Die heb ik gemist blijkbaar, want toen zat ik nog niet op dit forum
We kunnen ze altijd opnieuw opstarten?
Maar misschien moeten we niet zo merkgericht zijn:
Ik ben ervan overtuigd dat Bavaria's op vlak van stevigheid zeker in dezelfde categorie zitten als andere modere boten van grote fabrikanten, die min of meer in serie bouwen.
Hoe ga je echter "zeewaardig" definiëren? Ik heb al op heel wat boten op zee gevaren, maar er zijn er slechts weinig daarvan waarmee ik in een 8 Beaufort op zee zou willen zitten.
Zeewaardigheid houdt voor mij in dat:
-de boot stevig is op zichzelf
-de constructie stevig genoeg is om een keertje aan de grond te lopen te overleven
-de boot(ik praat nu over polyester boten) beschikt over een stalen frame dat de hele romp verstevigt
-er zitten geen ramen in de romp zelf(enkel in de opbouw)
-alle uitrusting aan dek stevig genoeg is om ook bij toenemende windkracht alle krachten te kunnen opvangen
-de deklayout moet goed zijn:winchen die bijna op de rand van de boot staan zijn bijna onmogelijk goed te bedienen als je onder helling ligt, een brede kuip is ronduit gevaarlijk, omdat je helemaal niet stevig zit
-specifiek de winchen bijvoorbeeld de juiste dimensie's hebben(je hebt niets aan krappe winchen eens het wat begint door te waaien)
-zeilen moeten steeds volledig gedropt kunnen worden(in dat opzicht vind ik een rolgrootzeil niet echt zeewaardig)
-er moeten voldoende reven voorzien zijn
-er moeten voldoende voorzeilen voorzien zijn(met een half opgerolde genua haal je immers geen hoogte, boten met enkel 1 rolgenua vind ik dus ook niet zeewaardig)
-een boot moet ook in golven vooruit kunnen komen(onder zeil)
-volgens mij een goed criterium: als je bij stevige wind en flinke golven aan de wind nog vlot vooruit komt met je boot, zonder al te veel drift en op een veilige manier, dan is je boot zeewaardig(dus een deftige kiel is wel een vereiste)