billy johnson schreef :
Wat ik wel 'geleerd' heb is dat voor ijsgang je een enigzins 'opgelichte' boeg moet hebben, die eerst over het ijs heen 'schaatst/glijd' en het breekt dmv zijn gehele gewicht er op te leggen.
Dat is voornamelijk voor zware schepen. ten eerste moet je genoeg motor vermogen hebben om je boot bovenop het ijs te krijgen, en ten tweede moet de boot dan zwaar genoeg zijn om er ook nog doorheen te zakken.
Boten van de maat waar wij mee "spelen" zijn daar veel te klein voor. Dit princiepe werkt ook alleen maar op ijs dat je op een meer of een smalle baai vind. Het ijs dat jij gaat tegen komen op je reis, is opgebroken zee ijs en zijn dus blokken die je opzij moet duwen. Daar ga je niet doorheen breken.
Overigens, als je spreekt over de noordkaap en eventueel (westelijk)Rusland of Chili, heb je nog niet heel veel met ijs te maken. Dit zijn wateren die in de lokale zomers allemaal ijs vrij zijn. Voor Noord Canada, Groenland en Spitsbergen is het weer een ander verhaal natuurlijk, daar drijft ook in de zomer vollop ijs rond waar je last van hebt.
Voor een idee van onze boot, kijk eens op onze website, daar staan hier en daar wel foto's, al staat het onderwaterschip er niet op denk ik. Ik zit nu niet achter mijn eigen computer, maar ik zal vanavond wat foto's in dit draadje zetten met wat in mijn ogen de ideale rompvorm is voor het varen in dergelijke gebieden. Zelf vaar ik al sinds 1993 op de hogere breedtes en ontwerp schepen voor deze regio's sinds 1997.
Hmm, hier wel een plaatje waar een deel van het onderwaterschip op staat. Nog wel een beetje vies, maar daar word aan gewerkt...
Nog een fototje uit een ander topic (wat Anjo hier boven gelinkt heeft)