Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Waarschuwing voor onderstaande sleepdienst

Waarschuwing voor onderstaande sleepdienst 18 okt 2022 17:34 #1430968

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13735
en die dikke motoren zullen er vnl. zijn om de concrr. voor te zijn
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschuwing voor onderstaande sleepdienst 18 okt 2022 17:58 #1430975

sy helios schreef :
en die dikke motoren zullen er vnl. zijn om de concrr. voor te zijn

Of de narcotica brigade :-)
Laatst bewerkt: 18 okt 2022 18:01 door TheoBakker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschuwing voor onderstaande sleepdienst 18 okt 2022 20:41 #1431001

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8272
TheoBakker schreef :
Dus het zou ze sieren als ze gewoon een tarievenlijst in ranges publiceren (sleepdiensten en reddingsdiensten in gradaties). Logisch dat ze niet voor een paar honderd euro stand by kunnen zijn, ze kunnen echter wel degelijk vooraf communiceren wat de kosten zijn, desnoods gekoppeld aan bootwaarden.

Dat zou het bedrijf en de pariculieren een hoop gedoe schelen.

Blijkbaar nemen ze nu op de koop toe dat er af en toe gedoe is……

Blijkbaar loont het om onduidelijk te zijn.

Uit de vorige discussie, ook met de bijdrage van SOLO de enige echt jurist in ons midden, heb meegenomen:

1: Bakkelei vooraf over de prijs. Geen antwoord, situatie niet vervelend genoeg: Geen lijntje aannemen. Voor de nieuwen op t water: Met het aannemen van een lijn geef je aan accoord te gaan met de overeenkomst. Neem GEEN genoegen met: Dat komt wel goed met de verzekering. Dat is maar zeer de vraag.

2: Toch niet gedaan en men komt met een idioot bedrag: Doe een "redelijk" tegenvoorstel en betaal dat, vergezeld van een motivatie van hoe je aan die prijs komt. Daarin te noemen:
-Omstandigheden (wind, golven, tij etc),
-waarde van het schip,
-de mate van nood waarin het schip en de bemanning zich bevindt,
-de mate van gevaar die de berger gelopen heeft,
-de tijd die men bezig is geweest, en last but not least,
-of men speciaal voor jou is uitgevaren.
3: Bij geen accoord: Laat hen t maar laten voorkomen. Als je niet al te onredelijk in je voorstel was geweest, krijg je snel gelijk.
Laatst bewerkt: 18 okt 2022 20:45 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschuwing voor onderstaande sleepdienst 18 okt 2022 20:43 #1431002

Erikdejong schreef :
[…]Als ik het goed lees dan moet volgens jou een berger een heel assortiment boten op na houden om dan aan de hand van een telefoontje te beslissen hoeveel mensen en welk materiaal ze mee gaan nemen. Vervolgens alleen het absolute minimum in rekening mogen brengen terwijl ze er juist meer materiaal op na moeten houden en een deel van hun mensen al duimendraaiend achter moeten laten? Lijkt me niet echt een realistische business case.

Ik kan bij mijn klanten ook niet goedpraten als ik voor een klein IT project van enkele mandagen 10 man erop zet en in rekening breng omdat ze toevallig op de bank zitten en het grote project toevallig nog niet is gevallen.

Maar wat is een heel assortiment aan boten? Leg er een rib met wat uitrusting voor sleepdiensten. Het zijn geen zware bergingswerkzaamheden waar we het hier over hebben. Het is de keuze van de berger om zich niet te specialiseren in kleine sleepdiensten maar vooral op het grotere werk, daar hoef ik niet ‘gedwongen’ de rekening voor te betalen. Maar ik wordt hier door het gebrek van transparantie wel misleid en weet niet wat ik ‘koop’.

Als je langs de weg stil komt te staan met je auto en moet worden gesleept, wordt je ook niet afgesleept door een sleepwagen bedoeld voor vrachtwagens met oplegger maar gewoon een simpele autoambulance. Maar ook die wereld is schimmig, met kans dat ze je graag naar het depot slepen om nog een nachtje opslag en 2 keer transport te rekenen.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschuwing voor onderstaande sleepdienst 18 okt 2022 22:03 #1431009

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2662
sy helios schreef :
ja dus...
wacht ik of Rikken met een reactie komt
moeilijk he?
www.jobrikken.nl
Dan snap je dat ik ook wel eens te maken heb met het uit het water, uit een sloot of anderszins iets ergens vandaan sleuren dat op een slecht bereikbaar plekje is beland waar het eigenlijk niet hoort.
En heel soms is dat in opdracht van een berger of aannemer te water. En dus ook wel eens voor een verzekering.
Heb dus ook wel een beetje een idee van tarieven voor slepen, takelen etc die je niet van te voren afspreekt.
Als je bijvoorbeeld een 100 tons telekraan besteld, je weet wel, zo'n 4 Asser die je ook wel eens op de snelweg tegen komt, ben je minimaal 3 uur keer 200 euro kwijt. Ook al heb je hem maar een half uurtje nodig om je bootje over je huis in de achtertuin te zetten.
Laat staan als zo'n ding met spoed ergens op moet komen draven omdat je met je auto in de sloot ligt. Dan gaat dat tarief maal twee of drie.
Dus, nee ik schrik niet van een factuur voor een berging of calamiteiten sleep. Van een paar duizend euro. Dat is redelijk normaal. De kosten zitten in het materiaal en het feit dat dat beschikbaar is. Niet in een half uurtje langer of korter slepen.

Verder werkt mijn vrouw bij RWS in het IJsselmeer gebied en krijgt dus nog wel eens het een en ander mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschuwing voor onderstaande sleepdienst 18 okt 2022 23:42 #1431012

Calidris schreef :
Minder als de helft van wat jij aangeeft.
Die plastic 'custom' bootjes die ze bij Mulder en Rijke hebben laten bouwen kostten 1.1 miljoen per stuk na modificaties, aanpassingen en verbouwingen. Daarna hebben ze deze behoorlijk snel uitgefaseerd omdat ze niet voldeden aan de gestelde eisen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschuwing voor onderstaande sleepdienst 18 okt 2022 23:43 #1431013

TheoBakker schreef :
Oftewel voor € 72.000ex btw heb je een rib van 8,5 meter met 300 pk.
Tuurlijk is dat mogelijk. Ik kan ook een stalen 50 voets zeilboot vinden voor €50.000, maar daarmee ga ik nog niet naar de noordpool varen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschuwing voor onderstaande sleepdienst 18 okt 2022 23:49 #1431014

3Noreen schreef :
Erikdejong schreef :
3Noreen schreef :
Erikdejong schreef :
Bron?

Verslagen van reddingsoperaties waar achteraf onderzoek na gedaan is.
Dat is nog steeds geen bron, heb je een linkje naar zo'n rapport?


Wat een belachelijke houding, iets beweren; De berger betaalt 24/7 loon voor zijn opstappers zonder daar maar een splinter bewijs voor aan te voeren. Maar als iemand dat in twijfel trekt hoog van de toren blazen dat die ander maar met bewijzen moet komen. Doe gewoon je huiswerk lekker zelf en zoek dit forum maar even door. Op zijn best hebben die opstappers een nul uren contract.
Niemand die goed bij zijn hoofd is gaat vrijwillig voor een commercieel bedrijf werken. Jij bent degene die iets beweert niet ik.

Ik vind het allemaal best. Jullie mogen er van vinden wat jullie willen, ik heb er verder niets mee te maken.

Ter vergelijk. De KNRM heeft een jaarbudget van 19 miljoen. Daar hebben ze 2350 acties voor ondernomen. Dat is ruim €8.000 per actie. Dat juicht men allemaal toe en is geweldig. Dan rekend een commerciele partij een fractie daarvan en dan zijn het een stelletje dieven. Ik ben een eikel als ik zoiets aankaart. Sorrie, maar ik snap jullie echt niet.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 18 okt 2022 23:50 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschuwing voor onderstaande sleepdienst 19 okt 2022 01:57 #1431015

Erikdejong schreef :
3Noreen schreef :
Erikdejong schreef :
3Noreen schreef :
Erikdejong schreef :
Bron?

Verslagen van reddingsoperaties waar achteraf onderzoek na gedaan is.
Dat is nog steeds geen bron, heb je een linkje naar zo'n rapport?


Wat een belachelijke houding, iets beweren; De berger betaalt 24/7 loon voor zijn opstappers zonder daar maar een splinter bewijs voor aan te voeren. Maar als iemand dat in twijfel trekt hoog van de toren blazen dat die ander maar met bewijzen moet komen. Doe gewoon je huiswerk lekker zelf en zoek dit forum maar even door. Op zijn best hebben die opstappers een nul uren contract.
Niemand die goed bij zijn hoofd is gaat vrijwillig voor een commercieel bedrijf werken. Jij bent degene die iets beweert niet ik.

Ik vind het allemaal best. Jullie mogen er van vinden wat jullie willen, ik heb er verder niets mee te maken.

Ter vergelijk. De KNRM heeft een jaarbudget van 19 miljoen. Daar hebben ze 2350 acties voor ondernomen. Dat is ruim €8.000 per actie. Dat juicht men allemaal toe en is geweldig. Dan rekend een commerciele partij een fractie daarvan en dan zijn het een stelletje dieven. Ik ben een eikel als ik zoiets aankaart. Sorrie, maar ik snap jullie echt niet.

Om te beginnen: Volgens mij heeft niemand jou een “eikel” genoemd Erik… je mag een andere mening hebben, en we hoeven elkaar niet te begrijpen op dit onderwerp, maar dan hoef je niemand een “eikel” te noemen, zelfs jezelf niet… voor je het weet begint iedereen zulke termen te gebruiken..

Verder, je blijft de “commerciële partijen”, dus ook een eenvoudige sleper die helemaal geen ingewikkelde reddingsdiensten 24/7 verleent vergelijken met de KNRM, die dat wel doet.
Dat is gewoon geen eerlijke vergelijking. Net alsof je de brandweer gaat vergelijken met een autosleep bedrijf. Beide kunnen je auto wegslepen. Maar qua bedrijf niet hetzelfde…

Ook vind ik dat de “commerciële partijen” mogen vragen wat ze willen, als ze dat maar duidelijk communiceren. Zeker als er geen noodsituatie is, bij rustig weer, en de inzet goed in te schatten is.
Dat is heel normaal in alle sectoren.
Heb ik een ambulance nodig voor een ritje wat geen noodgeval is, krijg je gewoon een prijsopgave.
Heb ik een loodgieter nodig bij lekkage van een kraan (zelfs met spoed), krijg ik gewoon vooraf een uurtarief vooraf, en geschatte tijd dat ze bezig zijn. Zonder spoed zelfs een offerte vooraf.

Dus, het gaat om de communicatie. Laat weten wat je gaat vragen, that’s it.

En, een gewaarschuwd mens telt voor 2, dus alles lezers hier, zorg dat je verzekerd bent, en bel gewoon eerst de verzekering. Als die niet wilt helpen (of ze zeggen dat ze het niet dekken), informeer je de KNRM via de KNRM helpt app. Als het geen ernstige spoed is (je ligt toch voor anker bijvoorbeeld), dan meldt je dat je gewoon kan wachten, misschien varen ze toch uit die dag).
En werkt dat niet, dan zou ik eerst een sleper bellen, en afspraken maken via de telefoon, en ff dat bevestigen in een kort mailtje, voordat je een lijn op het water aanneemt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschuwing voor onderstaande sleepdienst 19 okt 2022 02:03 #1431016

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4184
Erikdejong schreef :
3Noreen schreef :
Erikdejong schreef :
3Noreen schreef :
Erikdejong schreef :
Bron?


Ter vergelijk. De KNRM heeft een jaarbudget van 19 miljoen. Daar hebben ze 2350 acties voor ondernomen. Dat is ruim €8.000 per actie. Dat juicht men allemaal toe en is geweldig. Dan rekend een commerciele partij een fractie daarvan en dan zijn het een stelletje dieven. Ik ben een eikel als ik zoiets aankaart. Sorrie, maar ik snap jullie echt niet.




Sorry Erik, maar ik heb het gevoel dat je iets te lang aan de andere kant van de
plas (Atlantic) woont om hier nog een zinnig iets over te zeggen.
Allereerst heeft het te maken met traditie in Europa, zeevarenden zorgen al eeuwenlang
voor elkaar, neem de gouden oorring als voorbeeld. "Vind jij mij dood dan is dat voor
mijn begrafenis".
Reddingsdiensten krijgen subsidie vanwege dat historisch sentiment, en dat is cultureel
bepaald.

Ik kan ook een rekenmachine pakken en 19 miljoen delen door 2350 reddingsacties, dat is niet
hoe het werkt bij oude zeevarende naties. Er is ook zoiets als cultuur, respect en trots.

In de USA is alles "bang for the buck" en zie je de excessen van een samenleving alleen
maar escaleren, zoals ook genoemd in een ander draadje, qua gevangenisstraffen.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Laatst bewerkt: 19 okt 2022 02:04 door AdB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschuwing voor onderstaande sleepdienst 19 okt 2022 02:35 #1431017

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13735
Rikken schreef :
sy helios schreef :
ja dus...
wacht ik of Rikken met een reactie komt
moeilijk he?
www.jobrikken.nl
Dan snap je dat ik ook wel eens te maken heb met het uit het water, uit een sloot of anderszins iets ergens vandaan sleuren dat op een slecht bereikbaar plekje is beland waar het eigenlijk niet hoort.
En heel soms is dat in opdracht van een berger of aannemer te water. En dus ook wel eens voor een verzekering.
Heb dus ook wel een beetje een idee van tarieven voor slepen, takelen etc die je niet van te voren afspreekt.
Als je bijvoorbeeld een 100 tons telekraan besteld, je weet wel, zo'n 4 Asser die je ook wel eens op de snelweg tegen komt, ben je minimaal 3 uur keer 200 euro kwijt. Ook al heb je hem maar een half uurtje nodig om je bootje over je huis in de achtertuin te zetten.
Laat staan als zo'n ding met spoed ergens op moet komen draven omdat je met je auto in de sloot ligt. Dan gaat dat tarief maal twee of drie.
Dus, nee ik schrik niet van een factuur voor een berging of calamiteiten sleep. Van een paar duizend euro. Dat is redelijk normaal. De kosten zitten in het materiaal en het feit dat dat beschikbaar is. Niet in een half uurtje langer of korter slepen.

Verder werkt mijn vrouw bij RWS in het IJsselmeer gebied en krijgt dus nog wel eens het een en ander mee.
thanks
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschuwing voor onderstaande sleepdienst 19 okt 2022 02:44 #1431018

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13735
het gaat wel vnl. over Lima, maar hoe dom kun je zijn. Niet om Lima te laten komen, maar om vast te lopen bij Vr.zand... Of soort van overmacht?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschuwing voor onderstaande sleepdienst 19 okt 2022 05:12 #1431024

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2662
Wat een geneuzel over traditie en zeevarenden.
Ts beweert vast te zijn gelopen op een van de best gemarkeerde ondieptes van het IJsselmeer. Hij kon daar niet op eigen kracht weg komen en had daarvoor hulp van een ander nodig. Dan is het wettelijk/juridisch dus een berging en geen simpele sleep.
Daarna beweert hij dat de berger van Urk goedkoper was geweest. Waarom heeft hij die dan niet gebeld? Of heeft hij die gebeld maar wilde die niet komen omdat TS onvoldoende verzekerd was of zo. En is daarom de alleszins redelijke factuur van Lima Delta ook een probleem?
Ik vind het een raar verhaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschuwing voor onderstaande sleepdienst 19 okt 2022 06:01 #1431027

Rikken schreef :
Wat een geneuzel over traditie en zeevarenden.
Ts beweert vast te zijn gelopen op een van de best gemarkeerde ondieptes van het IJsselmeer. Hij kon daar niet op eigen kracht weg komen en had daarvoor hulp van een ander nodig. Dan is het wettelijk/juridisch dus een berging en geen simpele sleep.
Daarna beweert hij dat de berger van Urk goedkoper was geweest. Waarom heeft hij die dan niet gebeld? Of heeft hij die gebeld maar wilde die niet komen omdat TS onvoldoende verzekerd was of zo. En is daarom de alleszins redelijke factuur van Lima Delta ook een probleem?
Ik vind het een raar verhaal.

Job, het gaat om het niet willen noemen van de tarieven, wat vind jij daarvan?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschuwing voor onderstaande sleepdienst 19 okt 2022 06:42 #1431034

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29356
Erikdejong schreef :
Calidris schreef :
Minder als de helft van wat jij aangeeft.
Die plastic 'custom' bootjes die ze bij Mulder en Rijke hebben laten bouwen kostten 1.1 miljoen per stuk na modificaties, aanpassingen en verbouwingen. Daarna hebben ze deze behoorlijk snel uitgefaseerd omdat ze niet voldeden aan de gestelde eisen.

Erik,
Een Rib Zoals de bergers met 2x 90pk wordt door de KNRM voor €350000 in de vaart gebracht.
De wijzenbeek klasse van alu met inboard kost ff ruim 2x dat bedrag.
De KNRM RIB's komen uit de uk van Wight.

Je moet geen appels met peren vergelijken.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschuwing voor onderstaande sleepdienst 19 okt 2022 06:58 #1431040

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29356
It Paradyske schreef :

Job, het gaat om het niet willen noemen van de tarieven, wat vind jij daarvan?

Pfecies, het gaat om het moedwillig niet noemen en van een bedrag, met kwade opzet. Dat ie elke keer hun doel.
Hef optrekken van rookgordijnen is 100% de bedoeling, geen twijfel mogelijk.

Het gaat niet over hun inzetbaarheid, die uiterst slecht is. 'Snachtes en 'swinters zijn ze er niet, alleen 'zomers bij daglicht. Dat maakt ze ook nog een opportunistisch.

Vroeger had scheffer, die was er 24/7/365, ook met zwaar materieel en brandblussen of zinkende binnenvaart schepen, daar kon je respect voor hebben.
LDS zie je dan nooit, ook bij niet verdienende actie zijn ze vaak snel foetsie.

Als LDS duidelijk zou communiceren over de prijs vooraf en beschikbaarheid van 24/7/365 zou hebben, is dat prima.
Nu roepen ze alleen maar malafide indrukken over zich af met schimmige praktijken.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschuwing voor onderstaande sleepdienst 19 okt 2022 08:06 #1431056

Calidris schreef :
...
Hef optrekken van rookgordijnen is 100% de bedoeling, geen twijfel mogelijk.

Zelf de registraties van die bootje zijn bewust slecht leesbaar gemaakt.
Bron:https://www.limadelta.nl/materiaal/vessel-odin




Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschuwing voor onderstaande sleepdienst 19 okt 2022 08:38 #1431064

Roofredders zijn het.
Dat weten we toch al lang.....
Aasgieren zijn het ook. Lekker makkelijk liggen wachten op versufte prooien.

In Laaxum lag er ook altijd een, ander roofredder'bedrijfje'. Is die er nog?
En in Makkum lag er ook een...
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 19 okt 2022 08:39 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschuwing voor onderstaande sleepdienst 19 okt 2022 09:36 #1431072

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16870
Dat zijn het ondanks dat "begripvolle" goedpraten hier. Het is draaien om de hete brij heen, zie ook de post van Calidris.
Dat begrip maar ook het eindeloze zeiken van die gasten bij onze wetgevers/politiek leidt er wel toe dat de KNRM zich langzamerhand terug moet trekken. Dat is het effect van lobbyen door de vrije jongens. Een vrijwilliger mag bij nacht en ontij overal voor opdraaien maar de krenten in de pap zijn voor de ondernemer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschuwing voor onderstaande sleepdienst 19 okt 2022 09:45 #1431073

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2295
Ik zie wel een verdienmodel voor de KNRM: In ruil voor een vaste bijdrage per jaar heb je recht op sleepdiensten bij pech onderweg. De Belgische VBZR heeft dat. Als steunend lid krijg je gratis hulp.
U krijgt gratis hulp binnen de 5 mijlszone tussen Cadzand NL en Oostende tot aan de dichtstbijzijnde veilige haven. Buiten deze zone of buiten de 5 mijlszone wordt een uurvergoeding in rekening gebracht. Dit heeft als voordeel dat u met uitzondering van berging, lichting en duikwerk niet alleen professionele hulp krijgt, maar ook tegen geringe kosten. Deze voordelen verbonden aan het lidmaatschap gelden enkel voor boten kleiner dan 35 ton waterverplaatsing.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschuwing voor onderstaande sleepdienst 19 okt 2022 10:03 #1431074

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2662
It Paradyske schreef :

Job, het gaat om het niet willen noemen van de tarieven, wat vind jij daarvan?
Bij een sleep van a naar b lijkt het me logisch dat er een prijs afgesproken kan worden.
Bij lostrekken lijkt me dat alweer lastiger. Als die boot los komt, drijft hij dan en kan hij op eigen kracht verder. Is de kiel door het bonken op een zandbank los gekomen en moet er dus gepompt worden. Is een pomp dan voldoende, of moet een andere boot een tweede pomp komen brengen? Stuurt de boot nog, of is het roer beschadigd en moet er dus een tweede bergingsboot komen om achter de sleep te hangen om te sturen? Gaat de sleep naar de dichtstbijzijnde haven of moet het jacht ergens heen waar hij direct in een kraan gehangen kan worden?
Allemaal dingen die je van tevoren niet kunt inschatten en die ik zomaar kan bedenken. Als je dat werk dagelijks doet kom je misschien nog wel veel meer variabelen tegen.
En als je twee keer een achteraf te lage prijs genoemd hebt kijk je de volgende keer wel uit en noem je geen prijs meer.
Dat begrijp ik eigenlijk wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschuwing voor onderstaande sleepdienst 19 okt 2022 10:08 #1431075

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2662
Baasklusje schreef :
Roofredders zijn het.
Dat weten we toch al lang.....
Aasgieren zijn het ook. Lekker makkelijk liggen wachten op versufte prooien.

In Laaxum lag er ook altijd een, ander roofredder'bedrijfje'. Is die er nog?
En in Makkum lag er ook een...
Laaxum: VD Wal. Gestopt
Makkum: dochterbedrijf van Noordgat. Gestopt.
Makkum: sleepdienst Delhaas. Met rib en "echte" sleepboot. Nog steeds actief
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschuwing voor onderstaande sleepdienst 19 okt 2022 10:13 #1431076

Rikken schreef :
Makkum: sleepdienst Delhaas.

Beun Delhaas?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschuwing voor onderstaande sleepdienst 19 okt 2022 10:32 #1431078

Baasklusje schreef :
Rikken schreef :Makkum: sleepdienst Delhaas.
Beun Delhaas?

Leuk woordgrapje, maar onterecht.
Ik ken Delhaas, hij is het tegenovergestelde van "beun". Absoluut geen roofredder.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschuwing voor onderstaande sleepdienst 19 okt 2022 10:35 #1431079

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8148
sjoerd1981 schreef :
Zwaardopzee schreef :
De relatie: waarde van de sleper, en waarde hulpvrager zie ik niet als relevant. Je kan met een helicopter iemand redden uit een rubber vlotje. Dat het verstandig is een anker gereed te hebben (twee zelfs) staat op zich, en probeer de kustwacht te bellen of liever via kanaal 16, en wellicht willen ze je doorschakelen naar de KNRM. Dat mag wel.

Bij redden heb je een goed punt.
Een sleepje naar de haven zie ik als pechhulpdienst, niet echt “redden”.
Daar is niet perse een SAR waardige rib voor nodig van €800.000 denk ik…

Nogmaals, een ingewikkelde berging (zwaar op de rotsen/dijk, gezonken) is wat anders.

Maar voor een sleepje zou ik zeker niet kanaal 16 gebruiken als er geen superspoed is, dan heb je binnen no-time van allerlei commerciële bergingsbedrijven om je heen.

Gewoon de verzekering bellen, dat is het beste. En daar is de verzekering ook het gelukkigst mee, alles zolang er geen gevaar is natuurlijk (dus voor anker).

Of hopelijk vaart er een hulpvaardige medewatersporter (zoals Berghout) in de buurt…

Bij acuut gevaar, KNRM app.

Je blijft het roepen. Maar daarmee creëer je imho juist weer extra twijfel. Twijfel die gevaarlijke situaties kan verergeren!

In geval van nood, hoef je je verzekering niet te bellen. Die vergoeden dat. Je kunt gewoon alle hulp aannemen.

Weeg de situatie even af…

Als je je met windkrachtje 1 vastvaart, of bijvoorbeeld zonder peut komt te zitten, oftewel zonder direct gevaar voor schip of bemanning zal een verzekeraar terecht zeggen dat het voor eigen rekening is. Overleg met je verzekering voor je een lijntje aanneemt en leg vast wat de situatie is. Dan kan daar geen twijfel over ontstaat later.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.197 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl