Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ongemakkelijke Mist doorkruisen

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 02 nov 2015 15:00 #678249

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2406
Yellow Boat schreef :
Ik las zonet op een Duits forum dat er gisteren een vaarverbod zou hebben gegolden op het Ijsselmeer vanwege dichte mist.
Maar kan ook een gerucht zijn want ik lees er verder nergens op internet wat over.
Ad


Gisteren weet ik niet, maar vanmorgen was het net zo mistig en gold er geen vaarverbod.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 02 nov 2015 15:14 #678253

martinw schreef :
Yellow Boat schreef :
Ik las zonet op een Duits forum dat er gisteren een vaarverbod zou hebben gegolden op het Ijsselmeer vanwege dichte mist.
Maar kan ook een gerucht zijn want ik lees er verder nergens op internet wat over.
Ad


Gisteren weet ik niet, maar vanmorgen was het net zo mistig en gold er geen vaarverbod.

Het was ook geen rechtstreeks verbod maar werd kennelijk door een havenmeester of opvarenden van vissersschepen in een haven aan het Ijsselmeer gezegd.
Maar het kan natuurlijk verkeerd begrepen zijn.

Overigens zie je in mijn vorige post een "kapstokregel" uit het BPR staan die het varen overal verbied als het zicht zo gering is dat doorvaren gevaar op levert.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 02 nov 2015 15:31 #678256

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Yellow Boat schreef :
Overigens zie je in mijn vorige post een "kapstokregel" uit het BPR staan die het varen overal verbied als het zicht zo gering is dat doorvaren gevaar op levert.

Moeten ze je wel eerst vinden, eer ze je kunnen bekeuren :P

Alle gekheid op een stokje: ik zie dat velen hier met de wet en regelgeving komen aandragen. Die wet en regelgeving komt pas nadat er een serieus ongeluk is gebeurt.

En gezond boeren verstand benadering zou in eerste instantie veel beter passen, dan komen er ook geen ongelukken B)
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 02 nov 2015 15:47 #678260

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3042
Zijn (gelukkig maar) twee dingen die mijn lol op het water bederven: dichte mist en IJsselmeermugjes: gelukkig gaan die twee nooit samen :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 02 nov 2015 16:11 #678267

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
tafkaf schreef :
Helemaal mee eens, de AIS ontvanger staat ook heel hoog op de verlanglijst helemaal omdat ik straks toch ook de Zee op wil en hem dan ook niet te missen vind, ben ondanks al enkele jaren een Marifoon bewijs te hebben nog steeds aan het kijken welke marifoon en de laatste nieuwe met AIS combi gaat hem denk ik ook worden...

Maar ben net voor Pampus een Rib tegengekomen en net na de hollandse brug waren de vissersbootjes niet van de Lucht, het is zoals John beneden zegt, niks is helemaal safe en AIS zou weinig uitmaken op die "objecten" enkel heel kalm varen en opletten helpt... Maar moet wel zeggen dat ondanks alles het minder eng was als een stikdonkere nacht met verblindende achtergronden zoals bij de Moerdijk, met die verschillen dat je andere zintuigen gaat gebruiken en gewoon heel rustig alles doen de belangrijkste stelregel is...

Als iedereen een ontvanger zou kopen, valt er weinig meer te ontvangen.
Jij wil graag AIS omdat je dan andere schepen 's-nachts of bij mist kunt zien. Dat willen anderen ook!
Daarbij zijn er veel lui die, nadat ze de voordelen van AIS ervaren hebben, een jaar later toch een transceiver installeren. Ik zou zeggen: gelijk goed doen, dat scheelt geld.
Eén en ander ook vooral omdat je op zee wil gaan varen.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 02 nov 2015 16:13 #678268

JohnBerg schreef :
[

Alle gekheid op een stokje: ik zie dat velen hier met de wet en regelgeving komen aandragen. Die wet en regelgeving komt pas nadat er een serieus ongeluk is gebeurt.

En gezond boeren verstand benadering zou in eerste instantie veel beter passen, dan komen er ook geen ongelukken B)

Misschien zijn die regels er juist speciaal voor die mensen die moeite hebben hun gezond verstand te gebruiken of teveel moeten c.q. haast hebben..... :whistle:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 02 nov 2015 16:38 #678278

Eerste zondag in oktober ben ik bij Staveren vol de mist in gezeild (20 meter zicht).
We gingen 7 kts, maar dat is niet vol te houden, dus de genua opgerold, de motor erbij, snelheid naar 4 a 5 kts terug, en ik binnen achter het radarscherm op de plotter, en AIS op de PC-kaart. Meer kan je niet doen.

En dan valt het toch tegen.
- de boei VF-B zag ik op de kaart (max ingezoomd), en toen hij op 20 meter langskwam wist ik zeker dat we hem zonder de radar en kaart nooit op tijd gezien hadden.
- sommige schepen zag ik wel op AIS maar niet op de radar
- schepen die je wel op de radar ziet op 2 a 3 mijl verdwijnen van de radar als ze binnen een halve tot kwart mijl afstand komen, (waarom eigenlijk) en dan moet je ze dus 'zoeken' door de mist heen. Je weet dat ze er zijn, dat is al heel wat, want gelukkig had je ze op de radar wel al zien aankomen, maar zonder radar hadden we er vele helemaal nooit gezien.
- alles wordt drijfnat van de mist, ook vervelend. Je bril, bijvoorbeeld.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 02 nov 2015 16:41 #678280

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Baasklusje schreef :
- schepen die je wel op de radar ziet op 2 a 3 mijl verdwijnen van de radar als ze binnen een halve tot kwart mijl afstand komen, (waarom eigenlijk) en dan moet je ze dus 'zoeken' door de mist heen.

Dat zal komen door de plaatsing van je dome. Ze zitten, letterlijk, "onder de radar" B)

Overigens kun je door met de gain en sea clutter te spellen het resultaat nog wat tunen.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 02 nov 2015 16:43 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 02 nov 2015 16:46 #678282

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7073
Baasklusje schreef :
Eerste zondag in oktober ben ik bij Staveren vol de mist in gezeild (20 meter zicht).
We gingen 7 kts, maar dat is niet vol te houden, dus de genua opgerold, de motor erbij, snelheid naar 4 a 5 kts terug, en ik binnen achter het radarscherm op de plotter, en AIS op de PC-kaart. Meer kan je niet doen.

En dan valt het toch tegen.

Dat geloof ik zeker, dat dat tegenvalt. De vraag is wel of je met die omstandigheden uberhaupt nog moet gaan varen. Je kunt ook je anker laten zakken en afwachten dat het beter wordt.
Daarnaast vraag ik me af of je niet beter de motor uit kunt houden. Want als je zelf je motor aan hebt, dan is de kans dat je andere boten nog hoort erg klein.
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 02 nov 2015 16:52 #678283

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29328
Bijlage 9 en 15 BPR

Radar en marifoon plicht



Bijlage BPR
Is het zicht minder dan 4 kilometer en u vaart op één van de wateren uit bijlage 9, dan moet u aan een bepaald aantal eisen voldoen. U moet namelijk in het bezit zijn van een marifoon en een radarreflector. Vaart u met een schip groter dan 20 meter dient u zelfs twee marifoons aan boord hebben.

Tevens mag u alleen de vaart voortzetten indien u gebruikt maakt van een radar. En omdat u navigeert met behulp van radar, moet u in het bezit zijn van een radardiploma. Hebt u geen radar met het betreffende certificaat, moet u onmiddellijk op de dichtstbijzijnde geschikte plaats stilliggen.

Bijlage 15
Vaart u met uw zeilschip op één van de wateren uit bijlage 9 of bijlage 15 moet deze voorzien zijn van een motor, die voor onmiddellijk gebruik gereed is. En waarmee u een snelheid door het water kunt halen van minimaal 6 kilometer per uur. De motor hoeft niet te lopen, maar moet stand-by staan. U hoeft hier ook niet zo hard te varen, maar kúnnen varen.

Bijlage 9 van het BPR

De wateren vermeld in deze bijlage zijn de zogenaamde ”drukke vaarwegen” waar u veel grote schepen kunt tegen komen. De Maasmond, Nieuwe Waterweg, Nieuwe Maas, Koningshaven, Hollandsche IJssel, Zuiddiepje, Oude Maas, Hartelhaven, Calandkanaal, Beerkanaal, de Noord, Beneden-Merwede, Boven-Merwede, Nieuwe Merwede, Dordtsche Kil, Moerdijk, Zuid-Hollandsch Diep, Hollandsch Diep, de Schelde-Rijnverbinding, Volkerak, Kanaal door Zuid-Beveland, Noordzeekanaal, het IJ, Amsterdam-Rijnkanaal, Lekkanaal, Geldersche IJssel, Twenthekanalen, Keteldiep, Den Helder, havens aan de Waddenzee, Zeehavens, Havens aan de Westerschelde, Zwarte Water, Meppeler Diep, Maas, Bergse Maas, de Amer, Maas-Waalkanaal


Hier staat het ijsselmeer niet bij.
Ik heb ook gehoord dat het sterk afgeraden werd, maar ze konden het niet verbieden.

Bron: www.vaarbewijzen.nl/bijlage-bpr.html
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 02 nov 2015 16:53 #678284

KErikSnel schreef :
Baasklusje schreef :
Eerste zondag in oktober ben ik bij Staveren vol de mist in gezeild (20 meter zicht).
We gingen 7 kts, maar dat is niet vol te houden, dus de genua opgerold, de motor erbij, snelheid naar 4 a 5 kts terug, en ik binnen achter het radarscherm op de plotter, en AIS op de PC-kaart. Meer kan je niet doen.

En dan valt het toch tegen.

Dat geloof ik zeker, dat dat tegenvalt. De vraag is wel of je met die omstandigheden uberhaupt nog moet gaan varen. Je kunt ook je anker laten zakken en afwachten dat het beter wordt.
Daarnaast vraag ik me af of je niet beter de motor uit kunt houden. Want als je zelf je motor aan hebt, dan is de kans dat je andere boten nog hoort erg klein.

Dat bedoel je dan in combinatie met ankeren, neem ik aan?
Kenmerk van mist is dat het ook nauwelijks waait.... :laugh:
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Laatst bewerkt: 02 nov 2015 16:56 door bertilbeumer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 02 nov 2015 16:54 #678285

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
ErikSnel schreef :
Daarnaast vraag ik me af of je niet beter de motor uit kunt houden. Want als je zelf je motor aan hebt, dan is de kans dat je andere boten nog hoort erg klein.

Wij hebben die zondag om die reden ook gezeild en de motor uitgelaten. Aan de andere kant: als iedereen z'n motor uit laat (en geen mishoorn gebruikt) hoor je niemand meer aankomen...

bertilbeumer schreef :
ErikSnel schreef :
Daarnaast vraag ik me af of je niet beter de motor uit kunt houden. Want als je zelf je motor aan hebt, dan is de kans dat je andere boten nog hoort erg klein.

Dat bedoel je dan in combinatie met ankeren, neem ik aan?
Kenmerk van mist is dat het ook niet waait.... :laugh:

Op de bewuste zondag was er voldoende wind om te zeilen. Dus niet zo'n vreemde suggestie van Erik.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 02 nov 2015 17:01 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 02 nov 2015 17:08 #678288

ErikSnel schreef :
Dat geloof ik zeker, dat dat tegenvalt. De vraag is wel of je met die omstandigheden uberhaupt nog moet gaan varen. Je kunt ook je anker laten zakken en afwachten dat het beter wordt.
Daarnaast vraag ik me af of je niet beter de motor uit kunt houden. Want als je zelf je motor aan hebt, dan is de kans dat je andere boten nog hoort erg klein.

Ik hoefde ze niet te horen, ik zag ze op AIS en radar.
Bovendien woei het een dikke 3 kleine 4, en dan hoor je motoren echt niet, kansloos.

De genua stond (aan de wind) veel te veel in het beetje 'zicht' dat er was, dus die moest weg.
En alleen op grootzeil gaat te langzaam. Ankeren gaat nog veel langzamer.

We kunnen er wel heel ingewikkeld over doen, maar de kans dat je iets raakt of geraakt wordt is natuurlijk minimaal. Bewijs is dat er ook deze keer weer (en ook de zondag van tafkaf) niets gebeurd is.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 02 nov 2015 17:09 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 02 nov 2015 17:48 #678295

Is het wel zo´n goed idee om te ankeren bij slecht zicht?

Geankerd kun je geen kant meer op wanneer een ander niet goed oplet.
Je bent dus overgeleverd aan de oplettendheid van anderen. Brrr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 02 nov 2015 18:05 #678301

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7388
Èn radar èn ais en toch kan het nog bijna misgaan. Vanaf Nieuwe robbengat naar Lauwersmeer vissersschepen die gister uit zoutkamp naar buiten gingen, precies op het meest nauwe punt op tegenkoers, met 25 mtr zicht! Uitwijken! en oeps. Maar weer snel los gelukkig.
Laatst bewerkt: 02 nov 2015 18:06 door JeePee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 02 nov 2015 18:13 #678304

JohnBerg schreef :
Baasklusje schreef :
- schepen die je wel op de radar ziet op 2 a 3 mijl verdwijnen van de radar als ze binnen een halve tot kwart mijl afstand komen, (waarom eigenlijk) en dan moet je ze dus 'zoeken' door de mist heen.

Dat zal komen door de plaatsing van je dome. Ze zitten, letterlijk, "onder de radar"

Dat de radar er overheen zou kijken is op een kwart mijl niet het geval. In heb meerdere radars gebruikt die minstens 20 meter boven het water hingen waar je tot op zeker 100 meter afstand nog een glimp van boeien kon opvangen. Dat heeft volgens mij of met de kwaliteit van de radar te maken, of het komt door een onjuiste afstelling van de verschillende instellingen, of doordat er teveel valse (zee)echo's middels de clutters onderdrukt moesten worden.
Laatst bewerkt: 02 nov 2015 18:16 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 02 nov 2015 18:17 #678305

wij waren ook aan het zeilen.
zaterdag naar volendam gevaren. Fantastisch zeilweer.

Zondag ochtend veel mist. Wij verwachtten dat die na twaalven zou verdwijnen.
Het werd echter veel dichter.
Wegens verplichtingen vandaag zondagavond om 23.00 richting amsterdam gevaren.
Ik heb nog nooit in zo'n dichte mist gevaren.
Verlichtte tonnen zagen wij pas op 20 a 30 m afstand.
Het paard van marken zagen we helemaal niet ondanks dat we er op 150 meter afstand voeren. Normaal zie je het licht van het paard op zo'n 9 mijl afstand

Maar met radar, ais en electronische plotter goed te doen.

Bij amsterdam was de schellingwoudebrug gesloten door de mist.
Wij zijn toen maar voor anker gegaan voor durgerdam.
Vooral voor mijn vriendin die dit jaar voor het eerst zeilt een leuke ervaring.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 02 nov 2015 18:21 #678306

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
Wij voeren op dezelfde dag als thomas over het zuidersoppie.
Je ziet elkaar perfect op de AIS. Het was de hele dag al mistig dus mensen zonder goed werkende uitrusting en verstand gaan niet het water op..... Je kan er, in dit geval, niet door worden overvallen.
Dus we hebben lekker door gezeild er stond inderdaad een heerlijk windje. B)
AIS op kaartplotter en tablet.
Zonder AIS/Radar had je er op dat moment niks te zoeken. Met kan je er heerlijk varen. Mits er natuurlijk niet een sperzieboon rondvaart zonder. Maar die mag je dan ook gewoon raken ;)
We hebben stil liggen, om veiligheid redenen, niet overwogen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 02 nov 2015 18:27 #678309

Ik hoorde wel op kan 1 dat pleziervaart verzocht werd om een veilige haven te zoeken of niet uit te varen.

De sluiswachter van de oranjesluis zei dat het zonder tadar enz verboden was om te varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 02 nov 2015 18:31 #678311

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29328
jaaph schreef :
Ik hoorde wel op kan 1 dat pleziervaart verzocht werd om een veilige haven te zoeken of niet uit te varen.

De sluiswachter van de oranjesluis zei dat het zonder tadar enz verboden was om te varen.

het 1e is een goed advies
het 2e is volslagen nonsens!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 02 nov 2015 19:33 #678340

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6331
Gisteren zat ik in dezelfde mist als TS. Had de nacht doorgebracht achter het anker op het Eemmeer bij de Dode hond. Wel weerbericht gecheckt maar geen mist waarschuwing gezien.
Tablet met Navionics thuisgelaten, ik ken het water immers. Om 7 uur werk ik wakker en zag mist. Ik lag aan de zuidzijde van de Dode hond zo ongeveer bij het oostelijke puntje en kon nog net de westzijde onderscheiden. Zal zo wel wegtrekken dacht ik nog en zette een kop koffie.

Mijn moeder, sinds juni weduwe en wondend in een verpleegtehuis, verwacht mij niet voor 11.00 uur, ik heb de tijd. Nu moet je weten dat mijn moeder, licht dementerend, erg veel belang hecht aan wat regelmaat en bezoek en ik vast van plan was om dat bezoek door te laten gaan.

Na de koffie besloot ik het anker te hijsen en terug naar het Raboes te gaan. Het is een klein stukje, ik ken het goed en op de zondagmorgen van 1 november vaart daar nooit iets. Ik kon de tonnen zien van de Eemgeul, de een genaderd, de volgende in zicht en tot zover alles in orde, ik voer op de motor hooguit 2 kts. Echter bij de twee na laatste ton zag ik de volgende niet meer, de mist werd dikker en ik raakte de oriëntatie kwijt, had te laat op het kompas gekeken om de voorliggende koers te noteren.

Wat mij verraste is hoe snel je dan je oriëntatie kwijt bent. Uiteindelijk ben ik met een langzaam vaartje aan de grond gelopen. Positie geprikt op de GPS en die in de papieren kaart geplot. Ik lag een halve mijl buiten de Eemgeul aan de grond. Anker uitgegooid om niet te veel de grond op te schuren, koffies gezet, boot gepoetst en gewacht op zicht. Dat kwam uiteindelijk rond 12:30. Comfortabel omdat ik wel wist dat waar ik aan de grond zit geen scheepvaart komt. En ook de afspraak met mijn moeder gemist.

Ik weet het, ik heb dingen fout gedaan maar ik kwam toch in de verleiding om de afspraak met mijn moeder in stand te houden.

What can you say?
Laatst bewerkt: 02 nov 2015 19:35 door Palomine.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 02 nov 2015 19:36 #678341

groom schreef :
Het was de hele dag al mistig dus mensen zonder goed werkende uitrusting en verstand gaan niet het water op..... Je kan er, in dit geval, niet door worden overvallen.

Toch wel.... wij hebben van 09 tot 14 u wedstrijd gezeild bij Hindeloopen, en daar was niets aan de hand.
Daarna direct naar Medemblik, en 4 mijl uit Hindeloopen zeilden we zo de mist in..... overvallen dus.

Overigens heb ik in het pre-GPS (en zeker pre-AIs en pre-plotter) tijdperk ook wel in 10 a 20 meter zicht gevaren, ooit eens van Kornwerd naar Medemblik. Geen GPS dus, geen positie.
Dan maar op kompas en log van Kornwerd op 180 graden sturen naar Staveren voor een bepaalde afstand (gemeten in de kaart), en dan de koers verleggen naar Medemblik.
Ik kon sturend in de kuip niet de preekstoel van de 32voeter zien.....
Gelukkig had Medemblik toen nog een misthoorn, die kon je bij Staveren al horen (11 mijl!).
Op het geluid af, en na 2 uur zit je dan ineens tussen de haveningang van Medemblik.... dat kan dus ook.
Geen boei of schip gezien, wel regelmatig hekgolven en motorgeluiden.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 02 nov 2015 19:40 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 02 nov 2015 19:48 #678344

Yellow Boat schreef :
JohnBerg schreef :
[

Alle gekheid op een stokje: ik zie dat velen hier met de wet en regelgeving komen aandragen. Die wet en regelgeving komt pas nadat er een serieus ongeluk is gebeurt.

En gezond boeren verstand benadering zou in eerste instantie veel beter passen, dan komen er ook geen ongelukken B)

Misschien zijn die regels er juist speciaal voor die mensen die moeite hebben hun gezond verstand te gebruiken of teveel moeten c.q. haast hebben..... :whistle:
Ad

De spijker op zijn kop.

www.noordhollandsdagblad.nl/st...ist?lref=r_regionaal
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 02 nov 2015 20:00 #678347

Misthoorns worden steeds minder gebruikt.
Als ik kaarten bijwerk moet ik vaak de geluidsseinen van een boei doorstrepen.

wij hebben de toeter gisteren ook niet gebruikt omdat we dachten dat er geen andere boten in de buurt waren. hadden eigenlijk 1 lang 2 kort en later 1 lang moeten geven.
slecht zeemanschap?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 02 nov 2015 20:00 #678348

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5297
Michieltje schreef :
Yellow Boat schreef :
JohnBerg schreef :
[

Alle gekheid op een stokje: ik zie dat velen hier met de wet en regelgeving komen aandragen. Die wet en regelgeving komt pas nadat er een serieus ongeluk is gebeurt.

En gezond boeren verstand benadering zou in eerste instantie veel beter passen, dan komen er ook geen ongelukken B)

Misschien zijn die regels er juist speciaal voor die mensen die moeite hebben hun gezond verstand te gebruiken of teveel moeten c.q. haast hebben..... :whistle:
Ad

De spijker op zijn kop.

www.noordhollandsdagblad.nl/st...ist?lref=r_regionaal

Serieus, een sluismeester beslist dat je niet verder mag?
Zelfs niet van Naviduct naar de haven van Enkhuizen?

Het is nogal wat zeg! Geen advies maar een verbod dus!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.193 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl