FenT schreef :
De Langenberg; Wat kleiner in de kajuit, maar ik kon me bij de wc en vooronder vrijer bewegen. Hier en daar een schoonheidsplekje op het dek. Net tuigage, van alles RVS aan dek, keurig in de verf (2022), motor origineel, liep keurig, wat vettig maar geen lekkages te zien. Wel al ca 3600 uur gedraaid in 50 jr zag ik. Interieur keurig. Paar kleine dingen met wat verf en kit op te lossen. Op de bilge na alle holtes bijna perfect schoon. 1e schip waar geen water stond op allerlei plekken binnen. Mast strijkbaar als we dat willen. Buiskap moet echt een vernieuwd.
Zeilen zagen er hier ook beter uit. (ook tov de andere boten) Goed gevoel bij de verkopers. Aangeboden werd een proefvaart, kunnen ze gelijk laten zien hoe alles werkt op dit schip.
We gaan er eens een nachtje over slapen...
Die Langenberg lijkt netjes zo op het eerste gezicht. Zelf heb ik het nooit aangedurft om een stalen boot te kopen dus heb geen ervaring daarmee, misschien valt het mee. Stalen constructies roesten vaak van binnenuit, dat zal bij boten ook wel zo zijn dus neem een goede zaklamp mee de volgende keer en probeer overal binnen op roest te checken en alles open te maken (kastjes etc), als je uitlegt waarom en dat netjes doet zal dat gemoedelijk gaan. Papierwerk en geschiedenis is altijd fijn bij een boot ivm eventuele doorverkoop, een BTW verklaring heb je in dit geval niet nodig. Als je kunt zou ik je aanraden een deelkeuring te laten doen. Qua waarde voor deze leeftijd zou je eigenlijk de waarde van de motor aan kunnen houden met eventuele sloopwaarde (staal) maar daar kun je een hele boom over opzetten. Ziet er wel netjes uit in ieder geval en zeilplezier is ook iets waard als de boot echt vaarklaar is en je er verder niet te veel aan hoeft uit te geven.