Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer?

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 06 mrt 2025 08:27 #1614628

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3867
In Yacht deze maand een artikel over veranderende rompvormen:





www.yacht.de/magazin/empfehlun...025-nur-kein-stress/
Laatst bewerkt: 06 mrt 2025 08:28 door Menno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 11 mrt 2025 08:36 #1615208

Misschien ook interessant om het onderwatervlak te zien getekend, zowel rechtop als onder helling.

Misschien geven nieuwe rompen meer vormstabiliteit tov oude ontwerpen waardoor het ballastaandeel flink kleiner kan zijn?Kielen die met oprichtend vermogen effectiever zijn omdat ze vooral ballast onderin hebben (bulb) ipv verspreid in de hoogte en lengte van de boot.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 11 mrt 2025 09:47 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 11 mrt 2025 16:13 #1615257

Ja, goed punt, zie mijn boot. Combinatie van: vormstabiliteit door breedte en chines + ballast op diepte in bulb. Geldt voor veel moderne boten tegenwoordig. Dit zie je natuurlijk niet in bovenstaande tabel.
Laatst bewerkt: 11 mrt 2025 16:14 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 11 mrt 2025 18:43 #1615287

  • RickVis2
  • RickVis2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 689
Ik neem aan dat het artikel uitgebreider is dan dit. De Duitsers van Yacht zijn vaak best wel grondig…

Edit: dacht dat het artikel achter de betaalmuur zat, maar het artikel gaat daar idd niet op in…
Laatst bewerkt: 11 mrt 2025 18:47 door RickVis2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 11 mrt 2025 19:13 #1615291

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5266
Qua rompvorm en de distributie van het volume is het volgende artikel interessant:

chevaliertaglang.blogspot.com/...ings-and-design.html

Hierin zie je dat de "taartpunt" zoals die in het begin van de VO70 periode zijn intrede deed, aan het eind van de VO70 periode alweer achterhaald was.
Het bovenaanzicht van de boten bleef "taartpunt", terwijl onder water het volume zich al radicaal naar voren verplaatste, om de waterijn vertrimming en drukpunt verschuiving bij helling te verminderen.
Dit heeft zich na de VO70's verder geëvolueerd in voornamelijk de Mini klasse, waar de "scow bow" in zwang kwam, met een door klasseregels iets minder radicaal effect in de Class 40 en Imoca, al is daar het effect ook duidelijk zichtbaar.
Hoewel in de "AWB's" het effect van de taartpunt zich voornamelijk cosmetisch heeft voorgedaan, waardoor de distributie van volume nooit echt extreem is geworden, hebben ontwerpers de ontwikkelingen wel meegenomen naar de nieuwere ontwerpen. Van boven nogsteeds een taartpunt, maar qua waterlijnen een evenredige distributie van volume over het onderwaterschip, vooral ook onder een beetje helling.
Meer volume voor de voorste hut, meer volume boven water voor de dubbele achterhut, en over het algemeen een krachtige(richtend moment) en gebalanceerde rompvorm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 11 mrt 2025 21:23 #1615311

Duidt dit ook op weggesneden rompen in het achterschip? (breed op het dek, smal op de waterlijn)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 12 mrt 2025 12:25 #1615371

AndreAzuree schreef :
Duidt dit ook op weggesneden rompen in het achterschip? (breed op het dek, smal op de waterlijn)

Dat zie je veel bij de sportieve boten idd: minder drag. De nieuwe XR van x-yachts is daar ook een mooi (extreem) voorbeeld van.
Laatst bewerkt: 12 mrt 2025 12:25 door Fair Winds.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 12 mrt 2025 15:43 #1615392

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3822
AndreAzuree schreef :
Duidt dit ook op weggesneden rompen in het achterschip? (breed op het dek, smal op de waterlijn)
Dan zijn we weer terug op de oudere ontwerpen. Die zijn in het achterschip ook smal op de waterlijn. Alleen hebben die geen breed zonnedek ;) In het voorschip gaan ze daarentegen meer lijken op de ouderwetse, hier door sommige mensen, verguisde 16M2 BM of de Amerikaanse Scow types.
Laatst bewerkt: 12 mrt 2025 15:48 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 12 mrt 2025 16:31 #1615398

  • Kendu
  • Kendu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1870
Dit zeggen ze bij HR erover (2e topic in FAQ):

www.hallberg-rassy.com/resources/faq
www.zeilbelevenissen.nl

Heb begrip, geen oordeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 12 mrt 2025 16:57 #1615407

Dat is opzich een goede uitleg, maar mist toch wel belangrijke context. Optimale rompvormen zijn anders voor verschillende categorien van boten. Een Hallberg rassy is een zware toerboot. Die reageerd anders als een lichte toerboot en is al helemaal niet te vergelijken met een racer van dezelfde lengte.

De brede waterlijn, of de waterlijn die met een beetje helling snel breder word, voegt vooral richtend moment toe. Daardoor neemt het zeildragend vermogen toe en word de helling tevens beperkt. Doordat je meer zeil kunt voeren op hetzelfde gewicht van de boot heb je een grotere voortstuwing. Ook hier zitten optimalen in, want het is ook zeker mogelijk om TE breed te gaan waardoor het juist averechts zal gaan werken. Bij planerende boten werkt het in theorie hetzelfde, maar in de praktijk werkt het heel anders omdat de verhoudingen tussen snelheid, natoppervlak, gewicht en zeiloppervlak heel anders liggen.

Context is meestal erg belangrijk. Neem deze kennis tot je, maar ga er niet vanuit dat dit over het volledige scala aan boten werkt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 12 mrt 2025 18:57 #1615415

Ach, het ziet er modern en racy uit; geeft heul veul binnen- en buitenruimte, er passen doorzonruiten in de romp en het zeilt onder gemiddelde omstandigheden meestal prima. Niets mis mee…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 12 mrt 2025 19:16 #1615417

Erikdejong schreef :
Dat is opzich een goede uitleg, maar mist toch wel belangrijke context. Optimale rompvormen zijn anders voor verschillende categorien van boten. Een Hallberg rassy is een zware toerboot. Die reageerd anders als een lichte toerboot en is al helemaal niet te vergelijken met een racer van dezelfde lengte.

De brede waterlijn, of de waterlijn die met een beetje helling snel breder word, voegt vooral richtend moment toe. Daardoor neemt het zeildragend vermogen toe en word de helling tevens beperkt. Doordat je meer zeil kunt voeren op hetzelfde gewicht van de boot heb je een grotere voortstuwing. Ook hier zitten optimalen in, want het is ook zeker mogelijk om TE breed te gaan waardoor het juist averechts zal gaan werken. Bij planerende boten werkt het in theorie hetzelfde, maar in de praktijk werkt het heel anders omdat de verhoudingen tussen snelheid, natoppervlak, gewicht en zeiloppervlak heel anders liggen.

Context is meestal erg belangrijk. Neem deze kennis tot je, maar ga er niet vanuit dat dit over het volledige scala aan boten werkt.

Is de Rassy nog wel een zware toerboot:

X40 romplengte 11,50 8100kg
Rassy 37 romplengte 11,32 8000kg
Dehler38 romplengte 11,30 7500kg
Bavaria 37 romplengte 10,99 9400kg
Hanse 36 romplengte 10,60 7800kg

Moet wel bij gezegd worden dat de Bavaria en de Hanse nog een stuk breder zijn dan de andere 3. 4 meter versus 3,75.


Of heb jij het over andere (nog veel lichtere) toerboten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 12 mrt 2025 19:22 #1615419

  • aluijten
  • aluijten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 641
36 voet de ridder 4300 KG (oke het koos idee van een toerboot)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 12 mrt 2025 20:42 #1615425

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17316
JeroenFemke schreef :
Erikdejong schreef :
Dat is opzich een goede uitleg, maar mist toch wel belangrijke context. Optimale rompvormen zijn anders voor verschillende categorien van boten. Een Hallberg rassy is een zware toerboot. Die reageerd anders als een lichte toerboot en is al helemaal niet te vergelijken met een racer van dezelfde lengte.

De brede waterlijn, of de waterlijn die met een beetje helling snel breder word, voegt vooral richtend moment toe. Daardoor neemt het zeildragend vermogen toe en word de helling tevens beperkt. Doordat je meer zeil kunt voeren op hetzelfde gewicht van de boot heb je een grotere voortstuwing. Ook hier zitten optimalen in, want het is ook zeker mogelijk om TE breed te gaan waardoor het juist averechts zal gaan werken. Bij planerende boten werkt het in theorie hetzelfde, maar in de praktijk werkt het heel anders omdat de verhoudingen tussen snelheid, natoppervlak, gewicht en zeiloppervlak heel anders liggen.

Context is meestal erg belangrijk. Neem deze kennis tot je, maar ga er niet vanuit dat dit over het volledige scala aan boten werkt.

Is de Rassy nog wel een zware toerboot:

X40 romplengte 11,50 8100kg
Rassy 37 romplengte 11,32 8000kg
Dehler38 romplengte 11,30 7500kg
Bavaria 37 romplengte 10,99 9400kg
Hanse 36 romplengte 10,60 7800kg

Moet wel bij gezegd worden dat de Bavaria en de Hanse nog een stuk breder zijn dan de andere 3. 4 meter versus 3,75.


Of heb jij het over andere (nog veel lichtere) toerboten?

Kielgewicht er ook nog aftrekken dan twijfel je of die wel zo dik en zwaar gebouwd is ;)
Laatst bewerkt: 12 mrt 2025 20:42 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 12 mrt 2025 21:44 #1615439

madoc schreef :
AndreAzuree schreef :
Duidt dit ook op weggesneden rompen in het achterschip? (breed op het dek, smal op de waterlijn)
Dan zijn we weer terug op de oudere ontwerpen. Die zijn in het achterschip ook smal op de waterlijn. Alleen hebben die geen breed zonnedek ;) In het voorschip gaan ze daarentegen meer lijken op de ouderwetse, hier door sommige mensen, verguisde 16M2 BM of de Amerikaanse Scow types.

Niet perse bij de oudere ontwerpen. Kijk even naar deze foto van mijn bootje, en hoe smal de waterlijn bij het achterschip is. Geldt voor meer moderne boten.




Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 12 mrt 2025 21:47 #1615440

Nachtvlinder schreef :
Ach, het ziet er modern en racy uit; geeft heul veul binnen- en buitenruimte, er passen doorzonruiten in de romp en het zeilt onder gemiddelde omstandigheden meestal prima. Niets mis mee…

Je suggereert nu dat het alleen om uiterlijk gaat. Als je kijkt naar oudere 33-voeters (ook performance cruisers) is mijn boot (3.70 breed) niet alleen downwind (veel)sneller dan traditionelere ontwerpen, maar ook upwind. Zo loopt onze boot net zo hoog, maar tegelijk harder dan een X99 in een kruisrak. Het is gewoon een snellere rompvorm. Dit wordt ook aangehaald op de site van HR. Waarom denk je dat de Vendee Globe boten ook zo'n (maar dan nog veel extremere!) rompvorm hebben? Rond de wereld varen is niet alleen maar downwind.
Laatst bewerkt: 12 mrt 2025 23:22 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 13 mrt 2025 04:40 #1615444

Laat ik het anders zeggen: die ruimte-voordelen zijn voor de AWB boten van nu voorwaarde geweest om met de ontwikkelingen uit de racerij mee te gaan.

Verder is een VPP de uitkomst van een model. Een model dat bij een boot uitgaat van een vaste waterverplaatsing en standaard seastate. Ik moet nog zien hoe een praktisch beladen moderne taartpuntromp tegen nare golven in zich verhoudt tegen een eveneens realistisch beladen iets ouder ontwerp met dezelfde waterlijnlengte (en hoe prettig de bemanning zo’n tocht ervaart).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 13 mrt 2025 05:21 #1615445

Nachtvlinder schreef :
Verder is een VPP de uitkomst van een model. Een model dat bij een boot uitgaat van een vaste waterverplaatsing en standaard seastate. Ik moet nog zien hoe een praktisch beladen moderne taartpuntromp tegen nare golven in zich verhoudt tegen een eveneens realistisch beladen iets ouder ontwerp met dezelfde waterlijnlengte (en hoe prettig de bemanning zo’n tocht ervaart).
VPP's nemen de gewenste sea state gewoon mee en daar kun je als ontwerper eindeloos mee spelen en experimenteren. Het daadwerkelijk comfort hangt van zeer veel zaken af, rompvorm is daar maar een (klein) hoofdstukje in.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 13 mrt 2025 05:26 #1615446

Precies, ben benieuwd hoe de door mij geschetste scenario’s dán vergelijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 13 mrt 2025 05:27 #1615447

JeroenFemke schreef :
Is de Rassy nog wel een zware toerboot:

X40 romplengte 11,50 8100kg
Rassy 37 romplengte 11,32 8000kg
Dehler38 romplengte 11,30 7500kg
Bavaria 37 romplengte 10,99 9400kg
Hanse 36 romplengte 10,60 7800kg

Moet wel bij gezegd worden dat de Bavaria en de Hanse nog een stuk breder zijn dan de andere 3. 4 meter versus 3,75.


Of heb jij het over andere (nog veel lichtere) toerboten?
Hallbergs zijn zware boten, al zijn ze daar ook aan het moderniseren. Valt me wel op dat die Bavaria zo zwaar is, een zwaardere kiel ivm minder diepgang? Ook komt direct de vraag naar boven waar de gewichten vandaan komen en of we appels met appels vergelijken. Het gewichtsverschil tussen een kale boot en een beladen boot is groot. Een sete zeilen aanboord, anker, ketting, 10% water of 90% water, 10 of 90% brandstof etc. etc. Sommige werven geven leeg bootgewicht op, sommige werven een streef gewicht, sommige werven een vaarklaar gewicht, sommige werven een maximaal gewicht. Tussen kaal en maximaal zit voor een AWB zomaar 20% verschil in op die maat.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 13 mrt 2025 05:33 #1615450

Nog even naar de Hallberg site gekeken. Ze hebben het daar over leeg gewicht, daar komt dus nog een hoop bij. Mogelijk hebben de andere werven wel een zeilklaar gewicht opgegeven?

Voor de grap ook gekeken naar de HR50. Die heeft een romplengte die exact zo lang als mijn boot maar wel 30cm breder. Het leeg gewicht van de HR 50 is 3 ton(!) meer als die van mijn stalen ijsbreker. Ik vind dat erg zwaar als ik eerlijk ben.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 13 mrt 2025 06:47 #1615455

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17316
Nachtvlinder schreef :
Laat ik het anders zeggen: die ruimte-voordelen zijn voor de AWB boten van nu voorwaarde geweest om met de ontwikkelingen uit de racerij mee te gaan.

Verder is een VPP de uitkomst van een model. Een model dat bij een boot uitgaat van een vaste waterverplaatsing en standaard seastate. Ik moet nog zien hoe een praktisch beladen moderne taartpuntromp tegen nare golven in zich verhoudt tegen een eveneens realistisch beladen iets ouder ontwerp met dezelfde waterlijnlengte (en hoe prettig de bemanning zo’n tocht ervaart).
"
Blijf het gek vinden dat het idee van "en hoe prettig de bemanning zo’n tocht ervaart" altijd en eeuwig bepalend moet zijn voor een bootkeuze terwijl je zo veel inlevert op andere punten.
Oncomfortabele tochten komen voor maar zijn relatief zeldzaam bij normaal gebruik en ook dan nog relatief makkelijk te vermijden ;)
Laatst bewerkt: 13 mrt 2025 07:21 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 13 mrt 2025 07:39 #1615462

Ruimte is een zeer belangrijk aspect in het compromis inderdaad. Je brengt de meeste tijd op een boot in een haven door, tenslotte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 13 mrt 2025 07:49 #1615465

Erikdejong schreef :
Valt me wel op dat die Bavaria zo zwaar is, een zwaardere kiel ivm minder diepgang?

Waarschijnlijk hebben ze het bier, de rosé en de borrelnootjes al meegerekend.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 13 mrt 2025 07:49 #1615466

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1627
Erikdejong schreef :
Nog even naar de Hallberg site gekeken. Ze hebben het daar over leeg gewicht, daar komt dus nog een hoop bij. Mogelijk hebben de andere werven wel een zeilklaar gewicht opgegeven?

Voor de grap ook gekeken naar de HR50. Die heeft een romplengte die exact zo lang als mijn boot maar wel 30cm breder. Het leeg gewicht van de HR 50 is 3 ton(!) meer als die van mijn stalen ijsbreker. Ik vind dat erg zwaar als ik eerlijk ben.

Zit het hem niet in de kieldiepte en gewicht? Jouw kiel is behoorlijk diep en lichter.

Draft, empty standard boat 2.35 m* / 7’ 8 1/2” *
Keel weight 7.15 t / 15 800 lbs

Ook zaken als een intrekbare boeg en hekschroef, luxe interieur zet wel wat gewicht aan :-)
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48 "Yara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl