Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Size matters: Lelystad Noorwegen

Re: Size matters: Lelystad Noorwegen 03 juli 2012 08:20 #298537

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1899
roozeboos schreef :
Watermaat schreef :
Zelf wel eens solo drie dagen doorgevaren onder whatever omstandigheden???
Zie het verband niet, was ik niet duidelijk?

Ik lees overigens net ook je overige reacties...Ik heb je laatste reactie waarschijnlijk een stuk negatiever opgevat als je bedoelde.
Gr
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Size matters: Lelystad Noorwegen 03 juli 2012 08:28 #298540

geen probleem. :)
Was inderdaad niet negatief bedoeld, ik hoop echt op zijn terugvaart op een oostenwindje voor hem.
Je zal maar een uurtje of 100 tegen de wind in moeten hakken. In een 6,5 meter boot. :unsure:

Maar een halve winds koersje met 3,5 BFt door 0,5 meter golven, in een beschaafd zonnetje is wel een stuk prettiger!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 03 juli 2012 08:29 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Size matters: Lelystad Noorwegen 03 juli 2012 08:32 #298545

Watermaat schreef :
roozeboos schreef :
Watermaat schreef :
Zelf wel eens solo drie dagen doorgevaren onder whatever omstandigheden???
Zie het verband niet, was ik niet duidelijk?
Ik zie het verband niet dat je legt tussen ruimwinds de Kaag afzakken in een valk (en hoe dan terug?) en solo ruimwinds naar Noorwegen? Vlgs mij een nogal onvergelijkbare prestatie, waarbij de schipper in het laatste geval er blijk van geeft donders goed te weten wat ie doet en hoe tzt terug te komen.
Het klonk in mijn oren een beetje denigrerend (?) maar misschien niet zo bedoeld?
Vandaar mijn vraag.

Oh nee, helemaal niet denigrerend, ik heb zelf de CAM race gevaren, met een man of 5 in een 37 voeter, en dat was al een hele reis voor mij.
Ik bedoelde meer dat ruime wind varen nog wel gaat, maar dat je dan ook weer terug moet. Uiteindelijk is dat hetzelfde principe als op een plas. (Maar dan veel zwaarder natuurlijk..) . naja, laat maar.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Size matters: Lelystad Noorwegen 03 juli 2012 09:03 #298550

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1899
roozeboos schreef :
Watermaat schreef :
roozeboos schreef :
Watermaat schreef :
Zelf wel eens solo drie dagen doorgevaren onder whatever omstandigheden???
Zie het verband niet, was ik niet duidelijk?
Ik zie het verband niet dat je legt tussen ruimwinds de Kaag afzakken in een valk (en hoe dan terug?) en solo ruimwinds naar Noorwegen? Vlgs mij een nogal onvergelijkbare prestatie, waarbij de schipper in het laatste geval er blijk van geeft donders goed te weten wat ie doet en hoe tzt terug te komen.
Het klonk in mijn oren een beetje denigrerend (?) maar misschien niet zo bedoeld?
Vandaar mijn vraag.

Oh nee, helemaal niet denigrerend, ik heb zelf de CAM race gevaren, met een man of 5 in een 37 voeter, en dat was al een hele reis voor mij.
Ik bedoelde meer dat ruime wind varen nog wel gaat, maar dat je dan ook weer terug moet. Uiteindelijk is dat hetzelfde principe als op een plas. (Maar dan veel zwaarder natuurlijk..) . naja, laat maar.

We zitten blijkbaar helemaal op een lijn, sorry voor de scherpe reactie.

Ik ben inderdaad wel een beetje jalours op het feit dat je solo drie dagen kunt doorgaan met zo'n klein bootje ( overigens wel een erg goed ontwerp!).
Ik ben zelf in het verleden wel eens solo naar de kanaaleilanden geweest met een First 30e, maar meer als 36 uur door (onder verdomd goede omstandigheden) trok ik niet.
Ik heb nu net een windpilot op mijn V28 gezet in de hoop dit soort langere trips beter vol te houden. Ik heb binnenkort weer een weekje. Overigens staat Whitby ook op mijn lijstje! ( ik moet weer terug met boot :( )
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Size matters: Lelystad Noorwegen 03 juli 2012 10:21 #298575

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
@Watermaat en @Roozenboos, dank voor jullie meedenken.
Ik las aanvankelijk Roozenboos' reactie ook even tweemaal, maar vatte het helemaal op zoals hij aangeeft. Voor elke trip moet je overwegingen maken op grond van een heleboel factoren. De marges met een klein bootje zijn smaller dan met een grotere. Met een valk het IJsselmeer op moet je andere overwegingen maken dan op de Loosdrechtse plassen. Ik weet of goed dat ik een jaar of 12 oud met een lelievlet op het Veerse meer voer met windkracht 8 en met geen mogelijkheid meer terug kon komen naar de haven. Aangelegd in Kamperland aan lagerwal en toen 15 km omgelopen in een natte broek terug naar de Oostwatering. Nog nooit zo'n pijnlijk schraal achterwerk gehad als toen! Een week later het ding opgehaald.
Ik ben drie verschillende boten vele malen naar Noorwegen gevaren: 8,5m Grinde 3,5ton, 12.20Standfast40 van 10ton en nu 6,7m Marsvin 1,2ton. Alledrie heel verschillend, maar voor elke boot had ik steeds vele overwegingen, niet in het minst omdat de vorige boten bemand werden door jong gezin met soms kleuter en baby aan boord.
Overigens, by the way, we weten allemaal dat zeilers een eigenwijs volkje vormen. Zeilbootschippers als deelverzameling daarvan zijn nog erger: immers gewend om heer en meester te zijn in hun kleine wereldje van boot of bootje. Het ergste zijn de schippers die zeilersforum bevolken, hahaha! Die zijn altijd bereid om ongevraagd oordelen te geven, wat ik voor mezelf meestal lees als "zo had ik het voor mezelf gedaan/besloten". Immers, schippers zijn een egocentrisch volkje..
Roozenboos opmerkingen las ik geheel niet in die trant.

Oh, en nu, na en prachtige busreis door zuid Noorwegen zit ik met een droge broek op het vliegveld van Stavanger cappuchino's te hakken, een beetje te werken met gratis wifi en een beetje eigenwijs zeilersforum te schrijven, wachtend op KLM.
Vroeger moest ik 15 km lopen, nu koop ik een ticket. Is dat vooruitgang?
Laatst bewerkt: 03 juli 2012 12:45 door Sunday. Reden: Spellinkjes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Size matters: Lelystad Noorwegen 03 juli 2012 12:40 #298634

ik heb met een sprinta 70 op zee gevaren met ruime wind 6 BFT van scheveningen naar ijmuiden, omdat we niet verwaaid wilden liggen toch maar vertrokken. Gelukkig goed de haven uit gekomen. Ik was daarna verrast over de zeewaardigheid van de sprinta, bij deze omstandigheden.
Maarja, je word wel nat! Er zijn een paar flinke golven de kuip in gelazerd, ik had daarna ook spijt dat mn zeilpak een stuk openstond. :S
En ieder golftopje pak je, en huppel je overheen. Dat is met een 40 voeter wel anders. Het verbaast me wel dat je hebt kunnen slapen.

Dus ik kan een beetje voorstellen wat je hebt meegemaakt, wat mij betreft ben je ZF-zeiler van de maand. :)

okee, genoeg veren weer... ;)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 03 juli 2012 12:41 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Size matters: Lelystad Noorwegen 03 juli 2012 12:58 #298645

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
roozeboos schreef :
okee, genoeg veren weer... ;)
Wel ja, dat kan er wel bij, nu ik niet met een natte broek 15 km heb moeten lopen.. :laugh:

Dank! :blush:

En dat slapen: ja, viel me erg mee.
Juist omdat de tocht lang zou duren heb ik met met alles voorbereid op veel slapen. Als ik niet solo vaar en dus een wacht systeem doe dan blijf je voor alles wakker tijdens je dienst. Dat doe ik dan snachts bij voorkeur met veel snaaivoer en redbull. Zo heb ik ook de SSR solo gevaren, maar dat was een wedstrijdje wat max 24 uur zou duren, uiteindelijk maar 19:30.
Nu tijdens deze tocht zou dat niet werken, dat hou ik niet vol. Dus steeds een dag nacht ritme gehouden met echte maaltijden ontbijt lunch en warm diner. Biertje en snackje om 17. Verder lekkere ligplaatsen in beide kooien gemaakt en daar eigenlijk heerlijk liggend en duttend de tijd doorgebracht. Lezen, muziekje, kleine bootklussjes. Het langste dat ik sliep was denk ik 35 minuten, meestal 20 minuten. Heb een wekker die klere geluid maakt. Vanuit kooi houd ik elke vijand op AIS in de peiling. Elke periode kijk ik buiten goed rond en corrigeer indien nodig zeilvoering of zeilstand. Alles gericht op rust aan boord.
Ik was echt verrast hoe goed dat slapen ging en hoe lekker ik me er bij bleef voelen, in tegenstelling tot sommmige nachten dat ik wachtrooster draaide.
Laatst bewerkt: 03 juli 2012 12:59 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Size matters: Lelystad Noorwegen 03 juli 2012 15:03 #298668

  • mick
  • mick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2505
Dan heb je wel lef! Mooie tocht, mooi verhaal.

groet,
Maarten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Size matters: Lelystad Noorwegen 03 juli 2012 15:06 #298669

Wil je niet stressen , maar tot aan zaterdag oostenwind... :laugh:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Size matters: Lelystad Noorwegen 03 juli 2012 15:43 #298676

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Ja ik zag het..... Op m'n iPad....op m'n grib files..
Was prima geweest, maar zit nu in de trein naar Lelystad auto oppikken.
Heb ticket voor de 19e. Retour was de helft van een enkele reis. Ik heb dan 10 dagen, moet lukken, en anders zien we wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Size matters: Lelystad Noorwegen 03 juli 2012 17:16 #298703

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Let voor je terugweg even op. Wij gingen van Stavanger naar Oslo om daar het vliegtuig te pakken. De reis tussen Stavanger en Oslo Hebben we met de trein gedaan. Dat is 1 van de mooiste treinreizen die je in Europa kunt maken. Je gaat door de bergen, over hoogvlaktes echt waanzinnig mooi!

Als je toch die reis moet maken is dat wel een aanrader!

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Size matters: Lelystad Noorwegen 03 juli 2012 17:25 #298706

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
trotti schreef :
De reis tussen Stavanger en Oslo Hebben we met de trein gedaan. Dat is 1 van de mooiste treinreizen die je in Europa kunt maken. Je gaat door de bergen, over hoogvlaktes echt waanzinnig mooi!

Als je toch die reis moet maken is dat wel een aanrader!
Ik heb deze zomer maar heel kort vakantie, namelijk anderhalve week, en zou dan graag naar Noorwegen gaan omdat zowel mijn vriendin als ik er helemaal gek van zijn. Dan is zo'n vlieg/treinreis misschien wel heel erg leuk, dank voor deze tip! Johnnie rulez :P
Laatst bewerkt: 03 juli 2012 17:25 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Size matters: Lelystad Noorwegen 03 juli 2012 18:11 #298719

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1899
Sunday schreef :
roozeboos schreef :
okee, genoeg veren weer... ;)
Wel ja, dat kan er wel bij, nu ik niet met een natte broek 15 km heb moeten lopen.. :laugh:

Dank! :blush:

En dat slapen: ja, viel me erg mee.
Juist omdat de tocht lang zou duren heb ik met met alles voorbereid op veel slapen. Als ik niet solo vaar en dus een wacht systeem doe dan blijf je voor alles wakker tijdens je dienst. Dat doe ik dan snachts bij voorkeur met veel snaaivoer en redbull. Zo heb ik ook de SSR solo gevaren, maar dat was een wedstrijdje wat max 24 uur zou duren, uiteindelijk maar 19:30.
Nu tijdens deze tocht zou dat niet werken, dat hou ik niet vol. Dus steeds een dag nacht ritme gehouden met echte maaltijden ontbijt lunch en warm diner. Biertje en snackje om 17. Verder lekkere ligplaatsen in beide kooien gemaakt en daar eigenlijk heerlijk liggend en duttend de tijd doorgebracht. Lezen, muziekje, kleine bootklussjes. Het langste dat ik sliep was denk ik 35 minuten, meestal 20 minuten. Heb een wekker die klere geluid maakt. Vanuit kooi houd ik elke vijand op AIS in de peiling. Elke periode kijk ik buiten goed rond en corrigeer indien nodig zeilvoering of zeilstand. Alles gericht op rust aan boord.
Ik was echt verrast hoe goed dat slapen ging en hoe lekker ik me er bij bleef voelen, in tegenstelling tot sommmige nachten dat ik wachtrooster draaide.

Klinkt goed doordacht!
Wordt je niet gek van de autopilot? Ik kan meestal slecht slapen omdat ik door dat gejengel steeds alert blijf op alle veranderingen in trim en golven. Uiteindelijk lukken die hazeslaapjes wel, omdat ik gewoon te moe wordt om wakker te blijven en overal doorheen slaap (behalve mijn kookwekker op een schot geschroefd...dat geeft een klereherrie) . Ik hoop dat ik met de windpilot wat relaxter kan slapen en minder moe wordt op de lange duur.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Size matters: Lelystad Noorwegen 04 juli 2012 20:52 #298922

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
De stuurautomaat.
In heb de sterkste raymarine helmstok automaat op een na, er is ook nog de pro uitvoering die duizend euro duurder is. Mijn ding is bedoeld voor boten van /tot een ton of7 geloof ik. Geen moment getwijfeld dat ik deze "veel te zware" wilde hebben voor mijn 1.2tons bootje. Koste ergens rond 1000euris wat dubbel is van de versie die eigenlijk berekend is voor mijn bootje: Mijn bootje zou in theorie met de lichtste raymarine tillerpilot uit kunnen, maar op dit moment zou ik eigenlijk de nog duurdere pro uitvoering wel willen hebben. Het verschil schijnt m alleen maar te zitten in de andere tandwielsets die van metaal zijn. Misschien een keer een upgrade setje scoren, schijnt te bestaan.
En ja, ik houdt die "veel te sterke" automaat enorm in de gaten, het is een van de eerste indicatoren dat ik iets moet doen met koers of zeilvoering. Ik heb tijdens de reis de zaken wel eens toegesproken: " hou het rustig, we moeten nog ver". Stuurautomaat moet het dus rustig hebben, anders te veel stroom gebruik en teveel mechanische belasting.

Ik heb een voor mij interessante ontdekking gedaan. Ruime wind varende met twee reven en fok op had bij langskomende buien waar de wind tijdelijk toenam de boot, in geval van extra hoge golf, soms de neiging teveel op te loeven waarbij de snelheid tot wel 9 knoop toenam. Stuurautomaat moest er enorm aan trekkenom te corrigeren. Onrust dus, wil ik niet want ik wil slapen.
Nu trok ik de fok dan volledig strak aan. Die fok doet dan niets meer, maar bovendien wordt elke laminaire flow achter het grootzeils langs daardoor tegengegaan.
Erg leuk te merken: snelheid nam af, koersstabilitiet nam toe, automaat kreeg het rustig en ik kon weer slapen.. Leek bijna op een soort van bijliggen voor de wind. Snelheid weer stabiel op 5k en rust dus. Voor mij na 43 jaar zeilervaring een leermoment en erg leuk dus. Kent iemand dit?

Ik heb eenwindvaanstuurinrichting die ik maar niet goed aan de slag krijg bij serieuzere omstandigheden, waarvoor ik m juist eigenlijk heb. Helaas: op mij vorige twee boten had ik er ook steeds een, die ik met veel plezier heel veel gebruikte. Niks zo mooi als een mooi in evenwicht zeilende boot die stuurt met windvaanstuur.
Moet nu dus helaas steeds de tillerpilot gebruiken. Heb wel gelukkig bijna onbeperkte stroom aan boord en veel zonnecel, dus voor de stoom maak ik me geen zorgen.
ga komende winter wel oriënteren voor wijziging van de windvaanstuur of een andere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Size matters: Lelystad Noorwegen 05 juli 2012 02:45 #298929

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Dat moet een teleurstelling zijn, dat je Mister Vee niet werkt!
Ik zie geen reden waarom hij het niet zou doen, laten we als je boot weer hier is samen een keer gaan varen om het werkend te krijgen.

Of we kunnen een keer op mijn boot gaan varen voor je je eigen boot weer ophaalt.

Ik stuur je een berichtje en zal je even bellen.
Laatst bewerkt: 05 juli 2012 03:14 door heesterman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Size matters: Lelystad Noorwegen 05 juli 2012 05:23 #298944

kijk es in www.sfbaysss.org/tipsbook/SinglehandedTips.pdf
Hoofdstuk 5.
Daar gebruikt hij een extra voorzeiltje om de boot zelf te laten sturen.
Ik ga dit zeker ook es proberen op zee, moet alleen ergens nog de surgical tubing scoren
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Size matters: Lelystad Noorwegen 05 juli 2012 14:40 #299054

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1899
roozeboos schreef :
kijk es in www.sfbaysss.org/tipsbook/SinglehandedTips.pdf
Hoofdstuk 5.
Daar gebruikt hij een extra voorzeiltje om de boot zelf te laten sturen.
Ik ga dit zeker ook es proberen op zee, moet alleen ergens nog de surgical tubing scoren

Die surgical tubing is vlgs mij sillicone slang (ik werk op de OK ) en te vervangen door shock koord. Stukje 5 of 6 mm zou kunnen voldoen. Die silicone slang is wat soepeler, maar die gebruikt hij vlgs mij dubbel.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Size matters: Lelystad Noorwegen 05 juli 2012 15:02 #299061

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1899
Ik heb inderdaad ook zo'n zwaar model automaat, een Raymarine S1 (vorige model) , zelfs voor mijn boot ( 28vt 3.5ton) aan de zware kant. Heb ik mn ook gekozen omdat ik dan de electronica niet kwetsbaar binnen heb zitten en alleen de "fietspomp" buiten zit.
Doet het best aardig, maar vooral een s-spant wil nog wel eens een eigen slingerritme ontwikkelen op golven ruimwinds en daar snapt zo'n ding niks van en blijft corrigeren (ondanks 1001 verschillende instellingen) als je dan met de hand overpakt, is er niks aan de hand en stuurt ie licht en makkelijk.
Mijn ervaring is dat poweren (spi erop als het kan, fok aan loef ) juist beter werkt en de-poweren juist meer geslinger geeft.....maar dat ligt vlgs mij erg aan boottype en omstandigheden. Overigens lig ik met Bf 5plus en spi erop natuurlijk ook niet relaxed te slapen......
Vandaar nu het experiment windvaan....moet ik nog helemaal uitzoeken. Ik heb er net afgelopen dinsdag voor het eerst een middagje Hollands Diep AW bf 3-4 mee gedaan en dat liep geniaal goed.....maar dat zegt natuurlijk nog niks.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Size matters: Lelystad Noorwegen 05 juli 2012 15:17 #299070

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Watermaat schreef :

Die surgical tubing is vlgs mij sillicone slang (ik werk op de OK ) en te vervangen door shock koord. Stukje 5 of 6 mm zou kunnen voldoen. Die silicone slang is wat soepeler, maar die gebruikt hij vlgs mij dubbel.

Ik neem aan dat ze natuurrubber slang bedoelen, hetzelfde gelige spul als elastieken. Dat heeft de allergrootste rek, meer dan shockcord en veel meer dan siliconenslang.
Laatst bewerkt: 05 juli 2012 15:17 door heesterman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Size matters: Lelystad Noorwegen 05 juli 2012 15:22 #299075

de vraag is, waar haal je zoiets?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Size matters: Lelystad Noorwegen 05 juli 2012 15:31 #299081

roozeboos schreef :
de vraag is, waar haal je zoiets?

uit de afval container van een ziekenhuis, flauw, maar een paar elastieken maken van een oude (vracht) wagen band moet ook werken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Size matters: Lelystad Noorwegen 05 juli 2012 15:39 #299086

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1899
sietse-ten schreef :
roozeboos schreef :
de vraag is, waar haal je zoiets?

uit de afval container van een ziekenhuis, flauw, maar een paar elastieken maken van een oude (vracht) wagen band moet ook werken.

Ik werk in het ziekenhuis...en bij ons vind je dit niet in de container, hoor. Natuurrubber is ook hier zeldzaam en vervangen door silicone.

Je kunt misschien ook eens denken aan fiets binnenband rubber, dat is dunner.
Ik zie alleen niet in waarom dun shockkoord niet kan? Bij voldoende lengte heb je vlgs mij rek genoeg?
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Size matters: Lelystad Noorwegen 05 juli 2012 15:40 #299088

Wat is er mis met gewoon elastiek dat je bij iedere zeilmaker en watersport winkel verkrijgt? voor een tientje ben je klaar...
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Size matters: Lelystad Noorwegen 05 juli 2012 16:24 #299106

uit de tekst>

The approach is taking a length of line about 3’ shorter than the beam
of the boat at tiller point. Add 1’ of surgical tubing or shock cord to each end of the line.

Surgical tubing is considered better than shock cord because it stretches more consistently as
it is extended out.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Size matters: Lelystad Noorwegen 05 juli 2012 16:35 #299110

Dat is alleen van toepassing als je over de rekgrens van je elastiek heen gaat. Zoveer kun jij je helmstok niet uitslaan dus dat lijkt me prima te doen. Op mijn kolibri gebruikte ik het ook wel.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 05 juli 2012 16:35 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl