JRomkes schreef :
Ik zou dan stellen dat de discussie een typische is voor zeiljacht eigenaren. Vaak is het verwijt dat er (te) weinig innovatie is, maar ondertussen worden de S-spant Rompvormen, met grote overhangen en dik polyester(met weinig vezelverhouding) nog steeds al de ultieme eigenschappen genoemd door velen. Dat we inmiddels veel modernere (iso) polyesterharsen, lijmen, gelcoats, etc hebben, zeilen met een langere bruikbare levensduur, lijnen sterker dan staalkabel, Rompvormen die meer ruimte bieden met betere vaareigenschappen en meer snelheids potentieel, boten die lichter, stijver en sterker zijn, en daarnaast ook nog eens goedkoper, en met minder (styreen) uitstoot, wordt vaak vergeten.
Goed gelijmde rompen zijn taaier, makkelijker te produceren, goedkoper, stijver, sterker en lichter dan handmatig ingelamineerde stukken pu schuim of polyester basis profielen, en hoewel de jachtbouw innovaties ontzettend langzaam oppakt, zullen de inefficiënte werven uiteindelijk overgaan of verdwijnen.
Olin Stephens zei al:
"Polyester is like snot. Who would want to build a boat out of snot?"
Nou kijk eens rond in een willekeurige jachthaven....
Een ouwe swan, Najad of Halberg Rassy is best leuk, maar ze halen het gewoon niet tegenover een moderne Elan, First of zelfs goed uitgeruste Bavaria.
De vraag is waar is die innovatie dan voor gebruikt? Pak even de boot van het jaar, de Hanse 360. Met een lengte over alles van 10,60 maar liefst een gewicht van 7,8 ton. Pak ik even onze oude boot, de Southerly 115 erbij. Bijna een meter langer, volglas romp, massief teak houten intrieur, dekhuis erop, giga binnenruimte en een smak ballast (3500kg) waar je u tegen zegt want maar 70cm diepgang. Verre van een lichtgewicht en veel volumineuze en lomper dan een souteherly 115 wordt het niet snel zeg maar. En zelfs die boot (ontwerp inmiddels 35 jaar oud) weegt nog 1000kg lichter dan de Hanse 360.