Helaas lezen mensen niet goed. Inderdaad is het maar windkracht 4 in het filmpje, maar de kiel is compleet opgetrokken. En dan nog slaat het schip niet om. Dit is destijds uitgebreid op het forum geweest van de amerikaanse hunter vereniging, vandaar dat ik dat weet.
Een 23 voeter vergelijken met een 31 voeter is natuurlijk wat vreemd. Toch schijnt niemand in dit topic het vreemd te vinden om alerlei boten met elkaar te vergelijken. Wat ik probeerde duidelijk te maken, is dat een hunter absoluut niet minder zeewaardig is dan menig europees type boot, als hij al niet zeewaardiger is. en anders verwijs ik graag naar het boek Totall Loss, waarbij een Halllberg 49 plat gaat voor de noordzee kust. Als we dat als eikpunt nemen, is geen enkel schip meer te vertrouwen. Het gaat trouwens niet om het platgaan, maar om het rechtop komen, wat de hunter 23 dus goed doet, ondanks dat iemand nog in het zeil springt om hem toch plat te krijgen...kijk maar eens goed
Hunter is een van de grootste zeilboot producenten van de V.S. Ze hebben een aparte filosofie ontwikkeld over het zeilen, en deze ook toegepast. denk aan de B&G verstaging, die tegenwoordig zelfs op 60ft racers wordt toegepast. Ook toen werd er eerst gelachen.
De beugel maakt een integraal deel uit van de complete constructie. Niet omdat de boot uit elkaar zou vallen, maar juist om de krachten op te vangen die bij een gijp vrij kunnen komen. Bijkomend voordeel is dat de overloop aangrijpt bij het uiteinde van de giek. Hoeveel europeese boten hebben wel niet de overloop op hun kajuitdak zitten? Inderdaad, qua zeilvoering een stuk minder effectief. Vroeger had iedereen de grootschoot in de kuip, maar niemand kijkt er nog vreemd van op dat bij een cruiser, de overloop op het kajuitdak zit gemonteerd.
een ander voordeel is dat door de ruggesteunen van de kuip helemaal naar buiten te plaatsen, je een beter zicht hebt naar voren, en alles letterlijk vanuit je kuip kunt doen. De beugel maakt het juist mogelijk om de kuip volledig te benutten. Als ik mijn kuiptent op de beugel zet, is de ruimte die ik hiermee creeer zeker 2 x zo groot als bij een europees schip. En dat is soms wel prettig, als je geen natte pakken in de natte cel wilt hebben hangen, of tot in oktober 's avonds lekker buiten kan zitten.
Maar het meest fijne van de beugel vind ik toch wel, dat ik er, ook op volle zee, stevig tegenaan kan leunen, terwijl ik met de verrekijker het een en ander op zoek, zonder bang te hoeven zijn voor evenwichtstoornissen, terwijl ik wel hoger sta dan in een gemiddelde kuip, want de eerste zeiler die met twee benen op zijn kuipbank gaat staan, en vervolgens een verrekijker gebruikt, moet ik nog tegenkomen.
Eenieder begrijpt dat ik natuurlijk enorme fan ben van de Hunter. Ik heb al veel zeilschepen gezeild en gehad, maar de hunter staat zeker op nummer 1. Er is geen beneteau, jeanneau of dehler van 31 ft waar ik mee zou willen ruilen. en om een idee te geven qua snelheid (gps, geen log) Bij 4 bft zonder problemen 7,0 knts Bij 6 bft wordt 8 zonder moeite gehaald en bij een ideale wind is 10 knopen over een uur gemeten. Op zee, met stroom mee staat de gps meter op 13,4. Natuurlijk is dat niet altijd zo, maar iedere zeiler houdt toch stiekum zijn eigen records bij, en ik vind dit dan ook absoluut geen slechte waarden.
Enne.... het waaide inderdaad erg hard. Eindelijk kon de stormfok er weer eens worden bijgezet. ( die ik vanuit de kuip kan aanslaan, en vervolgens alleen maar met 1 papegaaiebek hoef vast te zetten
)
Maar zonder gekheid, het aanlopen was een hele klus, wat ik nooit zou hebben gedaan indien ik
a) geen vertrouwen zou hebben in mijzelf
b) de wateren niet had gekend
c) het schip niet zou hebben vertrouwd.
Toch weer een lang antwoord, neem mijn enthousiasme niet kwalijk. Ik zeg niet dat een Hunter beter is dan welk ander schip dan ook, maar wel dat het een zeer betrouwbaar en praktisch zeewaardig schip is. ( in tegenstelling tot wat sommigen denken)