Dankjewel voor de vele reacties.
en idd Sunday, een vrouw in tuinbroek die van aanpakken weet
Mijn allereerste keuze qua ship viel zowieso uit op een 'Colin Archer', dit vanwege zijn ultieme kwaliteiten maar ook omdat ik deels Noors ben en die dingen zo vaak zag zeilen toen we daar nog woonden en natuurlijk, na het zeilen van een colin, word je stapelverliefd!!
Echter, vind ik een Degelijke Colin al snel te groot en log (later toekomstproject), Vandaar de keuze naar voor een stalen s-spant rond de 9-11m
Waarvoor ik het schip wil gebruiken?
Allereerst, word het mijn woonplek (vandaar 9-11m), werk nu in de binnenvaart, dus leuk om op thuis te komen en je kan gelijk even gaan eilandhoppen. Maar de echte reizen zouden voornamelijk uitgaan naar het noorden van scandinavië en Rusland. Chili komt ook aan de orde, maar dat is in een later stadium.
Ik moet niet persé een schip dat snel is, maar een schip dat veilig is en vertrouwd aanvoelt, liever dus een ietswat zwaarder en trager schip.
Vandaar weer, de keuze voor een s-spant.
Dat ze ietwat logger sturen, nou, dat komt wel goed. Ik manouvreer nu met een 110m schip veelal, zonder boegschroef.
Uit de reacties kan ik niet echt negatieve ervaringen tegenover een s-spant halen, behalve dus dat ze zwaarder, logger en trager zouden zijn?
Dat een kielschip even zeewaardig is durf ik best te geloven, alleen vind ik een s-spant er in het algeheel gewoon veel 'steviger' uit zien.
en mijn gevoel vooral, stuurt mij naar een s-spant.
De keuze van staal is vooral gemaakt omdat ik zelf 'metaaltechnieken' heb gedaan en dus alle onderhoud en reparaties hieraan zelf kan uitvoeren moest er wat voorvallen. + polyster vind ik gewoon eng!
Qua budget, laten we zeggen dat ik er een 20.000 voor over heb, dit puur en alleen als aankoopkosten van het schip. Het budget is groot genoeg om eventuele reparaties aan te kunnen en zowieso in het basisonderhoud, stalling, ligplek te voorzien.