Na de small ships race wilde ik solo wat verder dan Engeland. Moest dan maar Noorwegen worden, waar ik al zo veel geweest ben, maar nog nooit solo en nog nooit met zo'n klein bootje.
Ik had vrij van afgelopen donderdag tot morgen, dinsdag 3 juli. Moet nèt kunnen. Terugreis zien we wel, vliegen of de Ferry naar Denemarken.
Uiteindelijk was ik nog te druk met werk op donderdag, zodat ik pas in de avond op de boot aankom. Had in de weersverwachting al gezien dat vertrek beter later kon, dus geen probleem.
Vrijdagochtend om een uur of 8 weg. Kornwerderzand uit rond1600. Even wachten op afgaand tij, kleinere fok en een rif, wind neemt toe en komt uit zuidwest, dus krijg je t een paar keer recht op de kop.
Om vijf uur vertrokken bij de sluis met een stel andere boten. Zij allemaal aan het motorzeilen in de boontjes. Nèt bezeild, ik zeil dus als enige van stuk of 10 jachten. Ja dat moet als je alleen maar een slagroomklopper er achter hebt hangen.
Tussen 19 en 20 uur in de vliestroom spookt het wel een beetje: hoge golven, bij tijd en wijle boven de 30 knopen schijnbaar. Best twijfel of ik door moet gaan, net belden nog gezellige mensen die lekker op Terschelling liggen, daar kan ik toch ook heen?
Toch maar doorgaan, nog even en ik kan noord gaan sturen en dan wordt het rustig.
Tja, noord sturen, meer dan 300 mijl. Hier en daar een shipping lane, en best veel verkeer daarbuiten, geen problemen. Eigenlijk de hele reis ruime en voor de wind, tot in de haven. Kracht zo tussen 20knoop en iets hoger. Rif erin en eruit en weer erin. Tamelijk hoge steile golven bijna de hele weg, het was hard werken voor de stuurautomaat.
Ik deed het rustig aan: nu eens niet op slecht voer en redbull, maar op gezond eten, goed drinken en veel slapen. Ik dacht dat dat beter was voor zo'n lange reis.
Geen moment moe geweest, heel veel halve uurtjes geslapen.
Vanmorgen in alle vroegte de haven van Farsund aangelopen, laatste stuk alleen op fok om niet te vroeg in donker aan te komen. Prefecte timing! Net met eerste licht schoof ik tussen de rotsen door en de laatste paar mijl naar de haven.
Vanmorgen de terugreis geregeld, nu wat rusten en einde van de middag nota bene wat werken.
Later volgt nog wel wat meer verslag of een filmpje.