Sealover schreef :
Als ieder zeilbootje ook een transponder aan boord plakt zou het voor mij juist aanleiding zijn om geen AIS aan te schaffen.
Heb je straks zowat hetzelfde effect als destijds op de marifoon.
Een transponder, voor mij, no way!
"Destijds op de marifoon"? Nu niet meer, dan? En welk kanaal luister(de) je dan uit?
Los daarvan is het een slechte vergelijking, lijkt mij. Hoe en òf een AIS-signaal wordt weergegeven is in de meest gevallen volledig instelbaar. Of en welk piepje wordt gegeven als een een schip binnen een bepaalde range komt, bijvoorbeeld. In een ander draadje hier is ooit aan de orde geweest dat soms de mogelijkheid bestaat om class B transponders uit te filteren.
Dus hoe groot kan dat probleem worden, als iedereen een transponder heeft?
Ik ben er erg blij mee dat de vissersschepen van 15 m. en langer binnenkort ook worden verplicht tot het installeren van een AIS-transponder. Vissers zijn er meesters in om rond te dwarrelen op de meest onverwachte plaatsen. De beroepsvaart boven 300 ton (tot voor kort de limiet waarboven je een AIS-transponder diende te voeren) houdt zich veelal aan de shipping lanes. Pas als ook kleinere schepen verplicht worden een transponder te voeren wordt het systeem als veiligheidsvoorziening en tot op zekere hoogte als vervanging van radar interessant.
Bovendien biedt het veel meer info dan radar. Je kunt schepen gericht oproepen met naam en eventueel selectief oproepen met behulp van DSC, omdat je het MMSI-nummer kunt zien. Door zelf ook een transponder te voeren biedt je die mogelijkheden ook aan de schepen om je heen.
AIS heeft naar mijn idee alleen maar voordelen.
--
stegman