ISO788 Hans schreef :
EelkoL schreef :
Ik heb een halve Dufour 34 Performance. Nu op reis met de andere eigenaar maar over twee weken terug in Makkum. Als je eens wilt kijken of varen ben je van harte welkom.
Blij met deze boot? wordt beschreven als de snellere dufour. Op het dufour forum gaat het vaak over de zeileigenschappen van de 34P vs de ruimte van de 325
Zeker blij mee. Gaat snel aan met een klein beetje wind. Ligt wel snel op een oor en ook vrij snel reven. Maar dat hoort erbij, maakt het minder geschikt voor mensen die aan comfort hechten. Wel een derde rif laten maken, is soms nuttig.
Paar jaar geleden op het Flensburger fjord, zonder golven echt fantastisch aan de wind gezeild, roer vastgezet en prachtig om te zien hoe hij zelf zijn weg zoekt en vlagen opvangt. Liep als de brandweer!
Bij meer golven heb je uiteraard ook meer last ervan, maar ook met veel wind en golven prachtig bv het Stortemelk uit. Dan wel actief sturen.
Wij hebben de twee-huts versie met een grote zeilberging achter het toilet. Code zero, HA en twee spinakers erbij, en een stormfok voor aan de kotterstag. Maar om eerlijk te zijn gebruik ik de code zero alleen als het zo weinig waait dat het eigenlijk niet meer kan, en de HA niet vaak omdat het best veel gedoe is om de grote genua te strijken en de HA (met horizontale latten, dus niet te rollen) te hijsen en te strijken. Dat doe ik alleen als het echt een lang stuk kruisen is met veel wind.
De stormfok gebruik ik niet, omdat ik de bevestiging van de wegneembare kotterstag aan een D-oog achter de ankerbak niet vertrouw qua sterkte. Dan zou ik nog een stang aan het ankerschot moeten lamineren. En dus de kotterstag weggehaald een tijd geleden.
Heb een paar weken geleden een D34P met boegspriet gezien, waterstag erbij, iets verhoogd om over de ankerlier te gaan. Dat zou nog wel mooi zijn, om een halfwinder of code zero op de rol te monteren, dan is de drempel voor gebruik een stuk kleiner.
De eerster eigenaar werkte bij de Dufour werf en wilde altijd met minimaal twee man zeilen en heeft daarom de genua-lieren verder naar voren gezet dan standaard. Wel jammer, net iets lastiger om solo te kruisen, zeker als je bv in de Boontjes vaak overstag moet.
Diepgang van 1.92m maakt natuurlijk dat het mooi vaart maar beperkt ook wel in vaargebied. Ameland bv altijd bovenlangs. Maar een aantal weken geleden wel met springtij Walton on the Naze aangedaan, dan is goed plannen wel belangrijk.
De vele mogelijkheden om te trimmen zijn leuk en nuttig voor het laatste beetje snelheid, maar ook weer niet noodzakelijk, je kan hem best lui varen. Moet je alleen niet balen als er iemand voorbij komt.