holtere schreef :
Nachtvlinder schreef :
Laat ik het anders zeggen: die ruimte-voordelen zijn voor de AWB boten van nu voorwaarde geweest om met de ontwikkelingen uit de racerij mee te gaan.
Verder is een VPP de uitkomst van een model. Een model dat bij een boot uitgaat van een vaste waterverplaatsing en standaard seastate. Ik moet nog zien hoe een praktisch beladen moderne taartpuntromp tegen nare golven in zich verhoudt tegen een eveneens realistisch beladen iets ouder ontwerp met dezelfde waterlijnlengte (en hoe prettig de bemanning zo’n tocht ervaart).
"
Blijf het gek vinden dat het idee van "en hoe prettig de bemanning zo’n tocht ervaart" altijd en eeuwig bepalend moet zijn voor een bootkeuze terwijl je zo veel inlevert op andere punten.
Oncomfortabele tochten komen voor maar zijn relatief zeldzaam bij normaal gebruik en ook dan nog relatief makkelijk te vermijden

Mee eens. Over het algemeen vertonen eigenaren van traditioneel gebouwde, zware schepen exact het zelfde "vaargedrag" als eigenaren van moderne schepen:
vermijd opkruisen/hoog aan de wind varen in hoge deining als de pest. Ik voer paar weken terug mee met een boot in Suriname/Tobago mee. Er waren natuurlijk meer NL boten, komende vanaf Europa, op weg naar de Carieb. Al die boten voeren lekker met de passaatwind mee, en vermeden hogere koersen. Dat lukte ook nog. Dan kun je afvragen wat nog je voordeel is van je langkieler/blue ocean cruiser. Je komt steevast later aan dan die moderne boten, die ook nog eens veel meer ruimte en comfort bieden. Natuurlijk geldt niet voor
alle eigenaren van die boten. Kortom, wat wil TS met de boot doen? Voor de kokosnoot route zou ik lekker gaan voor een moderne (performance) cruiser.