Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: het nut van AIS

Re: het nut van AIS 02 apr 2012 18:32 #274034

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Voor het verzenden van berichten wordt CH A en /of B gebruikt.
Om berichten heb je minimaal een MKD nodig met de software mogelijkheid om tekst berichten te kunnen verzenden.

De meeste programmeer software heeft bv de mogelijkheid om een text message te versturen.

Werk aan de winkel voor OpenCPN een message box toevoegen, ik weet dat het bv gebruikt wordt om SMS achtige berichten te versturen.
Laatst bewerkt: 02 apr 2012 18:59 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 02 apr 2012 19:14 #274052

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27678
henkvd schreef :
Voor het verzenden van berichten wordt CH A en /of B gebruikt.
Om berichten heb je minimaal een MKD nodig met de software mogelijkheid om tekst berichten te kunnen verzenden.

De meeste programmeer software heeft bv de mogelijkheid om een text message te versturen.

Werk aan de winkel voor OpenCPN een message box toevoegen, ik weet dat het bv gebruikt wordt om SMS achtige berichten te versturen.
Je weet er veel van, Henk. Maar ik weet even niet wat een MKD is (even googelen leverde Medisch Kinder Dagverblijf op, maar dat is het niet, vermoed ik). Channel A en B zijn de beide AIS-kanalen, neem ik aan. Maar daar kunnen (en mogen) dus ook berichten over worden verstuurd?
Maar zodra we over programmeersoftware spreken, zitten we toch al buiten de competentie van de gemiddelde jachtschipper. Of vergis ik me?

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 02 apr 2012 19:22 #274054

lodewijk stegman schreef :
henkvd schreef :
Revolution1 schreef :
lodewijk stegman schreef :
Maar eigenlijk zou je softwarematig een MMSI-nummer vanuit AIS (via je navigatiesoftware) naar de marifoon moet kunnen sturen, zonder dat je dat nummer handmatig op de marifoon moet inkloppen. Heeft iemand daar al iets op bedacht?

Dat zou idd heel erg handig zijn

De mogelijkheid zit gewoon in de AIS, je kan met AIS een tekst bericht versturen
Interessant. Een transponder is een black box. Je zult er software en een interface bij moeten hebben die dit mogelijk maakt. Toch? OpenCPN biedt die mogelijkheid vooralsnog niet, bijvoorbeeld. En welk kanaal gebruikt die transponder voor het versturen van dat bericht?

--
stegman

Is het niet zo dat met de DSC (D type )marifoon een tekst mee kan worden verzonden? Met een AIS lijkt me dat niet logisch, met de marifoon wél.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 02 apr 2012 20:07 #274068

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
MKD staat voor minimum keyboard display , een bedieningspaneel met de mogelijkheden om de AIS te bedienen, AIS biedt de mogelijkheid om 156 karakters aan vrije of voorgeprogrammeerde tekst te verzenden, alle Class A sets hebben dat, van de Class B types is dat onzeker of ze het allemaal hebben.

De mogelijkheid bestaat om met bv het display of de radar indien deze een MKD functie hebben een tekst bericht te verzenden,werk aan de winkel voor de Open CPN bouwers.

Hiermee kan je dus bv dmv van de AIS vragen wat de intenties van een schip zijn, door het MMSI nummer te gebruiken en een tekst bericht te versturen.

Voor meer info zou je bv een manual van bv een Furuno FA 150 kunnen doorlezen, van 1 navigatie programma weet ik dat de functie reeds is toegevoegd. De rest zal in de toekomst wel volgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 03 apr 2012 03:18 #274087

henkvd schreef :
MKD staat voor minimum keyboard display , een bedieningspaneel met de mogelijkheden om de AIS te bedienen, AIS biedt de mogelijkheid om 156 karakters aan vrije of voorgeprogrammeerde tekst te verzenden, alle Class A sets hebben dat, van de Class B types is dat onzeker of ze het allemaal hebben.

De mogelijkheid bestaat om met bv het display of de radar indien deze een MKD functie hebben een tekst bericht te verzenden,werk aan de winkel voor de Open CPN bouwers.

Hiermee kan je dus bv dmv van de AIS vragen wat de intenties van een schip zijn, door het MMSI nummer te gebruiken en een tekst bericht te versturen.

Voor meer info zou je bv een manual van bv een Furuno FA 150 kunnen doorlezen, van 1 navigatie programma weet ik dat de functie reeds is toegevoegd. De rest zal in de toekomst wel volgen.

Maar dan hebben we het over de transponders, en niet voor de ontvangers ( zoals ik die heb )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 03 apr 2012 03:43 #274090

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7072
lodewijk stegman schreef :
Cees Schouten schreef :
En dan komt het voordeel van een DSC marifoon erbij; simpel het bijbehorende mmsi nr ( vind je ook op je AIS scherm ) intoetsen en bij hem ( of haar? ) gaat een oproeptoontje. ( of heb ik het mis? )
Zo is dat. Ik geloof dat er hier nog wat zijn die niet helemaal goed begrijpen was AIS nu eigenlijk is. AIS is de ideale compagnon van een DSC-marifoon.
Maar eigenlijk zou je softwarematig een MMSI-nummer vanuit AIS (via je navigatiesoftware) naar de marifoon moeten kunnen sturen, zonder dat je dat nummer handmatig op de marifoon moet inkloppen. Heeft iemand daar al iets op bedacht?

--
stegman

Standard Horizon heeft een plotter en marifoon die dat trucje samen kunnen. Ik heb alleen de plotter en kan de software optie zien. Mijn marifoon heeft wel een NMEA ingang, maar ik ben niet in staat geweest om de koppeling voor deze functie tot stand te brengen. (bijvoorbeeld wel de positie weergeven op het display van de marifoon).

groet Erik

PS Ik zag dat Standard Horizon nu zelfs een plotter heeft met de marifoon ingebouwd! Nog minder ruimte nodig...
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 03 apr 2012 03:59 #274093

snelem schreef :

PS Ik zag dat Standard Horizon nu zelfs een plotter heeft met de marifoon ingebouwd! Nog minder ruimte nodig...
hoi Erik,
maar is dat displaytje dan niet te klein?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 03 apr 2012 04:01 #274094

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7072
Nou nee, het is het 7 inch model en de bedieningsknoppen voor de marifoon zitten aan de zijkant, waar mijn plotter (is de voorloper zonder marifoon) niets heeft zitten. Is wel elegant gedaan!

Groet Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 03 apr 2012 04:24 #274095

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29297
lodewijk stegman schreef :
Persoonlijk vind ik zelf wat zien nog belangrijker. Als jacht doe je er wijs aan de verantwoordelijkheid voor het ontwijken van andere schepen volledig naar je toe te trekken.
Maar het aardige van AIS is natuurlijk ook dat je veel sneller zelf initiatief kunt nemen door schepen die op kruisende koersen liggen op te roepen. Je weet tenslotte hun naam ver voordat je hem met de kijker kunt lezen.

--
stegman

Het zien of gezien worden voordeel hangt af van het vaargebied, Op de Noordzee of drukke zeegaten denk ik dat je beter maar gezien kan worden.
Op de Eems, Jade of Elbe vindt ik dat erg prettig met mijn langzamere wadschuiver....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 03 apr 2012 04:26 #274097

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29297
Sealover schreef :

Bijna goed, als je transponder aan die AIS koppelt. Lezen is voor hardcore schermpjeskijkers een opgave.
Als je met "geschiftheden" die lelievletzeiler bedoelt, dat zou zo maar eens kunnen, dan wordt het wat mij betreft een onprettige discussie, haak ik af! :angry: :angry:

Ojee :dry:

Lezen (en foutloos schrijven) is voor techneuten altijd een probleem ;)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 03 apr 2012 04:28 #274098

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29297
Cees Schouten schreef :
En dan komt het voordeel van een DSC marifoon erbij; simpel het bijbehorende mmsi nr ( vind je ook op je AIS scherm ) intoetsen en bij hem ( of haar? ) gaat een oproeptoontje. ( of heb ik het mis? )

Op binnenwater met binnevaartschepen werkt dat niet, die hebben vrijwel nooit DSC! Nog niet gezien.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 03 apr 2012 04:30 #274099

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29297
lodewijk stegman schreef :
Maar eigenlijk zou je softwarematig een MMSI-nummer vanuit AIS (via je navigatiesoftware) naar de marifoon moeten kunnen sturen, zonder dat je dat nummer handmatig op de marifoon moet inkloppen. Heeft iemand daar al iets op bedacht?

--
stegman

Standard-Horizon GX-2000 of GX-2100, JRC etc.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 03 apr 2012 04:45 #274102

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29297
Hen3 schreef :
Die langere tijd (of het 10 minuten is weet ik niet) geldt voor informatie zoals scheepsnaam, bestemming e.d. De actuele positie zie je regelmatig verversen, maar als er een nieuwe 'bliep' op het scherm verschijnt kan het een aantal minuten duren voor je alle informatie in beeld hebt.

Klasse-B zend om de 30 seconden tijdens varen.
Naam bij klasse-A is bij stilliggen ongeveer 6 minuten, dus 3 min op Ch-A en 3 min. op Ch-B

AIS-uitleg
tinyurl.com/c25xy6g

Ik zal binnenkort eens een update doen over visserij en AIS-sart.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 03 apr 2012 05:34 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 03 apr 2012 04:48 #274103

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29297
henkvd schreef :
Voor het verzenden van berichten wordt CH A en /of B gebruikt.
Om berichten heb je minimaal een MKD nodig met de software mogelijkheid om tekst berichten te kunnen verzenden.

De meeste programmeer software heeft bv de mogelijkheid om een text message te versturen.

Werk aan de winkel voor OpenCPN een message box toevoegen, ik weet dat het bv gebruikt wordt om SMS achtige berichten te versturen.

Henk, die berichten functie is de grootste vervuiling van het hele AIS systeem. Met name omdat de berichtsoorten en prioriteiten niet internationaal gedefinieerd zijn, elke fabrikant doet wat hem goeddunkt. We maken daar soms vreemde dingen in mee.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 03 apr 2012 04:49 #274104

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29297
snelem schreef :

PS Ik zag dat Standard Horizon nu zelfs een plotter heeft met de marifoon ingebouwd! Nog minder ruimte nodig...

Komt in Europa niet op de markt, vanwege het ontbreken van CE
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 03 apr 2012 04:52 #274105

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29297
Cees Schouten schreef :
Is het niet zo dat met de DSC (D type )marifoon een tekst mee kan worden verzonden? Met een AIS lijkt me dat niet logisch, met de marifoon wél.

Inderdaad: het is niet zo.
DSC kent alleen vaste berichten, bedoeld om een radio telefonie afhandeling tot stand te brengen. Het is géén SMS dienst.
Na een DSC bericht volgt ALTIJD een radio-telefonie handeling, dus ook het uitluisteren op een eventuele noodfrequentie of het schakelen naar een afgesproken marifoonkanaal.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 03 apr 2012 05:29 #274108

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Even terug naar het begin. Wat is nu het echte toegevoegde nut van AIS en welke risico's dek je nu af die eerder niet gedekt waren ? Zelf denk ik dat het weinig toegevoegde waarde heeft.
Het is wel een andere weergave in hetgeen er al eerder was. T.w. radar en uitkijk en VHF. :ohmy:
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 03 apr 2012 05:39 #274110

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29297
svalk schreef :
Even terug naar het begin. Wat is nu het echte toegevoegde nut van AIS en welke risico's dek je nu af die eerder niet gedekt waren ? Zelf denk ik dat het weinig toegevoegde waarde heeft.
Het is wel een andere weergave in hetgeen er al eerder was. T.w. radar en uitkijk en VHF. :ohmy:

Met VHF ben je altijd afhankelijk of beide partijen elkaar verstaan op zee. Af gezien van de onnodig lange conversatie wie wie is in de mist en waar hij zit. De bevorderd de veiligheid niet. "That ship on my port side"

Kleine schepen hebben vrij vaak geen radar en als er radar is gaan ze verder als hierboven beschreven.

Er zijn nu al véél en véél meer AISsen aan boord als er ooit radars gemaakt zijn. De kans dat een schip AIS heeft is veel groter dan radar. Doeltreffend en gericht aanroepen zonder onduidelijk heden.

Tja wat zou nu toch het voordeel zijn?

Begrijp me niet verkeerd; radar is erg fijn en uitkijk blijft onverminderd van kracht, net als luisterwacht op K-16
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 03 apr 2012 05:40 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 03 apr 2012 05:58 #274112

Balance schreef :
Cees Schouten schreef :
En dan komt het voordeel van een DSC marifoon erbij; simpel het bijbehorende mmsi nr ( vind je ook op je AIS scherm ) intoetsen en bij hem ( of haar? ) gaat een oproeptoontje. ( of heb ik het mis? )
Je hebt het niet mis. Inderdaad staat het MMSI nummer op je AIS scherm en daarmee zou je een DSC oproep moeten kunnen doen. In de praktijk heb ik dat nog niet meegemaakt, naar mijn ervaring tot nu toe blijft men (op zee) gewoon oproepen op kanaal 16 maar dan nog steeds heb je groot voordeel van AIS, want je kunt met de betreffende scheepsnaam oproepen of opgeroepen worden. Dat is toch wel iets anders dan een oproep in de zin 'jacht in positie X, Y, koers Z, kunt u even uitwijken'.

Maar het is denk ik een kwestie van tijd voordat de systemen verder worden geïntegreerd en je dan rechtstreeks vanuit je AIS een DSC oproep kunt maken zonder zelfs het MMSI nummer in te hoeven typen (want in principe zou de AIS dat aan de marifoon moeten kunnen doorgeven lijkt me).

Voor mij is het zonneklaar dat de AIS de meest nuttige uitvinding is sinds de GPS.

EDIT: Stegman was me voor.

Tja , maar heelaas werkt het oproepen met DSC en MMSI niet op het Ijsselmeer , tenminste als het betreffende binnenvaartschip zich aan de regels houdt. Want dan heeft hij zijn marifoon op binnenvaartmodus staan . Tenzij hij er , zoals meestal , twee heeft en er een op DSC staat.
Trouwens , zelf mag je daar DSC helemaal niet gebruiken op straffe van een boete.
Maar op zee werkt het inderdaad prima.Ik heb het zelf al een keer of drie gedaan.Je krijgt dan vanzelf antwoord op kanaal 16.
Overigens bestaat dat linken van de MMSI van AIS via een plotter naat de marifoon al , ik meen bij de duurdere Raymarine plotters en marifoons.
Dan heb je op de plotter een extra "knop" waarmee je dat doet.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 03 apr 2012 06:11 #274117

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
fsd schreef :
svalk schreef :
Even terug naar het begin. Wat is nu het echte toegevoegde nut van AIS en welke risico's dek je nu af die eerder niet gedekt waren ? Zelf denk ik dat het weinig toegevoegde waarde heeft.
Het is wel een andere weergave in hetgeen er al eerder was. T.w. radar en uitkijk en VHF. :ohmy:

Met VHF ben je altijd afhankelijk of beide partijen elkaar verstaan op zee. Af gezien van de onnodig lange conversatie wie wie is in de mist en waar hij zit. De bevorderd de veiligheid niet. "That ship on my port side"

Kleine schepen hebben vrij vaak geen radar en als er radar is gaan ze verder als hierboven beschreven.

Er zijn nu al véél en véél meer AISsen aan boord als er ooit radars gemaakt zijn. De kans dat een schip AIS heeft is veel groter dan radar. Doeltreffend en gericht aanroepen zonder onduidelijk heden.

Tja wat zou nu toch het voordeel zijn?

Begrijp me niet verkeerd; radar is erg fijn en uitkijk blijft onverminderd van kracht, net als luisterwacht op K-16


Maar geef nu maar aan welk risico wordt afgedekt door AIS. Het is anders en is "toys for boys" maar wat voegt het nu werkelijk toe. :blink:
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 03 apr 2012 06:20 #274118

svalk schreef :
Maar geef nu maar aan welk risico wordt afgedekt door AIS. Het is anders en is "toys for boys" maar wat voegt het nu werkelijk toe. :blink:
Nou of zou je maar 1 schip via je AIS gemeld krijgen die je zonder dat niet gezien zou hebben en je ligt op ramkoers, dan heb je hem er al uit. Ik overdrijf niet wanneer ik stel dat het je leven kan redden!
Als je piep piep piep hoort ga je wel wat doen neem ik aan.

ik ben het absoluut oneens met de stelling dat een het toys for boys, zeg maar een speeltje, is.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 03 apr 2012 06:21 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 03 apr 2012 06:21 #274119

@svalk en anderen, het hangt heel veel af van je vaar gebied, op de zweedse meren is het onzin, met mist tussen de steenteje aan de oostkust van zweden heb je meer aan radar net als aan de fjorden kusten van noorwegen. op de noordzee ais en in het kanaal ais
hier op de canarisch zullen alle veerboten wel ais hebben, ik ken alleen maar een sportvis boot die ais heeft, voor het geval dat beide motoren uitvallen weten ze hem te vinden.

als, ik zeg als, ik terug kom naar nederland om een bootje te kopen en weer richting zuid te gaan varen koop ik een ontvanger voor het stuk tot aan brest.
Laatst bewerkt: 03 apr 2012 06:22 door sietse-ten overleden 2014.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 03 apr 2012 06:22 #274120

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29297
svalk schreef :
fsd schreef :
svalk schreef :
Even terug naar het begin. Wat is nu het echte toegevoegde nut van AIS en welke risico's dek je nu af die eerder niet gedekt waren ? Zelf denk ik dat het weinig toegevoegde waarde heeft.
Het is wel een andere weergave in hetgeen er al eerder was. T.w. radar en uitkijk en VHF. :ohmy:

Met VHF ben je altijd afhankelijk of beide partijen elkaar verstaan op zee. Af gezien van de onnodig lange conversatie wie wie is in de mist en waar hij zit. De bevorderd de veiligheid niet. "That ship on my port side"

Kleine schepen hebben vrij vaak geen radar en als er radar is gaan ze verder als hierboven beschreven.

Er zijn nu al véél en véél meer AISsen aan boord als er ooit radars gemaakt zijn. De kans dat een schip AIS heeft is veel groter dan radar. Doeltreffend en gericht aanroepen zonder onduidelijk heden.

Tja wat zou nu toch het voordeel zijn?

Begrijp me niet verkeerd; radar is erg fijn en uitkijk blijft onverminderd van kracht, net als luisterwacht op K-16


Maar geef nu maar aan welk risico wordt afgedekt door AIS. Het is anders en is "toys for boys" maar wat voegt het nu werkelijk toe. :blink:

Je dekt een hoog gehalte miscommunicatie op zee. De meeste ongevallen komen voort uit verkeerde of niet begrepen communicatie.
Dat dit niet altijd op gaat voor binnenwater kan inderdaad kloppen.

Maar ja van een veiligheids gordel vraag je ook niet af welk risico hij dekt, je draagt ze gewoon, al is het preventief. Verder is elke schipper gehouden de veiligheid voor de opvarenden te waarborgen, dat kan op verschillende manieren, AIS is er 1 van.

Betreft toys voor Boys: de meeste jachten zijn zoiezo een soort fallus, dus de apparatuur valt daarbij in het niet.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 03 apr 2012 06:24 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 03 apr 2012 06:47 #274121

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
fsd schreef :
de meeste jachten zijn zoiezo een soort fallus.

zou een mooie typenaam zijn:
"de nieuwe Bavaria 54 Fallus Maximus!"

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 03 apr 2012 08:58 #274138

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Hartstikke leuk bedacht FSD maar natuurlijk vraag ik me af waarom ik een zwemvest draag want ik wil het risico van verdrinken verkleinen. Wat heb ik aan een zwemvest als ik alleen midden op het Ijsselmeer vaar en ik val overboord ? Dus vraag je je af" Wat is mijn risico ? en dan bedenk je dat een veiligheidslijn beter is in deze situatie dan een zwemvest. En je kunt beter nadenken over het voorkomen van een incident dan over het beperken van de gevolgen en dit is precies waarom je over je risico's moet nadenken en niet domweg een zwemvest aan moet doen omdat je dat altijd doet of dat het zo hoort. Als je nooit bewust bent van je risico's hoe wil je dan ooit veilig kunnen varen ? Veiligheid is niets meer dan je risico's afdekken of beheersen en dat je sommige dingen automatisch doet is als maatregel wel leuk maar het is ook fijn waarom je het doet en daar over nadenkt. :blush:
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.202 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl