Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 13 aug 2022 11:08 #1414317

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5386
maandagochtend vertrekken naar het ketelmeer en ketelhaven voor een zomermeeting met de Leisureclub
met een beetje mazzel is er een draaiing van de wind van oost naar zuid vroeg in de ochtend.

Ga ik eindelijk die brug onderdoor. leek mij altijd wel leuk.
en dan op ons gemak een rondje achterlangs naar Burgerdam.
Wel leuk om andere Leisures te zien
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 22 aug 2022 12:38 #1417030

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5386
3x Leisure op het IJsseloog ketelmeer

when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Laatst bewerkt: 22 aug 2022 12:39 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 22 aug 2022 20:28 #1417203

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1835
Mooie foto! Was het gezellig?


Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Weer een Grote reis in 2023!!
̶G̶r̶o̶t̶e̶ ̶r̶e̶i̶s̶ ̶2̶0̶1̶8̶
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 22 aug 2022 20:57 #1417210

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5386
Zeker ik vond de OIE erg leuk de kleine leisure 17
Al was het volkomen windstil en als er wat wind was dan pal tegen, en dat in een soms belachelijk noodzakelijk smalle betonning, hij weigerde een sleepje en met zijn mini electromotortje voor de haven in en uit, bezeilde hij alles, wij lagen om 2-3 uur in de haven en de OIE soms pas om half 9 s,avonds, maar hij kwam wel aan en heeft echt alles bezeild.

vond ik erg grappig en een soort supercursus in geduld en acceptatie, ook het ervaren van frustratie zal om de hoek komen kijken, maar hij kon dat aan, best knap en erg leuk...

sommige ritjes ging het veel beter en zeilde dat lichte bootje nog erg grappig ook.

Die Leisures 17 hebben een hoog knuffelgehalte lijkt wel, je zou er zomaar verliefd op kunnen zijn


mrtnm schreef :
Mooie foto! Was het gezellig?


Martijn :)
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Laatst bewerkt: 22 aug 2022 21:12 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 23 aug 2022 07:14 #1417277

peter1 schreef :
Die Leisures 17 hebben een hoog knuffelgehalte lijkt wel, je zou er zomaar verliefd op kunnen zijn

Vandaar waarschjnlijk dat de Leisure 17 en 17SL gedurende het hele bestaan van de werf en de opvolger daarvan is geproduceerd , totaal meer dan 3400 keer .
Zie hier: leisureowners.org.uk/overview-...tory-of-the-company/
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 23 aug 2022 22:05 #1417502

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1835
peter1 schreef :
Zeker ik vond de OIE erg leuk de kleine leisure 17
Al was het volkomen windstil en als er wat wind was dan pal tegen, en dat in een soms belachelijk noodzakelijk smalle betonning, hij weigerde een sleepje en met zijn mini electromotortje voor de haven in en uit, bezeilde hij alles, wij lagen om 2-3 uur in de haven en de OIE soms pas om half 9 s,avonds, maar hij kwam wel aan en heeft echt alles bezeild.

vond ik erg grappig en een soort supercursus in geduld en acceptatie, ook het ervaren van frustratie zal om de hoek komen kijken, maar hij kon dat aan, best knap en erg leuk...

sommige ritjes ging het veel beter en zeilde dat lichte bootje nog erg grappig ook.

Die Leisures 17 hebben een hoog knuffelgehalte lijkt wel, je zou er zomaar verliefd op kunnen zijn

Het zijn ook geweldige bootjes! Kunnen veel hebben. Ik zit soms wel eens te denken om er weer 1 aan te schaffen. Voor er bij :woohoo:


Martijn :)


mrtnm schreef :
Mooie foto! Was het gezellig?


Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Weer een Grote reis in 2023!!
̶G̶r̶o̶t̶e̶ ̶r̶e̶i̶s̶ ̶2̶0̶1̶8̶
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 01 sept 2022 16:30 #1419945

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5386
Gaat allemaal wel voorspoedig zo, motortje pruttelt lekker.
Zeilen gaat wel oke, behalve zijn loefgierigheid die op bepaalde koersen en bepaalde wind best aanwezig is.
als de boot de winterstalling op gaat en ik het onderwaterschip flink aanpak en er coppercoat opzet.
dan ga ik de oppervlakte van de skeg vergroten...ik heb mij aardig ingelezen hoe en wat, en sommige zetten er een balansroer onder met groter oppervlakte, ik ga de skeg wat uitbouwen voor meer oppervlakte.
Dat is het minste werk en vermoedelijk zal dat voldoende zijn, immer als een balans roer recht uitvaart is het ook alleen het oppervlakte wat telt.

En een test aan het voorbereiden om de dubbele bolle jan op een rolfok te zetten waarbij er geen profiel zit maar deze op en afrolt met de pees die in het midden loopt.
zo kan dit op een klein boegsprietje gemonteerd worden, ook een leuke winterklus op de kant.

of als de test tegenvalt een rolfok met profiel erbij.

Met een lekker windje loopt ie prima, ik zeilde van Urk naar Enkhuizen lager wal met golven en ruim backstag windje in 2,5 uur. gemiddeld 4,3 kts op de hele rit ,en op sommige momenten even 5.7 kts en moest ik het grootzeil wat ongereefd was behoorlijk lozen en opengooien, die windvlaag was even leuk, en soms weer minder wind , maar gemiddeld een lekker windje.
was wel op het handje zeilen vanwege de golven en de loefgierige kracht, maar geen straf want dan kan je zo een golfje leuk pakken.

Dat onderwaterschip wordt een aardig klus, maar de winterstalling is in alkmaar op 13 km van mijn huis vandaan en dat scheelt alles...moet er alleen heenvaren vanuit Enkhuizen en dat word goed kijken naar stremmingen onderweg in de zaan of Nauwenaarse vaart, ik ga de mast platgooien in de sixhaven eind oktober met de maststrijk installatie.

Ik blijf meteen zeker 2 dagen in Amsterdam liggen.

voorlopig doe ik de komende 6-7 weken niet veel aan de boot behalve wat schoonmaken en mijn buislampje in de voor en achterkajuit vervangen door led, ik heb ze weer teruggevonden want ik was ze al 2 maanden kwijt....in de kleur rood licht dit keer, met een schakelaartje naar wit licht , er zitten twee buislampjes in een armatuur, nu dus allemaal in led 3watt.
ik verheug mij al op de mooie rooie kleur in de kajuit, zo een gaaf zeezeil effect
Mijn vrouw zal dat effect anders benoemen, ook dat is weer iets om op te verheugen dan

Volgend jaar zijn ik en de boot klaar zat om de zee op te gaan naar UK ofzo
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Laatst bewerkt: 01 sept 2022 17:06 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 01 sept 2022 16:57 #1419951

Flinke klussen!

Hebben meer eigenaren van de L23 last van overmatige loefgierigheid? Is dat echt niet op te lossen door trim en/of recente zeilen?

Grotere skeg maakt je boot ook koersvaster (=je moet méér roer met méér kracht geven om de bocht om te gaan) en draaicirkel groter. Dat hoeft geen nadeel te zijn trouwens, maar het roergevoel zal echt veranderen.

Ik weet niet wat je precies van plan bent? De skeg van mijn boot is bijna net zo groot qua oppervlak als het roerblad. Als ik de helmstok los laat, gaat ie naar het midden en de boot rechtdoor. Alsof een elastiek de helmstok naar het midden trekt. Was wennen de eerste overstagjes: je moet blijven drukken, anders stopt de draai ;)
Laatst bewerkt: 01 sept 2022 17:09 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 01 sept 2022 17:03 #1419952

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5386
Zeer bekend verschijnsel van de Leisure, ik vind het een ontwerpfout op het randje ,ik blijf uiteraard spelen met alles en onderzoeken en contact nemen met andere leisure eigenaren en hun oplossingen.

maar idd flinke klussen maar vergeet niet dat het maar 23 ft is en dat scheelt enorm

Nachtvlinder schreef :
Flinke klussen!

Hebben meer eigenaren van de L23 last van overmatige loefgierigheid? Is dat echt niet op te lossen door trim en/of recente zeilen?
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 01 sept 2022 22:11 #1420012

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16495
peter1 schreef :
[...]behalve zijn loefgierigheid die op bepaalde koersen en bepaalde wind best aanwezig is.[...]ik heb mij aardig ingelezen hoe en wat, en sommige zetten er een balansroer onder met groter oppervlakte, ik ga de skeg wat uitbouwen voor meer oppervlakte.
Dat is het minste werk en vermoedelijk zal dat voldoende zijn, immer als een balans roer recht uitvaart is het ook alleen het oppervlakte wat telt.
Het roer van een Leisure 23 is helaas niet al te best. Het steekt noodgedwongen ondiep (in verband met de kimkielen en droogvallen), is daarom qua oppervlakte relatief klein, het heeft geen balansdeel vanwege de volle scheg en de laterale vorm is ook niet optimaal. De scheefstand van de roerkoning helpt ook al niet en van de profielvorm maak ik me ook niet al te veel illusies.

Het oppervlakte van het roerblad kan je niet of nauwelijks vergroten met behoud van de scheg, want als je het naar achteren uit zou bouwen neemt de kracht op de helmstok enorm toe. De scheg vergroten kan wel, maar het natte oppervlakte neemt toe en hoewel de koersvastheid verbetert neemt het stuurgedrag af. Mogelijk zou een herprofilering van scheg en roerblad (naar een soort NACA profiel) nog wel wat kunnen verbeteren. Om echt iets te verbeteren zou je het geheel van roer en scheg moeten herontwerpen. Maar de ontwerpvrijheden zijn beperkt vanwege de kleine beschikbare hoogte. De vraag is of je het niet beter kunt accepteren als inherente eigenschap van deze boot.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 01 sept 2022 22:37 #1420015

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1835
ilCigno schreef :
peter1 schreef :
[...]behalve zijn loefgierigheid die op bepaalde koersen en bepaalde wind best aanwezig is.[...]ik heb mij aardig ingelezen hoe en wat, en sommige zetten er een balansroer onder met groter oppervlakte, ik ga de skeg wat uitbouwen voor meer oppervlakte.
Dat is het minste werk en vermoedelijk zal dat voldoende zijn, immer als een balans roer recht uitvaart is het ook alleen het oppervlakte wat telt.
Het roer van een Leisure 23 is helaas niet al te best. Het steekt noodgedwongen ondiep (in verband met de kimkielen en droogvallen), is daarom qua oppervlakte relatief klein, het heeft geen balansdeel vanwege de volle scheg en de laterale vorm is ook niet optimaal. De scheefstand van de roerkoning helpt ook al niet en van de profielvorm maak ik me ook niet al te veel illusies.

Het oppervlakte van het roerblad kan je niet of nauwelijks vergroten met behoud van de scheg, want als je het naar achteren uit zou bouwen neemt de kracht op de helmstok enorm toe. De scheg vergroten kan wel, maar het natte oppervlakte neemt toe en hoewel de koersvastheid verbetert neemt het stuurgedrag af. Mogelijk zou een herprofilering van scheg en roerblad (naar een soort NACA profiel) nog wel wat kunnen verbeteren. Om echt iets te verbeteren zou je het geheel van roer en scheg moeten herontwerpen. Maar de ontwerpvrijheden zijn beperkt vanwege de kleine beschikbare hoogte. De vraag is of je het niet beter kunt accepteren als inherente eigenschap van deze boot.

De leisure 23 en de 23SL hebben allemaal een vrij korte scheg, en een niet al te groot roerblad. Een balansroer, mits goed ontworpen en gemonteerd, kan veel verschil maken. (@ Peter, de blauwe 23SL in jouw haven, paar boxen verder, heeft een goed balansroer. Zeilt ook goed).
Stand van de mast, zeiltrim, kun je ook nog wel wat mee winnen.
Mijn boot, een Leisure 22, heeft een grote scheg, en een redelijk groot roerblad. Ook is bij mij de rompvorm anders, minder bol en diep dan een 23(SL) Ook staan de kieltjes meer onder de boot, onder een iets andere hoek. (en mijn boot is ook 300kg lichter)
Loefgierigheid is bij de 23(SL) een bekend en veel voorkomend probleem, en bij de 22 kom ik het ook nog wel eens tegen. Bij de 22 is de stand van de mast, en de zeiltrim, en ietsje eerder reven meestal afdoende.
Hieronder 2 plaatjes, de ene is de scheg + roer van een 23(SL) de andere een 22 (mijn bootje)






Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Weer een Grote reis in 2023!!
̶G̶r̶o̶t̶e̶ ̶r̶e̶i̶s̶ ̶2̶0̶1̶8̶
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 02 sept 2022 06:25 #1420041

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5386
Hoop goeie info zo, laat het allemaal wel zakken, ik zal even contact opnemen met de Tyra , dat is de blauwe Leisure 23sl in mijn haven en die heeft idd een zelfgebouwd balansroer..

Misschien is dat wel een keertje een mooie winterklus in de komende jaren ergens, en op zich kan ik er wel mee leven en het accepteren, vaak red mijn stuurautomaat st1000 het nog wel. op enkele koersen en wind soms gewoon niet.

Dus een acute noodzaak is er niet, in het plan der verbeteringen neem ik het mee .
Mar ga in de komende tijd wel even naar de Tyra (de blauwe Leisure).

Wat ook opvalt is zijn goede gedrag in flinke golven op de zijkant, dat blijft een veilig gevoel geven, dat doet ie heel goed, in bf 4-5-6 lager wal zeilen is soms pittig op het ijsselmeer ,maar hij pakt het erg goed.

Op zich vermaak ik mij prima met de boot en bevalt het wel..het zeil gevoel heb ik en ik kom overal waar ik wil komen....we gaan de spi ontwikkeling ook weer oppakken, ik heb hem mee en ga de spiboom iets inkorten zodat het overeenkomt met het halve onderlijk van de spi, nu is de spiboom wat te lang.
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Laatst bewerkt: 02 sept 2022 06:57 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 02 sept 2022 06:53 #1420048

Bij het droogvallen waarbij het roer de grond kan raken voorkomt de scheg ook onheil en voorkomt dat het roer teveel wordt belast of scheef verbuigt. Die relatief grote scheg heeft de ontwerper niet zomaar toegepast. Profiel van zowel de kimkielen als dat van de scheg kan welicht beter om het geheel meer in balans te brengen. Hoe zit het trouwens met de hellingshoek als het gaat om loefgierigheid of maakt dat niet uit?
Laatst bewerkt: 02 sept 2022 06:53 door Herman Hartman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 05 sept 2022 06:02 #1420466

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1409
Herman Hartman schreef :
Bij het droogvallen waarbij het roer de grond kan raken voorkomt de scheg ook onheil en voorkomt dat het roer teveel wordt belast of scheef verbuigt. Die relatief grote scheg heeft de ontwerper niet zomaar toegepast. Profiel van zowel de kimkielen als dat van de scheg kan welicht beter om het geheel meer in balans te brengen. Hoe zit het trouwens met de hellingshoek als het gaat om loefgierigheid of maakt dat niet uit?

Mijn Nomad “zuigt” zich dan vast op zijn koers, ik heb de indruk dat met name de horizontale, “toeing in”, loefkiel daar aan bijdraagt? Deze zal ook remmend werken (kolk/wervelingen?) Uit een eerder bericht in dit draadje, dacht ik, werd dat door de Leisure zeilers wel herkend?
Ik heb zeker de indruk dat de koersvastheid “onder helling” veel beter is, dus niet alleen verlijeren maar ook de roerdruk minder.
Laatst bewerkt: 05 sept 2022 06:04 door Thijs1971.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 05 sept 2022 22:26 #1420806

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1835
Thijs1971 schreef :
Herman Hartman schreef :
Bij het droogvallen waarbij het roer de grond kan raken voorkomt de scheg ook onheil en voorkomt dat het roer teveel wordt belast of scheef verbuigt. Die relatief grote scheg heeft de ontwerper niet zomaar toegepast. Profiel van zowel de kimkielen als dat van de scheg kan welicht beter om het geheel meer in balans te brengen. Hoe zit het trouwens met de hellingshoek als het gaat om loefgierigheid of maakt dat niet uit?

Mijn Nomad “zuigt” zich dan vast op zijn koers, ik heb de indruk dat met name de horizontale, “toeing in”, loefkiel daar aan bijdraagt? Deze zal ook remmend werken (kolk/wervelingen?) Uit een eerder bericht in dit draadje, dacht ik, werd dat door de Leisure zeilers wel herkend?
Ik heb zeker de indruk dat de koersvastheid “onder helling” veel beter is, dus niet alleen verlijeren maar ook de roerdruk minder.

De kimkielen van een Leisure 17 en 22 hebben een mooi profiel zonder bulb aan de uiteinden. Zijn bij beide van massief gietstaal. Met flinke wind en wat teveel zeil kan je ze bijna in plané krijgen.
Bij de 23en 23sl hebben de kielen een beetje vreemd profiel en een soort bulb aan de uiteinden. De kielen staan ook verder naar buiten. Of bij mijn boot (22) de kielen iets naar binnen of buiten staan ten opzichten van de middellijn, zou ik eens na moeten meten. Maar ik heb het idee van niet. Wat zuigen betreft, ook geen last van. Bij de 23(SL) zie ik dit wel, en komt denk ik ook door het bollere onderwaterschip. Het verschil in waterlijn tussen de 22 en 23(SL) is maar een paar cm.
Wat koersvastheid betreft, op mijn 22 kan ik, als alles goed getrimd is, het roer wel even loslaten. Sturen gaat dan ook soepel.

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Weer een Grote reis in 2023!!
̶G̶r̶o̶t̶e̶ ̶r̶e̶i̶s̶ ̶2̶0̶1̶8̶
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 06 sept 2022 06:24 #1420830

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 713
mrtnm schreef :
Thijs1971 schreef :
Wat koersvastheid betreft, op mijn 22 kan ik, als alles goed getrimd is, het roer wel even loslaten. Sturen gaat dan ook soepel.

Martijn :)

Dat kan ik ook! Prettige eigenschap
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MB2A/50S)
Beenhakkervlet (zeilend) "Kikker" met Arona AD186
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 06 sept 2022 08:14 #1420877

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1409
mrtnm schreef :
Thijs1971 schreef :
Herman Hartman schreef :
Bij het droogvallen waarbij het roer de grond kan raken voorkomt de scheg ook onheil en voorkomt dat het roer teveel wordt belast of scheef verbuigt. Die relatief grote scheg heeft de ontwerper niet zomaar toegepast. Profiel van zowel de kimkielen als dat van de scheg kan welicht beter om het geheel meer in balans te brengen. Hoe zit het trouwens met de hellingshoek als het gaat om loefgierigheid of maakt dat niet uit?

Mijn Nomad “zuigt” zich dan vast op zijn koers, ik heb de indruk dat met name de horizontale, “toeing in”, loefkiel daar aan bijdraagt? Deze zal ook remmend werken (kolk/wervelingen?) Uit een eerder bericht in dit draadje, dacht ik, werd dat door de Leisure zeilers wel herkend?
Ik heb zeker de indruk dat de koersvastheid “onder helling” veel beter is, dus niet alleen verlijeren maar ook de roerdruk minder.

De kimkielen van een Leisure 17 en 22 hebben een mooi profiel zonder bulb aan de uiteinden. Zijn bij beide van massief gietstaal. Met flinke wind en wat teveel zeil kan je ze bijna in plané krijgen.
Bij de 23en 23sl hebben de kielen een beetje vreemd profiel en een soort bulb aan de uiteinden. De kielen staan ook verder naar buiten. Of bij mijn boot (22) de kielen iets naar binnen of buiten staan ten opzichten van de middellijn, zou ik eens na moeten meten. Maar ik heb het idee van niet. Wat zuigen betreft, ook geen last van. Bij de 23(SL) zie ik dit wel, en komt denk ik ook door het bollere onderwaterschip. Het verschil in waterlijn tussen de 22 en 23(SL) is maar een paar cm.
Wat koersvastheid betreft, op mijn 22 kan ik, als alles goed getrimd is, het roer wel even loslaten. Sturen gaat dan ook soepel.

Martijn :)

Ze staan vast ook ongeveer 2 graden naar binnen. Mijn kielen zijn zonder bulb, van gietijzer en ze trilt van plezier als ze tegen haar rompsnelheid loopt: overigens is ze ook vrij plat/bol van onder/daartussen. Ik zou dat zuigen niet per se nadelig willen noemen, ze zuigt/duwt zich in haar eigen optimale hydrografisch profiel zo lijkt het eigenlijk.

Dat dat zo nauw luisters tussen die verschillende Leisures, nou ja, het onderscheidende is dan waarschijnijk die bulb?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 06 sept 2022 08:19 #1420882

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1409
Interessant dit, over het verschil tussen twin en bilge keels onder andere:
seaknots.ning.com/forum/topics...n?xg_source=activity

interessante referenties ook.

Quote: "Bray also notes that the windward keel is working more horizontally, creating downward lift that increases righting moment and giving more power to carry sail."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 06 sept 2022 08:21 #1420884

Hoe vertrimt die boot onder helling eigenlijk? Dát is de situatie waar de sporing van belang is: als de lift van beide profielen tegen elkaar in staat te werken, geeft dit veel weerstand en kost snelheid.

Op mijn vorige boot (die had dubbele roeren) die sporing afgesteld. Parallel om rechtop, bij licht weer, de minste weerstand te hebben, maar eigenlijk moet je naar de lokale stroomrichting kijken. Loskoppelen, je voort laten slepen en meten welke “vaanstand” de bladen dan aannemen.

Bij kielen is dat wat lastiger ;) daarom benieuwd waarom de ontwerper wat heeft gedaan…

Een bijna horizontale kiel geeft heel veel wervels en dus weerstand in golven. De theorie dat dit een soort “roll of helling beperkend” effect zou hebben lijkt mij niet bewezen. Uiteindelijk vaart een-en-dezelfde romp met een vinkiel uiteindelijk sneller. Da’s niet erg natuurlijk; er staan voordelen tegenover die iemand groter kan vinden dan de nadelen.

Dit artikel vind ik vrij eenzijdig wat dat betreft en dient duidelijk als pleidooi voor de twinkeel.
4. The wave pattern of twin keels reshapes to reduce the fore and aft crests. At hull speed a hollow forms amidships, but the keels cause a wave to form in this hollow, canceling out the stern wave and giving a flatter wake. This increases the maximum speed of the hull by as much as 10%.
Een loze claim lijkt mij. Als dit zou werken, dan werden dit soort weerstandsbeperkende maartegelen al tijden in de koopvaardij en racerij toegepast


5. The deep plunging of an ordinary hull is avoided by the stabilizing action of the fins, which are also very effective at dampening out rolling motions.
Net als de vleugelkiel veroorzaakt gerol en gestamp meer weerstand dan het reduceren van die bewegingen oplevert. Geen enkele performance boot doet iets in die richting, men blijft bij het voorkomen van grote massa’s in de uiteinden.
Laatst bewerkt: 06 sept 2022 08:42 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 06 sept 2022 17:34 #1421081

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5386
Tjonge hoop leesvoer, op zicht zeilt ie best wel oke met lichte wind en tot een 4 kt en ook niet echt loefgierig al begint het dan te komen , daarboven is er meer wind en meer kracht op de zeilen, ik heb zo het idee dat ik het voorzeil wat sneller moet inrollen.
Dat is wel op halve wind en hoger, veel ruimer is er minder last van

Deze rolgenua is 150 % en komt flink voorbij de mast, op de 100% genua die vrij nieuw is zeilt hij scherper, hoger en gebalanceerder.

Echter dan vraag de boot om winddruk, ook vanwege het onderwaterschip wat wel erg ruw is.

Dit wordt flink aangepakt straks en echt glad gemaakt.

Dan zal ie wat beter door het water glijden, deze weerstand beïnvloed vermoedelijk ook het een en ander.

en dan nog een 3 bladsschroef die er onder zit..

Maar goed een snelheidsmonster zal het nooit worden, maar goed zeilend dat kan best.
In grote golven en veel wind doet het wonderbaarlijk goed zelfs, daar zit zijn kracht.

maar dat loefgierige ga ik eruit krijgen.

stukje tekst van de Leisure pagina


In 1975 ontwierp Brian Meerloo de modernere , "Wedgie Look" cabinebladen voor de "SL" versies van de L17 en L23. Oprichter Brian Meerloo vond dat de Leisure 23 de beste zeilkwaliteiten van allemaal had en hield van het varen met zijn L23SL 'Last Minette'. Zowel buitenboord- als binnenboordmotoropties werden aangeboden en er werden er ongeveer 900 gebouwd.
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Laatst bewerkt: 06 sept 2022 18:33 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 15 sept 2022 18:10 #1423517

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5386
Markerwadden geweest..zeker heel mooi gebied geworden.


when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Laatst bewerkt: 15 sept 2022 18:10 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 16 sept 2022 23:46 #1423814

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1835
peter1 schreef :
Tjonge hoop leesvoer, op zicht zeilt ie best wel oke met lichte wind en tot een 4 kt en ook niet echt loefgierig al begint het dan te komen , daarboven is er meer wind en meer kracht op de zeilen, ik heb zo het idee dat ik het voorzeil wat sneller moet inrollen.
Dat is wel op halve wind en hoger, veel ruimer is er minder last van

Deze rolgenua is 150 % en komt flink voorbij de mast, op de 100% genua die vrij nieuw is zeilt hij scherper, hoger en gebalanceerder.

Echter dan vraag de boot om winddruk, ook vanwege het onderwaterschip wat wel erg ruw is.

Dit wordt flink aangepakt straks en echt glad gemaakt.

Dan zal ie wat beter door het water glijden, deze weerstand beïnvloed vermoedelijk ook het een en ander.

en dan nog een 3 bladsschroef die er onder zit..

Maar goed een snelheidsmonster zal het nooit worden, maar goed zeilend dat kan best.
In grote golven en veel wind doet het wonderbaarlijk goed zelfs, daar zit zijn kracht.

maar dat loefgierige ga ik eruit krijgen.

stukje tekst van de Leisure pagina


In 1975 ontwierp Brian Meerloo de modernere , "Wedgie Look" cabinebladen voor de "SL" versies van de L17 en L23. Oprichter Brian Meerloo vond dat de Leisure 23 de beste zeilkwaliteiten van allemaal had en hield van het varen met zijn L23SL 'Last Minette'. Zowel buitenboord- als binnenboordmotoropties werden aangeboden en er werden er ongeveer 900 gebouwd.

Brian Meerloo had zijn 23SL aardig verbouwd boven en onderwater. Boeg, spiegel, roer kiel, allemaal aangepast.




Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Weer een Grote reis in 2023!!
̶G̶r̶o̶t̶e̶ ̶r̶e̶i̶s̶ ̶2̶0̶1̶8̶
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 17 sept 2022 10:58 #1423896

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5386
Een ding weet ik zeker, daar ga ik niet aan beginnen.
Op zich ben ik best tevreden over de leisure.

Waar ik wel een idee in heb is een tweede en klein voorzeil er bij met weinig wind, een soort kluivert.
dat maakt hem wel wat lijgieriger maar dat komt best goed uit.

Ik ga daar nog even een praktijk test mee doen. knoop ik de spiboom vast als boegspriet en een storm zeil op de spinval en dan is er 4m2 meter zeil bij...eens kijken of dat werkt en meer snelheid geeft.
met weinig wind , leuk om even mee te spelen en dat doe ik graag.

het zal ook wel van te voren uit te rekenen zijn wat dat exact van resultaat kan geven, maar daar heb ik te weinig inzicht in

dat weinig wind gebied is het gedeelte waarin de leisure niet uitblinkt, waar het wel lekker gaat is lang zeilen en op de boot zijn, dat is goed te doen en best comfortabel varen.
golfgedrag en veel wind is allemaal goed te doen, en dat maakt het solo zeilen op lange afstanden bereikbaar, op de T7 was dat veel intenser en zwaarder en vermoeiender.

mrtnm schreef :
peter1 schreef :
Tjonge hoop leesvoer, op zicht zeilt ie best wel oke met lichte wind en tot een 4 kt en ook niet echt loefgierig al begint het dan te komen , daarboven is er meer wind en meer kracht op de zeilen, ik heb zo het idee dat ik het voorzeil wat sneller moet inrollen.
Dat is wel op halve wind en hoger, veel ruimer is er minder last van

Deze rolgenua is 150 % en komt flink voorbij de mast, op de 100% genua die vrij nieuw is zeilt hij scherper, hoger en gebalanceerder.

Echter dan vraag de boot om winddruk, ook vanwege het onderwaterschip wat wel erg ruw is.

Dit wordt flink aangepakt straks en echt glad gemaakt.

Dan zal ie wat beter door het water glijden, deze weerstand beïnvloed vermoedelijk ook het een en ander.

en dan nog een 3 bladsschroef die er onder zit..

Maar goed een snelheidsmonster zal het nooit worden, maar goed zeilend dat kan best.
In grote golven en veel wind doet het wonderbaarlijk goed zelfs, daar zit zijn kracht.

maar dat loefgierige ga ik eruit krijgen.

stukje tekst van de Leisure pagina


In 1975 ontwierp Brian Meerloo de modernere , "Wedgie Look" cabinebladen voor de "SL" versies van de L17 en L23. Oprichter Brian Meerloo vond dat de Leisure 23 de beste zeilkwaliteiten van allemaal had en hield van het varen met zijn L23SL 'Last Minette'. Zowel buitenboord- als binnenboordmotoropties werden aangeboden en er werden er ongeveer 900 gebouwd.

Brian Meerloo had zijn 23SL aardig verbouwd boven en onderwater. Boeg, spiegel, roer kiel, allemaal aangepast.




Martijn :)
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Laatst bewerkt: 17 sept 2022 11:14 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 09 okt 2022 15:54 #1429041

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5386
We gaan 22 oktober eruit volgens de agenda van de werf bij Alkmaar, dus Markermeer over een paar dagen van te voren en dan bij de Sixhaven de mast plat en via de zaan naar Alkmaar toe.
Hopen op een beetje redelijk weerwindow eind oktober, er is nog een route bij Medemblik naar binnen en dan door naar Alkmaar met de mast plat maar daar zitten vrij ondiepe sloten onderweg zag ik in Navionics, alle bruggetjes kan ik wel onderdoor.

Hele onbekende route is dat voor mij, misschien alleen te doen met een sloep, geen idee....de hoogte is ongeveer 2,25 met het kruishout er onder in de kuip..

Hele onderneming wordt het wel , het enigste is dat het lekker dicht bij mijn huis is, 15 minuten op de snelle Aprillia scooter en ik ben er.

Gisteren gezeild met wat harde wind en dan merk ik dat ik daar nog wel wat in mag groeien qua zeilbezetting, andere genua had er op gemoeten want nu moest die lap wel heel erg ingerolt worden en dat zeilde niet lekker meer, maar ik ga met die wind echt niet in mijn eentje het zeil verwisselen in het profiel...dus zeilen ging veel minder dan had gekund, en op een bepaald moment was het eerste rif zelfs teveel grootzeil, dus die had naar het tweede rif gemoeten.

Moet ik nog aan wennen om de Onyx te zeilen in meer wind, dus volgende keer andere genua en 2 riffen grootzeil en dan kan ik zeker door naar bf7.
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Laatst bewerkt: 09 okt 2022 16:01 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 09 okt 2022 18:27 #1429062

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2026
peter1 schreef :

Hele onbekende route is dat voor mij, misschien alleen te doen met een sloep, geen idee....de hoogte is ongeveer 2,25 met het kruishout er onder in de kuip..

Ik weet niet wat jouw diepgang is, maar ik heb die route ooit ook gedaan met liggende mast. Met een diepgang van 1.35 geen enkel probleem ondervonden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.337 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl