Hoe vertrimt die boot onder helling eigenlijk? Dát is de situatie waar de sporing van belang is: als de lift van beide profielen tegen elkaar in staat te werken, geeft dit veel weerstand en kost snelheid.
Op mijn vorige boot (die had dubbele roeren) die sporing afgesteld. Parallel om rechtop, bij licht weer, de minste weerstand te hebben, maar eigenlijk moet je naar de lokale stroomrichting kijken. Loskoppelen, je voort laten slepen en meten welke “vaanstand” de bladen dan aannemen.
Bij kielen is dat wat lastiger
daarom benieuwd waarom de ontwerper wat heeft gedaan…
Een bijna horizontale kiel geeft heel veel wervels en dus weerstand in golven. De theorie dat dit een soort “roll of helling beperkend” effect zou hebben lijkt mij niet bewezen. Uiteindelijk vaart een-en-dezelfde romp met een vinkiel uiteindelijk sneller. Da’s niet erg natuurlijk; er staan voordelen tegenover die iemand groter kan vinden dan de nadelen.
Dit artikel vind ik vrij eenzijdig wat dat betreft en dient duidelijk als pleidooi voor de twinkeel.
4. The wave pattern of twin keels reshapes to reduce the fore and aft crests. At hull speed a hollow forms amidships, but the keels cause a wave to form in this hollow, canceling out the stern wave and giving a flatter wake. This increases the maximum speed of the hull by as much as 10%.
Een loze claim lijkt mij. Als dit zou werken, dan werden dit soort weerstandsbeperkende maartegelen al tijden in de koopvaardij en racerij toegepast
5. The deep plunging of an ordinary hull is avoided by the stabilizing action of the fins, which are also very effective at dampening out rolling motions.
Net als de vleugelkiel veroorzaakt gerol en gestamp meer weerstand dan het reduceren van die bewegingen oplevert. Geen enkele performance boot doet iets in die richting, men blijft bij het voorkomen van grote massa’s in de uiteinden.