarna voor het eerst helemaal alleen weg gegaan, beetje spelen op de motor en deze wat beter leren kennen, gedrag van de boot leren aanvoelen en daarna de fok maar even gehezen en dat ging wel lekker, wel weer het effect dat ik de koers moest compenseren met een roeruitslag, later op halve wind had ik hem ineens goed, roer kaarsrecht achter de boot en 3 knopen.
Dus het kan wel ! het zit er dus wel in ! je voelde ook dat ie lekker begon te lopen.
oefening baart kunst zeg maar, en hoop ik ook.

Het roerblad had ik weer vast gezet met de bouten er doorheen en is nu geheel spelingsvrij en dt scheelt mischien wel 10 graden, ga van de winter wel het roerblad eens even onder handen nemen,zodat deze spelingsvrij en kantelbaar wordt zoals origineel, ook ff de Gasfles gemonteerd en zowaar mijn eerste bakkie koffie kunnen zetten aan boord, das wel een luxe.

We nemen de tijd om de boot te leren kennen ! en misschien wel eens een trimclinic!lijkt me reuze interessant !
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 07 juli 2016 18:42 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 08 juli 2016 13:46 #750740

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6010
morgen weer zeilen, heb er zin in ...kijken of het mij lukt om hem uit te trimmen.
en natuurlijk eerst ff thee/koffie drinken, wat dan kan nu ook !
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 08 juli 2016 14:10 #750744

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12589
Koekje erbij? ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 08 juli 2016 14:50 #750750

koekje? Albert??
had van jou meer een tia maria o.i.d. suggestie verwacht! :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 08 juli 2016 14:51 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 08 juli 2016 15:18 #750757

O, was het slechts de helmstok die 45 gr dwars stond niet het roerblad?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 08 juli 2016 15:34 #750761

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6010
Nou dat ook weer niet ! maar er zit best een speling in het roerblad kast zeg maar,is een deel van het effect zeg maar, Bij mijn Mirror had ik daar twee cd disk plaatjes tussen gezet, bij deze ga ik van de winter als de boot op de kant staat het even bekijken en aanpassen, is gelukkig een klein klusje.

De tuimelaar is altijd gevaren met een gefixeerd roerblad, wat natuurlijk best een hele goede oplossing is, maar ik wil er weer een optrekbaar roer van maken zoals origineel, is leuk voor het wad en zeer ondiepe watertjes.

Maar dit zeilseizoen doe ik daar niets aan, eerst maar eens echt goed gaan zeilen, en de boot in de vingers gaan krijgen.

Ben benieuwd, morgen voor het eerst in mijn eentje vol in de zeilen, dus grootzeil en fok.
wordt wel een spannend en leuk dagje.

Ga ook even de genua bekijken in de zak, vind de fok die nu op zit al best een aardig lap.
al kan je hem natuurlijk gewoon een stukje inrollen, ik ben zo een rolfok systeem niet gewend, bij de iskander en met de Mirror is het of helemaal of niets.

Het is wel super makkelijk, ook omdat ik maar een fokkeschoot heb met dat railtje voorop.
tot nu toe bemerk ik dat het wel werkt zo.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 08 juli 2016 19:47 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 09 juli 2016 18:40 #751029

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6010
en wezen zeilen, en dat ging prima....met grootzeil erbij en de zeilen iets meer open kreeg ik het roer netjes in het midden en richting uitgeest, pal wind tegen dus vele malen overstag gegaan voor ik er was, en dat overstag gaan dat ging uitermate makkelijk in vergelijk met de Mirror. liep regelmatig een dikke 4 kts.

En als uitschieter 5,2 kts, zo een paar uurtjes gezeild en voor de wind liep ie ook lekker, zo ongemerkt toch een 4kts, al heb je dat niet zo in de gaten voor de wind!

Later na de regen en de pauze trok de wind behoorlijk aan en nog even het meer op met de fok alleen en dan lukt het niet meer zo, een dikke windkracht 5 is teveel voor alleen de fok er op, en dan wilt ie naar lij toetrekken ,en overstag lukt ook niet meer, de krachten zijn veels te groot.

Had beter het grootzeil met een rif er bij kunnen nemen achteraf, of de fok wat inrollen was ook een optie geweest.

Of misschien wel een grootzeil met rif en de fok wat ingerold erbij...misschien is de combinatie wel perfect...geen idee..!

Wellicht wat te vermoeiend zo een grens opzoekende testervaring, en zeker na een dag zeilen een stuk minder comfortabel, maar juist dat maakt dat je de boot goed leert kennen.

Maarja had beter lekker in de haven kunnen blijven liggen, nu haalde ik weer vraagtekens te voorschijn, en toch is het zo dat juist die momenten de grootste leermeester zijn.

Er komt veel op je af met een nieuwe boot, alles is wennen en je eigen maken.

Laat de spinnaker maar een tijdje in de zak.( zak ziet er wel aantrekkelijk uit en dan pronkt er ook nog een high tech carbon spinnaker boom naar mij).

Duurt wel minimaal een maandje voor dat deze erop gaat voor de eerste spinnaker testen !
ik ben en blijf een spinnaker fan.

Maar het grootste deel van de dag ging het uitermate goed en liep ie als een tierelier.( oeps sorry als een Tuimelaar)en dat is een grote stap voorwaarts.

Ook de box in met zo een harde wind is niet makkelijk, ik meer hem aan de zijkant af en trek hem met de hand zo om de paal de box in, dat gaat prima zo !



Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 10 juli 2016 05:17 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 09 juli 2016 18:45 #751031

  • rakadam
  • rakadam's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1935
Lekker bezig, Peter.
Alleen jammer dat de Mirroravonturen afgelopen zijn.
Ik had je graag aan een raid mee zien doen.
Veel succes met je leerproces en nog veel meer plezier.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 11 juli 2016 12:02 #751337

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6010
Woensdag weer het water op en richting mijn broertje zeilen om samen met hem ergens voor anker te gaan en de hengels uit te gooien, mijn broertje is eigenaar van BIGSTREAMERS en is een top visser op de vliegvis hengel en zeker op roofvis.

Wordt een combinatie dagje, ben me nu aan het inlezen over de rolfok en wat je er mee kan..
afgelopen keer na de middag met een bf 5 had ik hem eigenlijk meteen een stukje moeten inrollen tot het juiste oppervlakte, helaas sta ik dan niet bij stil dat dat kan ! ik ben het niet gewent.
en dan gaat het langs mij heen,maar nu begint het besef te groeien.

Ga als er wat wind staat ook meteen het eerste rif zetten in het grootzeil om eens te kijken wat dat scheelt en hoe het gedrag dan is, ook dan zit er een lap zeil onder de giek en eens kijken of ik dat kan wegduwen of zo, eens kijken hoe dat gaat met de Tuimelaar.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 11 juli 2016 12:30 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.527 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl