Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Is dit nu het echte nut van AIS?

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 15 sept 2013 12:57 #438255

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12596
Noorderzon schreef :
Wat was de aanleiding tot dit bericht??
Dat doet die Pride of Rotterdam toch niet zomaar, en niet bij ieder AIS signaal?
Goed humeur? Vriendelijk van aard? Zojuist contact met thuisfront gehad?
Als je maar lang genoeg op zee zit, dan ga je nog tegen de stoelpoot praten... ;)

Wel vriendelijk...[/quote]

Dat van die stoelpoot herken ik nog wel.
Heb nog gevaren in de tijd dat je rustig voor een maand of acht van huis was en aflossen verder weg dan Antwerpen of Hamburg niet voorkwam.
Dat contact met het thuisfront was heel goed mogelijk, net zo goed als dat hij de volgende ochtend contact met zijn zijn bijvrouw aan de overkant kon hebben. ;)
De Pride of Rotterdam is namelijk een twaalf deks ferryboot tussen Rotterdam en Hul.

Hoe dan ook, het was een leuk intermezzo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 15 sept 2013 15:43 #438317

Rev schreef :
svalk schreef :
Waar je helemaal gelijk in hebt en wat je ook allemaal verzint, het zijn en blijven allemaal ondersteunende zaken t.o.v. het waarnemende oog. B)
Denk dat we het daar allemaal wel mee eens zijn
uiteraard. Maar wanneer je solo op zee zit kan je ook wel es wat over het hoofd zien. Wellicht zijn de 'ondersteunde zaken' dan wat belangrijker?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 15 sept 2013 15:44 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 15 sept 2013 15:53 #438323

als je wat verder de zee opgaat, echt ik maak geen geintje, dan kom je wel tot de ontdekking dat er nog zat ruimte is.

nogmaals, noem me de naam van drie jachten die zijn overvaren op open zee. de laatste 10 jaar.

de kans dat je een ander groot schip raakt is ontiegelijk klein.
dat ze wel eens dichter bij zijn dan echt leuk is komt wel eens vaker voor. dacht je nou echt dat ik in die 4 dagen en nachten tussen engeland en spanje niet heb geslapen, ik kwam uitgeslapene aan dan dat ik vertrok.

maar heel kort door de bocht, als je zoveel beren op de weg (zee) ziet ben je er duidelijk nog niet aan toe. doe het ook niet om je zelf te gaan bewijzen tegen over een ander. door de held te spelen maakt men de meeste brokken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 15 sept 2013 16:06 #438329

nou dat ben ik toch niet met je eens Sietse.
vwb beren op de weg zien bedoel ik.

Je kan zeggen, dat gebeurt mij toch niet, want de zee is zo groot.
Maar volgens mij hou je dan alleen jezelf voor de gek.
Misschien spreek je jezelf moed in. "ach joh dat gebeurt toch niet!"
Maar de achterliggende gedachte is misschien wel dat je niet de boel op orde hebt om het te voorkomen, en jezelf dan maar deze stelling voorhoudt!!
Dus hou je alleen jezelf voor de gek.
Wat mij betreft is dat prima hoor. Maar ga mij -of anderen- nu niet afserveren omdat ik wel een transponder heb. En het dus net even beter regel.

Ik weet van Jessica Watson, die tegen een containerschip aanstuiterde, en het gelukkig overleefde. Afgezien van behoorlijk gezichtsverlies, was alleen haar boot behoorlijk beschadigd. Goede kans dat het met een transponder was voorkomen met een simpele marifoon oproep.
of misschien wel niet, maar kwaad kan een transponder Zeker Niet!
mijn stelling:
Niks regelen tegen gezien worden is niet Stoer!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 15 sept 2013 16:09 #438331

Plus dat het ook afhangt van Waar je vaart! Er zullen zeker plekken zijn waar je in een heel jaar geen boot tegen komt!
Het gebied waar ik zit -op zee- is helaas wel wat drukker.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 15 sept 2013 16:52 #438353

chris, ik heb ijmuiden uit na een uur, de wind nokte ermee, twee uur heerlijk geslapen, van 10 tot 12, toen ging de fok bak staan.
zeilen gezet en koers naar de buitenkant van het nederlandse scheidings systeem, ik had de harstikke nieuwe dure kaart, papier aan boord. wat merk ik, die grote jongens snijden bijna allemaal een stukje af.
maar zoveel waren het er echt niet, ik denk dat als ik het had gewild er niet een had kunnen raken.

alleen toen ik een stroomstoring kreeg kwam er een loveboot, dat ding met die zeiltjes, die ik aan gezien had voor een booreiland, had veel lichtjes, erg dicht bij.

chris ik hou van het leven, en leef het intens. hoop het ook nog een tijdje te doen. al mijn hele leven lang. heb in mijn leven diverse keren op het randje gestaan maar altijd de goede kant opgevallen.

ik zoek geen risico, wil ze wel eventueel beheersen. je weet wel naast een plan a, ook b, c, en d. zeilen, varen is voor mij genieten van het gebeuren en niet op kleine beeld schermpjes loeren. dat lijkt meer op werken.

toen ik begon met zeilen en reizen bestonden al die hulpmiddelen nog niet, goede ogen en gezond verstand, plus een kompas en log.
dat er nu zoveel hulpmiddelen zijn houdt een gevaar in, het maakt de aankomende zeezeiler overmoedig, hij heeft toch al die toeters en bellen aan boord, wat kan hem overkomen. maar een ding, dat het zooitje crasht en hij/zij blind en zonder het kunstje te kennen op zee zit.

daar ben ik wel bang voor, daarom zeg ik dat als je , niet jij, maar blijft leunen op al die electronica je er nog niet klaar voor bent. zeker niet solo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 15 sept 2013 17:05 #438356

We worden het niet eens Sietse, maar dat geeft ook niet. Ik denk ook dat het een perceptie is.

Jou manier van zeezeilen is vast niet zo extreem als ik denk, en de mijne niet zo extreem als jij van mij denkt. Ik zit echt niet de hele reis op schermpjes te loeren, in tegendeel.
Ik ben ook niet in dienst van mijn boord electronica, ook al vind ik het hardstikke leuk. Het is dan ook mijn beroep en hobby.

Nb: ik heb (net als jij neem ik aan)groot respect voor al die grote jongens die rondvaren.
Nogmaals, er zal maar 1 zijn die aangewezen is om mij voor mijn donder te varen. Dan heb je wel een probleem.
En natuurlijk gebeurt dat niet! Nou mooi toch! Dan heb ik voor niks een ais transponder geregeld. Daar kan ik heel goed mee leven.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 15 sept 2013 17:25 #438369

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18190
Albert 45 schreef :
Hoe dan ook, het was een leuk intermezzo.
Ik wist niet eens dat dit kon, zo'n bericht op de AIS zetten. Met AIS class-A is dat blijkbaar mogelijk, en de Watchmate kan er blijkbaar ook mee overweg. Erg gaaf om te zien, dank je Albert, weer wat geleerd! (En uiteraard erg sympatiek van de Pride of Rotterdam).
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 15 sept 2013 17:28 #438372

sietse-ten schreef :
de kans dat je een ander groot schip raakt is ontiegelijk klein.
dat ze wel eens dichter bij zijn dan echt leuk is komt wel eens vaker voor. dacht je nou echt dat ik in die 4 dagen en nachten tussen engeland en spanje niet heb geslapen, ik kwam uitgeslapene aan dan dat ik vertrok.
Er wordt in dit draadje (niet door Sietse geloof ik) vol onbegrip gesproken over het niet aanwezig zijn van een uitkijk op de brug van koopvaardijschepen. Terecht. Maar er zijn blijkbaar heel wat pleziervaarders die precies hetzelfde doen.... Gevalletje pot en ketel?

Voor de Nederlandse kust notabene uitgebreid twee uur gaan liggen maffen zonder enige uitkijk? Dan ben je volgens mij niet gewoon moe, maar levensmoe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 15 sept 2013 17:39 #438374

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18190
Noorderzon schreef :
Er wordt in dit draadje (niet door Sietse geloof ik) vol onbegrip gesproken over het niet aanwezig zijn van een uitkijk op de brug van koopvaardijschepen. Terecht. Maar er zijn blijkbaar heel wat pleziervaarders die precies hetzelfde doen.
Ik denk dat "heel wat" erg overdreven is. Ik ken maar 1 geval :)
Veruit de meeste zeezeilers draaien ofwel wachten, of (als ze solo zeilen) maken hele korte hazeslaapjes buiten de drukke gebieden.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 15 sept 2013 17:54 #438379

Iedere solozeiler doet het dus en bij elkaar opgeteld is er dan toch 1/3 dag geen uitkijk... 8 uren per dag slapen de meesten wel denk ik...

Doe het zelf solo ook hoor, daar niet van.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 15 sept 2013 18:05 #438383

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1298
sietse-ten schreef :
...dat ding met die zeiltjes, die ik aan gezien had voor een booreiland, had veel lichtjes, erg dicht bij....

Komt me bekend voor, en dan duurt het even voordat je overtuigd bent dat het dus geen booreiland is... AIS ontvanger staat binnen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 15 sept 2013 18:38 #438405

Noorderzon schreef:
Verder is het zo dat op veel zeeschepen nog geen ais targets op de radarschermen getoond wordt.
Dat is niet waar. Bij de meeste zeeschepen wordt de radar, naast een stand-alone scherm, vaak als overlay op de ECDIS getoond. Op de ECDIS worden uiteraard de AIS-targets getoond. Iets minder vaak worden AIS-targets ook op het radarscherm geplot en getagd.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 15 sept 2013 18:56 #438410

Maar hoeveel procent van de wereldwijde scheepvaart heeft ECDIS? Ik denk dat een schatting van 50% hoog is? Bovendien is het geen definitie dat een schip met ECDIS ook altijd de overlay optie heeft. Je kan de in NW europa gebouwde schepen niet als referentie nemen voor hoe er wereldwijd nieuw gebouwd wordt.

En dan de praktijk op de brug: op een flink aantal schepen staat de overlay functie veel uit omdat de gemiddelde zeeman gewend is aan een aparte radar en aparte kaart. Persoonlijk vind ook ik het nadeel (te drukke kaart en slechte uitlijning van het ene op de ander), groter dan het voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 15 sept 2013 19:23 #438426

In, ik dacht 2014, heb die kennis even niet paraat, moet de grote vaart groter dan zoveel ton verplicht met elektronische kaarten = ECDIS varen... In ieder geval langs de belangrijke scheepvaartroutes.
Details daarover kan ik morgen wel geven.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 16 sept 2013 06:20 #438525

Weet het ook niet precies, hoe dit ingevoerd gaat worden, maar uiteindelijk zouden alle schepen boven die 3000 GT in 2020 (meen ik) ECDIS moeten hebben.
Laatst bewerkt: 16 sept 2013 06:21 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 16 sept 2013 06:40 #438529

Met de stelling van Sietse ben ik het helemaal eens.
In de tijd voor er Decca of GPS was, wist iedere zeiler waar hij mee bezig was.

Je legde je hand op de kaart en daar zat je dan ongeveer.
Met GPS kun je de potloodpunt niet scherp genoeg slijpen om je positie aan te geven

Met al die electronica is niets mis, baat het niet, het schaadt zeker niet.
Maar het vervangt niet het inzicht wat nodig is.
Dat zit in het hoofd van de gebruiker!
En daar gaat het nogal eens mis.

Voor de GPS tijd wist iedere zeiler waar hij mee bezig was, dat is nu wel even anders.
Wanneer de stroom uitvalt zijn velen hulpeloos.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 16 sept 2013 06:49 #438533

ECDIS wordt gefaseerd ingevoerd, vanaf nieuwbouw passagiers schepen en tankers eerst vanaf july 2012 tot bestaande 10.000-20.000 GT schepen in july 2018 mits het schip nog 2 jaar in de vaart blijft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 16 sept 2013 06:54 #438535

Saeftinghe schreef :
Voor de GPS tijd wist iedere zeiler waar hij mee bezig was, dat is nu wel even anders.
Wanneer de stroom uitvalt zijn velen hulpeloos.

En dus? Vroeger was het beter?? Vraag het me af...
Denk dat de invoer van de GPS een Enorme vooruitgang is geweest hoor.

nb ik denk dat er vroeger (pre GPS) vast ook genoeg zeilers aan het varen die niet wisten waar ze mee bezig waren.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 16 sept 2013 06:55 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 16 sept 2013 07:06 #438537

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Saeftinghe schreef :
Met de stelling van Sietse ben ik het helemaal eens.
In de tijd voor er Decca of GPS was, wist iedere zeiler waar hij mee bezig was.

Je legde je hand op de kaart en daar zat je dan ongeveer.
Met GPS kun je de potloodpunt niet scherp genoeg slijpen om je positie aan te geven

Met al die electronica is niets mis, baat het niet, het schaadt zeker niet.
Maar het vervangt niet het inzicht wat nodig is.
Dat zit in het hoofd van de gebruiker!
En daar gaat het nogal eens mis.

Voor de GPS tijd wist iedere zeiler waar hij mee bezig was, dat is nu wel even anders.
Wanneer de stroom uitvalt zijn velen hulpeloos.

Je slaat de spijker helemaal op zijn kop. Dit is het "vakmanschap" wat vaak ontbreekt en men volledig vertrouwd op de elektronica en liever met 1000€ of meer allemaal "veiligheid" denken te moeten gaan kopen in plaats van in zich zelf te investeren en kennis en kunde te vergaren. Maar dit laatste kost veel meer moeite en dus vandaag de dag niet interessant. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 16 sept 2013 07:06 #438538

Roozeboos,
Lezen wat er staat, in het geheel, niet iets er uitlichten,--Baat het niet, het schaadt zeker niet---.

En er staat ook niet dat het vroeger beter was.

Vroeger gingen (vrijwel) alleen zij het (grote) water op wanneer inzicht en kennis er al waren.
Tegenwoordig is dat anders, de bekwaanheden zijn sterk verdund/ondergesneeuwd door het grote aantal dat ALLEEN op de schermpjes vertrouwt!!
Laatst bewerkt: 16 sept 2013 07:08 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 16 sept 2013 07:13 #438540

Svalk,

Ook die stelling ----Met geld kop je geen inzicht---- kan ik helemaal onderschrijven.

De veiligheid zit in je bol. En wanneer het daar niet helemaal goed is gegaan, zijn de ´veiligheids´ middelen daar om de schade te beperken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 16 sept 2013 07:13 #438541

roozeboos schreef :
Saeftinghe schreef :
Voor de GPS tijd wist iedere zeiler waar hij mee bezig was, dat is nu wel even anders.
Wanneer de stroom uitvalt zijn velen hulpeloos.

En dus? Vroeger was het beter?? Vraag het me af...
Denk dat de invoer van de GPS een Enorme vooruitgang is geweest hoor.

nb ik denk dat er vroeger (pre GPS) vast ook genoeg zeilers aan het varen die niet wisten waar ze mee bezig waren.

Beter was het vroeger zeker niet maar je moet niet vergeten dat de druktje op zee destijds wel veel geringer was dan nu. hetzelfde zie je op de weg.
En beter was het zeker niet met alleen gegist bestek en meestal nog zonder marifoon.Alleen wist je niet beter.
Het was wel leuker en de voldoening na een geslaagde navigatie was veel groter.Ik herinner me nog de eerste keer dat ik met gegist bestek in de mist van den Oever naar Stavoren ben gezeild en nog goed uit kwam ook.
Ik ben het er wel mee eens dat veel zeilers met de handen in het haar zitten als de electronika uitvalt. Overigens is dat met een voorraadje batterijen en een back-up gps best aardig op te vangen maar een kaart heb je altijd nodig hoewel ook daar wel electrinische mogelijkheden op batterijen voor zijn.
De enige manier om de zeevarende zeiler beter voor te bereiden op dat soort problemen is het verplicht stellen van een vaarbewijs voor alle schepen op groot water , dus eventueel ook Ijsselmeer en wadden en zeker kust en open zee. Daarbij moet dan uiteraard ook het e.e.a. aan klassieke navigatie geleerd worden.
Ad
Laatst bewerkt: 16 sept 2013 07:16 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 16 sept 2013 07:15 #438544

roozeboos schreef :

En dus? Vroeger was het beter?? Vraag het me af...
Denk dat de invoer van de GPS een Enorme vooruitgang is geweest hoor.

nb ik denk dat er vroeger (pre GPS) vast ook genoeg zeilers aan het varen die niet wisten waar ze mee bezig waren.

nee het was niet beter. wel moeileker. dus bleven de genen die het kunstje nog aan het leren waren en het nog niet volledig kenden op de kaag. dan de stap naar het grote ijselmeer en veel later de zee op.
nu gaat men met een afgeladen boot met veel electronica het wijde water op, zonder de basis kennis van het kunstje.

echt, ik heb het al een keer eerder gezegd, om van ijmuiden naar scheveningen te varen heb je niet eens een kompas nodig. alleen een paar goede ogen.

als ik om de twee uur mijn positie op de kaart in teken weet ik al waar het kruisje komt. heb ik dan de gps verkeerd afgelezen, dan weet ik dat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 16 sept 2013 07:23 #438547

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
sietse-ten schreef :
roozeboos schreef :

En dus? Vroeger was het beter?? Vraag het me af...
Denk dat de invoer van de GPS een Enorme vooruitgang is geweest hoor.

nb ik denk dat er vroeger (pre GPS) vast ook genoeg zeilers aan het varen die niet wisten waar ze mee bezig waren.

nee het was niet beter. wel moeileker. dus bleven de genen die het kunstje nog aan het leren waren en het nog niet volledig kenden op de kaag. dan de stap naar het grote ijselmeer en veel later de zee op.
nu gaat men met een afgeladen boot met veel electronica het wijde water op, zonder de basis kennis van het kunstje.

echt, ik heb het al een keer eerder gezegd, om van ijmuiden naar scheveningen te varen heb je niet eens een kompas nodig. alleen een paar goede ogen.

als ik om de twee uur mijn positie op de kaart in teken weet ik al waar het kruisje komt. heb ik dan de gps verkeerd afgelezen, dan weet ik dat.

Het is inderdaad een " piece of cake" als je het truukje kent B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl