nardus schreef :
Bij mijn vorige schip had ik een lombardini 2 pits, destijds de importeur gevraagd naar het verbruik van de motor, kreeg netjes een grafiek wat hij verbruikte per toerental. Dit bleek goed te kloppen en voor deze motor was dat net een liter per uur.
Nu een ander schip en een 3 pitter, boot weegt hetzelfde maar verbruik lig zeker hoger. Denhelder-ijmuiden (6uur varen)was ik bijna 25liter(!) kwijt. Mede ook dat ik de boot boven de 6knopen hield en eerste stuk flink wat stroom tegen had. 4ltr per uur.
Ook goed om te weten wat de boot KAN verbruiken, je hebt immers niet altijd stroom mee of gladde zee..
Het aantal cilinders, en ook de cilinderinhoud, zelfs het max vermogen maken allemaal niet vreselijk veel uit voor t verbruik.
Echt niet.
Een diesel, elke diesel, doet ongeveer 0.2 liter per pk per uur. Dat kan een keer 0.25 worden, maar dat is wel de bandbreedte.
Het vermogen bepaalt het max verbruik. Maar je boot bepaalt hoeveel je echt nodig hebt.
Dus: voor jouw motor (10pk) gebruik je max 2 l/h.
Succes met de tocht.
Over allerlei andere spoken: bacteriegroei, GTL etc... Daar is het laatste woord niet over gezegd. Waar iedereen het wel over eens is:
Zorg dat er geen water in de tank zit en komt.
Water kun je er uit halen door tampons, jazeker, in een netje de tank in te laten zakken. Ze nemen wel water op, maar geen diesel. Als ze er weer schoon uit komen, dus niet zwart, is er niks aan de hand.
Water komt in de tank via de tankdop, of de ontluchtingsopening. Verhalen over condens zijn onzin. Dat is zo weinig.
Als je wèl troep in je tank hebt, is de enige echt goede oplossing: schoonmaken.