Mastrolgrootzeil met of zonder EMS (verticale latten) (nav
#1504711 als quote-besparing)
Beide gehad en ik raad verticale latten af.
Boot 2006 geleverd met “rolmast” en verticale latten obv adviezen.
Rollen is prima en alle voordelen zijn waar, maar
Nadeel van de latten:
Latten nemen te veel ruimte in in de mast.
Latten zorgen voor een slecht “inloop” vooral als je over de verkeerde kant moet reven. Over de ene boeg loopt het zeil zo de gleuf in over de andere boeg moet het zeil “om het hoekje” en dan zit de lat in de weg en gaat het heel moeilijk. Alleen op te lossen door overstag te gaan.
Platte latten (de eerste levering) maken bovenstaande nog erger.
Ronde latten zijn minder stijf en hebben een dure Carbon top nog: duur
Laten moeten goed voorgespannen anders ziet het er niet uit.
Het rollen samen met goed voorgespannen ronde latten “kraakt” de pockets: lat steekt er boven uit, zeil zakt in en ziet er armoedig uit of, en dat is erger, de lat komt er onder uit en dan kan je pas inrollen als deze er uit is (eerste lat: 16 meter! Drama!).
Voordelen van verticale latten: geen
Vermeende voordelen:
Extra m2: klopt 5-10%, maar die mis je op open water en zeker de oceaan niet. Op ruimere koersen zet je er een ander voorzeil bij.
Betere vorm: nee, moet vanwege het rollen net zo plat .
Wij hebben na twee jaar de latten verbeterd. NB: ruim €1000 latten: Carbon tops en rvs stelsysteem aan de onderzijde. En, zie boven, ze gaan regelmatig verloren!
Weer drie jaar later hebben we het zeil vervangen door een zeil met een hol achterlijk zonder uitbouw en zonder latten.
En daarna werkte het rolsysteem super.
Ik kan iedereen een rolzeil zonder latten aanraden.
Stop het (extra/bespaarde) geld in goed overleg met een locale zeilmaker. Het rollen van het zeil stelt extra eisen aan het ontwerp, want naast goed zeilen wil je ook goed kunnen rollen. De pre-bend van de mast heeft op beide invloed.
Voordeel mastrol ipv giekrol:
Je kan een mastrolzeil ook gereefd trimmen. Bij een giekrol kan dat, volgens mij, alleen volledig uitgerold.
Je kan in alle standen van de giek en trim van het zeil direct reven.
Tips:
als je tegen de wind in het zeil de mast in wil rollen moet je flink tegen-spanning geven.
Aan de wind krijg je die tegen-spanning kado.
Inrollen over de goede boeg!
(Nu een doorgelat zeil op karren en moet dus naar de mast maar nu is het bootje half zo groot).