Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: het nut van AIS

Re: het nut van AIS 27 mrt 2012 14:59 #272694

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29297
lodewijk stegman schreef :
fsd schreef :
Wij leveren speciaal aan alle overheden en diensten speciale software met een silent mode optie er in......
Dus zo gek lijkt me dat niet.

"gewone" schepen mogen dat wettelijk niet hebben, in het verleden zijn verkeerde firmware(n) verspreid door collega's, waardoor meer mensen dat hebben. Echter die "verkeerde" vertonen veel fouten en lopen vaak vast, met een fabrieks update is alles weer o.k.
Aha. En hoe zit het met de optie om Class B transponders uit te filteren, waar we het hier een tijd geleden over hadden? Kan dat inmiddels ook niet meer?

--
stegman

Dar kan alleen met sommige achterliggende apparatuur, geen enkele transponder kan zelf filteren. Alleen bij de Nauticast kan je 5 minuten filteren.
Met achterliggende apparatuur wordt b.v. sommige furuno radars bedoeld of niet gecertificeerde ecdis apparatuur.

Tja , hoe is dat in het verkeer, soms geen kip op de weg, andere keer weer 2 uur in de file....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 27 mrt 2012 15:01 #272698

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29297
Sealover schreef :
Als ieder zeilbootje ook een transponder aan boord plakt zou het voor mij juist aanleiding zijn om geen AIS aan te schaffen.
But feel free to do so.\

Heb je straks zowat hetzelfde effect als destijds op de marifoon.
Baanbreker, Baanbreker, hier de Pukkelboot, hoor je mij over (op 16)
Hallo Pukkelboot, hier de Baanbreker.
Hollo Baanbreker, hier de Pukkelboot....waar zitten jullie?
Pukkelboot hier de Baanbreker, we zitten vlak bij Middelharnis.
Baanbreker, Baanbreker, hier Pukkelboot, dan zitten we 100 meter achter jullie......PFFFF!
Maar met als kreet, dan zie ik je op m'n AIS.

Een transponder, voor mij, no way!

Het hangt sterk af welk gebied je bevaart. Jou reactie heeft een hoog Beulakerwiede gehalte en dan heb je gelijk!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 27 mrt 2012 15:02 #272699

Mmmm , de sailparade in Amsterdam en dan allemaal de AIS aan... leuk! :woohoo:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 27 mrt 2012 15:03 #272700

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29297
Sparkz schreef :
Ik veronderstel dat je met een transponder zelf wel kan bepalen wanneer je wel of niet uitzendt, of is dat niet zo?

Er zijn voor mij best wel plaatsen en momenten dat ik er geen bezwaar tegen heb dat ze mijn AIS signaal zouden zien. Dat dit niet altijd zo moet zijn, ben ik het zeker met je eens.

Een goede kwaliteit Klasse-B transponder heeft een "silence" knop (of stiekum of secret).
:) :)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 27 mrt 2012 15:03 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 27 mrt 2012 15:08 #272705

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29297
sietse-ten schreef :
.
wel van horen zeggen, maar daar kan waarschijnlijk fds een antwoord op geven is dat ze een andere frequentie van de radar gebruiken zodat ze met een gewone radar verklikker niet op te sporen zijn.

Een "gewone" radar is 9,5Ghz ofwel X-band, een zee radar is 3Ghz of wel S-band. Stealth radars zijn > 24 Ghz, hier reageren de detectors niet meer op, omdat de frequentie ver voorbij de werking van de onderdelen ligt. Ik dacht dat Raymarine hier ook mee bezig was voor jachten? Ik meen zelfs dat er wel radars zijn van 40Ghz en 60Ghz.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 27 mrt 2012 15:09 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 27 mrt 2012 15:09 #272706

  • Sealover
  • Sealover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1232
fsd schreef :
Een goede kwaliteit Klasse-B transponder heeft een "silence" knop (of stiekum of secret).
:) :)
Welnu, dan is dit item opgelost, iedereen aan de klasse B transponder en op secret, of was dat juist niet de bedoeling van zo'n ding?
Zit de goegemeenschap straks met beide ogen onderdeks naar een beeldscherm te kijken, zien ze nog niets, dat helpt. :whistle: :whistle: :whistle:
Groet,
Hans
een schoenendoos met een graspol aan boord is de beste remedie tegen zeeziekte van opstappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 27 mrt 2012 15:12 #272708

Mijn VHF-AIS antenne splitter werkt inmiddels, en is bijna gereed voor de ongetwijfeld ongeduldigde markt. :)
De AIS transponder heeft nog ene beetje vertraging, ik heb het gewoon veel te druk. Maar er komt een klasse B transponder aan, die niemand kan weerstaan!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 27 mrt 2012 15:16 #272712

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29297
Watermaat schreef :
Ook ik ben zeer groot voorstander van ais op zee. Afgelopen seizoen met receiver gevaren en dat is niet alleen makkelijk maar bij mist en onduidelijk manouvrerende beroepsvaart ook een stuk veiliger.
Dit jaar gaat er een transponder op, omdat zichtbaar zijn op zee vlgs mij de belangrijkste veiligheids factor is Uitkijk gaat bij beroeps steeds meer op schermen en dan is alleen een radarreflector vlgs mij wel het minimum. Radar gaat me te ver op een 28 voeter en vreet stroom, ik heb zitten denken aan een actieve reflector, maar voor hetzelfde geld heb je nu een ais transponder.
Gr Watermaat

Ik kan je hier een primeur verklappen; de nieuwe 4e generatie Zweedse transponders, type Graphene verbruikt maat 2,4 watt ipv 4 watt voor alle oudere typen. De productie is nu op gang, helaas nog geen plaatje en nog niks op google :laugh:

Ik zal er niet verder over uitwijden hier, anders krijg het aan de stok met de moderator :)
(Maar er zitten wel hele mooie en veel diverse aansluitmogelijkheden op)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 27 mrt 2012 15:18 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 27 mrt 2012 15:16 #272713

  • Sealover
  • Sealover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1232
roozeboos schreef :
De AIS transponder heeft nog ene beetje vertraging, ik heb het gewoon veel te druk. Maar er komt een klasse B transponder aan, die niemand kan weerstaan!

Dat wordt business zo te merken,
Groet
Hans
een schoenendoos met een graspol aan boord is de beste remedie tegen zeeziekte van opstappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 27 mrt 2012 15:18 #272715

Waaauuw , spannend. Wordt die zo goedkoop dan? :whistle: :laugh:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 27 mrt 2012 15:22 #272716

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29297
roozeboos schreef :
Mijn VHF-AIS antenne splitter werkt inmiddels, en is bijna gereed voor de ongetwijfeld ongeduldigde markt. :)
De AIS transponder heeft nog ene beetje vertraging, ik heb het gewoon veel te druk. Maar er komt een klasse B transponder aan, die niemand kan weerstaan!

De grote SRT splitter is uit productie.
EasyAIS is technisch een zooitje, ik maak nog wel foto's, echt gebroddel.
Ze gebruiken een relais voor het omschakelen (methode 1990).
Banten heeft een keurige splitter, echter met 2x relais (methode 1970).

Zo, heb je weer even markt info :)

Heb je al gecheckt wat de life expertation is van je CMX serie?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 27 mrt 2012 15:23 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 27 mrt 2012 15:26 #272717

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29297
YELLOW BOAT schreef :
Waaauuw , spannend. Wordt die zo goedkoop dan? :whistle: :laugh:
Ad

Ik denk dat de rest wat achterblijft met oudere typen echt gedumpt wordt, dat zie je nu al. Ver onder de productie waarde, echt dumpen dus.
Prima.

Vervelende is dat de betreffende markt partij klaagt dat niemand dat vertrouwd, heus waar ;) Ze moesten geld vij maken voor de bank, stikken of slikken.

Zo gaat dat in de markt
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 27 mrt 2012 15:28 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 27 mrt 2012 15:45 #272724

mijn ais/vhf splitter, ais klasse B transponder versie heeft maar 100 mA nodig in rust, dus dat is maar 1,2 watt.

De Prijs van de AIS RX only versie komt te liggen onder de 100 euro, voor ZF leden.
De transponder versie wordt wel wat duurder, maar ik verwacht nog wel onder de 200 euro.
En deze gebruikt snelle pin diodes voor schakelen ipv relais (???!!!??), dus is wel een goed ontwerp.
Het is maar een kwestie van tijd tot fsd ook mijn splitter wil! :) :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 27 mrt 2012 15:56 #272727

fsd schreef :

Heb je al gecheckt wat de life expertation is van je CMX serie?

Dat betreft de AIS transponder zelf , als gezegd, daar zit ik nog een beetje met tijdgebrek, vanwege drukte bij viax.

Overigens de chip is van 2011, dus ik neem aan dat ze daar nog wel een jaar of 5 mee doorgaan. Tegen die tijd, is de techniek wel weer verbeterd, en is er weer een nieuwe chipset.
Of je moet wat weten wat ik niet weet, dan hoor ik dat graag!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 27 mrt 2012 16:26 #272734

Met AIS apparaten is weinig mis, maar met het gebruik kan dat heel anders zijn.

Een tijd geleden waren die radar transponders in de mode, een heel flinke echo werd zichtbaar op de schermen van de omliggende schepen. Met veel van die dingen bij elkaar werden de schermen één grote echo.
Het doel voorbij!!

Dat zou met AIS ook zo maar mogelijk zijn, jachtjes staan niet bekend om hun zelfbeheersing!!

Wanneer je radar kunt interpreteren heb je daar heel wat meer aan, je ziet ook de vlaggetjes en de kleine (onverlichte) tonnen in je directe omgeving.
En een radar die 40 mijl ver kijkt heeft helemaal geen meerwaarde boven ééntje die 'maar' 24 mijl kijken kan.
Wat kortbij, in de gevarenzone, zit wil ik zien.

Wat Sietse zegt over de Guardia Civiel, zonder licht, In zo´n geval ben je blijer met radar dan met AIS.
Zeker voor degenen die contrabande aan boord hebben B).
Heb ze regelmatig langszij gehad. En lelijk gedaan via de VHF omdat ze geen licht hadden.
Ook wel eens een heel laag aankomende helikopter op de radar gehad. Ook zonder verlichting.
Wanneer ze kort bij zijn gaat opeens een schijnwerper aan, en kontroleren ze je kielzog of er niets overboord is gegaan.

Mijn koffie zal ze waarschijnlijk niet smaken, want tegenwoordig komen ze niet meer aan boord, net dicht genoeg bij om de naam te lezen.
En dan via de VHF: "Niet zo grommen naar die onverlichte boten hoor, doe je voorzichtig, goeie reis"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 27 mrt 2012 16:37 #272736

Saeftinghe schreef :
Met AIS apparaten is weinig mis, maar met het gebruik kan dat heel anders zijn.

Een tijd geleden waren die radar transponders in de mode, een heel flinke echo werd zichtbaar op de schermen van de omliggende schepen. Met veel van die dingen bij elkaar werden de schermen één grote echo.
Het doel voorbij!!

Dat zou met AIS ook zo maar mogelijk zijn, jachtjes staan niet bekend om hun zelfbeheersing!!
dat snap ik niet hoor. een schip zendt zijn positie, en dat zie je op de ais ontvanger. Okee, als er veel schepen om je heen liggenis het druk op het scherm, maar dat is precies de bedoeling! Ik heb in 2006 boven skagen gezeild , het ais scherm leek wel op het scherm in de schiphol flight control! Maar ik kon precies zien wie er voor ons aan de kant ging (!) en wie niet. dat hadden we op de radar ooit kunnen volgen.

Er zijn uitzonderingen inderdaad, een niet verlicht schip zonder wat dan ook, zie je alleen op de radar. Maar kom op zeg. Hoe vaak gebeurt dat. Alsof je 24/7 radar draait...
Tuurlijk moet je ook om je heen kijken. Maar een AIS ontvanger maakt het plaatje in 99% van de gevallen een stuk duidelijker!!

Ik heb geen radar op mijn 27 voeter, lijkt me ook wel wat zwaar in mijn mastje. Maar ik heb wel een AIS ontvanger.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 27 mrt 2012 16:38 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 27 mrt 2012 16:48 #272740

Roozeboos,

Zal ook een beetje aan je vaargebied liggen.
Hier aan de Iberische zuidkust zal AIS niet zo vlug je scherm vullen dan op ´t Ysselmeer denk ik.

Maar onverlichte vissers(?) en politie heb je hier des te meer. En ook allerlei vistuig markeringen.
Nee, er zijn een heleboel gebieden waar je véél beter af bent met een radar op kort bereik dan mat AIS.

Waarmee voor de goede lezer duidelijk zal zijn dat ik niet stel dat AIS ondeugdelijk is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 27 mrt 2012 17:01 #272746

roozeboos, wat saeftinghe schrijft is een feit, als in de zuidelijke streken komt, zeg maar brest voorbij, blijf je s nachts een 15 mijl uit de kust, vissers bootjes die te klein zijn voor menige forumer voor het markermeer, laag en onverlicht (of met grote gaslampen ) liggen stil te vissen. maar die zie je ook niet op een jacht radar. verder hebben ze heel veel drijf netten, nu ja veel ongein. ook bij een oversteek naar de caraibe heb ik nooit wat aan ais gehad, zaten wel op de boten die ik overvoer, op ruim water zet je die stroom vreters allemaal uit, gps en kaart.

op de meer geregelde wateren, noordzee ierse zee, oostzee, dan ga ik ook voor ais. daar is het ook zo druk dat je het , zeker nu, nodig hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 27 mrt 2012 17:40 #272762

oh, nou ik heb daar nooit gevaren. Ik geloof jullie op je woord.
In jullie geval heb je wel geleerd met je radar om te gaan, en schietgebedjes te doen... :)

Voor ons stervelingen op noordzee en ijsselmeer: Ook al zie je één keer een schip op AIS die je anders niet zou hebben gezien is het volgens mij al de moeite waard.
Er zouden ook veel meer AON's ingezet moeten worden, of te wel, aid of navigation. een boei met een transponder zeg maar.
Een kwestie van tijd denk ik. En tegen die tijd mogen ze ze bij mij kopen :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 27 mrt 2012 17:41 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 27 mrt 2012 17:59 #272767

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27678
Sealover schreef :
Stegman, ik schreef nog, ik zal het nu in het Nederlands schrijven.

"Voel je vrij om het zo te doen."

Mag ik zo vrij zijn om aan die transpondergekheid niet mee te doen en zeker als ieder jachtje en verheven zeevisroeibootje wel mee gaat doen dat het dan voor mij aanleiding is om ook af te zien van een eventueel te overwegen AIS-ontvanger?
Ja, kijk eens Sealover; dat zou er nog bij moeten komen; dat ik niet vrij zou zijn om een transponder te installeren. Die opmerking is dus totaal zinledig.
Ik houd echter staande dat je motivatie om geen transponder te installeren onbegrijpelijk is en de vergelijking met de marifoon niet deugt.
Ik weet niet of je radar aan boord hebt, maar als dat niet zo is, dan mis je wel iets als je geen AIS hebt en de zaak trekt dicht met mist.
Bovendien is AIS niet interpretatiegevoelig. Een radarbeeld goed interpreteren vereist ervaring en dan nog kun je jezelf vergissen. Een AIS-signaal toont wat er in de omgeving vaart. Niks meer en niks minder. What you see is what you get. Om de belangstelling voor het fenomeen af te doen als "transpondergekte" is de plank nogal mis slaan, wat mij betreft. Er varen vele jachtschippers rond met radar, terwijl ze er eigenlijk niet mee om kunnen gaan. Daar hoor ik nooit iemand over. Heb je daar ook een mening over..?

--
stegman
Laatst bewerkt: 27 mrt 2012 20:26 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 27 mrt 2012 18:25 #272776

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27678
fsd schreef :
lodewijk stegman schreef :
Aha. En hoe zit het met de optie om Class B transponders uit te filteren, waar we het hier een tijd geleden over hadden? Kan dat inmiddels ook niet meer?
Dar kan alleen met sommige achterliggende apparatuur, geen enkele transponder kan zelf filteren. Alleen bij de Nauticast kan je 5 minuten filteren.
Met achterliggende apparatuur wordt b.v. sommige furuno radars bedoeld of niet gecertificeerde ecdis apparatuur.
Ja, zo is het natuurlijk in feite. De software waarmee je het AIS-signaal weergeeft (voor jachten meestal de navigatie-software) bepaalt hoe je het ziet en welke mogelijkheden je hebt qua weergave.
Een transponder is essentie niet ander dan een automatische zend-ontvanger.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 27 mrt 2012 18:51 #272785

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Het is duidelijk dat aanwezigheid van AIS op termijn gemeengoed wordt.
De regels zullen zich m.i. conformeren aan het huidig gebruik van marifoon (om het simpel te houden).
Op dit moment zijn al marifoons te koop met geïntegreerde AIS receiver(o.a. Standard Horizon GX 2100e). Marifoons met geïntegreerde transponder voor jachtgebruik heb ik nog niet gezien.
Mooiste voorbeeld van inburgering van nieuwe ontwikkelingen vind ik toch wel de case met het 3e remlicht. In het begin kwam het gebruik overgewaaid uit de US en was het als accessoire te koop in de autoshops.
De overheid vondt het niet conform de regels en begon het te verbieden.
" He bah, nieuw, willen we niet". "Als je die remlichten ziet opflitsen, trapt iedereen uit reactie op zijn rem, heb je zó een kettingbotsing te pakken", heb ik gelezen.
Op een gegeven moment kon je er zelfs een bekeuring voor krijgen.

Nu is het gemeengoed geworden.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 27 mrt 2012 19:15 #272795

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Voor de grote wedstrijden als de Fastnet is de transponder al verplicht, niet de receiver en heb je die, dan kun je hem natuurlijk uitzetten als de omstandigheden daar aanleiding toegeven. Je radar zet je op een jacht ook niet aan bij goed zicht, omdat wij makkelijk kunnen uitwijken. Maar voor de beroepsvaart kan dat minder makkelijk en dus moet bij hen alles aanstaan.
Zelf zie ik alleen maar voordelen als je een transponder en receiver hebt.
In Amsterdam, bij de Oranjewerf, werd ik ook eens opgewacht door een wetshandhaver met AIS in stealth en zonder verlichting, dat was even schrikken toen deze plotsklaps achter een droogdok te voorschijn kwam. Want zo is het wel, je verwacht wel alle beroepsvaart te zien ...
Extra voordeel van de transponder is natuurlijk dat het thuisfront je kan volgen via www.marinetraffic.com , maar misschien is dat voor Sealover een nadeel?
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 27 mrt 2012 19:21 #272799

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Zou Sealover dan misschien wel een rietzeiler zijn? :whistle: ;)
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 01 apr 2012 19:38 #273823

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29297
fsd schreef :

Ik kan je hier een primeur verklappen; de nieuwe 4e generatie Zweedse transponders, type Graphene verbruikt maat 2,4 watt ipv 4 watt voor alle oudere typen. De productie is nu op gang, helaas nog geen plaatje en nog niks op google

www.nauticlink.com/nieuwsdiens...svolle-carbon-serie/
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl