Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: VERHALEN VAN TOEN.

Re: VERHALEN VAN TOEN. 03 nov 2011 19:23 #237532

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
"Dan kan je onder het varen de schroef poetsen..." Hilarisch!

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: VERHALEN VAN TOEN. 04 nov 2011 21:42 #237917

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12600
NEUT 4.

Koffie verkeerd.


Het is achter in de middag en we naderen de aanloop van Bayonne. Het wordt tijd om die ouwe uit zijn schoonheidsslaapje te halen. Ik haal de koperen stop – die tevens fluit is – uit de spreekbuis en blaas zo hard ik kan in de buis. Beneden bij die ouwe in zijn kooi waar de andere stop zit, moet het een tering herrie zijn. Ook hier hebben we weer een gevalletje van wat de geleerden bedoelen met “actie is gelijk aan reactie”, want nog voor ik de kans krijg om diep adem te halen voor een encore, is het die ouwe die stoom afblaast. ‘Ben jij nou god gloeiende godverdomme helemaal van de ratten bescheten? Ik schrik me het leplazarus met hartverzakking.’ ‘Wat zegt u nou, lepra met zakverharding? Die kende ik nog niet cap maar over een minuut of twintig zijn we bij de loods.’ Door de spreekbuis komen nog wat verwensingen die getuigen van een zeer rijke fantasie, dan hoor ik het gerommel en de klik waarmee de stop weer in het mondstuk wordt geplaatst. Ach ja, die ouwe haalt zelf ook graag rotgeintjes uit en wie kaatst moet de bal verwachten, niet dan? Ik weet niet hoelang hij kwaad blijft maar wanneer die ouwe straks boven komt moet ik wel even opletten of hij één of twee mokken koffie bij zich heeft en nog belangrijker, of hij zijn pantoffels of zijn Italiaanse bordeelsluipers met scherpe neuzen aan heeft. Is dat laatste het geval, dan moet ik hem, wil ik geen acute pijn in mijn achterwerk krijgen, beslist de rug niet toekeren.

Zo, nu nog even de vetput waarschuwen. Ik trek de stop uit de andere lulpijp en blaas. Van beneden komt motorherrie, gasoliestank en de stem van de tweede fietsenmaker. ‘Ja, wat is er?’ ‘Fred, nog een kwartiertje naar de loods.’ ‘Oké, ik maak de handel klaar om te manoeuvreren.’ Door de open deur van het stuurhuis hoor ik uit de schoorsteen het geknetter komen van de hulpkar. Dan bij het overschakelen van de schroefasdynamo naar die van de hulpkar, zie ik de voltmeter even een fractie zakken, dan iets te hoog uitslaan en tot rust komen bij honderdtien volt.

Ik kijk nog even goed rond of er geen schepen op ramkoers liggen controleer de autopilot en duik in de vlaggenkast om de Franse vlag en seinvlag G te pakken. Ik hang over de voorkant van de brugvleugel waar Jesus – spreek uit, Gésoesch - vlak onder me de laatste spanschroeven invet. ‘Ola Heiland, mira ariva!’ Jesus kijkt gehoorzaam hemelwaarts en ziet het pakketje in mijn hand. ‘Bandeira Enfrancia.’ Roep ik. Hij knikt, trekt zijn vet-hete handschoenen uit en vangt de vlag. ‘Aproa?’ vraagt hij en wijst naar de voorste mast. ‘Sim, aproa a starboard.’ Hij loopt naar voren en ik hijs achter de stuurhut de G vlag – loods gevraagd - in de “Kerstboom” ofwel het seinmastje. Weer binnen neem ik eerst een voorzorgsmaatregel tegen de wraak van de Schipper naast God en pak dan de kijker. Hoewel die ouwe vanmorgen onze ETA heeft doorgegeven, zie ik nog geen loodsbootje naar buiten komen. Achter me, in de kaartenkamer hoor ik die ouwe bovenkomen. Vlug draai ik me om en schat het gevaar in, ha hij heeft twee mokken koffie bij zich dus valt het wel mee maar shit, hij draagt ook zijn vlijmscherpe bordeelsluipers, oppassen Albert! Hij zet de mokken op de toonbank en zegt: ‘Heb je de loods al gezien?’ ‘Nee cap, nog niet.’ Hij wijst richting pieren en zegt: ‘Wat is dat dan?’ ik draai me naar het raam en pak de kijker. Nu komt het er op aan, doet ie het of doet ie het niet? Hij doet het! Met een kracht en souplesse waar Johan Cruyff jaloers op zou zijn, vliegt zijn rechtervoet richting mijn achterwerk. ‘Au!’ Roept die ouwe en kijkt me woest aan. Vriendelijk grijnzend schuif ik mijn shirt een stuk omhoog en trek triomfantelijk een stevig houten klembord achter uit mijn broek. Nog steeds lachend, neem ik een slok van mijn koffie en zie, net te laat, die ouwe aandachtig naar mijn smoelwerk kijken. Gadverdamme, die koffie is nog zouter dan de Dode Zee. Met een rotgang vlieg ik naar buiten en spuug een bek vol pekel over de muur. Nadat ik even snel in de kombuis met zoetwater heb gegorgeld, ga ik weer naar boven en tref een vals grijnzende gezagvoerder aan. ‘Nog een bakkie stuur?’ ‘Nee dank u cap maar heeft u er al aan gedacht dat ik op mijn beurt heel wat koffie voor ú haal?’ Hij kijkt even beteuterd maar trekt dan zijn beruchte “Valse Grunninger” smoel. ‘Als je graag dood wil voor je tijd …... .’ Ik lach hem vriendelijk toe maar zeg niets, mijn beurt komt nog wel, net wanneer hij het niet verwacht.

In de verte, tussen de pieren, zien we een loodsbootje naar buiten komen. Dapper stampt het zeewaarts. ‘Cap, loodsladder aan bakboord?’ Die ouwe kijkt even naar de zeegang en windrichting en knikt. ‘Ja, we maken lij over bakboord.’ Buiten, vanaf de vleugel roep ik Manuel. ‘Hi, old wanker!’ Zoals de meeste zeelui heeft Manuel de lelijkste woorden in een andere taal als eerste geleerd. ‘Ola stuurman, me nada old wanker, me young wanker.’ Roept hij grijnzend en maakt ter verduidelijking het bijbehorende handgebaar. Ik bied mijn verontschuldiging aan en vraag hem beleefd om de loodsladder aan bakboord op te hangen. ‘Escusa, señor young wanker, por favor escala de piloto a bombordo?’ – Neem me niet kwalijk, meneer de jonge rukker, wilt u alstublieft de loodsladder aan bakboord hangen? - Manuel roept Flip erbij, samen scheuren ze de loodsladder uit het kabelgat en hangen hem op aan bakboord. Op het potdeksel schroeven ze een skepter vast, zetten daar een gangboord trapje bij en leggen een reddingboei met lijn klaar op het luik.

We zijn niet ver meer van het loodsbootje. Ik ga alvast naar beneden om de loods welkom te heten. Onderweg hoor ik de hoofdmotor afslacken en waneer ik bij de loodsladder kom heeft die ouwe onze prauw met de stuurboords kant in de wind gedraaid. Het loods bootje zet de draai in en schiet in ons oppertje langszij. Zo dwars op het zeetje maken we flinke halen en hoewel het bootje in onze lij ligt, gaan ook zij behoorlijk op en neer. De loods wacht zijn moment af. Dan maken wij een haal over bakboord terwijl het loodsbootje omhoog komt, meteen doet de loods een stap naar voren en klemt zich als een aap vast aan de touwladder. Het bootje zakt, wij maken een haal naar stuurboord en zo hangt de loods, zonder wat te doen, twee meter boven het dek van het loodsbootje. Snel klimt hij het laatste stuk naar boven en stapt het gangboord in. ‘Bonjour pilot.’ ‘Bonjour, eh miester mate?’ ‘Yes pilot i’m the mate.’ Hij pakt zijn tas, die Manuel met een hieuwlijntje heeft opgehesen en volgt me naar achter. Op mijn vraag of wij meteen onder de chute –stortkoker – gaan, antwoord hij: ‘Nee, er ligt er net een onder en de volgende is na middernacht aan de beurt. Jullie staan gepland voor morgenochtend negen uur.’ Achterop staat Flip met de gifmenger te ouwehoeren. ‘Flip, loop jij maar met de loods mee naar boven dan kan je meteen aan het wiel, zeg maar tegen die ouwe dat ik zo kom, ik moet eerst even naar de wc.’ Tegen Neut zeg ik: ‘Je mazzelt we liggen een nacht over kan je weer een bedje in de goot zoeken. Breng jij nog even een pot koffie boven? Vier mokken.’ Neut verdwijnt in zijn kookhok. Ik kijk om me heen of niemand me ziet, schiet snel de salon van die ouwe in en loop meteen door naar zijn slaaphut. Ik pak zijn wekkerradio en zoek een zender. Há Spaans kattengejank daar is die ouwe alergisch voor. Ik stel hem in op drie uur ‘s nachts, draai het volume vol open, zet hem in het kastje naast zijn kopkussen en draai het deurtje op slot. Even kijken waar zal ik het sleuteltje laten? Ach natuurlijk, gewoon in het sleutelkastje in de salon, daar vindt hij hem nooit.

‘s Avonds zitten we, de twee vetpriesters, die ouwe en ik, te klaverjassen met een paar dozen Carlsberg onder handbereik. ‘Is die graatloze stokvis nog de wal op gegaan?’ Vraagt die ouwe, terwijl hij zich opzij buigt om in de kaarten van de oppervetpriester te gluren. ‘Nee cap’. Zeg ik. Terwijl ik in Fred zijn kaarten gluur. ‘Neut heeft verkering met een fles Harteveld en houdt zijn centen vast tot morgen om iets heel speciaals te kopen, nee ik zeg niet wat, dat moet een verassing blijven.’ Die ouwe, die mijn maat is, zegt: ‘Stuur, Fred heeft gegeven, jij maakt troef.’ Ik doe of ik aarzel, de twee vetpriesters kijken me verwachtingsvol aan. Die ouwe draait zijn waaiertje kaarten even mijn richting uit. Ik kijk naar boven, dan, alsof ik een goddelijke ingeving krijg, zeg ik: ‘Het wordt harten.’ We halen een vliegende mars en ook de rest van de avond hebben de vetpriesters maar weinig geluk. Wanneer we tegen half een stoppen, tekenen de fietsenmakers voor al het bier dat er door is gegaan en raken er niet over uitgepraat ‘Het is verdomme of de duvel er mee speelt, zoveel pech als we de laatste tijd hebben, da’s niet normaal meer.’ Zegt Fred. ‘Dat weet ik nog zo net niet, volgens mij zitten ze stiekem te seinen.’ Zegt de eerste fietsenmaker en kijkt argwanend naar die ouwe. Die ouwe speelt de diep verontwaardigde onschuld. ’Wat krijgen we nou meester, wou jij mij beschuldigen van valsspelen? Kijk, van de stuurman zou het me niet verbazen, die haalt de laatste tijd rare streken uit, maar dat je míj verdenkt ... mij?’ De eerste kijkt nu argwanend naar mij. ‘Kom kom meester, ken je die ouwe en zijn vuile streken nu nog niet? Zo ik ga pitten, goeie rust heren.’

Midden in de nacht, zo omstreeks kwart over drie, staat een schuimbekkende ouwe op mijn goed afgesloten deur te beuken. ‘Waar is die sleutel stuk ellende dat je bent! Waar is die verdomde sleutel!’


Albert
Laatst bewerkt: 04 nov 2011 22:04 door Albert 45.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: VERHALEN VAN TOEN. 04 nov 2011 22:03 #237920

  • vrotogel
  • vrotogel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2035
Geweldig, de tranen lopen me over de wangen van het lachen :D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: VERHALEN VAN TOEN. 04 nov 2011 22:08 #237921

weer heel sterk Albert. Hoe laat hebben we neut5 vanavond :P B)
groet Erik

kijk ook eens op www.notre-ami.blogspot.com

ALS JE GEEN ZIN MEER HEBT, KUN JE ER GEEN PUNT ACHTER ZETTEN

STEEL NIET!!!! DE OVERHEID DULD GEEN CONCURENTIE!
Laatst bewerkt: 04 nov 2011 22:08 door Erik de Ruijter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: VERHALEN VAN TOEN. 04 nov 2011 22:17 #237924

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Knap verhaal, Albert, respect!

Zo zie je maar, Geert, good cooking takes time
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: VERHALEN VAN TOEN. 05 nov 2011 06:30 #237943

  • rakadam
  • rakadam's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1935
Op de vroege zaterdagochtend is dit weer een heerlijk begin van de dag.
Wel wat anders als voor de ouwe!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: VERHALEN VAN TOEN. 05 nov 2011 17:30 #238070

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
Heerlijk stukkie !!!
:laugh:

leuke geintjes... zal bianca's wekker ook eens in de kast stoppen.....
wel eerst even de levensverzekering controleren ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: VERHALEN VAN TOEN. 05 nov 2011 18:17 #238078

Hij is weer erg grappig, Albert!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: VERHALEN VAN TOEN. 05 nov 2011 18:25 #238079

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7205
weer een geweldig verhaal, met een grijns van oor tot oor :P
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: VERHALEN VAN TOEN. 05 nov 2011 23:48 #238138

Heb net ingepikt op deze topic en heb in één ruk alle afleveringen gelezen.
Heerlijk gewoon!!!
Deze topic blijf ik volgen
:laugh: :laugh: :laugh:
\'t Is niet de richting van de wind, maar de stand van de zeilen die je koers bepaalt..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: VERHALEN VAN TOEN. 06 nov 2011 09:10 #238159

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Ik ook!
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: VERHALEN VAN TOEN. 09 nov 2011 23:09 #239221

Hey Albert,

In België is er een lang weekend op komst. Ik ga wel wat zeilen, maar zal ook wel een dag thuis zijn en dan zou het leuk zijn is te lezen te hebben. Wanneer mogen we de volgende episode verwachten?

Groetjes,
Ivan
\'t Is niet de richting van de wind, maar de stand van de zeilen die je koers bepaalt..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: VERHALEN VAN TOEN. 10 nov 2011 06:59 #239243

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12600
Mijn dank voor jullie schone woorden. :)
@Kasjelowe, ik doe mijn best. Soms vloeien de woorden als van zelf tot zinnen maar er zijn ook momenten dat het helemaalvast zit en ik beter wat anders kan gaan doen. Zoals Faran al zei "Good cooking takes time". ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: VERHALEN VAN TOEN. 10 nov 2011 10:49 #239297

Ik wacht met plezier hoor, was enkel nieuwsgierig ;-)
maar zoals men zegt: "honger is de beste saus".
So take your time!

grtz
Ivan
\'t Is niet de richting van de wind, maar de stand van de zeilen die je koers bepaalt..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: VERHALEN VAN TOEN. 10 nov 2011 15:43 #239395

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12600
Neut moet eerst nog even doorsudderen maar ik zal mijn best doen om er vanavond een portie "Goulash" op te slingeren. :)
Laatst bewerkt: 10 nov 2011 15:44 door Albert 45.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: VERHALEN VAN TOEN. 10 nov 2011 16:01 #239401

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
Ha.. het is zes uur dus technisch avond..... Waar blijft die episode ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: VERHALEN VAN TOEN. 10 nov 2011 16:06 #239403

  • vrotogel
  • vrotogel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2035
groom schreef :
Ha.. het is zes uur dus technisch avond..... Waar blijft die episode ;)
Slavendrijver ben je toch....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: VERHALEN VAN TOEN. 10 nov 2011 16:30 #239407

  • Toxicated
  • Toxicated's Profielfoto
Tja met een snertweekend in het vizier en weer nieuw schrijf materiaal heeft Groom wel gelijk....

Het goulash topic is nog niet eens voltooid
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: VERHALEN VAN TOEN. 15 nov 2011 17:49 #240592

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12600
Neut 5.
Een snuifje knoflook, vooral niet te veel.

‘Wat krijgen we nou Neut, ben jij nog helemaal niet naar je nest geweest?’ Het net is zeven uur in de ochtend wanneer ik, na het porren van de matrozen, de kombuis in loop voor een bak pleur. In het hoekje naast het fornuis zit Neut, met een lege jeneverfles in zijn handen, op een krukje tegen het schot geleund, lodderig voor zich uit te staren. Neut recht zijn rug een beetje en probeert tevergeefs om twee ogen tegelijkertijd op het zelfde voorwerp – in dit geval míjn aanminnig smoelwerk - te richten. ‘Stuurman, je bent een klootzak.’ ‘Dank je Neut, ik vind jou ook lief.’ Neut reageert hier niet op en vervolgt: ‘Die ouwe is ook een klootzak.’ Ik schep een dozijn eetlepels koffie in de pot en zeg: ‘Neut jongen, ik sta versteld van je mensenkennis, dat is echt niet iedereen gegeven, mijn complimenten man.’ ‘Die govvedommesse fiessemaker is ook een klootzak.’ Zegt Neut. Ik knik en zeg, terwijl ik kokend water in de koffiepot schenk: ‘Goed zo jongen, gooi het er maar uit. Wat vind je trouwens van onze tweede fietsenmaker?’ Neut denkt diep na voor hij tot de conclusie komt, ’Da’s een kklootzak.’ ‘En Flip?’ ‘Da’s een eh kklootzak en Jesus is ook een klootzak.’ ‘Nou Neut ik weet niet of meneer pastoor het daar mee eens is maar goed, dat is jouw mening. Dan blijft alleen Manuel nog over, laat me raden, Manuel is zeker ook een klootzak?’ Neut kijkt me opeens, met bloeddoorlopen varkensoogjes, vuil aan en zegt: ‘Manuel is geen klootzak, Manuel is me vriend en wie an me vriend komt, komt an mij!’ Voor ik in de gaten heb wat die idioot van plan is, staat hij naast zijn krukje en graait een uitbeenmes uit het slagersblok. Ik wacht niet af of hij echt wilde plannen heeft en plaats mijn vuist met kracht onder zijn borstbeen. Neut vouwt zich dubbel en hapt, naar adem als een goudvis op het droge. Ik wring zijn pols om, het mes klettert op de tegelvloer. Ik hou hem nog even vast en wacht af. Neut die langzaam weer op adem komt, begint te huilen als een klein kind. ‘Gaat het Neut, ben je een beetje gekalmeerd?’ Neut snikt en knikt van ja.’ ‘Mooi, dan ga je nu naar je kooi, kom maar mee.’ Ik breng hem naar zijn hut en wacht tot hij in zijn kooi ligt, doe het licht uit, sluit zijn deur en ga terug naar boven. In de kombuis tref ik Manuel, die zich net een mok koffie inschenkt. ‘Bom dias Manuel.’ ‘Good morning stuurman.’ Nadat ik Manuel heb verteld dat Neut ziek is, vraag ik hem om een dagje in de kombuis te staan. Manuel stemt aarzelend toe maar begint te glimmen wanneer ik hem vier extra overuren toezeg.

Later ben ik, met samen met Jesus en Flip, bezig om tegen het naar binnenstuiven van die rottige fijne poederzwavel, over alle windhappers en luchtkokers zeildoekse hoezen aan te brengen. Daarna leggen we de laatste hand aan het laadklaar maken en gaan ontbijten. Omdat de vetpriesters al voor achten hebben ontbeten en nu in de vetput zitten, ontbijt ik in de matrozen messroom. Dan zit ik niet in mijn uppie en het is wat makkelijker voor Manuel. De deur gaat open en die ouwe steekt zijn kop om de hoek. Hij werpt me een super vuile blik toe ‘O, zit je hier.’ Hij ploft neer op de bank bij Flip, die vlug opzij schuift om geen kwaaie Groninger stijfkop van een kilootje of negentig op schoot te krijgen. ‘Neut, koffie!’ Brult die ouwe. Een breed lachende Manuel steekt zijn snuit door het luikje. ‘Yes capitano uno momento.’ Stomverbaasd kijkt die ouwe me aan. ‘’ Wat krijgen we nou, waar is die graatloze stokvis gebleven?’ O, die is ziek cap’, daarom staat Manuel een dagje in de kombuis.’ ‘Een dagje? Maar één dag ziek? De ziekte van Bols zal je bedoelen.’'Nee cap, die jongen is er echt heel beroerd aan toe, het schijnt dat hij af en toe een aanval van migraine heeft maar een dagje in het donker liggen doet wonderen.’ Manuel komt binnen met die ouwe zijn mok en een bord bacon and eggs. Blij verrast valt die ouwe aan.

Waarom ik het voor Neut opneem? Wanneer die ouwe weet wat er werkelijk aan de hand is, staat Neut straks met zijn koffer op de kade en ben ik een van mijn matrozen kwijt aan de kombuis. En laten we eerlijk zijn, met een figuur als onze Neut aan boord, hoeven we ons echt niet te vervelen.

Die ouwe die, na het verslinden van een stevig ontbijt, wel iets maar nog lang niet alles van zijn kwaaie bui kwijt is, zegt: ‘Met jou ben ik nog niet klaar mannetje, wacht maar af, ik pak je terug.
De voorman van de walploeg komt zeggen dat we over een half uurtje onder de chute kunnen. Met Jesus en Flip begin ik alvast wat op te korten – alle extra trossen weghalen - zodat we alleen nog op “stootgaren” liggen. Het schip dat geladen onder de chute ligt gooit zijn trossen los en laat zijn kop door een sleepboot van de kaai trekken. Dan slaat hij langzaam vooruit, laat de sleeptros slippen en vaart de rivier af naar buiten. Wij verhalen tot onder de chute en meren af. ‘Flip, loop nog even een rondje achterop en sluit alles wat nog open staat, die gele troep is zo fijn die dringt zelfs door tot in je klerenkast.’ Zelf laat ik het stalenluik van het kabelgat zakken en draai de knevels vast. Wanneer ik achterop via het sloependek naar het stuurhuis loop, zie ik nog een luik van de machinekamer-lichtkap op een kier staan. Jammer heren machinisten dan maar even geen frisse lucht, overal zwavel is erger. Ook hier draai ik alle knevels vast. In het stuurhuis, voor ik het journaal invul, blaas ik even in de mk lulpijp. Ik krijg de oppervetpriester aan de lijn. ‘Meester, ik heb net je kap luchtdicht afgesloten, dus als je het benauwd krijgt weet je waar het van komt.’ ‘Dank je stuur, ik gooi meteen de hulpkar stop.’ Inderdaad dat ding zuigt zijn zuurstof regelrecht uit de mk zelf en wanneer de vetpriesters met vier pootjes omhoog op de plaat liggen, heb je heel wat uit te leggen.

De chute wordt boven luik 2 gedraaid en de lopende band begint te rollen op een kwart van zijn maximum snelheid, nog altijd genoeg voor tweehonderdvijftig ton per uur. De eerste twee minuten komt er niets, dan kreunen de rollen van de band onder het gewicht van een laag zwavel van bijna een meter dik. Meteen is het aan dek niet meer uit te houden want hoewel alles via de brede chute –stortkoker - in het ruim dondert, stuift er een flinke wolk zwavel omhoog die zich over het hele schip verspreidt. De operator, die met een knoppenkastje voor zijn buik het hele spul bedient, staat in een soort duikpak met zuurstofslang in het gangboord en laat de chute langzaam heen en weer bewegen om die gele bende ook tot onder de gangboorden en het marsendek te krijgen. Daarboven, achter de ramen van het stuurhuis zie ik in het ruim alleen nog maar wolken van fijn geel poeder. Opeens klinkt er aan de wal een sirene en even later komt er niets meer van de nog altijd doorlopend band. De operator drukt op een knop van de afstandsbediening, waarop de band langzaam tot stilstand komt. Dan loopt hij de wal op, gooit zijn zuurstof kap af en opent een telefoonkastje onder aan de stellage van de chute. Hij maakt contact met wie er dan ook aan de andere kant hangt en begint, hevig gebarend, een gesprek. Hoewel ik hier boven - afgezien van het feit dat ik een geen rad Frans kan volgen - niets hoor, kan ik door zijn gebaren en lichaamstaal alles aardig volgen. Vrij vertaald komt het neer op; Wat is aan de hand? … Nou en ? …Wel verdomme alweer? Het is ook altijd wat met dat klereding. … Nee, laat maar ik kom zelf wel even. Ik loop naar buiten de brugvleugel op en vraag de operator wat er loos is. Van zijn hele verhaal begrijp ik alleen dat er iets stuk is en dat het wel even duren kan voor de hele reutemeteut weer werkt. Nee, een tijd kan hij niet noemen.

Onderweg naar beneden om die ouwe in te lichten, voel ik mijn ogen al branden van die klotige zwavel. Wanneer ik bij die ouwe binnenstap lopen de tranen over mijn wangen. ‘Zo stuur, dat zijn zeker tranen van spijt en nu kom je je excuses aanbieden? Nou jong, je kan het schudden, ik pak je terug!’ zegt hij en kijkt me wreed grijnzend aan. ‘Moment cap.’ Ik loop door naar zijn badcel en begin de zwavel uit mijn gezicht te spoelen. Terwijl ik mijn snuit droog met mijn mouw, leg ik uit dat er aan de wal iets kaduuk is en we maar moeten afwachten wanneer ze weer verder gaan met laden. Die ouwe, die toch al niet erg blij was, begint een aardig stukje achteruit te bidden. Omdat ik van mening ben dat je altijd en overal je best moet doen om iets nieuws te leren, luister ik goed en sla hier en daar wat woorden op voor persoonlijk gebruik. Wanneer hij - al behoorlijk buitenadem - zichzelf begint te herhalen, stel ik voor om eerst maar een bak pleur te gaan halen. In de officiersmess nestelt die ouwe zich in zijn eigen hoekje op de bank en brult om koffie. Hij graait mijn baal shag van tafel en draait zich een zware van de Weduwe. Ik geef hem een vuurtje en zeg: ‘Ik ga straks nog even de wal op om inkopen te doen, moet ik nog iets voor u meenemen?’ ‘Die ouwe gromt: ‘Iets meenemen? Ik zou niet weten wat.’ ‘Nou, wat dacht u van een stel nieuwe batterijen voor uw wekkerradio?’ Even lijkt het er op dat die ouwe me de hersen wil inslaan met het rvs. peper en zout stelletje, dan laat hij zijn arm weer zakken en begint te brullen van het lachen. Nog na hikkend, schud hij zijn hoofd en zegt: ‘Vandaag of morgen ga je echt te ver en dan ….’ Hij laat in het midden wat dat “en dan ….” inhoudt maar hem kennende, kan ik me daar wel iets bij voorstellen.

Die ouwe is alweer naar zijn salon verhuist en ik breng de vuile mokken naar de kombuis. ‘Ola Manuel, como esta?’ - Hallo Manuel hoe gaat het? - . ‘Bom, stuurman, brigado.’ – Goed, stuurman, dank je. – Ik gluur naar zijn pannen en vraag wat we om twaalf uur te nassen krijgen. Manuel begint te stralen en verteld me dat hij in de vriezer een mooi zooitje bacalhau – kabeljauw – heeft gevonden en nu een Portugese visschotel in de grote braadslee heeft zitten en die over een uurtje in de oven schuift. Dan vraagt hij of die ouwe van “alho” houdt. ‘Alho, wat is dat nu weer?’ ‘In Spanje noemen ze dat, ajo.’ O, je bedoelt knoflook, sim Manuel, capitano mucho gusta alho.’ – ja die ouwe is dol op knoflook -. Manuel vraagt of hij dan even de wal op mag om knoflook te kopen want in de storeroom heeft hij niets kunnen vinden. ‘Ja hoor, ga je gang maar heb je dan wel Frans geld?’ Ja, hij heeft nog wat Francs liggen, meer genoeg voor een streng knoflook. ‘Goed zo. Je kan het bonnetje beter niet bij die ouwe inleveren, die houdt niet zo van al die administratie, zeg maar niets tegen hem, ik schrijf je wel een extra uurtje overtime.

Wanneer Manuel twintig minuten later met een prachtig gevlochten streng knoflook en nog wat andere kruiden terugkomt, vraag ik hem om flink veel van dat spul door het eten te doen. ‘Want dat vindt El Capitano zo lekker.’ Dat die ouwe nog nooit van zijn leven knoflook heeft geproefd en altijd loop te kankeren op die zuiderlingen “die altijd zo uit hun straatje stinken”, hou ik nog even voor me.
Ik loop nog even de wal op om aan die lui te vragen wanneer ze de handel weer gerepareerd hebben. Nou, niet voor de middag. Om twaalf uur gaan ze eerst thuis schaften en komen na tweeën weer terug. Wanneer het dan wel gefikst is? Tja, dat weet alleen “Le bon Dieu”.
Terug aan boord tref ik in de kombuis twee koks aan, Manuel en een fris uit zijn ogen kijkende Neut. Weer sta ik er versteld van hoe die idioot van een Neut, na maar een paar uurtjes pitten, meteen weer helemaal bij de mensen is. De twee hebben geen ruzie maar wel een klein meningsverschil. Neut eist de heerschappij over zijn eigen kleine koninkrijkje weer op maar Manuel staat er op dat hij eerst mag afmaken waar hij aan begonnen is. Ik denk dat er, buiten zijn trots op zijn visschotel, ook speelt dat hij niet weet of de beloofde overtime nu aan zijn neus voorbij zal gaan. ‘Neut, Manuel maakt zijn maaltijd af en serveert hem, daarna is het gif-lab weer helemaal van jou maar moest jij niet even de wal op om nog iets te kopen? Nou dit is je kans dus donder maar gauw op.’ Tegen Manuel zeg ik: ‘Om half een ben je kok af maar je overtime gaat gewoon door, ok?’ Een volle grijns is mijn antwoord. Mooi, straks maar eens kijken hoe ik die vijf uren zo over de hele maand verdeel dat die gierige knijpers op kantoor niets in de gaten hebben, ofwel, wat niet weet wat niet deert.

Om twaalf uur zitten die ouwe, de vetpriesters en ik in de messroom en snuiven de geur op die door het luikje naar binnen komt. ‘Ha vis!’ Zegt die ouwe. Ook de eerste fietsenmaker snuift verlekkerd de geur op. Alleen Fred, die in Italië en Griekenland graag aan de wal eet, herkent een bepaalde geur en zegt: ‘Weet je wat ik ook ruik? Ik ruik ..’ Snel zeg ik: ‘Dille, ik ruik dille.’ en schop Fred onder tafel tegen zijn poot. Fred kijkt me aan, ik geef hem een knipoog. Fred grijnst en zegt: ‘Ja zeker maar ik ruik toch ook iets van eh …. rozemarijn.’ Wanneer we de soep ophebben komt een trots lachende Manuel het hoofdgerecht serveren. We scheppen op en vallen aan. Het is heerlijk! Behalve vis, zitten er aardappeltjes, tomaten, uien broccoli, héél véél knoflook, peper en nog wat andere kruiden in. Die ouwe zit gretig te bunkeren en schept als eerste nog een groot bord vol. Wanneer die ouwe eindelijk stopt omdat hij op knappen staat, zegt hij tegen Manuel, die met zijn kop door het luikje staat te genieten van onze eetlust. : ’This was a very nice meal, thank you.’ Manuel vraagt aan die ouwe of er genoeg “alho” in zat. ‘Wat is alho?’ Ik zeg: ‘Dat is Portugees voor dille Cap.’ Hij wendt zich tot Manuel en zegt: ‘Yes, I do like the alho.’ Na het eten, wanneer die ouwe met een peuk in zijn mond en met zijn voeten op de bank zit uit te buiken, zegt hij: ‘Zo zie je maar, die zuidelijke kost is best te pruimen, zolang ze er maar geen knoflook in sodemieteren.’

Wanneer ‘s middags de agent aan boord komt met een telexberichtje uit Holland, doet deze geharde Fransoos schielijk een pas achteruit als er uit de gezagvoerderlijke muil een knoflook walm komt waar je tegenaan kunt leunen.


Albert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: VERHALEN VAN TOEN. 15 nov 2011 18:06 #240595

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7205
:laugh:
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: VERHALEN VAN TOEN. 15 nov 2011 18:07 #240596

  • Balance
  • Balance's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 399
Albert, je hebt jezelf weer overtroffen! Ik lig hier helemaal dubbel van het lachen. Ik denk dat je je stukjes moet gaan bundelen in een boek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: VERHALEN VAN TOEN. 15 nov 2011 18:11 #240599

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Ha, ha, een Hollandse kleikont in het buutenland! :blush: :laugh:

Mooi verhaal weer. :)
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Laatst bewerkt: 15 nov 2011 19:40 door Faran.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: VERHALEN VAN TOEN. 15 nov 2011 18:14 #240600

Dank! :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: VERHALEN VAN TOEN. 15 nov 2011 18:22 #240601

  • Endless
  • Endless's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 627
Bedankt weer!
Willing 31-Willik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: VERHALEN VAN TOEN. 15 nov 2011 18:23 #240602

Dat was weer een mooie Albert! :laugh: :laugh:
Al gedacht aan een verzamelbundel?? ;)
Mvg. Jan.

Edit, Ben het dus eens met Balance.
Verhalen in boekvorm, leuk om aan boord te hebben.
Laatst bewerkt: 15 nov 2011 18:41 door drifter63.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.201 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl