Wat ik hier de laatste tijd lees onder kopje 'Je grootste blunder' vind ik qua 'groot' eigenlijk nogal tegenvallen (of meevallen; maak uw keus).
Mijn grootste blunder is van een heel ander kaliber.
Temeer omdat ie plaatsvond onder het oog van een redelijk gevulde sluis en eigenlijk een uiting was van pure zelfoverschatting.
Het is meer dan 25 jaar geleden (1995, als ik me niet vergis) en ik hoop sindsdien qua zelfoverschatting wat afgeleerd te hebben (ja, komt u maar, hoor..).
Volgens mij heb ik het verhaal hier of op nl.sport.varen al eens verteld, maar ook dat is al lang geleden en er zijn sindsdien veel nieuwe ZF-ers bijgekomen.
Niet zo lang geleden ging het hier over ankeren. Ik heb toen de lof gezongen van het ordinaire Talamex poolanker, dat uitstekend z'n werk deed in in een onweersbui zoals ik er nadien nooit meer één heb meegemaakt.
De dag na dat evenement zeilde ik van het eilandje 't Hooft, vlakbij Muiden, naar Enkhuizen. Er stond een ruime 4 bft met iets van noord erin, want de hele route was het hoog-aan-de-wind. Het ging lekker en ik was buitengewoon tevreden met de boot en vooral met mezelf. Zoals ook toen al meer regel dan uitzondering was: ik voer alleen.
Het Naviduct met schutsluis was er destijds nog niet, dus de route liep via de Krabbersgatsluis.
Ik zat voor in de wachtrij en lag tijdens het schutten ook vooraan, aan de bakboordkant. Toen na het schutten de sluisdeuren opengingen, voeren er één of twee motorboten, die aan de stuurboordkant hadden gelegen, de sluis uit. Of de lichten ook op groen waren gegaan, weet ik niet meer. Waarschijnlijk niet. Ik wachtte nog een paar seconden terwijl ik de motorboten weg zag varen en dacht: "waar wacht ik zelf eigenlijk nog op?"
Ik maakte ook los en voer richting de uitgang van de sluis.
Op datzelfde moment hoorde ik achter me iemand heel hard roepen: "de brug is nog dicht!". Ik keek schuin omhoog; ik zat nog een bootlengte voor de brug en hoewel de mast van mijn Victoire 22 maar ruim 9.00 m boven water stak, was die brug aanzienlijk lager.
Nu waren m'n reflexen in die tijd nog heel goed en het balansroer van de V22 kon de boot bijna op z'n plek doen ronddraaien. Ik gaf het roer z'n maximale uitslag en even leek het erop dat ik de brug niet zou raken. Maar op het moment dat ik dwars voor brug kwam, bleef het topwant hangen achter de uithouder van de gele lamp, die midden aan iedere beweegbare brug hangt. Dat gegeven haalde alle vaart uit de boot. De stag brak gek genoeg niet, maar de gecombineerde rek van de stag en de eventuele buiging van de mast deed de boot achteruit schieten met een vaartje van een paar knopen. Hij ging recht achteruit en ramde met de genoemde snelheid de sluiswand. Er zat een rvs zwemtrap op de spiegel, die nauwelijks beschadigd was, maar op de plek waar hij op de spiegel steunde wèl een cirkeltje ter grootte van de buisdiameter uit de gelcoat drukte.
Een paar seconden bleef ik dwars in de sluis liggen.
Vervolgens bracht ik, terwijl de brug openging, de boot met wat heen en weer steken weer met de boeg in in de goede richting. Er was ruimte genoeg en niemand zei verder wat. Niks dat ik kon horen, in ieder geval..
Ik ben naar de compagnieshaven gevaren, omdat ik wist dat er een grote kom voor lag, waar je kon ankeren. Aanleggen in een haven durfde ik niet, omdat ik bang was iemand tegen te komen die hele manoeuvre in de sluis had gezien en me er op zou aanspreken.
Na het ankeren in de kom bij de Compagnieshaven gebeurde er ook weer van alles, dat gelukkig meer aan de onhandigheid van anderen te wijten was, want mijn schaamtegevoel bevond zich op een all time low.
De moraal van dit verhaal?
Toen dit voorval plaatsvond had ik ongeveer 10 jaar een eigen boot. Ik had heel Nederland al zo'n beetje doorkruist, inclusief de Zeeuwse Delta, Wadden, Friesland en Noord-west Overijsel. Ik wist het wel zo'n beetje, vond ik zelf. Net daarvoor was er ook wat gebeurd dat ik naar mijn idee heel goed had doorstaan, mede door mijn eigen keuzes en optreden.
Je bent op dat moment zo'n beetje 'bewust bekwaam'.
Een gevaarlijk moment, want voor je het weet ga je dingen doen zonder er bij na te denken, of je goed van situatie op de hoogte te stellen. Want je weet het allemaal wel.
Maar hoogmoed komt voor de val, zoals we allemaal weten..