Delphi32 schreef :
8 februari 2015: wedstrijd 4.
De vorige racedag is wegens teveel wind afgeblazen, vandaag begon ook al meteen met een half uur uitstel. Het woei even iets harder dan gepland, maar het zou moeten afnemen. De egaalgrijze lucht waaruit soms een spatje regen druppelt, begint hier en daar wat lichter te worden dus misschien komt het nog goed. Het grootzeil mag voor het eerst van zijn leven gereefd worden en vooruit, meteen rif 2 erin want ik wil de genua vol kunnen benutten.
We gaan deze race wat kleine aanpassingen in de tactiek uitproberen (gezien de concurrentie vertel ik natuurlijk niet welke, maar de optie 'spi van de buurman in de hens zetten' is nog niet afgeschreven), maar uitgerekend bij de start gaat het een beetje mis: we zijn te laat over de startlijn, ik wil te snel te hoog gaan varen, teveel vuile wind. Dan moet je dus even de knop omzetten: niet meer zo hoog varen, maar afvallen en harder lopen! Met de nieuwe zeilen kan ik weliswaar met iets minder verlies aan snelheid hoogte maken tov de vorige zeilen, maar veel interessanter is dat de snelheidswinst bij 5 graden minder hoog sturen veel groter is.
Dit blijkt te lonen. Waar we bij de eerste boei nog stijf achterin het veld lagen, wordt nu het gat met de middenmoot langzaam maar zeker kleiner. De wind zakt wat in dus het rif zeggen we vaarwel; daardoor gaan we toch weer een tikje sneller. We kruipen dichterbij, zelfs zonder spi (die vanwege het weer en/of de nachtrust van de voordekker binnen bleef (de spi, niet de voordekker)) en zowaar voor het bereiken van de finish passeren we nog even onze Franse concurrenten. Ik wilde de finishboei graag als trofee naar huis meenemen maar dat bleek niet te mogen. Vreemd.
Geen schade, geen aanvaringen, rust in en om de boot terwijl de wind erg vlagerig was (14 met vlagen van 20, of 17 met vlagen van 28). Heerlijk gelachen met een goeie club mannen aan boord die de routine goed opgepikt hebben. Als dank kregen we vanaf een uur of 1 een stralend zonnetje erbij, echt bizar mooi.
Ik zag dat jullie toch laatste zijn, zo aan de andere boten in de lijst te zien moeten jullie er sowieso wat voor blijven om hoger te eindigen.