Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: het nut van AIS

Re: het nut van AIS 03 apr 2012 09:08 #274141

Capolavoro schreef :
fsd schreef :
de meeste jachten zijn zoiezo een soort fallus.

zou een mooie typenaam zijn:
"de nieuwe Bavaria 54 Fallus Maximus!"

groet
t

Mmmm , eigenlijk best aardig voor mijn boot "FALLUS FLAVUS"
Ad
Sorry voor de off topic maar ik kon dit even niet laten..... :blush: :lol:
Laatst bewerkt: 03 apr 2012 09:09 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 03 apr 2012 09:19 #274142

svalk schreef :
<knip> en dan bedenk je dat een veiligheidslijn beter is in deze situatie dan een zwemvest <knip>
net zo is een AIS beter dan vertrouwen op je uitkijk, (en in meeste gevallen) radar
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 03 apr 2012 09:21 #274144

  • roberth
  • roberth's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 474
svalk schreef :
Als je nooit bewust bent van je risico's hoe wil je dan ooit veilig kunnen varen ? Veiligheid is niets meer dan je risico's afdekken of beheersen en dat je sommige dingen automatisch doet is als maatregel wel leuk maar het is ook fijn waarom je het doet en daar over nadenkt. :blush:

En AIS maakt je bewust van de risico's, je kan de andere schepen al in een vroeg stadium "zien" varen. Dus bijvoorbeeld bij een shippinglane, kan je bewust wel of niet het risico nemen om over te steken.
Gr, Robert
Ariël - Winner 1120
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 03 apr 2012 09:22 #274145

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
behalve dat je de schepen mist die geen AIS aan hebben staan dan en die ziet de radar wel, dus je dekt maar een deel van het gevaar af toch ??? :whistle:
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 03 apr 2012 09:28 #274146

  • roberth
  • roberth's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 474
svalk schreef :
behalve dat je de schepen mist die geen AIS aan hebben staan dan en die ziet de radar wel, dus je dekt maar een deel van het gevaar af toch ??? :whistle:

Klopt, maar op een radar kan ik niet de scheepsnaam etc van het andere schip zien om hem eventueel op te roepen. Daarnaast is mijn persoonlijke ervaring dat een radarscherm erg moeilijk is af te lezen voor een leek zoals ik. En dan niet te vergeten dat wij als hobby schippers alleen mogen varen met de speelgoed uitvoering van de radars. Gr, Robert
Ariël - Winner 1120
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 03 apr 2012 09:34 #274149

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1863
Conclusie van dit draadje: AIS is een zeer nuttig instrument zolang je je bewust bent van de werking en de daarmee samenhangende beperkingen van het systeem!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 03 apr 2012 09:42 #274153

robert daar heb je een punt, maar zelfs met wat zwaardere radar blijft het voor iemand die er niet op thuis is, dus beroepsmatig er mee omgaat , erg moeilijk om in te schatten wat je ziet.

een aantal jaren geleden (15 ongeveer) heb ik samen met de schipper een grote taiwan clipper terug gevaren naar miami, daar kwamen we aan rond middernacht. dan zie je een zee van licht met daar tussen in her en der rode en groene lichten (de zwakste). op de radar, hij had zo n ding met een rubber kap, was het net een mieren nest. hij was een gepensioneerde costguard officier. dus geen amateur. besliste wel dat we gingen bijliggen en wachten op licht.

dit was voor dat ais algemeen bekend werd, maar ik denk dat we ook met ais de zelfde beslissing hadden genomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 03 apr 2012 09:43 #274155

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
ja, precies en ook niet meer dan dat maar is wel erg " dun" als ik lees dat je "kennis en kunde" = vakmanschap kunt afkopen door AIS.
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 03 apr 2012 09:49 #274156

dus dan maar helemaal niks aan boord? omdat je niet 100% afdekt?
lijkt me niet al te slim. Zoals ik al eerder zei, stel je voorkomt met je AIS 1 keer een aanvaring, is het het al meer dan waard.
Alle beetjes helpen, en een AIS is daar zeker één van.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 03 apr 2012 10:09 #274158

  • roberth
  • roberth's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 474
svalk schreef :
ja, precies en ook niet meer dan dat maar is wel erg " dun" als ik lees dat je "kennis en kunde" = vakmanschap kunt afkopen door AIS.

Ik heb niemand zien beweren dat je kennis en kunde kunt afkopen door AIS. Net zoals radar is het een HULP middel! Gr, Robert
Ariël - Winner 1120
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 03 apr 2012 10:18 #274160

roozeboos schreef :
dus dan maar helemaal niks aan boord? omdat je niet 100% afdekt?
lijkt me niet al te slim. Zoals ik al eerder zei, stel je voorkomt met je AIS 1 keer een aanvaring, is het het al meer dan waard.
Alle beetjes helpen, en een AIS is daar zeker één van.

ik heb ooit in griekenland EEN keer een aanvaring s nachts gehad. die had ik met ais niet kunnen voorkomen, was blijkbaar een smokkelaar of zoiets, voer zonder licht en had ook geen radar aanstaan (ik had een radar verklikker) gebeurde in de 10 minuten dat ik onderdeks was om kofie op te schenken. een klap, boegspriet een beetje krom, zeerailing een beetje rechter en roestplaten van 50 cm rond aan boord. spookschip reageerde op geen enkele oproep. en zig zagde weg.

nu zeggen ze dat zoiets je maar een keer overkomt dus hoef ik me geen zorgen meer te maken :evil: :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 03 apr 2012 10:25 #274162

sietse-ten schreef :
nu zeggen ze dat zoiets je maar een keer overkomt dus hoef ik me geen zorgen meer te maken :evil: :evil:
wie was dat ook maar weer, oja, Baldrik! Die liep met een kogel met zijn naam erop in zijn broekzak. Zelfde theorie :laugh: :laugh:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 03 apr 2012 10:36 #274163

Is het echt waar dat jullie allemaal zoveel aan dat lul-ijzer hangen?
Als ik bovenstaande berichten lees dan roepen jullie te pas en te onpas alle mogelijke schepen op.
Wat mis ik? in al die 30 jaar die ik nu vaar heb ik serieus nog nooit een schip opgeroepen en het is zelfs nooit bij me opgekomen. Mijn eigen regel is dat je bij beroepsvaart uit de buurt blijft dus er niets mee te maken hebt en dat kleine schepen je in de praktijk altijd zien.

Ik heb slechts eenmaal een onduidelijke situatie meegemaakt in al die jaren en bij de tijd dat ik het ondekte riep het betreffende offshore-supply schip mij al op met het verzoek om een mijl bij hem uit de buurt te blijven, iets dat ik toch al van plan was.

Mag ik vragen wat jullie allemaal bespreken over de marifoon?
Wel ben ik een keer of 3-4 opgeroepen in afgelegen gebieden waar vrijwel geen scheepvaart is en die ene wachtsofficier die je dan ziet wil zo graag een praatje maken omdat die zich de pestpokken verveelt tijdens zijn wacht.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 03 apr 2012 10:54 #274165

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14985
@erik,

Bij mij is het ijzer al lang vervangen door plastic. Maar ook ik verbaas me dat er zoveel wordt opgeroepen. Ik beperk me tot de verplichte oproepen aan een port controle of sluis.

Verder wel ook herhaald meegemaakt dat beroeps even dichter bij komt kijken, wat daar nu weer vaart, als vermaak.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 03 apr 2012 11:01 #274166

3Noreen schreef :
@erik,

Bij mij is het ijzer al lang vervangen door plastic.
Same here :)
Ik beperk me tot de verplichte oproepen aan een port controle of sluis.
Port control uiteraard wel, al zal ik me bij brandaris of Den Helder nooit melden.Bij sluizen doe ik dat eigenlijk ook nooit, ik maak(te) alleen maar gebruik van zeesluizen en daar is nooit wachttijd. Oproepen dus ook niet echt nodig in mijn ogen...
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 03 apr 2012 11:25 #274171

het enige "leuke " gesprek wat ik onderweg heb gehad, duldrums onderweg van de cabo verde naar natal brazilie , was met een nederlandse sleepboot, die was onderweg van kaapstad naar curacao. kruiste voorlangs. was voor ons beide uit verveling. :woohoo:

verder waren eigenlijk alle oproepen van andere schepen aan mij, coast guard in de caraibe. willen alles weten.

o ja nog een, ik voer met een kapotte motor en wou bij frans guyana de kourou rivier op, daar zat volgens mij een drempel in. dus riep ik over de 16 port control op, kreeg ik een nederlander aan de lijn uit de hoofdstad, jochie maak je geen zorgen, je hebt tij mee en ik heb die zooi net uit gebaggerd. verder alles goed met je. over en uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 03 apr 2012 11:33 #274174

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14985
Een sluis moet ik soms oproepen om uit te leggen dat ik toch echt niet het jachten sluisje in kan, i.v.m. mijn breedte. :pinch:
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 03 apr 2012 13:08 #274195

Erikdejong schreef :
Is het echt waar dat jullie allemaal zoveel aan dat lul-ijzer hangen?
Als ik bovenstaande berichten lees dan roepen jullie te pas en te onpas alle mogelijke schepen op.
Wat mis ik? in al die 30 jaar die ik nu vaar heb ik serieus nog nooit een schip opgeroepen en het is zelfs nooit bij me opgekomen. Mijn eigen regel is dat je bij beroepsvaart uit de buurt blijft dus er niets mee te maken hebt en dat kleine schepen je in de praktijk altijd zien.

Ik heb slechts eenmaal een onduidelijke situatie meegemaakt in al die jaren en bij de tijd dat ik het ondekte riep het betreffende offshore-supply schip mij al op met het verzoek om een mijl bij hem uit de buurt te blijven, iets dat ik toch al van plan was.

Mag ik vragen wat jullie allemaal bespreken over de marifoon?
Wel ben ik een keer of 3-4 opgeroepen in afgelegen gebieden waar vrijwel geen scheepvaart is en die ene wachtsofficier die je dan ziet wil zo graag een praatje maken omdat die zich de pestpokken verveelt tijdens zijn wacht.

He ik dacht al, waar blijft het gezond verstand. Dacht dat het aan mij lag ;)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 03 apr 2012 14:24 #274201

Noballast schreef :
He ik dacht al, waar blijft het gezond verstand. Dacht dat het aan mij lag ;)
Mooi, dan dachten we hetzelfde.
Als de conclusie is dat AIS het makkelijker maakt om een schip op te roepen dan heeft het wat mij betreft geen meerwaarde omdat ik toch altijd uit de buurt blijft. Als dat niet kan, dan is er altijd een verkeers centrale waar je mee communiceert of je bevind je op een plek waar je niet hoort te zijn.

De enige meerwaarde van AIS is wat mij betreft zichtbaarheid van andere schepen in slecht zicht en sneller inschatten of er aanvaringsgevaar is of niet. Vaak duurt het enbkele minuten voordat je dit op het blote oog in kan schatten. Ook met radar is dit te doen, maar vergt erg veel oefening en is minder waterdicht dan AIS. Wat betreft de transponder, als alle jachten op de Noordzee een transponder aanzetten gooi ik mijn ontvanger van boord want je komt niet meer aan slaap toe door alle alarmen die continue afgaan.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 03 apr 2012 15:15 #274208

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14985
Erikdejong schreef :
als alle jachten op de Noordzee een transponder aanzetten gooi ik mijn ontvanger van boord want je komt niet meer aan slaap toe door alle alarmen die continue afgaan.


Een klein stukje elektronica en wat software doet wonderen in het opschonen van je ais scherm. :) Jammer genoeg nog niet in de handel. Maar als het merendeel van de jachten een transponder heeft zal dat wel veranderen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 03 apr 2012 15:16 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 03 apr 2012 15:20 #274209

ik heb voor de aardigheid een stuk terug gelezen en ben me nu aan het schamen. wat heb ik niet allemaal verkeerd en onverantwoordelijk gedaan.
in de late 70 er jaren een paar keer overgestoken in een 7 meter bootje met niet eens een radar reflector aan boord, alleen een kompas en een hand peil kompas/radio richting zoeker. en natuur lijk EEN kaart.

later vertrokken met de luxe van een decca en gekopieerde kaarten, niet allemaal er waren ook oude tweede hands bij.
kwam er achter in brest dat mijn sailer marifoon het al een tijd niet meer deed.

op grote oversteken, solo, sliep ik s nachts in de kuip, vaak zonder toplicht, want dan is je accu zo gauw leeg en je loopt de kans dat zo n grote even komt kijken : wat is dat gloeiende pitje.

het is een gods wonder dat ik er nog ben, want ga natuurlijk niet alles opbiechten. :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 03 apr 2012 15:40 #274211

Ik ben alweer een tijdje tijdelijk bootloos en heb de AIS net gemist. Wij hadden wel een radar, die heb ik voor mijn vrouw gekocht. Die is snachts zo kippig als wat. Elk lichtje is gevaar en kost mij mijn nachtrust. Met het radar heeft ze beter overzicht en kan ze zien dat we niet meteen overvaren worden. Als ik alleen zeil of gewoon tijdens mijn wacht in slaap val is de radar ook een prima wekker. AIS is de perfecte aanvulling wat mij betreft en gaat mij nog geruster laten doorslapen ;)

Marifoon contact met ander scheepvaart heb ik nog nooit gedaan. Wel andersom door kustwacht en guard vessels. En dan is een transponder wel handig natuurlijk. Op de binnenwateren lijkt het mij een nutteloos apparaat, zeker als binnenkort iedereen zo'n ding heeft.

Maar al die handige electronische apparaatjes hebben het zeilen wel een stuk makkelijker gemaakt. Ik hou daar wel van. Lekker zeilen zonder koud en nat te worden, in je T-shirtje achter de kaartentafel een life computer spelletje spelen waarin je zelf het middelpunt bent. Het is al lang niet meer voorbehouden aan alleen de beroepsvaart. Als bruin het nog kan trekken komt het allemaal weer aan boord op de nieuwe boot (in aanbouw) :)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 03 apr 2012 15:55 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 03 apr 2012 15:42 #274213

  • Sealover
  • Sealover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1232
Erikdejong schreef :
als alle jachten op de Noordzee een transponder aanzetten gooi ik mijn ontvanger van boord want je komt niet meer aan slaap toe door alle alarmen die continue afgaan.

Da's nou precies wat ik bedoelde, erger, gestel dat zo'n transponder op de binnenwateren/Ijsselmeer, rievierendelta voor amateurvaarders ook gemeengoed wordt met aansluitend geleuter via de marifoon.
Voorts wordt dan gesteld dat je de transponder ook kunt uitzetten, maar wat is dan de meerwaarde voor de veiligheid? Gewoon nonsense.

Pas maar op anders word je door één of andere schermpjesfanaat uitgemaakt voor "geschiftheid"..... :whistle:

Maar het mag geen twijfel over bestaan dat ik je reactie helemaal onderschrijf!

Groet,
Hans
een schoenendoos met een graspol aan boord is de beste remedie tegen zeeziekte van opstappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 03 apr 2012 15:57 #274217

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27678
Sealover schreef :
Da's nou precies wat ik bedoelde, erger, gestel dat zo'n transponder op de binnenwateren/Ijsselmeer, rievierendelta voor amateurvaarders ook gemeengoed wordt met aansluitend geleuter via de marifoon.
Voorts wordt dan gesteld dat je de transponder ook kunt uitzetten, maar wat is dan de meerwaarde voor de veiligheid? Gewoon nonsense.
Als je nu meer verstand hebt van radar dan van AIS, dan weet je misschien dat de meeste radars ook een alarmsignaal kunnen geven. Je staat er tenslotte niet de hele dag met je snufferd bovenop. De range waarbinnen een radar alarmeert als ie een target ziet, is meestal instelbaar.
Precies zo is het met AIS. Als je niet wilt weten wat verder weg zit dan een n-aantal mijlen, dan stel je dat gewoon in. Het is in die zin dus niet rustiger of onrustiger dan een radaralarm. Voor binnenwater moet je geen AIS nemen, natuurlijk. Op het binnenwater is het voornamelijk interessant voor de verkeersregelaars van Post Dordrecht, Post Heerjansdam en noem ze allemaal maar op.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 03 apr 2012 15:57 #274218

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1845
sietse-ten schreef :
ik heb voor de aardigheid een stuk terug gelezen en ben me nu aan het schamen. wat heb ik niet allemaal verkeerd en onverantwoordelijk gedaan.
in de late 70 er jaren een paar keer overgestoken in een 7 meter bootje met niet eens een radar reflector aan boord, alleen een kompas en een hand peil kompas/radio richting zoeker. en natuur lijk EEN kaart.

later vertrokken met de luxe van een decca en gekopieerde kaarten, niet allemaal er waren ook oude tweede hands bij.
kwam er achter in brest dat mijn sailer marifoon het al een tijd niet meer deed.

op grote oversteken, solo, sliep ik s nachts in de kuip, vaak zonder toplicht, want dan is je accu zo gauw leeg en je loopt de kans dat zo n grote even komt kijken : wat is dat gloeiende pitje.

het is een gods wonder dat ik er nog ben, want ga natuurlijk niet alles opbiechten. :whistle:

Als we nu toch aan het biechten zijn;
Ik heb pas dit jaar voor het eerst een vaste marifoon ( en net mijn certificaat gehaald) en ben toch in de 90er jaren al diverse keren overgestoken ( met een houten boot, papieren kaarten en bronzen sleeplog nota bene) en dit millenium ondermeer solo vv kanaaleilanden gevaren ( wel alles plastic intussen)

Ik had toen wel een echte radarreflector en electriek toplicht! Nu dus ook een AIS transponder !!!! Overvaren worden lijkt me wel een heel lullig einde aan mijn zeilleven, dus ben ik graag maximaal zichtbaar. Die marifoon is overigens verplicht bij AIS, voor de rest nooit gemist of nodig gehad.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl