Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Dagboek van een Marieholm 26

Dagboek van een Marieholm 26 12 sept 2019 19:34 #1082946

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5383
brandstoftank(je)

Het valt nog wel mee qua viezigheid, wel zijn alle brandstofslangen aan vervanging toe.
Dit zijn allemaal slangen met een aangeperste fitting eraan.

Het kraantje lekt wat, weet iemand waar ik zo'n kraantje kan vinden?
Ook tips over het reinigen van zo'n dergelijke tank zijn welkom.




Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagboek van een Marieholm 26 12 sept 2019 19:44 #1082954

Sonador schreef :

Ik heb nieuwe zeilen gekocht voor mijn IF, en die gaan nu op de 26.

Zo dat is een mooie genua uit Zweden? ;)
Pipo koeien
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagboek van een Marieholm 26 12 sept 2019 19:55 #1082955

lijkt wel een Zweedse gaskraan
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagboek van een Marieholm 26 12 sept 2019 19:55 #1082956

Andreaquila schreef :

lag die Spica ooit op de Kaag?

Klopt en daar ligt deze boot nog steeds, was de boeienboot maar nu niet meer ;)
was van RH
Pipo koeien
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagboek van een Marieholm 26 12 sept 2019 20:27 #1082973

Je kunt er ook een 3/8” (kan ook 1/4” zijn...) kogelkraan op zetten. Wildkamp bv...

www.amazon.com/Durachoice-Stai...-Valve/dp/B006VCH590
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagboek van een Marieholm 26 12 sept 2019 20:58 #1082990

  • MartinV
  • MartinV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 351
Sonador schreef :
MartinV schreef :
Zo! Verschilletje! Hoe doe je dat met de 3-lagen namen die erop zitten?

Hoe bedoel je dat?

Heb je afdrukken van oude naamstickers in de gelcoat?
Daar heb ik wel een manier voor.

Ik zag het toen op de (nu: jouw) 26. De IF heeft het niet.
IF-E
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagboek van een Marieholm 26 12 sept 2019 20:58 #1082991

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5383
Te klein voor een Zweedse gaskraan.

Bedankt voor de tip, Nachtvlinder!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagboek van een Marieholm 26 12 sept 2019 21:03 #1082992

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5383
MartinV schreef :

Ik zag het toen op de (nu: jouw) 26. De IF heeft het niet.

Er heeft Bliss op gestaan, in een apart lettertype.
Het komt door krimpen en uitzetten van de boot/gelcoat, daardoor laat de sticker een aftekening achter.

Beetje net zoals vogelpoep op autolak, al komt daar ook zuur bij kijken.

Dat moet je dus weer vlak schuren met heel fijn schuurpapier, en dan de schuur krasjes weer eruit polijsten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagboek van een Marieholm 26 12 sept 2019 21:28 #1083003

Sonador schreef :
Te klein voor een Zweedse gaskraan.

Gransegel ;)
Pipo koeien
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagboek van een Marieholm 26 12 sept 2019 23:39 #1083013

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 230
Kapiteinmomo schreef :
Re-Fresh schreef :
Jeroen,
En geen andere naam, dat weet je dat brengt ongeluk.

Onze IF heeft eigenlijk de naam Spica, maar toen we boot kochten stond er Skadoosh op.
We hebben de vorige eigenaar beloofd om de boot weer de naam Skadoosh te geven, kan hier helaas niet de reden melden waarom we dit doen..


Het kan wel hoor:)......mits de juiste rituelen in acht worden genomen zodat de goden ook weten dat de oude naam er niet meer is en het schip een nieuwe naam heeft.
Uit mijn hoofd zoiets was het geloof ik.

1. verwijder alles, maar dan ook echt alles met de oude naam er op.
Dus ook geen briefje notitie in de boot laten liggen
2. zet de nieuwe naam erop
3. drink zelf, en beschenk de boot, en beschenk het water, waar de goden leven ook, met het uitroepen de nieuwe naam en of de goden haar en haar bemanning willen behoeden op haar reizen.

succes, en gefeliciteerd met je onwaarschijnlijk mooie boot!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagboek van een Marieholm 26 13 sept 2019 05:31 #1083024

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11587
Hier nog maar eens de werkwijze , mocht je de naam veranderen



Iedereen weet dat het hernoemen van uw boot alleen maar ongeluk zal brengen en uw vaaravontuur tot iets zal maken dat u liever wilt vergeten. Maar wat moet je doen als, na maanden van zoeken, u uw droomboot vindt, met een naam waarmee je gewoon niet kunt leven? Hoe bestrijd je het bijgeloof hierover? Op deze pagina geven we u ingrediënten voor een een bezwering die het ongeluk zal afwenden.

Het veranderen van de naam van een boot is natuurlijk niet iets om lichtvaardig over te doen. Sinds het begin der tijden weten zeilers dat schepen waarvan de naam is gewijzigd, tot de ongelukkigste schepen verworden. Dus, is er een manier om een naam van een boot te veranderen en niet de wraak van de goden en de elementen over u heen af te roepen? Dit artikel probeert u hierop antwoord te geven.

Volgens de legende, is elk schip geregistreerd op naam in het grote boek van de schepper van de diepte en zijn alle schepen persoonlijk bekend bij Poseidon (of Neptunus), de god van de zee. Het is dus logisch dat, als we de naam van onze boot willen veranderen, we eerst zijn naam moeten zuiveren in het grote boek van de schepper van de diepte en uit het geheugen van Poseidon moeten wissen. Dit is een ingewikkeld proces dat begint met het wissen van alle sporen van de identiteit van de boot. Dit is essentieel en moet zorgvuldig gebeuren.

Bij het zuiveren van uw boot, is het acceptabel om Typex of een dergelijk vloeistof te gebruiken om de bootnaam te wissen uit logboeken, motor- en onderhoudsgegevens, etc., maar het is veel makkelijker om het overtredende document simpelweg te verwijderen uit de boot en opnieuw te starten met een schone lei. Vergeet vooral de reddingsboeien, de spiegel en de naamsvermelding op de steven niet. OP de binnenkant van de kap van de buitenboordmotor staat vaak ook de naam van de boot. Let dus ook op dergelijke verborgen plaatsen.

De grootste fout die u kunt maken is om de nieuwe naam reeds aan boord te brengen, alvorens de totale reiniging van de oude naam gereed is. Wacht daar dus mee!

Zodra u zeker weet dat elke verwijzing naar haar oude naam is verwijderd, resteert alleen nog om een metalen plaatje voor te bereiden met daarop de oude naam geschreven met in water oplosbare inkt. Je moet daarnaast een fles van redelijk goede Champagne klaarzetten. Een gewone mousserende wijn zal niet werken volgens de overlevering.

Dan volgt de doop. Dit is een gunstig moment om je vrienden uit te nodigen om getuige te zijn en om te feesten.

Het Programma kan er als volgt uitzien:

12.30 uur Ontvangst genodigden met erwtensoep & roggebrood
13.00 uur Officiële herdoophandeling
13.10 uur Gezamenlijk heffen van het glas op een behouden vaart
Begin de zuiveringsceremonie met het aanroepen van de heerser van de diepte de zee als volgt:

Oh machtige en grote heerser van de zeeën en oceanen, aan wie alle schepen die zich wagen op uw uitgestrekt domein zijn verplicht om hulde te brengen, we smeken u om uw genade om voor altijd uit uw administratie en herinnering de naam (vul hier de oude naam van uw schip) te bannen zodat deze niet langer een identiteit is in uw koninkrijk.

Als bewijs daarvan, leggen wij deze plaquette met haar naam welke u met uw krachten kunt wissen zodat deze voor altijd wordt verwijderd.

Op dit punt in de ceremonie wordt het voorbereide metalen plaatje vanaf de boeg van de boot in het water gegooid.

In dankbare erkenning van uw vrijgevigheid en ontheffing, bieden wij deze plengoffers aan uwe majesteit en uw hof.

Giet dan ten minste een flinke slok van de fles champagne in het water van oost naar west. De rest kan worden doorgegeven onder uw gasten.

Het is gebruikelijk om de hernoem ceremonie onmiddellijk uit te voeren na de zuiveringsceremonie, hoewel het op elk moment na de zuiveringsceremonie kan plaatsvinden. Voor dit gedeelte van de procedure, moet u meer champagne inslaan, veel meer, omdat je meer goden nodig hebt om het schip te hernoemen dan bij het zuiveren. Begin door opnieuw contact op te nemen met Poseidon:

Oh machtige en grote heerser van de zeeën en oceanen, aan wie alle schepen die zich wagen op uw uitgestrekt domein zijn verplicht om hulde te brengen, we smeken u om in uw genade en herinnering op te nemen dit goede schip vanaf nu en voor alle bekende tijd genoemd (Hier plaatst u de nieuwe naam die u hebt gekozen), het te bewaken met uw machtige arm en drietand en voor haar en haar bemanning zorg te dragen voor een veilige en snelle doorgang bij haar reizen binnen uw rijk.

Als waardering voor uw vrijgevigheid, dispensatie en ter ere van uw grootheid, bieden wij deze plengoffers aan uw majesteit en uw hof.

Op dit punt dient u een fles champagne, waaruit een glas door de kapitein en een glas door de stuurman zijn gedronken, in de zee van West naar Oost.

De volgende stap in de hernoem ceremonie is het sussen van de goden van de wind. Dit zal u verzekeren van eerlijke wind en gladde zeeën. Omdat de vier winden broers zijn, is het toegestaan om ze allemaal in één keer aan te roepen, maar, tijdens de ceremonie, moet ze wél aanspreken bij naam. Beginnen op deze wijze:

Oh machtige heersers van de wind, door wiens macht onze zwakke schepen de wilde en anonieme diepten doorkruisen, wij smeken u om dit goede schip (Plaats hier uw nieuw boot naam) op te nemen in uw registers en de voordelen en geneugten van uw wind te doen toekomen.

Vervolgens dient u op het noorden, een royale plengoffer van Champagne in een champagne flute te schenken en naar het noorden te werpen en zeg:

Geweldige Boreas, verheven heerser van de Noordenwind, schenk ons toestemming om gebruik maken van uw machtige krachten in onze pogingen de wereldzeeën te bevaren, en spaar ons de overweldigende plaag van uw koude adem.

Herhaal op het westen, met dezelfde hoeveelheid Champagne en gooi naar het Westen, en zeg:

Geweldige Zephyrus, verheven heerser van de WestenWind, schenk ons toestemming om gebruik maken van uw machtige krachten in onze pogingen de wereldzeeën te bevaren, en spaar ons de overweldigende plaag van uw wilde adem.

Herhaal op het oosten, met dezelfde hoeveelheid Champagne en gooi naar het oosten, en zeg:

Geweldige Eurus, verheven heerser van de Oostenwind, schenk ons toestemming om gebruik maken van uw machtige krachten in onze pogingen de wereldzeeën te bevaren, en spaar ons de overweldigende plaag van uw zware adem.

Herhaal op het zuiden, met dezelfde hoeveelheid Champagne en gooi naar het zuiden, en zeg:

Geweldige Notus, verheven heerser van de ZuidenWind, schenk ons toestemming om gebruik maken van uw machtige krachten in onze pogingen de wereldzeeën te bevaren, en spaar ons de overweldigende plaag van uw hete adem.

Zorg natuurlijk voor voldoende champagne voor uw gasten aan het begin en tijdens de ceremonie, en na afloop tijdens het feest ter ere van de gelegenheid.
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagboek van een Marieholm 26 13 sept 2019 16:52 #1083257

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5383
De naam blijft zoals hij is, het is wel grappig.

Het betekent dacht ik waaghals in het Zweeds, en ik ben zelf totaal geen waaghals.
Dus 2 tegenpolen?

Vandaag was een mindere dag qua uitkomst, maar had het wel een beetje verwacht op Vrijdag de 13de :laugh:

Dag 3:
Vandaag geprobeerd de motor te starten.

Verse olie, nieuw opvoerpompje, alle brandstofslangen gereinigd, klepspeling gecontroleerd, en uitlaatklep stond wat te los. Nieuwe filtertjes, en even een noodtankje aangesloten met balgje. Voor nu even de impeller eruit gelaten.

Onluchten was wel even een dingetje, ik had overal nieuwe koperen afdichtringen geplaatst, maar sommige bleven lekken, ik denk dat aluminium afdichtringen beter zijn??
Als iemand dat kan bevestigen graag.
Ontluchten was uiteindelijk wel gelukt.

Maar dat alles mocht niet baten, de compressie is denk ik te laag, en als je de olievuldop los hebt, en je hand op de vulopening houd, dan voel je de pulsen en er komt wat damp uit.
Hij heeft wel wat compressie, maar niet genoeg.
Ook nog even met ether geprobeerd, wat grijzige rook uit de uitlaat maar geen plofje te bekennen.

Ik denk aan een vastzittend zuigerveertje.
Was echt leuk om je handen weer even vies te maken aan zo'n oud dieseltje.

De motor is van binnen wel heel mooi schoon, geen sludge of drap, het heeft alleen lang stil gestaan.

Voor alle duidelijkheid, ik heb de boot als opknapper gekocht, en wist dat het wel eens zou kunnen gebeuren! Ik ben gewoon in mijn element als ik oude meuk mag opknappen.
Daar leer ik het meest van!

Tot zover dag 3 :woohoo:
Kilorace word wel moeilijk, maar ga mijn uiterste best doen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagboek van een Marieholm 26 13 sept 2019 17:19 #1083271

waar ligt de boot?
geen sponsor alhier
Laatst bewerkt: 13 sept 2019 17:19 door helmsman 38.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagboek van een Marieholm 26 13 sept 2019 17:58 #1083278

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5383
Bij onze thuishaven op de hoek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagboek van een Marieholm 26 13 sept 2019 20:37 #1083313

  • Seashore
  • Seashore's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 517
Gave move, gefeliciteerd! Leuk dat je zo enthousiast bent, dat komt de klus alleen maar ten goede. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagboek van een Marieholm 26 14 sept 2019 09:26 #1083377

  • HvM
  • HvM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 59
Jeroen (en Hetty) gefeliciteerd met deze mooie boot !

Veel veilige mijlen toegewenst. Tot ziens op het Ketelmeer _/)_


Hans
Flits, Clipper, Etap22
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagboek van een Marieholm 26 14 sept 2019 16:36 #1083440

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5383
Dank jullie!

Dag 4:

Beetje stram.

Heb wat olie in de cilinder gegoten, maar dat had geen baat.
Besloten om de cilinderkop eraf te halen.

De cilinder ziet er nog ok uit, weinig speling tussen zuiger en cilinderwand.
Geen rare slijtage, rand, of diepe krassen.
De olie die ik erin heb gegoten blijft er ook in staan.
Niet roestig o.i.d.

Even goed gekeken naar de cilinderkop, en wat blijkt, de uitlaatklep is lek.
Ondertussen ook al begonnen om de waterlijn te schuren, waterlijn stuurboordkant is lichtrood, bakboord is wijnrood.

Thuis aangekomen, heb ik de klep gedemonteerd, en trof roest aan:



Dit verklaard ook waarom de klepspeling wat groter was.

Na wat arbeid:




Nog een vraag:

Ik heb de verstuiver gedemonteerd, deze zit in een koperen bus.
Moet ik nu deze koperen bus vervangen, of kan hij blijven zitten.

Dinsdag komt met de post een koppakkingset, en dan weer een poging wagen.
Ga er alles aan doen om de kilorace te halen.

Tot zover verslag van de dag!

:woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagboek van een Marieholm 26 14 sept 2019 21:55 #1083486

Hoi Jeroen, had dit topic nog niet gelezen , wel op de site van de kilorace je naam gezien, dacht dat Marco een type foutje had gemaakt met de bootnaam.
Lig nu in het IJsseloog naast Marco, hopelijk zie ik je volgend weeekend als concurrent ;)
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagboek van een Marieholm 26 14 sept 2019 23:27 #1083494

Geweldig wat een fantastisch project. Van harte gefeliciteerd met je aanwinst en heel veel succes.
Leuk om te lezen hoe je er mee bezig bent!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagboek van een Marieholm 26 15 sept 2019 02:37 #1083497

Blijft uniek en eigenwijs zo’n Spaekhugger. Hoe bevalt ze inmiddels?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagboek van een Marieholm 26 15 sept 2019 06:59 #1083508

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4081
Superveel plezier met je nieuwe boot.

Ben benieuwd hoe je motortje dadelijk start en loopt.
dufourt7.blogspot.nl

When you live on a really open maner, then the newnes never stops.
Laatst bewerkt: 15 sept 2019 06:59 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagboek van een Marieholm 26 15 sept 2019 07:30 #1083515

Sonador schreef :
Dank jullie!


Nog een vraag:

Ik heb de verstuiver gedemonteerd, deze zit in een koperen bus.
Moet ik nu deze koperen bus vervangen, of kan hij blijven zitten.

:woohoo:

Welke motor ? Ik neem eben aan een MD5A?
Dan kun je die koperen bus gewoon alten zitten. Die krijg je er trouwens toch niet uit zonder speciaal gereedschap.
Wel is het verstandig de dichtrand onderin die bus te inspecteren en eventueel schoon te maken. Daar heb je in als ik me goed herinner een speciaal stuk gereedschap voor maar gaat ook met bijv een oude wat stompe beitel met dezelfde breedte als die bus.
Er kan nl wat koolafzetting onderin zitten wat de afdichting kan verslechteren.
Lees anders ook eens de workshop manual door, daar staat alles ook wel in:
drive.google.com/file/d/1i0n_9...LB6/view?usp=sharing
En dit is ook wel een aardig boekwerkje, moet je eventueel maar stukekn van met google vertalen:
drive.google.com/file/d/1EcUQU...bkm/view?usp=sharing

Ad
Laatst bewerkt: 15 sept 2019 07:33 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagboek van een Marieholm 26 15 sept 2019 08:02 #1083528

Bevalt goed, eigenwijs past wel bij de baas :laugh:
Nachtvlinder schreef :
Blijft uniek en eigenwijs zo’n Spaekhugger. Hoe bevalt ze inmiddels?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagboek van een Marieholm 26 15 sept 2019 18:42 #1083686

Kapiteinmomo schreef :
Andreaquila schreef :

lag die Spica ooit op de Kaag?

Klopt en daar ligt deze boot nog steeds, was de boeienboot maar nu niet meer ;)
was van RH


de ouders van mijn ex-vriendin, waren vroeger de eigenaren van de Spica. Het is een detail, maar toch.... :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagboek van een Marieholm 26 15 sept 2019 19:28 #1083703

  • kockie
  • kockie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1064
Mooie aanwinst, Jeroen ! Veel plezier ermee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.640 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl