jvanakker schreef :
Had je reactie gemist (net op de vorige pagina). Je verwoordt aardig precies hoe ik ernaar kijk.
De avondjes op de Kaag zijn brandstof voor mijn ziel. Ik geniet er met volle teugen van én het is echt lekker dichtbij en daarmee komt het er ook van. Uurtje rijden is voor nu geen optie; leuke fantasie, maar meestal geen tijd. Is toch twee uur op en neer, ik doe dat in de avond niet. Hoewel velen er anders over zullen denken word ik nog steeds blij van varen op de Kaag. Ook al is het in de zomer soms net een soort Frogger: hoe kom je veilig aan de overkant met alle brokkenpiloten in hun sloepjes. De diepgang van de nieuwe boot is hiermee gefixeerd op maximaal 170. Centimeter wel te verstaan.
Die First 31.7's zijn stevig aan de prijs tegenwoordig. In elk geval boven wat ik bereid ben er aan uit te geven. Of anders er zo dicht tegenaan dat ik gegarandeerd hoger uit ga komen (want een boot is nooit af). Dan de Big Deal: die ziet er zeker perfect uit, daar is zorg aan besteedt. Superstrakke kiel, erg netjes. Hoewel nog best aan de prijs (als in: € 40k is geen kattepis) lijkt ie helemaal compleet te zijn met jonge zeilen en... eigenlijk een topboot. Alleen te diep. Maar dit is wel de richting die ik zoek.
Tenslotte: snel. Wat is snel? We krijgen op de Kaag telkens een dik pak slaag van een Victoire 855 en zijn bemanning. Snelheid is in die zin relatief. Ik ga geen wedstrijden op landelijk niveau varen: geen geld, geen tijd en geen bemanning. Woensdagavonden, winterwedstrijden, wellicht af en toe een regatta-tje meepakken, 200 myls, ronde van Noord Holland, Single Handed, 24 uurs en zo zijn er nog wel een paar te bedenken. En dan is het leuk om niet altijd maar helemaal achteraan te hoeven zeilen. Ik haal mijn plezier echter vooral uit het meedoen.
Ik put wel inspiratie uit Boarderbas: door bij elke upgrade / aanpassing de juiste keuze te maken (gewicht uit de mast, dyneema-vallen, vallen verjongen, goede zeilen etc. etc.) kom je een heel eind. En dat is prima. Ik vind het vooral belangrijk dat een boot goed trimbaar is: dat wil dus zeggen voldoende lieren (selftailers), goede valstoppers, spinaker-uitrusting, wellicht een genaker, code 0, overloop over hele breedte, ook al zit ie in de weg midden in de kuip. Overloop in elk geval bedienbaar vanaf de stuurman-positie.
Nou ja, wordt nog steeds vervolgd!