Comfortina 38
We zijn begonnen met de romp; de boot staat op de kant.
Kielaanzet is mee ingelamineerd of zo lijkt het toch. Roer heeft nog een soort skegje wat er stevig uitziet.
De laagjes AF hebben zich al wat opgebouwd, maar verder ziet alles er strak uit.
Aan boord stappen gaat via een prachtige spiegel (met twee bakskistjes) heel eenvoudig. Stuurwiel neemt direct meer plaats in dan het EVS van Etap, dat is wennen. Stuurwiel was ooit bekleed met leer, maar nu valt het er half rottend af... Kuipbanken korter dan bij de Etap 34s.
Reusachtige bakskist!
Overloop voor de kajuitingang, dat lijkt dan weer wat lastiger... Buiskap is versleten.
Toertje over dek sluit deze boot meteen uit: teaken dek is op.
Hier en daar zijn de dopjes opgevuld met een kit, maar evengoed zie je gewoon een nieuwe schroefkop zitten.
Omdat het model ons wel aanstaat, bekijken en betasten wij rustig verder.
Geen ankerlier...
Heerlijk brede gangboorden en een zalig breed kajuitdak om op te werken!
Ook het voordek heeft nog behoorlijk wat werkruimte; een groot verschil met de Etap 34s.
Deze dekopbouw bevalt mij prima!
Naar binnen via een groot brugdek en twee lullige deurtjes. Merkwaardige trap met halfweg een plateautje. Werkt wel en geeft vertrouwen.
Het kombuis is iets ruimer dan de 34s en heeft vervelende schuifdeurtjes. Er is een degelijke kaartentafel en er is vooral meer loopruimte bij de trapneergang.
Het zitgedeelte biedt de mogelijkheid om er een dubbelbed van te maken.
Voorpiek is opvallend ruimer, tot grote vreugde van de dochter. Onder de matras zeer grote opbergruimte! Daar zit bij de 34s natuurlijk een blok schuim...
Het geheel overschouwend lijkt dit al meer in de richting te komen waarin wij ons willen begeven qua ruimte.
Stahoogte is echter hetzelfde als bij de 34s en zeer opvallend: de natte cel is kleiner/minder praktisch dan de 34s!
De achterhut heeft een groter bed (met versleten matrassen) dat lager ligt (weer dat schuim bij de 34s).
Vervelend is dan weer dat de kuipvloer ver doorloopt richting deur, waardoor je bijna dadelijk bij het binnenkomen moet bukken.
Hetzelfde speelt in de natte cel: ik kan niet rechtop zitten op de pot zonder mijn hoofd te stoten...
De kwaliteit van het teaken dek laat zich binnen gelden: op meerdere plaatsen zijn er lekken en watersporen op het hout en de matrassen. De zeer diepe bilge (pluspunt!) staat vol water....
De motor ziet er goed uit, zonder testen uiteraard.
Verouderde apparatuur.
De vraagprijs van bijna 100k is nog meer over the top...!
Edit: enkele uren na ons bezoek en opmerkingen, is de prijs 9k gezakt.
Interessant ontwerp, de Comfortina 38, maar deze gaat het niet worden!