Niemand weet dit. Tot nu dan
Ik was de directeur van het bedrijf waarin mijn boot stond. Was altijd scherp op Arbo zaken en ongelukken strafte ik af met een reprimande en aantekening. Het is nl. altijd eigen schuld. Dommigheid, onachtzaamheid, nonchalance, regels overtreden, verkeerd gebruik van materieel of gereedschap, enz.
Het was de sport van het personeel om mij te betrappen op onveilig gedrag. Dus nooit met gewone schoenen de bouwplaats op, een helm op het hoofd daar waar dat verplicht was, enz. Zo loop ik eens zonder helm de bouwkeet in (was daar ook niet nodig) maar de grapjassen reden de kraan tot boven de bouwkeet wachtend tot ik weer naar buiten zou komen.
Van die dingen dus.
Van mijn bijna ongeval weet niemand. Het was op een zondag, bootbouwdag, en ik was alleen. Zoals altijd.
De werkplaats waar ik mijn boot heb gebouwd was een meter of 6-7 hoog. Ik had al eerder 4 elektrische lieren onder het dak gehangen. Die hingen aan steigerpijpen die weer door de stalen dakspanten waren gestoken. De lieren hingen net naast de oplegging van de pijp (ondanks dat bogen die die toch nog wel wat door bij het hijsen). Maar dat was geen probleem. Hijsen ging altijd veilig en met de nodige zekeringen. Wel altijd in mijn eentje, zonder pottekijkers of andere afleiding. Ik heb er ontzettend veel plezier van gehad.
Op enig moment vertikte één van de lieren om verder dienst te doen en moest vervangen worden. Hoe kom je daar bij, zo hoog ? de boot staat immers in de weg.
Er was ook nog een loopkat met lier. Ik besloot een uitschuifbare ladder tegen de loopkat aan te zetten. Om te voorkomen dat die onder mij uit zo vallen had ik de ladder ergens halverwege gezekerd met de lier van de loopkat.
Dat was dus een heel dom idee
Door mijn gewicht boog de ladder wat door. Daardoor begon die zekering ineens de ladder te dragen en draaide onder mij weg. Ik was net hoog genoeg gekomen om in een reflex de rail van de loopkat te kunnen grijpen. Daar hing ik, met de ladder half schuin en onbereikbaar onder mij hangend.
Dan is 6 meter nog aardig hoog hoor. De boot was het dichtste bij en halveerde de hoogte zo’n beetje. Dus hand over hand (zo sterk ben je dan ineens) werkte ik mijzelf naar de boot toe om mij vervolgens op het dek laten vallen.
Pfff.
Ik moest wel even bijkomen voor een nieuwe poging. Meteen doen, anders zou ik het nooit meer durven. Nu de ladder aan de bovenzijde tegen de rail van de loopkat vastgebonden. Dat was stabiel genoeg om de best nog zware lier te vervangen.