Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Is dit nu het echte nut van AIS?

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 16 sept 2013 07:25 #438549

Ik wil ijmuiden scheveningen niet als zeezeilen kwalificeren hoor.
Dat is gewoon kustzeilerij.

Ik kan ook gegist bestek maken en heb ook op zee gezeild voordat er uberhaupt een gps aan boord was.
Maar toch ben ik blij met mijn ais transponder nu.

Overigens navigeer ik gewoon met kaarten. En zet ik de waypoints in de GP32. Dan heb ik meteen een dubbele check. En voor het eerst dit jaar ook een plottertje.


nb: Maar op het moment dat er geen papieren kaarten meer aan boord zijn ben ik het wel eens met de stellingen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 16 sept 2013 07:27 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 16 sept 2013 07:26 #438551

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Yellow Boat schreef :


De enige manier om de zeevarende zeiler beter voor te bereiden op dat soort problemen is het verplicht stellen van een vaarbewijs voor alle schepen op groot water , dus eventueel ook Ijsselmeer en wadden en zeker kust en open zee. Daarbij moet dan uiteraard ook het e.e.a. aan klassieke navigatie geleerd worden.
Ad

Het verplicht stellen van een vaarbewijs is echt geen oplossing in deze m.i. als mensen dan hun VB-1 hebben denken ze dat ze helemaal alles aankunnen terwijl het slecht een basis kan zijn voor het "vakmanschap".
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 16 sept 2013 07:31 #438553

overigens dwalen we wel heel erg af. :unsure:
volgens mij ging het over het nut van AIS.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 16 sept 2013 07:32 #438554

  • nico1
  • nico1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 811
Saeftinghe schreef :
Vroeger gingen (vrijwel) alleen zij het (grote) water op wanneer inzicht en kennis er al waren.
Tegenwoordig is dat anders, de bekwaanheden zijn sterk verdund/ondergesneeuwd door het grote aantal dat ALLEEN op de schermpjes vertrouwt!!

Ik denk zeker dat hetgeen hier gesteld wordt in algemene zin juist is.
Maar als je ziet dat AIS, gezien de plots die ik heb gezien, meer op het binnenwater gebruikt wordt is het meer een gadget voor velen dan het serieuzere gebruik op zee, waar de toegevoegde waarde hier niet ter discussie staat.
Ik ga er van uit dat als al die rommel er mee ophoudt ik mij nog moet kunnen redden.
En laten we eerlijk zijn, wie heeft nog niet met uitval van een of ander electronische prularia te maken gehad? Het zeilersforum staat er bijkans krom van.
Misschien komen er nog ontwikkelingen hier op het zeilersforum als: "ik zag je op de AIS"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 16 sept 2013 07:33 #438555

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7072
Ik krijg het idee dat AIS en navigeren nu opeens gelijk gesteld wordt in dit draadje. Dat zijn voor mij twee totaal verschillende zaken. Je zou bijvoorbeeld uitstekend 'klassiek'kunnen navigeren (desnoods ondersteund met GPS coordinaten) terwijl je wel een AIS zender aan hebt staan.

Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 16 sept 2013 07:35 #438556

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Saeftinghe schreef :
Svalk,

Ook die stelling ----Met geld kop je geen inzicht---- kan ik helemaal onderschrijven.

De veiligheid zit in je bol. En wanneer het daar niet helemaal goed is gegaan, zijn de ´veiligheids´ middelen daar om de schade te beperken.

Precies en meer is het niet. Het is een kwestie van je risico's inschatten en op een rijtje zetten en daarbij de beheersmaatregelen bij treffen. Ga je solo zeilen dan heb je weer andere risico's van dat je met meerdere bent. Heb je weinig vakmanschap heb je ook weer andere risico's dan dat je wat meer ervaring hebt en zo verder en zo verder. Vel mensen vinden dit onzin maar ondertussen doen ze dit altijd wel in hun hoofd maar vaak niet volledig.
Je kunt dus via je risico beheersing veel gemakkelijker een incident/ongeval voorkomen en is veel beter dan de gevolgen beperken van een incident/ongeval wat al plaatsgevonden heeft. Ik vaar al jaren op zee maar altijd zonder reddingsvlot omdat dit een gevolg beperkende maatregel is en je MOET gewoon voorkomen dat je dit nodig hebt en dit vereist heel wat meer moeite en energie maar is wel een stuk prettiger B) .
B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 16 sept 2013 07:38 #438557

svalk schreef :
Yellow Boat schreef :


De enige manier om de zeevarende zeiler beter voor te bereiden op dat soort problemen is het verplicht stellen van een vaarbewijs voor alle schepen op groot water , dus eventueel ook Ijsselmeer en wadden en zeker kust en open zee. Daarbij moet dan uiteraard ook het e.e.a. aan klassieke navigatie geleerd worden.
Ad

Het verplicht stellen van een vaarbewijs is echt geen oplossing in deze m.i. als mensen dan hun VB-1 hebben denken ze dat ze helemaal alles aankunnen terwijl het slecht een basis kan zijn voor het "vakmanschap".
Ik bedoel uiteraard niet VB1, das meer om de regels te leren, maar minstens VB2 inclusief bijv. TKN.
Maar inderdaad , een beetje off topic hier. :blush:
Ad
Laatst bewerkt: 16 sept 2013 07:39 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 16 sept 2013 07:47 #438562

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
roozeboos schreef :
Saeftinghe schreef :
Voor de GPS tijd quote]Denk dat de invoer van de GPS een Enorme vooruitgang is geweest hoor.
quote]

Dat zou je denken ja, destijds toen gps betaalbaar werd riep men ook luid "nu kan ik de oceaan ook wel over" nu met plotters en ais hoor je het zelfde geschreeuw. Dat heeft niets met vroeger was alles beter te maken.

Meer met naïviteit dat je met elektronica, kennis en kunde kan vervangen.
En onnozele halzen op zee is van alle tijden.
Laatst bewerkt: 16 sept 2013 07:47 door Poohboot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 16 sept 2013 07:48 #438563

  • nico1
  • nico1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 811
roozeboos schreef :

Overigens navigeer ik gewoon met kaarten. En zet ik de waypoints in de GP32. Dan heb ik meteen een dubbele check. En voor het eerst dit jaar ook een plottertje.

Nu weet ik niet wat GP32 is, maar waypoints invoeren heb ik eigenlijk nooit gebruikt.
Wij gaan normaliter varen en bekijken dan hoe het doel het beste kan worden bereikt, rekening houdend met stroom, drift en dat soort zaken.
Zet wel trouw ieder uur een positie in de papieren kaart met tijd en logstand als ook als er anderszins een fix kan worden gekregen of iets verkend wordt.
Het is waar, m'n Walker sleeplog ligt inmiddels ongebruikt maar wel klaar voor gebruik aan boord.
Ach, welke zeezeiler heeft niet eens met geknepen bilnaad aan boord gezeten? Ik in ieder geval wel!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 16 sept 2013 07:48 #438564

Saeftinghe schreef :
Svalk,

Ook die stelling ----Met geld kop je geen inzicht---- kan ik helemaal onderschrijven.

De veiligheid zit in je bol. En wanneer het daar niet helemaal goed is gegaan, zijn de ´veiligheids´ middelen daar om de schade te beperken.

Ik snap er helemaal niks meer van. Wil jij nu zeggen dat de mensen die een ais transponder kopen niet goed bezig zijn omdat ze de veiligheid niet in de bol hebben zitten???
De boot wordt echt niet veiliger als je bij jezelf denkt "het overkomt mij niet". Of "er zijn zo weinig schepen, wat kan er nu gebeuren".
Want dat is dan naar mijn idee het enige wat in je bol zit?
Of begrijp ik het verkeerd?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 16 sept 2013 07:51 #438567

Van AIS naar opleidingen hoe vreemd kan een draadje lopen maar goed als je het er dan toch over wil hebben.

VB 1 en 2 hebben werkelijk geen enkele toegevoegde waarde wat betreft navigatie op zee, ik zie VB als een soort theorie examen 1 voor vergelijkbaar brommers scooters en personen auto's en 2 voor vrachtwagens bussen ed.
Als je deze beide gehaald hebt kan je nog niet varen en zeker niet navigeren, dus in de zin zoals YB het stelt nutteloos.
Kustnavigatie is dan wel weer een nuttige opleiding maar ook daar heb ik dan weer een kantekening bij met TKN kan je nog niet varen is een puur theoretische opleiding.

Dus mijn in ziens hebben al deze opleidingen geen enkele meerwaarde en nut in die zin dat je met deze opleidingen op eens een goed zeiler of schipper bent omdat ze geen van alle op de praktijk getoetst zijn.

Wat zou dan wel een goede opleiding zijn die praktijk gericht is, dat zijn de CWO opleidingen daar leer je daadwerkelijk zeilen en alles wat er mee samen hangt maar moet je dit nu ook gaan verplichten.

Denk alleen als je CWO verplicht gaat stellen 90% van het forum op zijn achterste benen gaat staan
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 16 sept 2013 08:03 #438572

Rev schreef :
Wat zou dan wel een goede opleiding zijn die praktijk gericht is, dat zijn de CWO opleidingen daar leer je daadwerkelijk zeilen en alles wat er mee samen hangt maar moet je dit nu ook gaan verplichten.

Denk alleen als je CWO verplicht gaat stellen 90% van het forum op zijn achterste benen gaat staan

Tja , die opleidingen met veel praktijk hebben de Duitsers dus maar ga me nou niet vertellen dat die allemaal zo goet varen/navigeren.
En bij VB2 hoort ( tenminste toenik het gedaan heb) wel degelijk ook een deel kaartnavigatie met plaatsbepaling , verzeiling enz.
Maar zoals ik al zei, TKN ( ook lang geleden gedaan) is beter.
Ik denk trouwens dat het vrijwel onmogelijk zal zijn om alle huidige groot water zeilers een praktijk opleiding te geven.
Waar moet je de opleiders en schepen daarvoor vandaan halen?
De Duitsers hebben daarvoor meestal eigen schepen van hun verenigingen die ze met o.a. de opleidingsinkomsten bekostigen.
Nee , je moet het wel reëel houden en dan is een combinatie zoals ik die noemde denk ik best een verbetering.
Maar inderdaad niet ideaal.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 16 sept 2013 08:03 #438573

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18190
Deze discussie neemt wel een vreemde wending. Ik denk dat veruit de meeste zeilers juist diep in de buidel tasten voor AIS ontvangers of transponders juist omdát ze een groot veiligheidsbesef hebben. Die ene zeiler die een peperdure AIS transponder koopt (waarom zijn die dingen trouwens zo duur?) alleen om zichzelf op Marine Traffic te laten zien, laat ik graag zijn -ik ga er gemakshalve van uit dat vrouwen verstandiger zijn- gang gaan.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 16 sept 2013 08:03 #438574

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
Rev schreef :

Denk alleen als je CWO verplicht gaat stellen 90% van het forum op zijn achterste benen gaat staan


Zeker met pret papieren door de branche uitgegeven los je geen zaken op. wel goed voor de handel dat wel.
Het is het papier niet waard waar het op gedrukt is.
Bij de zeeverkenners krijg je ook hele mooie diploma's hoor B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 16 sept 2013 08:03 #438575

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7658
Ik heb 2 grote bedenkingen bij het gebruik van AIS transponders.

1) een AIS transponders zend jou positie uit, genomen van jou GPS receiver. Sommige GPS receivers zijn goed, sommigen zijn speelgoed.
En als in Amerika iemand een knopje omhaald zijn de meeste GPS receivers het spoor bijster.

2) Als ieder jachtje een gps transponder gaat inzetten zit de hele beschikbare ruimte voor AIS signalen dicht, zeker op drukke zeilgebieden, en is er van verhoogde veiligheid helemaal geen sprake meer.

Mijn idee is, AIS transponder op een jacht, alleen in zendmode in
slechte zichtbaarheid of als het echt nodig is. bvb singlehanded op volle zee.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 16 sept 2013 08:14 #438579

Poohboot schreef :
Rev schreef :

Denk alleen als je CWO verplicht gaat stellen 90% van het forum op zijn achterste benen gaat staan


Zeker met pret papieren door de branche uitgegeven los je geen zaken op. wel goed voor de handel dat wel.
Het is het papier niet waard waar het op gedrukt is.
Bij de zeeverkenners krijg je ook hele mooie diploma's hoor B)

Hennie, deels wel met je eens alles hangt en staat met de opleider. Hier bij ons is de hoogste opleider ook de godfather van de CWO opleiding Maarten Veldhoen en tevens voorzitter en beschermheer van onze scouting.
scouting groep in Bergen op Zoom levert ongeveer 30% van haar leden af in de beroepsvaart waarvan zeker 20% actief blijft binnen de scouting.
Binnen onze jeugdafdeling van de vereniging geven wij CWO opleidingen aan de jeugd en leiden we ook nieuwe instructeurs op.

Hier beslist geen pretpapiertje.

Maar ontopic maar weer.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 16 sept 2013 08:16 #438581

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
roozeboos schreef :
Saeftinghe schreef :
Svalk,

Ook die stelling ----Met geld kop je geen inzicht---- kan ik helemaal onderschrijven.

De veiligheid zit in je bol. En wanneer het daar niet helemaal goed is gegaan, zijn de ´veiligheids´ middelen daar om de schade te beperken.

Ik snap er helemaal niks meer van. Wil jij nu zeggen dat de mensen die een ais transponder kopen niet goed bezig zijn omdat ze de veiligheid niet in de bol hebben zitten???
De boot wordt echt niet veiliger als je bij jezelf denkt "het overkomt mij niet". Of "er zijn zo weinig schepen, wat kan er nu gebeuren".
Want dat is dan naar mijn idee het enige wat in je bol zit?
Of begrijp ik het verkeerd?

Ja je begrijpt me helemaal verkeerd. Als je op zee zit heb je niet altijd goed zicht en is een AIS een mogelijk HULPMIDDEL om het risico van niet kunnen zien of niet gezien kunnen worden gedeeltelijk afgedekt want schepen die geen AIS hebben zie je nog steeds niet. Wat is zeg dat je je schip niet moet behangen met allerlei zaken en denken " het komt wel goed nu" .
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 16 sept 2013 08:29 #438587

Tony2920 schreef :
Ik heb 2 grote bedenkingen bij het gebruik van AIS transponders.

1) een AIS transponders zend jou positie uit, genomen van jou GPS receiver. Sommige GPS receivers zijn goed, sommigen zijn speelgoed.
En als in Amerika iemand een knopje omhaald zijn de meeste GPS receivers het spoor bijster.
is niet waar hoor, iedere ais transponder heeft een eigen interne gps ontvanger.
En van dat knopje tsja inderdaad. :dry:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 16 sept 2013 08:30 #438588

svalk schreef :

Ja je begrijpt me helemaal verkeerd. Als je op zee zit heb je niet altijd goed zicht en is een AIS een mogelijk HULPMIDDEL om het risico van niet kunnen zien of niet gezien kunnen worden gedeeltelijk afgedekt want schepen die geen AIS hebben zie je nog steeds niet. Wat is zeg dat je je schip niet moet behangen met allerlei zaken en denken " het komt wel goed nu" .
oh precies andersom, ik vat 'm. :)
ja daar kan ik het alleen maar mee eens zijn.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 16 sept 2013 08:33 #438590

Tony2920 schreef :
1) een AIS transponders zend jou positie uit, genomen van jou GPS receiver. Sommige GPS receivers zijn goed, sommigen zijn speelgoed.
En als in Amerika iemand een knopje omhaald zijn de meeste GPS receivers het spoor bijster.
Ik mag aannemen dat dit wel heel erg goed afgeschermd is en we niet afhankelijk zijn van Amerika wat GPS navigatie betreft.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 16 sept 2013 08:36 #438591

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12596
Rev schreef :
Ik mag aannemen dat dit wel heel erg goed afgeschermd is en we niet afhankelijk zijn van Amerika wat GPS navigatie betreft.
Nog wel Rev, nog wel. :(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 16 sept 2013 08:43 #438596

Albert 45 schreef :
Rev schreef :
Ik mag aannemen dat dit wel heel erg goed afgeschermd is en we niet afhankelijk zijn van Amerika wat GPS navigatie betreft.
Nog wel Rev, nog wel. :(

Maar niet lang meer hoor.
www.europa-nu.nl/id/vh7dot9xhu...Ddz7kCFcLHtAodHXYAUg
Hoewel uiteraard ook de EU wel ergens een knop zal hebben.
Overigens acht ik het uitschakelen door de VS niet erg waarschijnlijk meer gezien de enorme economische belangen die er tegenwoordig mee gepaard gaan.
Niet voor niets is jaren geleden ook de S.A. uitgeschakeld waardoor de GPS veel nauwkeuriger is geworden.
Maar mogelijk blijft het uitschakelen uiteraard wel.
Overigens kan ook bijv. een flinke "zonnestorm" behoorlijk problemen geven.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 16 sept 2013 08:52 #438601

Yellow Boat schreef :
Solo schreef :
Wellicht terug naar het echte onderwerp. Nut van ais.

Ik heb nog geen ais, noch als ontvanger noch als zender. Deels omdat ik het nog prijzig vind, deels omdat ik niet zo handig ben met het inbouwen van dit soort dingen.

Nou , prijzig is een ontvanger zeker niet, tenminste als je al een plotter hebt die AIS kan weergeven.
de Nasa AIS engine heb ik al jaren en die doet het prima op mijn Raymarine plotter maar ook op een laptop met kaartprogramma.
www.nasamarine.com/proddetail.php?prod=ais_engine
Ik heb er al enorm veel aan gehad bijv. afgelopen zomer bij het oversteken van het skagerak en in het Kattegat waar ik ver van tevoren kon zien dat de beide aanstormende hogesnelheids veerboten ( 38 knopen) keurig op o,3 mijl en 1,2 mijl resp. voor en achter me langs gingen.
Dat kun je nl op die plotter zien omdat deze een soort van "ARPA" ( of is het toch MARPA?) heeft die de CPA en relatieve koers grafisch op het scherm laat zien.
Ik heb er trouwens een paar screenshots van gemaakt die ik nog wel een keer zal plaatsen in het forum.
Beneden kun je alvast ongeveer zien hoe dat eruit ziet.
Dat is een voorbeeld (bijv. in de scheren west Zweden) waarbij trouwens het kruisende schip niet op de radar te zien zou zijn!
Ad

AIUS weegave op Raymarine A50

Hier kun je het effect zien op de weergave van de AIS op mijn plotter bij het oversteken van een shipping lane tussen Laeso en Hals in Denemarken afgelopen zomer. Ik heb toen een paar screenshots gemaakt.
Het grote schip zou wel erg dichtbij komen en daarom veranderde ik mijn koers (groene lijn).
Je kunt zien dat de relatieve koersvector van het vrachtschip ( blauwe stippellijn) en de CPA daardoor veranderden hoewel het schip zelf niet echt van koers veranderde ( je ziet wel dat ze even roer geven maar dat gebeurde omdat er daar een klein knikje in de lane zit).
In feite is e.e.a. een grafische weergave van de CPA.
Merkwaardig genoeg noemt Raymarine die vector (nog steeds!) in hun manuals de COG terwijl dat toch echt niet zo is.
Het is in feite de weg die het betreffende schip aflegd t.o.v. je eigen schip (relative course), dus alsof je zelf stil ligt.
In feite hetzelfde als Marpa ( of heet dat Arpa?) bij radar.
Ik vindt dat een zeer nuttige feature omdat je zo l heel vroeg kan zien of en hoeveel je je koes of snelheid moet aanpassen.
Ad
Laatst bewerkt: 16 sept 2013 08:54 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 16 sept 2013 08:57 #438603

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
roozeboos schreef :
svalk schreef :

Ja je begrijpt me helemaal verkeerd. Als je op zee zit heb je niet altijd goed zicht en is een AIS een mogelijk HULPMIDDEL om het risico van niet kunnen zien of niet gezien kunnen worden gedeeltelijk afgedekt want schepen die geen AIS hebben zie je nog steeds niet. Wat is zeg dat je je schip niet moet behangen met allerlei zaken en denken " het komt wel goed nu" .
oh precies andersom, ik vat 'm. :)
ja daar kan ik het alleen maar mee eens zijn.

Wist ik wel hoor ! B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 16 sept 2013 09:04 #438606

Roozeboos, 10.48,

Lezen is kennelijk een heel stuk moeilijker dan schrijven.

Lees nu eens gewoon wat er STAAT
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.197 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl