Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 09 okt 2022 19:53 #1429088

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1383
Diepgang is 81cm
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 09 okt 2022 21:40 #1429099

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2061
Is via Edam geen optie?

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Zo snel mogelijk weer een Grote reis!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 10 okt 2022 07:05 #1429115

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2405
Tussen Edam en Purmerend heb ik ook één keer gedaan, maar is beduidend ondieper dan via Medemblik en de Wieringermeer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 10 okt 2022 07:39 #1429120

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6015
Grappig om Edam als optie te hebben..


Hoop draaibruggetjes ook , en Navionics geeft weer dat het niet kan, maar als ik hem naloopt lijkt het te kunnen op de diepte na daar die is niet vermeld...is wel een heel stuk korter.

mast plat in Edam, ga mij er nog in verdiepen ,al is mijn diepgang wel erg weinig met zijn 81 cm.
daar is ineens een groot voordeel.


in heten ookmartinw schreef :
Tussen Edam en Purmerend heb ik ook één keer gedaan, maar is beduidend ondieper dan via Medemblik en de Wieringermeer.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 10 okt 2022 07:46 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 10 okt 2022 07:44 #1429122

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27663
peter1 schreef :
Grappig om Edam als optie te hebben..


Hoop draaibruggetjes ook , en Navionics geeft weer dat het niet kan, maar als ik hem naloopt lijkt het te kunnen op de diepte na daar die is niet vermeld...is wel een heel stuk korter.

mast plat in edam, ga mij er nog inverdiepen ,al is mijn diepgang wel erg weinig met zijn 81 cm.

Forumlid Albert heeft die route vaak gevaren en zijn diepgang is groter dan die van jou. Met 81 cm. lukt het altijd. De enige zorg zijn inderdaad de lage bruggen in Edam zelf. Eenmaal op de ringvaart heb je geen probleem meer, denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 10 okt 2022 09:34 #1429144

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12596
Met 1,40 diepgang geen enkel probleem gehad.(Niet te dicht onder de oevers kruipen.)
Vaste bruggen Purmerringvaart doorvaart hoogte 3,00.
Hou, in het najaar, rekening met werkzaam heden aan objecten, dus van tevoren info. inwinnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 10 okt 2022 09:46 #1429149

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6015
Ja mooie info..

Alles wat moet draaien . draait tot 15 oktober, dus of er voor of maar helemaal niet want dan moet het 24 uur van te voren worden aangevraagd.


Ik heb zojuist besloten om morgen of overmorgen naar Amsterdam te varen, of via het wad en Den Helder.



Albert 45 schreef :
Met 1,40 diepgang geen enkel probleem gehad.(Niet te dicht onder de oevers kruipen.)
Vaste bruggen Purmerringvaart doorvaart hoogte 3,00.
Hou, in het najaar, rekening met werkzaam heden aan objecten, dus van tevoren info. inwinnen.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 10 okt 2022 12:16 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 15 okt 2022 15:16 #1430151

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6015
Hij staat op de kant, mast plat in Aolous en in een stortbui op het Noordzeekanaal met zicht van 5 mtr en platgeslagen golven van de regen gevaren, was leuk.


Hij staat nu op de kant in Alkmaar bij de werf.


Hoofdstuk afgesloten en start onderwaterschip en nog 200 klusjes.
op zich heb ik er best zin in.
onderwaterschip is vrij van osmose maar wel slecht, er zitten stuken antifouling los onder de oudere lagen.

word een flinke klus.
van ruw en remmend naar spekglad en glijdend
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 15 okt 2022 15:34 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 15 okt 2022 19:40 #1430225

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Peter1 schreef
Hoofdstuk afgesloten en start onderwaterschip en nog 200 klusjes.
op zich heb ik er best zin in.
onderwaterschip is vrij van osmose maar wel slecht, er zitten stuken antifouling los onder de oudere lagen.

word een flinke klus.
van ruw en remmend naar spekglad en glijdend

Succes met de grote klus. Op eeg naar een halve knoop meer!

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 16 okt 2022 14:46 #1430412

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6015
Begonnen met afkrabben, dramawerk en omdat de primer ook loslaat op sommige plekken van de var osmose behandelingsspul is het meerdere lagen, ook de antifouling heeft meerdere lagen waarvan er sommige al helemaal hebben losgelaten op plekken tot de VC-tar.



zeker 2 lagen zwarte antifouling en blauwe primer en dat gele is volgens mij wat elastische en dat lijkt de VC-Tar

volgens de factuur is hij opgebouwd vanaf de gel coat met een osmose behandeling VC-tar, daarna interspeed primer en daarna 2 lagen interspeed, en daarna vermoedelijk vele lagen zwart.
of er ooit wat gebeurd is tussendoor weet ik niet, behalve lagen smeren, de factuur komt uit 2003.




40% gedaan met afkrabben....dinsdag weer een halve dag, dan nog een halve dag en dan met plamuurmes nog wat en dan de schuurmachine erop.
met 60 korrel eerst en meteen maar echt goed schuurmateriaal halen...moet nog wel een goed schuurmachine hebben, ik heb zo ene parkside ding, al mag ie vanmij kapot na de klus maar ben bang dat die niet goed genoeg is qua werking..zelfs niet met professioneel schuurpapier

zware klus....

het is ook voor het eerst dat ik de onyx van onder zie,






Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 16 okt 2022 15:02 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 16 okt 2022 15:02 #1430416

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4149
Dat is een klus, inderdaad.
Gewoon met die Parkside beginnen en zien hoe het gaat.
Sterkte ermee.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 16 okt 2022 15:10 #1430418

Je vordert wel hard zo te zien! Rotklus inderdaad, zeker bij vrij verse antifouling. Je hoeft het maar één keer te doen gelukkig - zoals zoveel rotklussen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 16 okt 2022 16:02 #1430431

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6015
Dat was een woeste aanloop die maar een keer kan, zo in de trend de eerste klap is een daalder waard.


Nachtvlinder schreef :
Je vordert wel hard zo te zien! Rotklus inderdaad, zeker bij vrij verse antifouling. Je hoeft het maar één keer te doen gelukkig - zoals zoveel rotklussen ;)
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 18 okt 2022 14:55 #1430899

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6015
weer even verder gegaan, met schrapen moest ik stoppen vanwege de enorme stof uit de stofzuiger
ik had het niet in de gaten want ik lag op mijn rug onder boot.

de werf meneer was een beetje zwaar geïrriteerd daardoor, er ligt ook een bling bling glimmend jacht van 5 miljoen vlak achter mij.


De stofzuiger zak bleek kapot te zijn gegaan, meteen nieuwe besteld.

Maar wat een ongelofelijk vervelend werk is dit zeg....met het plamuurmes verdere gegaan en soms kon ik aardige plakjes lossteken die waren zeer slecht gehecht op de vc-tar.
op heel veel plekken is de hechting niet goed geweest, wel mooi spul die osmose bescherming, het lijkt ook een beetje rubberachtig als is het 2 k, ik ga uitzoeken of er wel epoxi overheen kan.

Ik kan niet zeggen dat ik het leuk vind zo, maar moet er door heen.
plamuur mes ging prima eigenlijk, ga ook afbijt kopen ,onder de boot kan ik er slecht bij vanwege de bok.

ik heb het hele arsenaal nodig vermoed ik, van schraper ,naar plamuurmes naar schuurmachine naar afbijt

de boot zelf staat op de bok

Die moet ik met een krik en hout opkrikken wat natuurlijk verboden is op de werf want dat staat in de regels, maar ik kan niet anders dan dat. doe ik maar op zondag want dan is er weinig personeel,




Maar nogmaals dramawerk dit
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 18 okt 2022 16:49 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 18 okt 2022 15:02 #1430901

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3678
peter1 schreef :


de boot zelf staat op de bok

Die moet ik met een krik en hout opkrikken wat natuurlijk verboden is op de werf want dat staat in de regels, maar ik kan niet anders dan dat. doe ik maar op zondag want dan is er weinig personeel,


Maar nogmaals dramawerk dit

En dan hoop je dat niemand van je werf mee leest...
JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 18 okt 2022 16:02 #1430926

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6015
ja benadruk het nog maar even..


De schroef lijkt vrij nieuw, ook geen enkele as speling..absoluut nul.










logische dat ie er zo mooi uit ziet
Vetus mangaan bronzen schroef p3b 12x 10R...deze schroef zou niet helemaal optimaal zijn, maar op zich voldoet ie goed. best dure dingen zo een schroef
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 18 okt 2022 19:38 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 20 okt 2022 13:11 #1431298

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6015
ondertussen contact opgenomen met akzo nobel, en samen met hun uitgezocht icm de factuur van de opbouw van het onderwaterschip in 2003 wat er exact opzit.

op de gecoat zit vc- tar op kleur zwart, dan een primer wat licht elastische is dat is nu wat geel geworden, daaroverheen verschillende lagen antifouling,primers e.d
wat ook op hele stukken slecht heeft gehecht.


Wat echt goed is gebeurd en dat is door de Jachtwerf gebeurt is de vc-tar en de primer, deze zitten er heel goed op.. daarna werd het in 17 jaar steeds meer drama.

2 opties als ik ook de gladde laag geel eraf haal zit ik zwart vc-tar en kan 2 k werken met coppercaot
maar dan moet ook de volledig intakte en gladde laag primer (vermoedelijk primocon eraf) heet interspeed primer in 2003

de 2 optie tot op de gele laag verwijderen, opschuren met 180 en ontvetten.

nieuwe laag primocon erover en dan 2 lagen antifouling erop.

ik kies voor de laatste , ik ga die gele laag niet verwijderen want dat word een hele klus en die is volkomen goed gehecht en perfect glad en intakt.

Dus dat wordt geen coppercoat., maar een geheel glad en nieuwe opbouw primocon en antifouling.

goed dat ik contact hebt gezocht, het is nu helemaal duidelijk wat wel en niet kan en hoe het allemaal zit
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 20 okt 2022 13:13 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 20 okt 2022 15:59 #1431343

Goed dat je dat hebt uitgezocht weet je beter wat te doen al zal het lastig zijn om de gele laag helemaal niet te beschadigen. En het is vervelend maar ik zou de werf inschakelen om je boot zo te verplaatsen dat je bij de afgedekt delen komt. Werken aan een boot die niet op vier schragen en de kiel rust lijkt met een no go area. Op de werf waar mijn boot ligt gebeurde enkele jaren geleden een dodelijk ongeluk doordat de persoon in kwestie een schraag had weggedraaid voor het onderhoud en de boot omviel. Ook als de boot alleen maar scheef zakt kan dat een risico opleveren. En we willen wel door blijven lezen over de ontwikkeling van deze Leisure. :unsure:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 20 okt 2022 16:13 #1431349

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6015
Ja komt allemaal wel goed.
Wel een flinke klus dat onderwaterschip zo, maar ik wist het want de vorige eigenaar heeft het mij verteld
en deze leisure is het ook dik waard want hij is verder in buitengewoon nette staat.

Herman Hartman schreef :
Goed dat je dat hebt uitgezocht weet je beter wat te doen al zal het lastig zijn om de gele laag helemaal niet te beschadigen. En het is vervelend maar ik zou de werf inschakelen om je boot zo te verplaatsen dat je bij de afgedekt delen komt. Werken aan een boot die niet op vier schragen en de kiel rust lijkt met een no go area. Op de werf waar mijn boot ligt gebeurde enkele jaren geleden een dodelijk ongeluk doordat de persoon in kwestie een schraag had weggedraaid voor het onderhoud en de boot omviel. Ook als de boot alleen maar scheef zakt kan dat een risico opleveren. En we willen wel door blijven lezen over de ontwikkeling van deze Leisure. :unsure:
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 23 okt 2022 07:54 #1432109

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6015
Dramawerk, sommige stukken zitten erg vast en kunnen mischien alleen met de schuurmachine verwijderd worden
ik heb alleen een excentrische parkside en doet die amper wat met korrel 80
deze schuurmachine roteert ook niet en gaat alleen wat excentrisch heen en weer op een hoog tempo

daarmee is het niet te doen..

afbijt zou kunnen als de gele laag niet word aangetast, dat is vermoedelijk oude primocon.
eronder zit zwart vc-tar

op de gele zitten diverse kleuren lagen, zwart-blauw, grijs e.d

we zien wel

Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 23 okt 2022 08:08 #1432110

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3696
peter1 schreef :
afbijt zou kunnen als de gele laag niet word aangetast, dat is vermoedelijk oude primocon.
eronder zit zwart vc-tar

Waarom zou een oude primocon laag niet weg mogen? Voor bescherming van de onderliggende lagen doet het niks, en als primer heb je er in deze staat ook niks aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 23 okt 2022 10:09 #1432129

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1067
Die gele laag ziet er niet uit als Primocon. Lijkt harder en niet de kleur.

Ik zou krabben/schuren tot de gele laag. Misschien ga je er hier en daar doorheen, maar dat is geen ramp. In het voorjaar 1 of 2 laagjes epoxy primer. En dan direct antifouling er overheen, als de laatste laag primer nog heel vers is.

My 2 cents.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 23 okt 2022 13:03 #1432165

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6015
ik ga idd tot de gele kleur idd, die is er amper af te krijgen, daar gaan we niet aan beginnen ,volgens de offerte moet het primicon zijn, maar die is uit 2003 en wat daarna gebeurd is niet te traceren ,
er gaat in ieder geval een primer overheen om hem ook weer wat glad te krijgen..
met iets van 2k durf ik niet vanwege het feit dat deze gele laag best wat flexibel is...

Maar vandaag 2,5 uur volhouden en een kant is bijna schoon op schuren na..
Verse dag en vers mesje doet wonderen, ik beschadig de gele laag best wel maar nergens diep.
ik vermoed met een primer dat ik hem vlak en glad krijg.


Langer dan 2 uur doe ik het niet meer, en dat is prima..ben langzaam opgestart met de trekveer door de mast voor de dekverlichting, die lukt en zit erin, en nu kabel bestellen.

Motor thermostaat eruit en slang bij bocht losg gehaald en slang van wierfilter losgehaald en deze twee gaan in de emmer met ontkalker en dan de motor starten en laten lopen, meteen spelen en antivries erachter en dan omdat de motor warm is olie verversen.

impeller eruit en in voorjaar nieuwe thermostaat erin, de oude is kapot en blijft open staan.
luchtfilter vernieuwen, ook kapot.

gelukkig begint er schot in te komen met het afkrabben, dit is de vrijwel schone kant









als de onderkant kaal is, dan dek schrobben en tent erover,
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 23 okt 2022 13:08 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 23 okt 2022 13:15 #1432170

Elke dag een beetje werkt het beste is mijn ervaring. Af en toe een koffiepauze en niet vergeten te lunchen. Je hebt de hele winter nog!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 23 okt 2022 13:52 #1432175

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6015
Ja dan kan vanaf nu, ik weet dat het nu lukt zo, en de grootste slag is geslagen
ik neem een flinke pauze en ga wat andere klusjes pakken.
vermoed nog 4 x 2 uur voor kaal halen en dan het opschuren en primeren in het voorjaar

om de 2-3 weken 2 uur nu, of veel eerder als ik zin heb, maar niks moet nu meer
Nachtvlinder schreef :
Elke dag een beetje werkt het beste is mijn ervaring. Af en toe een koffiepauze en niet vergeten te lunchen. Je hebt de hele winter nog!
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 23 okt 2022 17:22 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.276 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl