Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ongemakkelijke Mist doorkruisen

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 02 nov 2015 20:07 #678349

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Waterblok schreef :
Michieltje schreef :
Serieus, een sluismeester beslist dat je niet verder mag?
Zelfs niet van Naviduct naar de haven van Enkhuizen?

Het is nogal wat zeg! Geen advies maar een verbod dus!

Ik verbaas mij ook over de beslissing en de motivatie van de sluismeester.
Ben benieuwd naar het complete verhaal.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 02 nov 2015 20:16 #678353

oranjesluizen hebben gisteren ook aan boten een vaarverbod opgelegd en ze niet geschut.

Ze zeggen dat ze die bevoegdheid hebben
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 02 nov 2015 20:17 #678355

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Hans V schreef :
Waterblok schreef :
Serieus, een sluismeester beslist dat je niet verder mag?
Zelfs niet van Naviduct naar de haven van Enkhuizen?

Het is nogal wat zeg! Geen advies maar een verbod dus!

Ik verbaas mij ook over de beslissing en de motivatie van de sluismeester.
Ben benieuwd naar het complete verhaal.

Dit is idd heel apart.
De sluismeester kan besluiten om de sluis niet meer te draaien, bv omdat hij deze niet meer kan overzien.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 02 nov 2015 20:20 #678357

bij mij vroeg de sluismeester die ochtend aan een andere boot of ze een radar aan boord hadden.
Soort van stille hint..
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 02 nov 2015 20:27 #678362

Tegenstrijdig.
naviduct en de oranjesluizen even gebeld.
oranjesluizen zeggen dat ze jachten mogen stilleggen en naviduct dat ze enkel niet schutten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 02 nov 2015 21:01 #678385

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
Baasklusje schreef :
groom schreef :
Het was de hele dag al mistig dus mensen zonder goed werkende uitrusting en verstand gaan niet het water op..... Je kan er, in dit geval, niet door worden overvallen.

Toch wel.... wij hebben van 09 tot 14 u wedstrijd gezeild bij Hindeloopen, en daar was niets aan de hand.
Daarna direct naar Medemblik, en 4 mijl uit Hindeloopen zeilden we zo de mist in..... overvallen dus.
.

Jij laat je niet zo makkelijk verassen .... Die mist onder Hindeloopen was er al de gehele ochtend volgens de sluis...wachter...meester van Workum. B)
Laatst bewerkt: 02 nov 2015 21:04 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 02 nov 2015 21:12 #678394

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
Het is al 4 dagen mistig overal ten Noorden van Amsterdam, ik snap dat verrassen niet helemaal.
Dan heb je dus gewoon niet naar het weerbericht geluisterd. :whistle:


Maarja ik zat niet op een boot, dus zal verder mijn mond houden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 02 nov 2015 21:18 #678397

We hebben het over 4 oktober....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 02 nov 2015 21:34 #678405

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
roozeboos schreef :
bij mij vroeg de sluismeester die ochtend aan een andere boot of ze een radar aan boord hadden.
Soort van stille hint..

Inderdaad was toen een dichte mist op het Markermeer, ik kwam een vrachtschip tegen met een klein rood AIS puntje.
Dit schip voer dwars over het Markermeer? kon eigenlijk niet goed zijn koers bepalen omdat zijn headinglijn ontbrak.

Vrachtschip begon te toeteren en zat te dichtbij, motor gestart en vol gas gaan varen.
Hij bleef toeteren en het stipje was nu heel dichtbij, zicht 25 meter.
Vrachtschip begon nu ook te wijken en ik ook.
Ging voor zijn boeg langs.., voor marifoon contact was geen tijd.


Andere AIS contacten liepen feilloos als ze maar zón streepje voor hun signaal hebben.
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 02 nov 2015 21:45 #678409

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8682
Kamikaze-schippers zijn er kennelijk ook... :woohoo:
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 02 nov 2015 21:49 #678412

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5297
Dat streepje van de Ais weergave is er denk ik niet als het vrachtschip geen koers geeft aan de Aistransponder?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 02 nov 2015 21:49 #678413

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Klopt met een zekere verliezer :woohoo:
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 02 nov 2015 21:52 #678417

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Waterblok schreef :
Dat streepje van de Ais weergave is er denk ik niet als het vrachtschip geen koers geeft aan de Aistransponder?

Inderdaad heb geprobeerd later contact te zoeken met dit schip CH 16 en CH 1 geen respons (schipnaam wist ik )
Waarschijnlijk een defecte transponder (zender ) op het vrachtschip
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Laatst bewerkt: 02 nov 2015 21:53 door Jaap-Kaag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 02 nov 2015 21:59 #678420

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Kanaal 10 is het oproepkanaal op o.a. Markermeer.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 02 nov 2015 22:06 #678421

Faran schreef :
Kanaal 10 is het oproepkanaal op o.a. Markermeer.

En kanaal 1 is geen schip schip kanaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 02 nov 2015 22:11 #678424

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Klopt!maar kanaal 16 hebben ze echt wel aan tijdens dat soort omstandigheden.
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 02 nov 2015 22:12 #678426

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
jaaph schreef :
Tegenstrijdig.
naviduct en de oranjesluizen even gebeld.
oranjesluizen zeggen dat ze jachten mogen stilleggen en naviduct dat ze enkel niet schutten
WADnWIND schreef :
Bijlage 9 en 15 BPR

Radar en marifoon plicht



Bijlage BPR
Is het zicht minder dan 4 kilometer en u vaart op één van de wateren uit bijlage 9, dan moet u aan een bepaald aantal eisen voldoen. U moet namelijk in het bezit zijn van een marifoon en een radarreflector. Vaart u met een schip groter dan 20 meter dient u zelfs twee marifoons aan boord hebben.

Tevens mag u alleen de vaart voortzetten indien u gebruikt maakt van een radar. En omdat u navigeert met behulp van radar, moet u in het bezit zijn van een radardiploma. Hebt u geen radar met het betreffende certificaat, moet u onmiddellijk op de dichtstbijzijnde geschikte plaats stilliggen.

Bijlage 15
Vaart u met uw zeilschip op één van de wateren uit bijlage 9 of bijlage 15 moet deze voorzien zijn van een motor, die voor onmiddellijk gebruik gereed is. En waarmee u een snelheid door het water kunt halen van minimaal 6 kilometer per uur. De motor hoeft niet te lopen, maar moet stand-by staan. U hoeft hier ook niet zo hard te varen, maar kúnnen varen.

Bijlage 9 van het BPR

De wateren vermeld in deze bijlage zijn de zogenaamde ”drukke vaarwegen” waar u veel grote schepen kunt tegen komen. De Maasmond, Nieuwe Waterweg, Nieuwe Maas, Koningshaven, Hollandsche IJssel, Zuiddiepje, Oude Maas, Hartelhaven, Calandkanaal, Beerkanaal, de Noord, Beneden-Merwede, Boven-Merwede, Nieuwe Merwede, Dordtsche Kil, Moerdijk, Zuid-Hollandsch Diep, Hollandsch Diep, de Schelde-Rijnverbinding, Volkerak, Kanaal door Zuid-Beveland, Noordzeekanaal, het IJ, Amsterdam-Rijnkanaal, Lekkanaal, Geldersche IJssel, Twenthekanalen, Keteldiep, Den Helder, havens aan de Waddenzee, Zeehavens, Havens aan de Westerschelde, Zwarte Water, Meppeler Diep, Maas, Bergse Maas, de Amer, Maas-Waalkanaal


Hier staat het ijsselmeer niet bij.
Ik heb ook gehoord dat het sterk afgeraden werd, maar ze konden het niet verbieden.

Bron: www.vaarbewijzen.nl/bijlage-bpr.html

Wat betreft het verschil in antwoord van het Naviduct en de Oranjesluizen, dat is duidelijk. De oranjesluizen liggen in het IJ, een vaarwater dat in bijlage 9 BPR wordt vermeld, en waar zonder radar niet mag worden gevaren. Het Naviduct ligt in het IJsselmeer, wat niet bij de vaarwateren van bijlage 9 hoort.

Vraag mijnerzijds: was een radardiploma niet afgeschaft voor de pleziervaart?
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 02 nov 2015 22:22 #678436

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Kapiteinmomo schreef :
Klopt!maar kanaal 16 hebben ze echt wel aan tijdens dat soort omstandigheden.

Wellicht. Is nog steeds geen overlegkanaal op de binnenwateren. Beroeps zullen, denk ik, niet reageren op verkeerd gebruik van het alarmeringskanaal, om dat kanaal niet te vervuilen, zeker onder die omstandigheden.
Misschien ben je in de war met gebruik van kanaal 16 op zee, wat daar wel het aangewezen oproepkanaal (ship to ship) is.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 02 nov 2015 22:29 #678440

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Kapiteinmomo schreef :
Inderdaad was toen een dichte mist op het Markermeer, ik kwam een vrachtschip tegen met een klein rood AIS puntje.
Dit schip voer dwars over het Markermeer? kon eigenlijk niet goed zijn koers bepalen omdat zijn headinglijn ontbrak

De meeste vrachtschepen varen op het Markermeer langs vrij standaard routes, vaak langs de rood-witte veilig vaarwater tonnen/verkennerstonnen. Als je die routes kent weet je welke lijn ze hoogstwaarschijnlijk aanhouden.
Dat maakt het makkelijker om zelf bij slecht zicht en falende apparatuur een veilige(r) route uit te stippelen.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 02 nov 2015 22:31 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 02 nov 2015 22:38 #678441

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8682
Hans V schreef :
Kapiteinmomo schreef :
Inderdaad was toen een dichte mist op het Markermeer, ik kwam een vrachtschip tegen met een klein rood AIS puntje.
Dit schip voer dwars over het Markermeer? kon eigenlijk niet goed zijn koers bepalen omdat zijn headinglijn ontbrak

De meeste vrachtschepen varen op het Markermeer langs vrij standaard routes, vaak langs de rood-witte veilig vaarwater tonnen/verkennerstonnen. Als je die routes kent weet je welke lijn ze hoogstwaarschijnlijk aanhouden.
Dat maakt het makkelijker om zelf bij slecht zicht en falende apparatuur een veilige(r) route uit te stippelen.

Hoe waar dat eerste ook is, je hebt niet te varen met mist, nooit veilig met mist op het water! Zoek de dijk op en ga voor anker of schuifel er langs naar de 1e beste haven.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 02 nov 2015 22:53 #678445

La Mavare schreef :
Hans V schreef :
Kapiteinmomo schreef :
Inderdaad was toen een dichte mist op het Markermeer, ik kwam een vrachtschip tegen met een klein rood AIS puntje.
Dit schip voer dwars over het Markermeer? kon eigenlijk niet goed zijn koers bepalen omdat zijn headinglijn ontbrak

De meeste vrachtschepen varen op het Markermeer langs vrij standaard routes, vaak langs de rood-witte veilig vaarwater tonnen/verkennerstonnen. Als je die routes kent weet je welke lijn ze hoogstwaarschijnlijk aanhouden.
Dat maakt het makkelijker om zelf bij slecht zicht en falende apparatuur een veilige(r) route uit te stippelen.

Hoe waar dat eerste ook is, je hebt niet te varen met mist, nooit veilig met mist op het water! Zoek de dijk op en ga voor anker of schuifel er langs naar de 1e beste haven.

Helemaal mee eens : varen in de mist,voorlangs passeren en op het verkeerde marifoon kanaal; over slecht zeemanschap gesproken....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 02 nov 2015 22:54 #678446

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
La Mavare schreef :
Hans V schreef :
De meeste vrachtschepen varen op het Markermeer langs vrij standaard routes, vaak langs de rood-witte veilig vaarwater tonnen/verkennerstonnen. Als je die routes kent weet je welke lijn ze hoogstwaarschijnlijk aanhouden.
Dat maakt het makkelijker om zelf bij slecht zicht en falende apparatuur een veilige(r) route uit te stippelen.

Hoe waar dat eerste ook is, je hebt niet te varen met mist, nooit veilig met mist op het water! Zoek de dijk op en ga voor anker of schuifel er langs naar de 1e beste haven.

Eens. Mijn tip is bedoeld om in zo'n situatie zo min mogelijk de vaarroute van vrachtschepen te kruisen. En bij een near miss zoals Jaap die beschrijft de situatie (in dit geval de koers van het binnenvaartschip) beter in te kunnen schatten en hiermee de kans op een aanvaring te verkleinen. Niet als aanmoediging om bij mist en falende apparatuur toch het water op te gaan!
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 03 nov 2015 07:25 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 02 nov 2015 23:33 #678450

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Michieltje schreef :

Hoe waar dat eerste ook is, je hebt niet te varen met mist, nooit veilig met mist op het water! Zoek de dijk op en ga voor anker of schuifel er langs naar de 1e beste haven.

Helemaal mee eens : varen in de mist,voorlangs passeren en op het verkeerde marifoon kanaal; over slecht zeemanschap gesproken....[/quote]

Goedkope opmerking, voer solo was n.l. na de 200 mijls solo race :lol:
Varen in dichte mist is niemand zijn hobby, aanvaringen met soortgenoten zijn meestal een paar krassen

Bij onverwachte beroepsvaart buiten de betonning is dat dus anders.

Zoals gemeld is de snelheid verhoogt om de eventuele klap te verminderen, voor marifoonverkeer was echt geen tijd.
Effe nadenken voordat je wat typt, situatie was n.l wel onder controle
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Laatst bewerkt: 02 nov 2015 23:51 door Jaap-Kaag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 03 nov 2015 00:29 #678452

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
havens aan de Waddenzee, Zeehavens,

Een vraagje met betrekking tot dat bijlage 9/15 verhaal.
Vallen Delfzijl, Eemshaven en Emden daar ook onder?
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 03 nov 2015 06:12 #678456

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15801
hscharft schreef :
havens aan de Waddenzee, Zeehavens,

Een vraagje met betrekking tot dat bijlage 9/15 verhaal.
Vallen Delfzijl, Eemshaven en Emden daar ook onder?

Dat zal onder het vaareglement Eemsmonding vallen en niet onder BPR.

Ktijg even geen link gekopieerd, maar google even op vaarreglementen. Vind je ze allemaal.
Laatst bewerkt: 03 nov 2015 06:15 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.205 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl