Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Pelagic stuurautomaat (helmstok)

Pelagic stuurautomaat (helmstok) 15 juni 2018 12:18 #952127

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
ilCigno schreef :
Wat mij wel een beetje tegenvalt is die zwevende zekering in de voedingsdraad. Je zou juist van een ontwikkelaar als deze een betere, robuustere oplossing verwachten. Snel er afknippen en aansluiten op een vast gemonteerd zekeringkastje lijkt me.

Je weet niet waar je over praat. Dat is juist een waterdichte steekzekeringhouder, daar is juist voor kwaliteit gekozen, veel beter en duurder dan die goedkope glaszekering houders die velen gebruiken.
www.aquasolar.nl/shop/index.ph...oduct&product_id=102

Inderdaad veel negatief gezeur voor een zeer solide en goed ontworpen product.
Ik zou enkel twijfelen vanwege de looks, niet de kwaliteit, die is juist top.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pelagic stuurautomaat (helmstok) 15 juni 2018 12:42 #952130

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17716
De zekeringhouder zal best degelijk zijn en steekzekeringen zijn aan boord ontegenzeggelijk te prefereren boven glaszekeringen. Maar daar gaat het helemaal niet over. Ik zeg dat ik de keuze voor een zwevende (dus los in de voedingsdraad opgenomen) zekering niet begrijp van een ontwerper die juist degelijkheid en eenvoud van reparatie hoog in het vaandel heeft staan.

Het toepassen van zwevende zekeringen aan boord is een gruwel. Het betekend dat je bij een storing moet gaan zoeken 'ergens' in je boot en op plekken waar je meestal niet goed bij kunt naar je zekeringen die her en der verspreid achter je instrumenten zitten. Ook heb je twee handen nodig om simpelweg de zekering te verwisselen, iets wat op een wilde zee nogal eens onhandig is. Mensen die eenvoudige storingsanalyse en probleemoplossing belangrijk vinden, en daar horen de meeste kopers van een Pelagic ongetwijfeld bij, zorgen ervoor dat alle zekeringen centraal in een vaste zekeringenhouder zitten, waarbij je in één oogopslag kunt zien of en welke zekering kapot is.

Ik weet dus zeker wel waar ik over praat. Overigens doet Raymarine het niet veel beter dan Pelagic. In de RM EVO100 en EVO200 zit er een steekzekering IN het doosje van de aansturing van de drive. Ook die is niet eenvoudig te controleren bij een storing.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pelagic stuurautomaat (helmstok) 15 juni 2018 12:51 #952134

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6054
Ben het eens dat een (degelijke) afzekering op een centraal punt de voorkeur heeft boven allerlei zwervende zekeringen in diverse voedingsdraden.

Maar om te zeggen dat het tegenvalt als zo'n zekering wel wordt geleverd en daarmee een kritische noot te leveren is mij een stapje te ver. Afknippen en goed zekeren in de centrale kast/paneel is een prima advies, daarmee lijkt het mij afgedaan. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pelagic stuurautomaat (helmstok) 15 juni 2018 13:40 #952150

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
Precies. Door een goede zekeringhouder mee te leveren, kaart je juist af dat men het zonder doet, met de mogelijke gevolgen van dien.
Je kan toch niet iedereen verplichten om het schakelpaneel of een centrale zekeringkast uit te breiden, als dat al mogelijk is zonder hak en breek werk of lelijke oplossingen in het zicht.
Daarnaast zullen ze verplicht zijn vanuit de CE normering om een zekering bij te leveren, integreer je deze in de drive of het kastje, voldoe je niet meer aan de IPX norm.

Zal vast over nagedacht zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pelagic stuurautomaat (helmstok) 15 juni 2018 13:56 #952157

Ik zal je projectje volgen Redshift. De Pelagic staat ook op mijn lijstje. Bij W. Chiles trok de Pelagic regelmatig de pin uit de helmstok, dus blijkbaar trekt de Pelagic er wat harder aan dan een Raymarine. Of dat te wijten was aan foutieve montage is mij niet bekend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pelagic stuurautomaat (helmstok) 15 juni 2018 13:58 #952158

  • Ensor
  • Ensor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 138
@boarderbas: Brian Boschma van Pelagic heeft een nieuwe bracket voor de drive ontworpen die voor minder moment zorgt. Binnenkort leverbaar. Ik wacht deze af en ga dan mijn RM drive vervangen door de Pelagic drive. Ik ben goed tevreden over mijn RM Evo 100 stuurautomaat, behalve over de drive, dat is speelgoed. De eindkap waar de pin in zit in kunststof uitvoeren in gewoon een heel slecht idee. Borgpen liep er steeds uit, is onder garantie hersteld. Ik kijk uit naar de Pelagic.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pelagic stuurautomaat (helmstok) 15 juni 2018 15:44 #952179

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7809
Er zijn zat gerenommeerde Marifoonbouwers die zulke zekeringen zwevend aan een kabeltje meeleveren. Als je in het apparaat zelf zekerd, is de kabel niet beschermd. Het is beter dan niets en ik denk dat de fabrikant aan neemt dat bij een goede installatie, die er toch wordt afgeknipt. gelukkig kan dat. Als er een smaakgebonden zekering in dat ding was opgenomen, zat je daar maar mooi mee.
Laatst bewerkt: 15 juni 2018 15:54 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pelagic stuurautomaat (helmstok) 15 juni 2018 17:10 #952190

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
Wat is een smaakgebonden zekering?
Laatst bewerkt: 15 juni 2018 17:10 door boeiend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pelagic stuurautomaat (helmstok) 15 juni 2018 17:48 #952205

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17716
Philip schreef :
Als je in het apparaat zelf zekerd, is de kabel niet beschermd. .
Pardon?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pelagic stuurautomaat (helmstok) 15 juni 2018 18:30 #952212

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3229
Wow. Laat je ze een dagje alleen, gaan ze er met je draadje vandoor :-)

(grumble, net een heel verhaal getypt, crasht de app. Dan maar via de laptop opnieuw).

De automaat is vandaag geinstalleerd. Ging zonder problemen, hoewel bij de NMEA verbinding nogmaals bleek dat de handleiding niet helemaal volledig / up-to-date was over welke draad ik moest hebben. (3x zwart, maakt het uit? Ja dus). Gelukkig was Layline wederom prima bereikbaar en was het in een mum van tijd opgelost. Bonuspunten.

De zekering heb ik er inderdaad uitgehaald. Mijn ICOM marifoon had dat overigens precies zo, en de werf (deense kwaliteit?) had dat er dus NIET uitgehaald hoewel er wel een aparte marifoon zekering is. Goed. Ik nu dus wel: 1 zekering op het paneel moet voldoende zijn.

Ik heb voedingsdraden en + en - draden voor de motor nieuwe ingevoerd, iets dikker en vooral wat langer. Anders moet je alles solderen of nieuwe connectors aanknijpen. Het was nog best een gedoe, maar dat lag meer aan de boot dan aan de automaat. (Er liep 12 volt naar de oude ST2000, dat moest nu onderbroken worden in een 12 volt voeding en een aparte motor aansturing). Allebestaande bedrading kunnen hergebruiken. De stekker achterop voor de motor drive was een kwestie van oude eruit, nieuwe erin (zelfde gaten / maat). Super.

De automaat werkt en heeft al wind data (boven verwachting). Lang leve de ouderwetse C70 plotter die nog een NMEA uitgang heeft.

Morgen testvaren en calibreren, ik ben heel benieuwd.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pelagic stuurautomaat (helmstok) 15 juni 2018 18:34 #952216

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3229
Wat betreft de hoogte van die voet: ik vind het juist erg meevallen, de oude ST2000 zat volgens mij hoger op zijn poot. Die bewoog ook zichtbaar bij het sturen. Deze lijkt steviger te zitten, ook omdat de arm niet direct boven de pin aangrijpt maar diagonaal erboven. Ik ga morgen zien hoe dat in de praktijk uitpakt, ik verwacht eigenlijk geen probleem.

Bijkomend voordeel voor onze boot is dat er een kikker VLAK naast het busje van de drive zit. De ST2000 kwam daardoor net klem te zitten tegen de kikker. Deze heeft daar geen last van.
Laatst bewerkt: 15 juni 2018 18:35 door redshift.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pelagic stuurautomaat (helmstok) 16 juni 2018 08:33 #952279

lodewijk stegman schreef :
Sunday schreef :
Nou weet ik wel dat veel zeilboot schippers conservatieve dwangneurotische zekerheidszoekende zeurpieten zijn, maar door die eerste twee reacties viel me dat weer eens op...

Dat zal wel komen omdat zeilboten en zeker de met gadgets volgestouwde zeegaande variant, geen auto's zijn, die je gewoon naar de garage kunt brengen als er iets mee is.
Je moet als zogenaamd gevorderd zeiler kennis hebben van je materiaal en de kennis en het zelfvertrouwen om dat te bestieren.

ZF gaat dan ook nauwelijks over zeilen, maar vrijwel volledig over het omgaan met het materiaal.

Een niet-zeiler die je zonder voorkennis een tijdje draadjes in ZF laat lezen, houdt daaraan de notie over dat zeilen een godsgruwelijk ingewikkelde bezigheid is, die continue wordt geteisterd door dingen die niet werken.

En dan vragen sommige ZF-ers zich af waarom de jeugd de belangstelling voor het zeilen heeft verloren..

Als ik met een lekker windje (windkracht weet ik niet, ik heb geen windmeter) met een lekker gangetje (snelheid weet ik niet, imprellorlog werk vaker niet dan wel) aan de wind richting de horizon vaar (wat daarachter ligt weet ik niet, ik heb geen plotter) dan geniet ik. De hemel is half bewolkt, de zon staat al wat lager, de kleuren van het water zijn fantastisch. Mijn drie zeilen werken perfecte samen, alles is in balans, de boot stuurt zichzelf soms even met een pink een zacht duwtje tegen de helmstok. De boeggolf zingt en het lijkt alsof de hekgolf de boot vooruit duwt. Dan weet ik weer waarom ik zeil, meer heb ik niet nodig. De romp, de mast, wat rondhouten, de zeilen, wat touwtjes en een roer is genoeg.
Maar hoe je dit verder moet uitleggen? Onze kinderen hebben het begrepen, die zeilen ook.
Ik en mijn boot, wij komen er wel.

Die 18bits nmea bus, die accumonitor en die dyneema lijntje aan de stootwillen? Geen idee wat ik daar mee moet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pelagic stuurautomaat (helmstok) 17 juni 2018 06:55 #952408

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7809
ilCigno schreef :
Pardon?
Pardon? Wat een rare reactie.
Als je pas in het apparaat zelf zekert, is de voedingskabel er naar toe niet beschermd tegen kortsluiting. Dat weet jij ook wel. Natuurlijk moet je dat verhelpen door te zekeren in je paneel oid maar dan kan die zekering in het apparaat achterwege blijven. Precies zoals pelagic doet dus zodra je de zekering afknipt :)
boeiend schreef :
Wat is een smaakgebonden zekering?
Als de leverancier bepaald welk soort zekering ik moet gebruiken. Zo vaar ik rond met een doosje glaszekeringen omdat een leverancier dat ooit een goed idee vond om te gebruiken in een apparaat. Ik vind dat geen goed idee maar zit er nu mooi mee. Bij afknipbare oplossingen zoals deze, kun je dat tenminste nog veranderen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pelagic stuurautomaat (helmstok) 17 juni 2018 07:52 #952419

Philip schreef :
Als de leverancier bepaald welk soort zekering ik moet gebruiken. Zo vaar ik rond met een doosje glaszekeringen omdat een leverancier dat ooit een goed idee vond om te gebruiken in een apparaat. Ik vind dat geen goed idee maar zit er nu mooi mee. Bij afknipbare oplossingen zoals deze, kun je dat tenminste nog veranderen.

Hoezo? Je kunt die zekering in dat apparaat toch ook gewoon weghalen en overbruggen met een draadje :huh:
Kan je natuurlijk wel je garantie kosten dus zo aanpassen dat je het makkelijk kunt terug veranderen, dus beter alleen een bypassdraadje en de zekering gewoon laten zitten :whistle:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pelagic stuurautomaat (helmstok) 17 juni 2018 08:32 #952427

Bekabeling hoor je af te zekeren bij de spanningsbron niet bij de gebruiker: fuse rating is afhankelijk van de gebruikte bekabeling (diameter, temperatuurrating etc) en kabelinstallatie (draad vs. kabel vs. kabel in kabelboom)

Voor zover ik weet, zeker je niet af om het apparaat zelf te beschermen - de leverancier kan dat evt intern doen. Ik begrijp de functie van deze meegeleverde fuse dan ook niet: dient deze om het apparaat of de bekabeling te beschermen?
Laatst bewerkt: 17 juni 2018 08:34 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pelagic stuurautomaat (helmstok) 17 juni 2018 10:02 #952445

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17716
Een zekering is er voor om oververhitting van de kabels te voorkomen als gevolg van te grote stroomsterktes. Zodra er meer stroom gaat lopen dan wat de draden aan kunnen moet de zekering doorsmelten (of trippen, bij een automatische zekering). Het maakt in principe niets uit waar de zekering zich bevindt, als er maar een zekering ergens is die de stroomkring verbreekt. De kabels worden net zo goed beschermd als de zekering zich in het apparaat bevindt, of waar dan ook. Zie onderstaand plaatje: Of de zekering zich nu op plaats A, B of C bevindt, de stroomkring wordt onderbroken als er iets mis gaat in het apparaat (kortsluiting) en er een te grote stroom gaat lopen.

De reden dat je afzekert aan de kant van de voeding is dat je daarmee óók de situatie beschermd wanneer er sprake is van een 'lek' in de stroomkring, bijvoorbeeld dat de voedingsdraad ergens tegenaan schavielt. Zie situatie D in het plaatje. Hoe dichter de zekering zich bij het voedingspunt bevindt, hoe minder kabel er onbeschermd is. Daarom is een zekering op plaats A aan te bevelen, doorgaans in het schakelpaneel.

@Philip: begrijp je nu mijn reactie?


Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 17 juni 2018 10:03 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pelagic stuurautomaat (helmstok) 17 juni 2018 10:47 #952460

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16282
Sunday schreef:
Ondersteuning door sympathieke eenpitter

Waarom vragen jullie de maker niet even waarom dat ding in het snoertje zit :blink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pelagic stuurautomaat (helmstok) 17 juni 2018 14:35 #952520

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7809
ilCigno schreef :

@Philip: begrijp je nu mijn reactie?
Eigenlijk niet want je zegt zelf in je betoog dat dichter bij de spanningsbron te prefereren is en de kabel tot dat punt niet beschermd is tegen oa. doorschavielen. Dat is toch precies wat ik zei? Dus erg oneens ben je het niet. Dan vind ik een reactie als 'pardon?' een beetje raar. Daar heeft niemand wat aan. Maar daar komt het getypte en interpretatie daarvan van geschreven media om de hoek kijken denk ik.
Laatst bewerkt: 17 juni 2018 14:49 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pelagic stuurautomaat (helmstok) 17 juni 2018 15:23 #952530

holtere schreef :
Sunday schreef:
Ondersteuning door sympathieke eenpitter

Waarom vragen jullie de maker niet even waarom dat ding in het snoertje zit :blink:

Dat hoef je ze niet te vragen. Deze zekering dient om een claim te voorkomen van iemand die kortsluiting heeft gemaakt en een claim gaat indienen voor de vervolgschade.
Amerikaans bedrijf dekt zich in tegen de Amerikaanse claimcultuur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pelagic stuurautomaat (helmstok) 17 juni 2018 16:04 #952543

Dat zal het zijn inderdaad.

Zekeren bij het apparaat beschernt de bekabeling alleen tegen een fout in het apparaat en niet in de stroomvoorziening daar naartoe. Het "aan te raden..." stuk in ilCigno's uitleg zou ik dus maar interpreteren als "voorschrift".

Maar mooi no-nonsense produkt, ziet er degelijk uit en ontworpen door een team wat veel praktische ervaring heeft in deze wereld. Ik kan nergens technische gegevens/specs vinden trouwens. Hoe snel is het ding bijvoorbeeld bij een bepaalde arbeid? Slaglengte en maximale kracht?
Laatst bewerkt: 17 juni 2018 16:04 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pelagic stuurautomaat (helmstok) 17 juni 2018 16:27 #952552

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13452
Als ik eerlijk ben interesseert mij die zekering geen donder. Wat mij nu juist boeit is hoe goed stuurt het ding ?????
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pelagic stuurautomaat (helmstok) 17 juni 2018 16:40 #952558

Dat weet niemand want er zijn geen specificaties! We weten alleen dat het mechanisch waarschijnlijk een degelijk produkt is.

Dan blijft er niet veel meer te discussieren over dan de zekering toch!? ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pelagic stuurautomaat (helmstok) 17 juni 2018 21:04 #952670

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3229
Nou, de eerste ervaringen dan. Ik ben nog niet tevreden, maar we zijn ook nog helemaal niet toegekomen aan alle instellingsmogelijkheden en het was slecht testweer vandaag, dus het moet nog verder blijken.

Dag 1: op de motor en met lichte wind aan de wind. Stuurt nauwkeurig, maar doet veel te veel. Het werd wel beter na een tijd (zelflerend, vermoed ik). Gain gereduceerd, resultaat veel beter. Hoopgevend.

Dag 2: "acid test". Flinke wind op 150 graden (ruim tot bijna achter). De automaat stuurt geweldig, heel strak en oogt heel betrouwbaar. Tot hij begint te "kruipen": langzaam steeds dieper varen (stuurde op kompas, niet op wind). Ook na correctie ging dat door, opnieuw auto mode inschakelen zelfde resultaat. Daar moet ik achteraan, want hij mag natuurlijk niet blijven draaien. Dat draaien was duidelijk (hoewel langzaam) zichtbaar in de COG.

Dit was met flink (5) wind van achteren en vol tuig, zeker niet de meest makkelijke koers. Ik heb hoop dat we hier met instellingen wat aan kunnen doen, maar weet nog niet wat.
Als het stuurgedrag wat hij vertoonde met die ruime wind een indicatie is van wat hij kan dan is het VEEL beter dan de ST2000, maar zoals gezegd moet de "drift" wel eerst opgelost worden. Meer nieuws volgt.

[edit]
En nog even terugkomend op bovenstaande: dit is dus vooral een teken dat we de handleiding eerst beter door moeten lezen. Bovenstaande was met default instellingen, en er zijn nogal wat parameters die aangepast moeten worden. Waaronder de instelling of hij "vooruit" of "achteruit" kijkt, ahum. Ik ben heel benieuwd waar die eigenlijk op staat ...
Volgende week meer.
[/edit]
Laatst bewerkt: 17 juni 2018 21:29 door redshift.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pelagic stuurautomaat (helmstok) 18 juni 2018 04:39 #952691

Indien de drive snel en krachtig genoeg is, hoort de tuning (ism de software in de AP computer) de performance te bepalen.

De drive vormt slechts de spierballen, de AP computer de brains.

Heb je een idee van de HoT en power van deze drive? Hard-over-Time is de tijd nodig (belast) om het roer van boord tot boord te bewegen. Onder de 10 s zit je wel goed, voor de meeste boten/koersen.

Als jouw "acid-test" nu al zo goed gaat, dan zal het wel goed komen!
Laatst bewerkt: 18 juni 2018 04:40 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pelagic stuurautomaat (helmstok) 18 juni 2018 05:48 #952696

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3229
power 0.25A (standby), 0.5 - 12 A (active, depending on sea state)

No load speed 53 mm/sec ( 5 secs lock to lock).
Pushrod travel = 245 mm (~10 in).
Force: 200 lbs (91 kg)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.337 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl