Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ongemakkelijke Mist doorkruisen

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 03 nov 2015 13:12 #678620

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
Michieltje schreef :
Ook al is een sluis of brugwachter geen BOA kan hij zeker wel verkeersaanwijzigingen geven namens het bevoegd gezag:

Hoofdstuk 6. Vaarregels Afdeling V. Doorvaren van bruggen, stuwen en sluizen Artikel 6.28. Doorvaren van sluizen 15. De bevoegde autoriteit kan, teneinde de veiligheid of de goede orde van de scheepvaart, dan wel het zonder oponthoud doorvaren van de sluis en het doelmatig gebruik daarvan, te verzekeren, wanneer een schip zich in een sluis of op een wachtplaats daarvan bevindt, aan de schipper een verkeersaanwijzing geven. Daarbij kan dit artikel worden aangevuld, dan wel daarvan worden afgeweken.
De schipper is verplicht aan deze verkeersaanwijzing gevolg te geven.

Wordt hier niet de scheepvaart direct in en rond een sluis bedoeld? Als je schip (en schipper) aan alle eisen voldoet lijkt het me niet dat je de sluis als barricade mag gebruiken om het tegen te houden.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 03 nov 2015 13:55 #678643

Hans V schreef :
Michieltje schreef :
Ook al is een sluis of brugwachter geen BOA kan hij zeker wel verkeersaanwijzigingen geven namens het bevoegd gezag:

Hoofdstuk 6. Vaarregels Afdeling V. Doorvaren van bruggen, stuwen en sluizen Artikel 6.28. Doorvaren van sluizen 15. De bevoegde autoriteit kan, teneinde de veiligheid of de goede orde van de scheepvaart, dan wel het zonder oponthoud doorvaren van de sluis en het doelmatig gebruik daarvan, te verzekeren, wanneer een schip zich in een sluis of op een wachtplaats daarvan bevindt, aan de schipper een verkeersaanwijzing geven. Daarbij kan dit artikel worden aangevuld, dan wel daarvan worden afgeweken.
De schipper is verplicht aan deze verkeersaanwijzing gevolg te geven.

Wordt hier niet de scheepvaart direct in en rond een sluis bedoeld? Als je schip (en schipper) aan alle eisen voldoet lijkt het me niet dat je de sluis als barricade mag gebruiken om het tegen te houden.

"De bevoegde autoriteit kan, teneinde de veiligheid of de goede orde van de scheepvaart"

Als de sluiswachter/brugwachter/verkeerspost dus vermoed dat er een gevaar is voor de veiligheid heeft zij de bevoegdheid om het verkeer tegen te houden.

En dit forum lezende zie je dus ook dat dit nodig is om jachten tegen zichzelf te beschermen ;) :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 03 nov 2015 14:09 #678648

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2623
Daarom hebben de sluismeesters van de houtribsluis er voor gekozen alleen jachten me t radar te schutten. Ongeacht of dat een goedgekeurde binnenvaart radar was. En kwaad dat die jachten zonder radar werden dat hen de doorgang ontzegd werd.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 03 nov 2015 14:11 #678649

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Kapiteinmomo schreef :

Inderdaad was toen een dichte mist op het Markermeer, ik kwam een vrachtschip tegen met een klein rood AIS puntje.
Dit schip voer dwars over het Markermeer? kon eigenlijk niet goed zijn koers bepalen omdat zijn headinglijn ontbrak.

Vrachtschip begon te toeteren en zat te dichtbij, motor gestart en vol gas gaan varen.
Hij bleef toeteren en het stipje was nu heel dichtbij, zicht 25 meter.
Vrachtschip begon nu ook te wijken en ik ook.
Ging voor zijn boeg langs.., voor marifoon contact was geen tijd.


Andere AIS contacten liepen feilloos als ze maar zón streepje voor hun signaal hebben.

Klein puntje door geen scheeps- afmetingen ingevoerd, het streepje ontbreekt omdat de beste man de vaart er maar uitgehaald heeft om de ..... voor hem niet plat te overvaren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 03 nov 2015 14:27 #678653

henkvd schreef :

Klein puntje door geen scheeps- afmetingen ingevoerd, het streepje ontbreekt omdat de beste man de vaart er maar uitgehaald heeft om de ..... voor hem niet plat te overvaren.

??? Op welke plotter of programma is dat dan?
Geen scheepsafmetingen betekent tenminste bij mijn Raymarine plotter alleen dat de kleinste driehoek wordt getoond , net als bij B-transponders.
Maar alleen een rood puntje heb ik nog nooit gezien en staat ook niet in de handleiding.
En als de vaart eruit gehaald wordt zal hooguit de update minder frequent duren , tussen 10 secondern bij langzame vaart tot 2 seconden bij hogere snelheid en stilliggend echter langzamer dan 3 knopen of voor anker 3 minuten.
En dat is dan de positie en vaart. De scheepsgegevens worden sowieso maar elke 6 minuten gezonden en die kun je dus best missen.
Ad
Laatst bewerkt: 03 nov 2015 15:21 door ErikSnel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 03 nov 2015 16:04 #678686

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6918
henkvd schreef :

Klein puntje door geen scheeps- afmetingen ingevoerd, het streepje ontbreekt omdat de beste man de vaart er maar uitgehaald heeft om de ..... voor hem niet plat te overvaren.

Helaas Henk het kleine rode driehoekje (vrachtschip) gaf een snelheid aan van tegen de 10nm.

Was toevallig aan boord vanmiddag en in de plotter staat nog de koers die ik heb gevaren, hij kwam achterop
ben dus een tijd met hem meegevaren, om hem zodoende in zicht te krijgen.
Hij probeerde om mij heen te komen, en ik probeerde haaks weg te komen.
Dat heb ik toen uitgevoerd, zag zijn voorschip even daarna verdween het gelijk in de mist, zat een behoorlijke snor voor de boeg.

Toen ik de scheepsromp zag was ik er voorlangs, daarna een cirkel gemaakt om weer op koers te komen.
Plotterscherm was behoorlijk uitvergroot, hij zat ongeveer 0.3 mijl van mij vandaan.

Waren diverse boten om me heen w.o. enkele zonder AIS en radar daar ging hij ook voor toeteren.
Potdichte mist dus.

Oorzaak was dat het in Lelystad helder was, maar 3 nm buiten lelystad was het potdicht een instinker dus.
Was het enige ongeladen vrachtschip wat zich door een hele vloot plezierjachten heen moest wringen.
dat deed hij weinig subtiel :woohoo:
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 03 nov 2015 16:13 #678689

Je moet er bij geweest zijn denk ik


B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 03 nov 2015 16:15 #678691

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
BLIXEM schreef :
Je moet er bij geweest zijn denk ik

ik heb het geMIST B)
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 03 nov 2015 18:04 #678722

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
Michieltje schreef :
"De bevoegde autoriteit kan, teneinde de veiligheid of de goede orde van de scheepvaart"

Als de sluiswachter/brugwachter/verkeerspost dus vermoed dat er een gevaar is voor de veiligheid heeft zij de bevoegdheid om het verkeer tegen te houden.

In het complete door jou geciteerde artikel meen ik iets anders te lezen.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 03 nov 2015 18:04 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 04 nov 2015 00:01 #678842

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2175
Belerion II schreef :
Radardiploma (radarpatent in de volksmond) geldt voor alles wat vaart op binnenwater. Nadeel is dat je er als pleziervaarder er niet zo veel aan hebt, omdat het varen in mist niet alleen een radarpatent vergt, maar ook een goedgekeurde binnenvaart radar. En laat die nou nét niet passen op de meeste zeilbootjes... Sterker, voor de prijs van zo'n radar koop je een aanrdig zeilbootje :woohoo: .

Dus: Bij dichte mist mogen wij, plezierbootjes, gewoon niet varen op de eerder genoemde binnenwateren.

Ik begrijp uit jouw antwoord dat er een (groot) verschil is tussen een (goedgekeurde) binnenvaartradar, en een radar zoals die op veel jachten voorkomt. Of zie ik dat verkeerd? En wat zijn dan praktisch gesproken de verschillen in gebruik?

Zeker bij mist, waar het hier over gaat, maar ook 's nachts lijkt mij dat iedere vorm van radar een goede aanvulling is voor je navigatie.
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 04 nov 2015 08:03 #678862

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6918
Zal in de toekomst wel een verplichting worden AIS met transponder voor de grotere binnenwateren, blijkt echter dat het systeem nu al begint vol te lopen.

Een radar op een sterk bewegend jacht is redelijk beperkt.
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 04 nov 2015 08:06 #678863

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
plusfast schreef :
Zeker bij mist, waar het hier over gaat, maar ook 's nachts lijkt mij dat iedere vorm van radar een goede aanvulling is voor je navigatie.

We hebben van onze radar idd al heel veel plezier gehad. AIS heeft weliswaar e.e.a. minder urgent gemaakt, maar er is op de radar nog veel meer te zien. Zeker als je de radar als overlay op je plotter kunt gebruiken is het een heel goede aanvulling.

Ik zou in elk geval niet meer zonder willen.

n.b. wel moet je wat met de instellingen kunnen spelen, voor het beste resultaat.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 04 nov 2015 08:07 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 04 nov 2015 08:22 #678868

JohnBerg schreef :

We hebben van onze radar idd al heel veel plezier gehad. AIS heeft weliswaar e.e.a. minder urgent gemaakt, maar er is op de radar nog veel meer te zien. Zeker als je de radar als overlay op je plotter kunt gebruiken is het een heel goede aanvulling.

Dat kan ik beamen. 4 oktober 2015 voor het eerst serieus gebruikt in 14 jaar.
Plotteroverlay is erg nuttig, alleen jammer dat mijn radar/plotter van voor het AIS-tijdperk is, AIS dus op de PC-plotter.

En dan is varen door de mist geen probleem meer, behalve die schepen die kanaal 10 niet bij hebben staan ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 04 nov 2015 08:32 #678871

plusfast schreef :
Belerion II schreef :
Radardiploma (radarpatent in de volksmond) geldt voor alles wat vaart op binnenwater. Nadeel is dat je er als pleziervaarder er niet zo veel aan hebt, omdat het varen in mist niet alleen een radarpatent vergt, maar ook een goedgekeurde binnenvaart radar. En laat die nou nét niet passen op de meeste zeilbootjes... Sterker, voor de prijs van zo'n radar koop je een aanrdig zeilbootje :woohoo: .

Dus: Bij dichte mist mogen wij, plezierbootjes, gewoon niet varen op de eerder genoemde binnenwateren.

Ik begrijp uit jouw antwoord dat er een (groot) verschil is tussen een (goedgekeurde) binnenvaartradar, en een radar zoals die op veel jachten voorkomt. Of zie ik dat verkeerd? En wat zijn dan praktisch gesproken de verschillen in gebruik?

Zeker bij mist, waar het hier over gaat, maar ook 's nachts lijkt mij dat iedere vorm van radar een goede aanvulling is voor je navigatie.

BPR schrijft radargebruik bij mist voor (of voor anker c.q. aanmeren) maar dat moet wel een goedgekeurde radarinstallatie zijn en dat zijn de jachtenradars niet. Je mag ze dus op binnenwater wel gebruiken maar desondanks niet varen in de bijlage 9 gebieden en bij zeer dichte mist eigenlijk helemaal niet.
Voor een goedgekeurde radar kom je dus in de beroepsuitvoeringen terecht .Daarbij is het probleem dat de antennes veel groter zijn dan de mini domes van jachtenradars en ook de bedieningspanelen en schermen zijn veel groter.
Alleen geschikt dus voor heel grote jachten.
Op zee gelden uiteraard andere regels want daar ga je niet even voor anker als je in potdichte mist terecht komt.
Of en wat er trouwens over radargebruik op pleziervaartuigen in de BVA staat weet ik niet.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 04 nov 2015 08:33 #678872

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
We gebruiken de radar trouwens ook nog wel eens om naar regenbuien te kijken. Soms zit daar errug veel wind in B) Kun je op tijd wat spullen droog weg zetten en alvast ietsie reven.

@Baasklusje: ja dat is wel jammer. Net als radar geeft ook AIS op een overlay veel gemak.

En als iedereen zijn GBV erbij houdt komt het in de mist ook wel goed :P
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 04 nov 2015 08:34 #678873

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8634
Hoek van Holland, 2 november 2015

Zeiljacht uit mistige Maasmond begeleid. Tijdens de avondoefening radarvaren verzocht te gaan kijken bij een jacht in dichte mist zonder communicatie.

Radarvaren stond al gepland voor de Maandagavond. Rond 19.15 uur vertrok de reserve reddingboot Christien uit de Berghaven voor deze oefening. Iets na 20.00 uur werd de KNRM gevraagd te gaan polsen bij een zeiljacht zonder communicatie bij de MV noord boei.

Juist buiten de pieren bedroeg het zicht nog geen 100 meter. Op de radar en met hulp van de verkeerscentrala Hoek het zeiljacht gevonden rond 20.30 uur. Opstapper overgezet voor de communicatie, jacht was verder in orde en is op eigen kracht onder begeleiding van de KNRM naar de Berghaven gevaren. Om 22.30 uur was de oefening en hulpverlening klaar.



Vast dit draadje gelezen ... gewoon gaan!
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 04 nov 2015 08:58 #678887

La Mavare schreef :
Hoek van Holland, 2 november 2015

Zeiljacht uit mistige Maasmond begeleid.

Mooie nieuwe gratis service van onze onvolprezen KNRM! Begeleiding!
Waar moet je heen bellen als je begeleiding wilt, gewoon op 16?

Laat de bergers het niet horen.....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 04 nov 2015 08:58 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 04 nov 2015 09:58 #678910

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5015
KIn de mist is dat echt een plek waar je niet moet wezen, voor Maasmond.
Top dat Maasmond het oppakte, zij wisten waarschijnlijk niet eens wat voor boot het was tot de KNRM het in zicht had.
Neem aan dat de schipper door de mist verrast was....

Terug naar Scheveningen had misschien verstandiger geweest dan oversteken, aangenomen dat hij NZ ging.
Laatst bewerkt: 04 nov 2015 10:00 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 04 nov 2015 10:39 #678927

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8634
Waterblok schreef :
KIn de mist is dat echt een plek waar je niet moet wezen, voor Maasmond.
Top dat Maasmond het oppakte, zij wisten waarschijnlijk niet eens wat voor boot het was tot de KNRM het in zicht had.
Neem aan dat de schipper door de mist verrast was....

Terug naar Scheveningen had misschien verstandiger geweest dan oversteken, aangenomen dat hij NZ ging.

MVN ligt aan de zuidzijde op de rand van de Maasgeul, 7 kabels ZO van de oversteekplaats. Daar komen de grote jongens heel dichtbij en moet je nooit willen zijn.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 04 nov 2015 10:57 #678930

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5015
Ja je hebt gelijk, ik moet beter lezen.
Jij hebt er geen kaart voor nodig denk ik, weet alles uit je blote koppie waarschijnlijk!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 04 nov 2015 14:39 #678997

  • tafkaf
  • tafkaf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 437
Baasklusje schreef :
tafkaf schreef :
het werd erger veel erger

je doet je onderschrift in ieder geval wel eer aan :lol:
Markermeer is ondanks alle Markerwadden acties best schoon water hoor.. :whistle:
Leader of the universe..!
Semper in faecibus sumus, sole profundum variat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 04 nov 2015 17:47 #679075

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
WADnWIND schreef :
Bijlage 9 en 15 BPR

Radar en marifoon plicht



Bijlage BPR
Is het zicht minder dan 4 kilometer en u vaart op één van de wateren uit bijlage 9, dan moet u aan een bepaald aantal eisen voldoen. U moet namelijk in het bezit zijn van een marifoon en een radarreflector. Vaart u met een schip groter dan 20 meter dient u zelfs twee marifoons aan boord hebben.
Bron: www.vaarbewijzen.nl/bijlage-bpr.html

Volgens mij zit vaarbewijzen.nl er hier toch een beetje naast.
In het BRP kan ik nergens een definitie vinden voor slecht zicht.
Een google opdracht leverde mij het volgende document op:
nieuwsbrief.binnenvaart.nl/lis...aad_slecht_zicht.pdf

Hier in wordt gesproken van slecht zicht als het zicht op de hoofdvaarwegen minder is dan 1000mtr en voor de overige vaarwegen minder dan 400mtr.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 06 nov 2015 09:20 #679581

PvO schreef :
WADnWIND schreef :
Bijlage 9 en 15 BPR

Radar en marifoon plicht



Bijlage BPR
Is het zicht minder dan 4 kilometer en u vaart op één van de wateren uit bijlage 9, dan moet u aan een bepaald aantal eisen voldoen. U moet namelijk in het bezit zijn van een marifoon en een radarreflector. Vaart u met een schip groter dan 20 meter dient u zelfs twee marifoons aan boord hebben.
Bron: www.vaarbewijzen.nl/bijlage-bpr.html

Volgens mij zit vaarbewijzen.nl er hier toch een beetje naast.
In het BRP kan ik nergens een definitie vinden voor slecht zicht.
Een google opdracht leverde mij het volgende document op:
nieuwsbrief.binnenvaart.nl/lis...aad_slecht_zicht.pdf

Hier in wordt gesproken van slecht zicht als het zicht op de hoofdvaarwegen minder is dan 1000mtr en voor de overige vaarwegen minder dan 400mtr.

www.nauticlink.com/nieuwsdiens...inses-margrietkanaal
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 06 nov 2015 14:38 #679683

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10713
Varen in de mist op het Prinses Margrietkanaal door recreatieschippers leverde 15 boetes op volgens de Leeuwarder Courant.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 07 nov 2015 10:52 #679920

Er valt nog een overtreding op bij het filmpje waar de hele discussie mee is begonnen:

Niemand heeft zijn navigatielichten aan bij het varen in slecht zicht. :blush:

www.knrm.nl/waar-wij-zijn/redd...chte-mist-64a5b3acad

mijnwetten.nl/binnenvaartpolitiereglement/hoofdstuk3 (3.01 4)
Laatst bewerkt: 07 nov 2015 10:53 door Michieltje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.328 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl