Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer?

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 02 mrt 2025 07:14 #1614099

Inderdaad; een constructie is nooit oneindig stijf maar zal wel één geheel moeten blijven onder belasting, zonder dat constructiedelen van elkaar los scheuren, zoals met de constructie rondom die GS kiel is gebeurd. Daar hebben constructieve verbindingen gefaald.

Piepjes en kraakjes tijdens wisselingen in belasting duiden op speling in de constructie ergens; delen die langs elkaar bewegen. Ik denk niet dat dat “erg” is, zolang dit niet meer wordt. Hooguit hinderlijk en onrust veroorzakend. Wrijf wat kaarsvet langs een schot haar sponning of spuit er wat Sailkote tussen als je er last van hebt en het is weer even stil. Maar de speling in de constructie blijft.
Laatst bewerkt: 02 mrt 2025 07:40 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 02 mrt 2025 08:14 #1614104

Mooie discussie! Vraag me eigenlijk af wat het budget van TS ongeveer is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 02 mrt 2025 08:15 #1614105

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8937
150 - 200k en meer.
Zie OP.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 02 mrt 2025 08:17 #1614107

thanks, kijken of we leuke bootjes kunnen spotten. Is een serieus budget waarvoor je iets leuks moet kunnen kopen. In de carieb ligt ook genoeg hoorde ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 02 mrt 2025 08:32 #1614109

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15693
Nachtvlinder schreef :
Inderdaad; een constructie is nooit oneindig stijf maar zal wel één geheel moeten blijven onder belasting, zonder dat constructiedelen van elkaar los scheuren, zoals met de constructie rondom die GS kiel is gebeurd. Daar hebben constructieve verbindingen gefaald.

Piepjes en kraakjes tijdens wisselingen in belasting duiden op speling in de constructie ergens; delen die langs elkaar bewegen. Ik denk niet dat dat “erg” is, zolang dit niet meer wordt. Hooguit hinderlijk en onrust veroorzakend. Wrijf wat kaarsvet langs een schot haar sponning of spuit er wat Sailkote tussen als je er last van hebt en het is weer even stil. Maar de speling in de constructie blijft.

Het voorbeeld heb ik niet bestudeerd. Maar omdat er onherroepelijk plekken in de constructie waar, door elasticiteit grotere vervormingen ontstaan kan een ontwerper op zo'n plek besluiten daar materiaal te gebruiken die de grotere vervorming toelaat zonder dat de rekgrens overschreden wordt. In de volksmond, buigen of barsten. Lijm is zo'n materiaal wat die functie kan vervullen. Mits goed toegepast levert dat een betere constructie.

Edit;
moderne ontwerpen kunnen profiteren van deze nieuwe materialen. Vermist de sterkte "winst" niet geheel is ingezet om een extremere ontwerp mogelijk te maken.

Dat niet constructive delen in een boot wat kraken vind ik zelf niet zo'n probleem. Een luikje of deur zou geen constructive functie moeten hebben in mijn beleving.

Omdat ik met een multihull vaar wat onherroepelijk een duidelijk zichtbare flex vertoond kijk ik er mogelijk wat anders tegen aan.
Geheel ter zijde ik kan me niets voorstellen van bij 6Bf tegen de wind in kruisen zonder dat je vergaat van de herrie. Wind en golven staan daar garant voor. Een kubieke meter zeewater weegt meer dan 1000kg. Als die met ±45 km per uur tegen je romp botst in de vorm van een golf gaat dan met geweld en lawaai gepaard.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 02 mrt 2025 08:37 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 02 mrt 2025 11:47 #1614133

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5266
F32thriller schreef :
Als we het over professionelen lijm hebben is dit er een
www.lordlijmen.nl/


Crestomer:
www.scottbader.com/business/ad...es/crestomer-1153pa/

www.scottbader.com/wp-content/...ng-Guide-English.pdf



zit geen gelamineerd schot in, blijft heel. Zelfde als in de Engelse mijnenvegers.
Laatst bewerkt: 02 mrt 2025 11:50 door JRomkes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 02 mrt 2025 12:19 #1614135

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17316
Het blijft een discussie met een hoog verplas gehalte.
95% van de boten heeft dezelfde pompjes, motorjes, zeiltjes, beslag etc aan boord. Dat is 99% van wat er kapot gaat. Wat dat betreft heeft iedereen dezelfde ellende en allemaal net zo vaak!
Lig je dan net zolang in de haven met je hr als die Hanse bij wat wind dan heb je gewoon 2 keer teveel betaald ;)
Net zoiets als je iedere 2, 3 of 4 jaar een vette mercedes inruilt. Het was toch zo'n goede auto?
Nee, dat kwijlen op kwaliteit heeft andere redenen!
Overigens kocht ik zelf ook een andere boot met een minder beperkt budget :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 02 mrt 2025 15:04 #1614140

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5679
holtere schreef :
Nee, dat kwijlen op kwaliteit heeft andere redenen!

Welk punt wil je hier nu eigenlijk maken?
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 02 mrt 2025 17:16 #1614158

holtere schreef :
Het blijft een discussie met een hoog verplas gehalte.
95% van de boten heeft dezelfde pompjes, motorjes, zeiltjes, beslag etc aan boord. Dat is 99% van wat er kapot gaat. Wat dat betreft heeft iedereen dezelfde ellende en allemaal net zo vaak!
Lig je dan net zolang in de haven met je hr als die Hanse bij wat wind dan heb je gewoon 2 keer teveel betaald ;)
Net zoiets als je iedere 2, 3 of 4 jaar een vette mercedes inruilt. Het was toch zo'n goede auto?
Nee, dat kwijlen op kwaliteit heeft andere redenen!
Overigens kocht ik zelf ook een andere boot met een minder beperkt budget :whistle:

Goede nuance. Je romp gaat nooit stuk. Wel al die rommel die eropgeschroeft zit inderdaad!
Meeste mensen gebruiken hun boot toch niet zo extreem als waar hij voor is ontworpen.
Als je wedstrijd gaat varen wordt het allemaal iets meer belast, maar dan nog gaan eerst zeilen, lopend, en staand want stuk, dan misschien je mast. Maar je romp en kiel, daar gebeurt weinig mee.
Laatst bewerkt: 02 mrt 2025 17:17 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 02 mrt 2025 17:45 #1614164

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5266
Ik zou dan stellen dat de discussie een typische is voor zeiljacht eigenaren. Vaak is het verwijt dat er (te) weinig innovatie is, maar ondertussen worden de S-spant Rompvormen, met grote overhangen en dik polyester(met weinig vezelverhouding) nog steeds al de ultieme eigenschappen genoemd door velen. Dat we inmiddels veel modernere (iso) polyesterharsen, lijmen, gelcoats, etc hebben, zeilen met een langere bruikbare levensduur, lijnen sterker dan staalkabel, Rompvormen die meer ruimte bieden met betere vaareigenschappen en meer snelheids potentieel, boten die lichter, stijver en sterker zijn, en daarnaast ook nog eens goedkoper, en met minder (styreen) uitstoot, wordt vaak vergeten.
Goed gelijmde rompen zijn taaier, makkelijker te produceren, goedkoper, stijver, sterker en lichter dan handmatig ingelamineerde stukken pu schuim of polyester basis profielen, en hoewel de jachtbouw innovaties ontzettend langzaam oppakt, zullen de inefficiënte werven uiteindelijk overgaan of verdwijnen.
Olin Stephens zei al:
"Polyester is like snot. Who would want to build a boat out of snot?"
Nou kijk eens rond in een willekeurige jachthaven....

Een ouwe swan, Najad of Halberg Rassy is best leuk, maar ze halen het gewoon niet tegenover een moderne Elan, First of zelfs goed uitgeruste Bavaria.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 02 mrt 2025 18:29 #1614176

Eens.

JRomkes schreef :
Goed gelijmde rompen zijn taaier, makkelijker te produceren, goedkoper, stijver, sterker en lichter dan handmatig ingelamineerde stukken pu schuim of polyester basis profielen, en hoewel de jachtbouw innovaties ontzettend langzaam oppakt, zullen de inefficiënte werven uiteindelijk overgaan of verdwijnen.

Niets mis met goed verlijmde rompen. Uiteindelijk is "lamineren" ook een vorm van verlijmen tenslotte.

Ouderwets lamineren waar er ook verlijmd kan worden zal uitsterven want te duur. Blijven een paar hard-core dure werven over (of staan juist op zoals deze) voor een heel specifieke schare kopers: dit soort arbeidsintensieve bouwfilosofiën: krakenyachts.com/build-structure/

Vanaf 1:20


Wat je zegt over "vaareigenschappen en snelheidspotentieel" is een smaakgevoelig ding, denk ik. Niet iedereen koopt een boot op basis van een datasheet. Ik heb zelf na een relatief modern ruimtewonder juist heel bewust gekozen voor een tijdloos ontwerp. Daar heb ik een heel fijn gevoel bij. Niet alleen estetisch maar ook vanwerge de erg goede all-round zeileigenschappen.
Laatst bewerkt: 02 mrt 2025 18:39 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 03 mrt 2025 00:42 #1614206

AndreAzuree schreef :
Goede nuance. Je romp gaat nooit stuk. Wel al die rommel die eropgeschroeft zit inderdaad!
Die ankerlierfundatie waar je problemen mee hebt is onderdeel van de romp. Ook heb ik genoeg rompen van productie boten gezien die structurele problemen. Bijvoorbeeld de FF110, FF95, Arcona 430, Arcona 460, J90, J35 en zo nog een paar meer. Niet noodzakelijkerwijs een groot probleem dat niet verholpen kan worden, maar desondanks structurele problemen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 03 mrt 2025 09:44 #1614236

  • kdp
  • kdp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 529
Welke problemen heb je gezien op een FF?
als het golft dan golft het goed
niet te stuiten, niet te sturen
duurt het dagen, duurt het uren
als het golft dan golft het goed
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 03 mrt 2025 09:45 #1614237

Ja het is onderdeel van de romp, maar mijn boot zinkt niet, als mijn ankerlier niet goed vast zit.... Zit aan de buitenkant van het waterdichte schot gelukkig. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 04 mrt 2025 16:25 #1614462

kdp schreef :
Welke problemen heb je gezien op een FF?
Bij meerdere 110's en 1 95 heb ik de langspanten onder het voorste bed los zien sheuren van de romp na stevig aan de wind te hebben gevaren. Bij 2 110's heb ik een kielvrang los zien scheuren na aan de grond te hebben gezeten (blubber, zachtjes er tegenaan tijdens Schuttevear race). Allemaal simpel en redelijk goedkoop te verhelpen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 04 mrt 2025 16:26 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 04 mrt 2025 16:28 #1614463

Toch is het vreemd dat rompen falen bij dit soort kleine incidenten....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 04 mrt 2025 19:20 #1614488

JRomkes schreef :
Ik zou dan stellen dat de discussie een typische is voor zeiljacht eigenaren. Vaak is het verwijt dat er (te) weinig innovatie is, maar ondertussen worden de S-spant Rompvormen, met grote overhangen en dik polyester(met weinig vezelverhouding) nog steeds al de ultieme eigenschappen genoemd door velen. Dat we inmiddels veel modernere (iso) polyesterharsen, lijmen, gelcoats, etc hebben, zeilen met een langere bruikbare levensduur, lijnen sterker dan staalkabel, Rompvormen die meer ruimte bieden met betere vaareigenschappen en meer snelheids potentieel, boten die lichter, stijver en sterker zijn, en daarnaast ook nog eens goedkoper, en met minder (styreen) uitstoot, wordt vaak vergeten.
Goed gelijmde rompen zijn taaier, makkelijker te produceren, goedkoper, stijver, sterker en lichter dan handmatig ingelamineerde stukken pu schuim of polyester basis profielen, en hoewel de jachtbouw innovaties ontzettend langzaam oppakt, zullen de inefficiënte werven uiteindelijk overgaan of verdwijnen.
Olin Stephens zei al:
"Polyester is like snot. Who would want to build a boat out of snot?"
Nou kijk eens rond in een willekeurige jachthaven....

Een ouwe swan, Najad of Halberg Rassy is best leuk, maar ze halen het gewoon niet tegenover een moderne Elan, First of zelfs goed uitgeruste Bavaria.

De vraag is waar is die innovatie dan voor gebruikt? Pak even de boot van het jaar, de Hanse 360. Met een lengte over alles van 10,60 maar liefst een gewicht van 7,8 ton. Pak ik even onze oude boot, de Southerly 115 erbij. Bijna een meter langer, volglas romp, massief teak houten intrieur, dekhuis erop, giga binnenruimte en een smak ballast (3500kg) waar je u tegen zegt want maar 70cm diepgang. Verre van een lichtgewicht en veel volumineuze en lomper dan een souteherly 115 wordt het niet snel zeg maar. En zelfs die boot (ontwerp inmiddels 35 jaar oud) weegt nog 1000kg lichter dan de Hanse 360.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 04 mrt 2025 20:50 #1614507

Wacht, weegt een Hanse 360 7800kg? Dat is wel heel zwaar!

Die southerly is 3.63 breed, de Hanse is 3.99 breed, en is breed over een groter stuk lengte. Dat maakt natuurlijk wel verschil. Of zijn Hanses gewoon heel zwaar gebouwd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 05 mrt 2025 08:27 #1614539

  • grover
  • grover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1234
Wij hebben toentertijd heel bewust voor een oudere boot gekozen vanwege de kwaliteit. Wij hebben vier jaar gezocht tot we gevonden hadden wat we zochten. Compleet uitgerust zgn nieuwe zeilen kevlar versterkte romp en massief teak interieur. Tot nog toe geen moment spijt van gehad, ook niet wat het onderhoud betreft
Mvg Grover
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 05 mrt 2025 08:51 #1614543

Bij mij eigenlijk precies andersom.... ;) Ik weet dat Grover het niet met me eens zal zijn, en dat mag ;)
Vorig jaar zeilde mijn broer een dagje/nachtje met mij mee vanaf Harwich naar Hellevoet. Hij had vroeger altijd een HR36, een prachtig schip, waar ik ook meedere keren met hem mee naar Engeland ben gevaren.

Mijn broer was altijd nogal kritisch op "moderne boten". Bij het opstappen moest hij duidelijk wennen aan de boot, de brede kuip, dubbele roeren, genaker op boegspriet, moderne apparatuur, de ruimte binnen, etc. Op de weg terug naar Harwich hadden we 14-16 knoopjes wind, en onder genaker liepen we halve wind al snel 9 knoop. We haalden net na Harwich toevallig ook nog een HR 36 in. De tocht richting aanloopboei Slijkgat verliep snel en comfortabel, veelal op de stuurautomaat, die het op hoge snelheden ook goed doet.
Bij de aanloop van het slijkgat zei hij: "Nu zie ik wat 20 jaar vernieuwing in jachtbouw heeft opgeleverd, dit is een totaal andere boot dan ik vroeger had".

Ik geef toe, ik ben totaal niet objectief in deze, maar wil het TS toch meegeven.
Laatst bewerkt: 05 mrt 2025 08:57 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 05 mrt 2025 09:53 #1614560

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8937
Zo'n boten waren er 20 jaar geleden ook al.
Ze zijn nu mainstream geworden.
Zegt nog steeds niets over (bouw)kwaliteit.
Dat de meeste vlot varen is gekend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 05 mrt 2025 13:31 #1614582

Wellicht waren er zulke boten qua hull design, maar niet qua interieur, comfort, geschikt voor kleine bemanning, etc. Inderdaad, zegt helemaal niets over bouwkwaliteit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 05 mrt 2025 13:57 #1614584

De eerder vermelde J was de "One crazy Bitch". Het verhaal heeft in zeilen gestaan. De bemanning wilde koste wat het kost een bepaalde koers aanhouden in plaats van te schuilen, oppertje te zoeken, bijliggen etc. op weg van USA naar Europa. Als ik het me goed herinner eigenlijk te weinig tijd. Na 3 dagen kaakjes en blikjes onderdeks en veel braken was de fut er uit en werden ze opgepikt door een US coastguard kotter als ik het me goed herinner. De boot is door een kikvorsman tot zinken gebracht door de slangen door te sijden om geen gevaar te vormen voor de scheepvaart.

Er was dus niets mis met de J.

Over stijhied en "zware" bouw. Met onze stijve en zeer zware Contest36S zijn we in het voorjaar van Bilnao naar Bretagne gekruisd. Oals je wllicht nog weet was er toen wekenlang noordenwind. Niet gaan was uiteindelijk geen optie em we zijn toen met 4 ervaren zeilers, waaronder één zeer ervaren offshore stuurman vertrokken uit Bilbao. Uiteindelijk met 3e rif en kleine fok opgekruisd. 3 dagen en twee nachten op Biskaje.

Ik ga hier niet beweren dat het een feestje was maar de boot was bladstil, kurtdroog (40 jaar oud) en heeft de hele rit op de Autopilot kunnen varen. De bemaiing kon slapen en toen we een oppertje vonden Ile de Re (de wind was van NNW geruimd naar NNO) konden we midden in de nacht een maaltijd bereiden.

Alles bleef werken en we hebben onze wachten netjes kunnen draaien. Dan is het niet de lekkerste rit maar dan heb je achteraf wel een goed verhaal.

Ook met onze HR38 en HR45 hebben we dergelijke ervaringen opgedaan. Het is als schipper bijzonder belangrijk dat je vertrouwen in je boot hebt, zeker als je shorthanded vaart. Ik durf wel te beweren dat mijn vrouw nog steeds met plezier meegaat omdat we juist zon degelijke boot hebben met een vriendelijke zeegang.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 05 mrt 2025 16:41 #1614601

  • grover
  • grover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1234
AndreAzuree schreef :
Bij mij eigenlijk precies andersom.... ;) Ik weet dat Grover het niet met me eens zal zijn, en dat mag ;)
Vorig jaar zeilde mijn broer een dagje/nachtje met mij mee vanaf Harwich naar Hellevoet. Hij had vroeger altijd een HR36, een prachtig schip, waar ik ook meedere keren met hem mee naar Engeland ben gevaren.

Mijn broer was altijd nogal kritisch op "moderne boten". Bij het opstappen moest hij duidelijk wennen aan de boot, de brede kuip, dubbele roeren, genaker op boegspriet, moderne apparatuur, de ruimte binnen, etc. Op de weg terug naar Harwich hadden we 14-16 knoopjes wind, en onder genaker liepen we halve wind al snel 9 knoop. We haalden net na Harwich toevallig ook nog een HR 36 in. De tocht richting aanloopboei Slijkgat verliep snel en comfortabel, veelal op de stuurautomaat, die het op hoge snelheden ook goed doet.
Bij de aanloop van het slijkgat zei hij: "Nu zie ik wat 20 jaar vernieuwing in jachtbouw heeft opgeleverd, dit is een totaal andere boot dan ik vroeger had".

Ik geef toe, ik ben totaal niet objectief in deze, maar wil het TS toch meegeven.




Ik weet niet wat je nu probeert te zeggen, maar die snelheid lopen wij ook zonder moeite, de kuip van onze boot biedt zonder problemen plaats aan zes personen, evenals de slaapplaatsen, als het moet acht personen. En echt ik wil niet ruilen met je André, ik weet wat onze boot kan, ook met 9 bft op de Noordzee alhoewel dat geen pretje was. Ik moet er wel eerlijkheidshalve bij vermelden dat wij de 2e eigenaar werden en dat de keurmeester vol verbazing was hoe geweldig ze onderhouden was.
Mvg Grover
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 05 mrt 2025 19:50 #1614616

Natuurlijk wil je niet ruilen, dat geeft alleen maar aan dat je de goede boot voor jou hebt gekocht. Dat is gelukkig wederzijds. Wat voor boot heb je eigenlijk?

Windkracht 9 op zee mijd ik trouwens als de pest. ;) Al heeft een Azuree33 al lang bewezen dat dat gewoon goed gaat (tijdens Middle sea race, en nog gewonnen ook).

En een gedachtengang als "Niet gaan was uiteindelijk geen optie", komt bij mij niet voor. Niet gaan is bij mij ALTIJD een optie.
Laatst bewerkt: 05 mrt 2025 19:51 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl