Als je ook naar de te verwachten afschrijving kijkt, dan is een wat oudere kwaliteitsboot over pak 'm beet 10 jaar nog veel meer waard dan een nieuwere boot uit de low-budget klasse, terwijl je er nu evenveel voor betaalt.
Ik zou eens kijken naar een wat oudere boot die aantoonbaar goed onderhouden is, en zo mogelijk een recente refit (let op, dat kan van alles betekenen) achter de rug heeft. Die is vaak al helemaal compleet en heeft dan ook geen oude waardeloze apparatuur.
Mensen die een boot van goede kwaliteit kopen onderhouden hem meestal ook zo. Mensen die een low-budget geval kopen hebben vaak een heel andere instelling. Die low-budget boot ligt ook vaak te koop omdat er nu ineens veel onderhoud moet gebeuren waar ze geen zin in hedden of omdat dat ze te veel geld gaat kosten, of omdat de boot hun toch wel tegenvalt. Het zijn maar aannames, maar toch.
In jullie budget heb je zo veel keus, echt om van te watertanden. Een Spirit 32, om maar wat te noemen, of een Contest 31. Voordeel van dat soort boten: als je die later wilt verkopen tref je mensen die op zoek zijn naar een "echte" boot (zeg maar: schip), en die hebben er geld voor over in tegenstelling tot de prijzenkopers.
En ondertussen vaar je in een veel fijner schip, waarbij ik nog even aan wil geven dat 27/28 voeters op het IJsselmeer waar je ongetwijfeld vaak zult zeilen, nog al eens problemen met de golfslag hebben. Die lengte komt vaak net niet lekker uit.