Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Is dit nu het echte nut van AIS?

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 15 sept 2013 09:22 #438165

Dames en heren Zeilers,

Ik heb al een keer in dit draadje gepost, maar ik wil nog een keer benadrukken dat wij als handelsvaart het zéér prettig vinden dat kleinere schepen die vaak in een zeetje minder goed zichtbaar zijn op radar een AIS hebben.
Dus nee we zijn niet van mening dat het beeldschermvervuiling is.

En elk zichzelf respecterende noodzee zeiler zou zich achter zijn oren moeten krabben bij het zeggen dat een AIS onzin is en de traditionele middelen afdoende zijn om aanvaringen te voorkomen. Niks sluit het andere uit, daar ben ik het roerend mee eens! De radar staat hier aan boord echt altijd aan, daar kijken we initieel op, maar als bij de radar echo's er gewoon een AIS symbool bij komt dan word de herkenbaarheid van de schepen nog véél beter, en dan is het heel fijn dat je ARPA én AIS gegevens tegelijk op je scherm hebt! Ook echo's die weg gefilterd worden door de (nog steeds beter wordende) radars, zie je opeens wél als een symbooltje, en als je dan op 2 mijl afstand eindelijk een echte echo krijgt dan heb ik al actie ondernomen om te wijken, was dat niet zo dan word het uitwijken toch echt krapper!

Mijn twee centjes

Jeroen (Stuurman handelsvaart, kapitein zeilschepen en jacht zeiler)
Sail now, work later........
Laatst bewerkt: 15 sept 2013 09:23 door jeroenimo. Reden: typo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 15 sept 2013 09:28 #438166

Joop66 schreef :
Deze zomer was het toch wel prettig dat die baggeraar netjes op mijn schermpje stond.

Zien deed ik hem niet. Het werd ineens mistig. Echt dikke erwtensoep.

Dan kun je ook een radar hebben.

Maar ja, zo'n NASA ontvangertje voor 150Euri, of een radar van enkele duizenden... En dan weet je nog niet hoettie heet. Dat was nu wel makkelijk.

Ook voor het oversteken van de TSS. Ze staan erop voor je ze goed en wel kan zien. En je ziet meteen waar het heen gaat.

Dat Nasa dingetje geeft gewoon alle info hoor ( i.t.t. de vorige versie die niet alles door kon geven door een mindere processor).
Dus ook o.a. de naam , mmsi , bestemming , CPA en bij daarmee uitgeruste schepen zelfs de roerstand zodat je kunt zien als een groot schip voor je uitwijkt.En dat heb ik afgelopen zomer onder zeil meermaals meegemaakt en onder motor zelf bij die snelle veerboten die ik tegenkwam tussen Ebeltoft en Samso .Bij de hele grote zie je dat ze uitwijken zelfs voor de koers echt verandert.
Natuurlijk zie je die info alleen als je de weergave op een plotter of geschikt kaartprogramma op de laptop hebt.
Maar verder doet die goedkope Nasa ontvanger echt niet minder dan de duurdere ontvanger zonder scherm.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 15 sept 2013 09:30 #438167

roozeboos schreef :
nou ik ga geen radar in mn mast hangen hoor. Is me veel te zwaar voor mijn 27 voeter.

Och ik heb van de zomer nog een Delanta van 7,6 meter gezien met radar (wel achterop op een paal).
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 15 sept 2013 09:37 #438169

Sommigen begrijpen mij volgens mij niet goed. Ik ontken niet dat AIS zijn nut heeft, ik stelde alleen dat het goed zichtbaar zijn op de radar van een zeeschip zeker zo belangrijk is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 15 sept 2013 09:39 #438170

  • nico1
  • nico1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 811
jeroenimo schreef :
En elk zichzelf respecterende noodzee zeiler zou zich achter zijn oren moeten krabben bij het zeggen dat een AIS onzin is en de traditionele middelen afdoende zijn om aanvaringen te voorkomen.

Mijn twee centjes

Jeroen (Stuurman handelsvaart, kapitein zeilschepen en jacht zeiler)

Nu heb ik nog niet ergens gelezen dat AIS op zee onzin is? Sietse en ook ik hebben het, ik zal overigens nimmer voor de boeg van een zeeschip willen opduiken.

Ex, maar wel nog zeezeiler in alle bescheidenheid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 15 sept 2013 09:43 #438171

jeroenimo schreef :
Ook echo's die weg gefilterd worden door de (nog steeds beter wordende) radars, zie je opeens wél als een symbooltje, en als je dan op 2 mijl afstand eindelijk een echte echo krijgt dan heb ik al actie ondernomen om te wijken, was dat niet zo dan word het uitwijken toch echt krapper!
Prima illustratie om mijn betoog van een echt goede radarreflector te hebben kracht bij te zetten. Dan filter je zo'n echo niet zo makkelijk meer weg, ook niet in buien en dan wordt je ook op 8-10 mijl gezien.
Laatst bewerkt: 15 sept 2013 09:45 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 15 sept 2013 09:44 #438172

Noorderzon schreef :
Sommigen begrijpen mij volgens mij niet goed. Ik ontken niet dat AIS zijn nut heeft, ik stelde alleen dat het goed zichtbaar zijn op de radar van een zeeschip zeker zo belangrijk is.

Uiteraard , en bovendien verplicht gezien de verplichting van een goede radarreflector.
Alleen kun je je afvragen of elk groot schip wel zal uitwijken als je op aanvaringskoers ligt en niet van koers veranderd.
Nog helemaal afgezien van de vraag of ze je , ook met een goede radarreflector, überhaupt opmerken met name bij slecht weer met hoge glven en regen.
Gezien de , gelukkig sporadische, ongelukken betwijfel ik dat.
Nee , dan is de enige veilige optie of zelf ook radar hebben of een AIS ontvanger en het alarm bijv. op 3-5 zeemijl zetten ( alleen uiteraard op volle zee).
En dan uiteraard uitwijken , ook als je eigenlijk voorrang hebt.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 15 sept 2013 09:50 #438175

Yellow Boat schreef :
Noorderzon schreef :
Sommigen begrijpen mij volgens mij niet goed. Ik ontken niet dat AIS zijn nut heeft, ik stelde alleen dat het goed zichtbaar zijn op de radar van een zeeschip zeker zo belangrijk is.
Nee , dan is de enige veilige optie of zelf ook radar hebben of een AIS ontvanger en het alarm bijv. op 3-5 zeemijl zetten ( alleen uiteraard op volle zee).
En dan uiteraard uitwijken , ook als je eigenlijk voorrang hebt.
Ad
Maar ik had het over een ais transponder versus radar reflector. Inderaad, een ais ontvangertje zou ik sowieso aan boord nemen op zee. Maar die koste je de kop ook niet meer tegenwoordig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 15 sept 2013 09:56 #438176

Yellow Boat schreef :
Alleen kun je je afvragen of elk groot schip wel zal uitwijken als je op aanvaringskoers ligt en niet van koers veranderd.
Maar dan kan je alles wel in twijfel trekken en kom je in je leven nergens. Thuis achter de geraniums kan je ook dood gaan.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 15 sept 2013 10:04 #438179

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Rev schreef :
Yellow Boat schreef :
Alleen kun je je afvragen of elk groot schip wel zal uitwijken als je op aanvaringskoers ligt en niet van koers veranderd.
Maar dan kan je alles wel in twijfel trekken en kom je in je leven nergens. Thuis achter de geraniums kan je ook dood gaan.

Die twijfel zal altijd blijven en daarom kan AIS nooit een paar goede ogen vervangen. Van de zomer is gebleken bij het oversteken van het Skagerak (N>Z). Het ene schip gaat netjes achterlangs terwijl de volgende er net nog voor langs glijdt maar feit is ook dat ik niet 1x keer mijn koers heb hoeven te verleggen bij deze oversteek. Zelfs niet voor de vissers die daar midden in de nacht druk in de weer waren. Ik weet niet of het uitmaakt maar ik sta in AIS genoemd als " saling vessel" en niet als " pleasure craft" .
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 15 sept 2013 10:06 #438182

Nou heb ik een doorvaart hoogte van +/- 10 meter. Reflector aan de zaling.
Aangenomen dat het slecht weer is en waait en de tapas op een oor ligt.

Vraag ik me af op welke afstand je nog gezien wordt met alleen een (passieve) radarreflector. Door bijvoorbeeld een visser?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 15 sept 2013 10:07 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 15 sept 2013 10:06 #438184

Noorderzon schreef :
jeroenimo schreef :
Ook echo's die weg gefilterd worden door de (nog steeds beter wordende) radars, zie je opeens wél als een symbooltje, en als je dan op 2 mijl afstand eindelijk een echte echo krijgt dan heb ik al actie ondernomen om te wijken, was dat niet zo dan word het uitwijken toch echt krapper!
Prima illustratie om mijn betoog van een echt goede radarreflector te hebben kracht bij te zetten. Dan filter je zo'n echo niet zo makkelijk meer weg, ook niet in buien en dan wordt je ook op 8-10 mijl gezien.
Toch zou ik er niet op vertrouwen dat je écht op 8-10 mijl zichtbaar bent. Mijn ervaring is dat je echter pas een goede echo hebt op ongeveer 5 mijl.
Dit uiteraard in een zeetje, op een vlakke zee zie ik met onze meeuwenmepper gewoon meeuwen zwemmen!
Als je echt dan goed zichtbaar wilt zijn op afstand dan is een actieve radar reflector vast een betere optie.
Sail now, work later........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 15 sept 2013 10:08 #438185

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
Joop66 schreef :
Maar ja, zo'n NASA ontvangertje voor 150Euri, of een radar van enkele duizenden... En dan weet je nog niet hoettie heet. Dat was nu wel makkelijk.
nee dat weet je niet maar wel gezien op je radar.
en zo'n boei is ook heel groot en sterk hoor, zie je ook "nog" niet op AIS
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 15 sept 2013 10:15 #438187

ik ga van het principe uit: ik ben klein en zij zijn groot.
dat betekent voor mij dat ik altijd zal wijken en het er nooit op aan laat komen. zoals onderweg naar spanje, alleen schepen op tegenkoers neem ik een groter risico, steek ik een lane over, dan hou ik uitkijk en is het schermpje goed voor een 5 sec look ieder half uur, of meer.

ais, radar en verder zijn hulpmiddelen, goeie ogen en gezonf verstand zijn meer waard. het een sluit niet het ander uit.

maar op een zeilboot op schermpjes gaan zitten turen, zeker bij solo of onder bemand lijkt mij het paard achter de wagen spannen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 15 sept 2013 10:18 #438189

jeroenimo schreef :
Toch zou ik er niet op vertrouwen dat je écht op 8-10 mijl zichtbaar bent. Mijn ervaring is dat je echter pas een goede echo hebt op ongeveer 5 mijl.
Als je echt dan goed zichtbaar wilt zijn op afstand dan is een actieve radar reflector vast een betere optie.
Waarom zou je daar niet op vertrouwen? Als je een echt goede radarreflector hebt dan wordt je echo qua sterkte vergelijkbaar met een gemiddelde kotter schat ik zo. En die gaan er echt wel vanuit dat jij ze op je radar ziet. Ik zie er altijd op toe dat niemand het op de brug in zijn hoofd haalt om die eruit te filteren. Dan doe je gewoon echt iets fout want dat is niet nodig met de huidige generatie radars.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 15 sept 2013 10:26 #438191

roozeboos schreef :
Nou heb ik een doorvaart hoogte van +/- 10 meter. Reflector aan de zaling.
Aangenomen dat het slecht weer is en waait en de tapas op een oor ligt.

Vraag ik me af op welke afstand je nog gezien wordt met alleen een (passieve) radarreflector. Door bijvoorbeeld een visser?
Een visser heeft zijn radar niet zo hoog als koopvaardij, dus meer last van zee-echo's. En als dat een standaard radarreflector is zou ik het op misschien gemiddeld 4 mijnl houden. Maar dat hangt helemaal van het weer af. Met slecht weer zien ze je helemaal niet op hun radar, met prachtig mooi weer zien ze je misschien wel op 6 mijl.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 15 sept 2013 10:29 #438192

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6128
Albert 45 schreef :
Hoe de beroepsvaart (op zee) denkt over jachtjes met AIS.


Wat was de aanleiding tot dit bericht??
Dat doet die Pride of Rotterdam toch niet zomaar, en niet bij ieder AIS signaal?
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 15 sept 2013 10:43 #438196

Noorderzon schreef :
roozeboos schreef :
Nou heb ik een doorvaart hoogte van +/- 10 meter. Reflector aan de zaling.
Aangenomen dat het slecht weer is en waait en de tapas op een oor ligt.

Vraag ik me af op welke afstand je nog gezien wordt met alleen een (passieve) radarreflector. Door bijvoorbeeld een visser?
Een visser heeft zijn radar niet zo hoog als koopvaardij, dus meer last van zee-echo's. En als dat een standaard radarreflector is zou ik het op misschien gemiddeld 4 mijnl houden. Maar dat hangt helemaal van het weer af. Met slecht weer zien ze je helemaal niet op hun radar, met prachtig mooi weer zien ze je misschien wel op 6 mijl.

daarom nam ik ook een visser. vier mijl is niet veel. En met slecht weer zien ze me wellicht helemaal niet, zeg je.
Conclusie: net als AIS ook niet full proof!
Dus ze vullen elkaar aan, ze vervangen elkaar niet. ( AIS vs reflector dus)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 15 sept 2013 10:56 #438203

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12596
Jutter schreef :
Albert 45 schreef :
Hoe de beroepsvaart (op zee) denkt over jachtjes met AIS.


Wat was de aanleiding tot dit bericht??
Dat doet die Pride of Rotterdam toch niet zomaar, en niet bij ieder AIS signaal?
Kon natuurlijk niet in de kop van die stuurman kijken dus het exacte waarom van dit toch wel vriendelijke berichtje ken ik niet.
Wel was kort daarvoor de CPA aan de krappe kant zodat we 15° SB zijn gegaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 15 sept 2013 11:55 #438225

roozeboos schreef :
Noorderzon schreef :
roozeboos schreef :
Nou heb ik een doorvaart hoogte van +/- 10 meter. Reflector aan de zaling.
Aangenomen dat het slecht weer is en waait en de tapas op een oor ligt.

Vraag ik me af op welke afstand je nog gezien wordt met alleen een (passieve) radarreflector. Door bijvoorbeeld een visser?
Een visser heeft zijn radar niet zo hoog als koopvaardij, dus meer last van zee-echo's. En als dat een standaard radarreflector is zou ik het op misschien gemiddeld 4 mijnl houden. Maar dat hangt helemaal van het weer af. Met slecht weer zien ze je helemaal niet op hun radar, met prachtig mooi weer zien ze je misschien wel op 6 mijl.

daarom nam ik ook een visser. vier mijl is niet veel. En met slecht weer zien ze me wellicht helemaal niet, zeg je.
Conclusie: net als AIS ook niet full proof!
Dus ze vullen elkaar aan, ze vervangen elkaar niet. ( AIS vs reflector dus)
Klopt. Maar een goede radarreflector, misschien is dat per definitie wel een actieve (seame?), maakt wel verschil.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 15 sept 2013 11:56 #438226

Jutter schreef :
Albert 45 schreef :
Hoe de beroepsvaart (op zee) denkt over jachtjes met AIS.


Wat was de aanleiding tot dit bericht??
Dat doet die Pride of Rotterdam toch niet zomaar, en niet bij ieder AIS signaal?
Goed humeur? Vriendelijk van aard? Zojuist contact met thuisfront gehad?
Als je maar lang genoeg op zee zit, dan ga je nog tegen de stoelpoot praten... ;)

Wel vriendelijk...
Laatst bewerkt: 15 sept 2013 12:05 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 15 sept 2013 11:58 #438227

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
roozeboos schreef :
Noorderzon schreef :
roozeboos schreef :
Nou heb ik een doorvaart hoogte van +/- 10 meter. Reflector aan de zaling.
Aangenomen dat het slecht weer is en waait en de tapas op een oor ligt.

Vraag ik me af op welke afstand je nog gezien wordt met alleen een (passieve) radarreflector. Door bijvoorbeeld een visser?
Een visser heeft zijn radar niet zo hoog als koopvaardij, dus meer last van zee-echo's. En als dat een standaard radarreflector is zou ik het op misschien gemiddeld 4 mijnl houden. Maar dat hangt helemaal van het weer af. Met slecht weer zien ze je helemaal niet op hun radar, met prachtig mooi weer zien ze je misschien wel op 6 mijl.

daarom nam ik ook een visser. vier mijl is niet veel. En met slecht weer zien ze me wellicht helemaal niet, zeg je.
Conclusie: net als AIS ook niet full proof!
Dus ze vullen elkaar aan, ze vervangen elkaar niet. ( AIS vs reflector dus)

Een visser is misschien niet de juiste referentie in deze, Het is vaak niet relevant of de visser jou ziet maar of JIJ de visser ziet en kan uitwijken. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 15 sept 2013 12:05 #438229

svalk schreef :
roozeboos schreef :
Noorderzon schreef :
roozeboos schreef :
Nou heb ik een doorvaart hoogte van +/- 10 meter. Reflector aan de zaling.
Aangenomen dat het slecht weer is en waait en de tapas op een oor ligt.

Vraag ik me af op welke afstand je nog gezien wordt met alleen een (passieve) radarreflector. Door bijvoorbeeld een visser?
Een visser heeft zijn radar niet zo hoog als koopvaardij, dus meer last van zee-echo's. En als dat een standaard radarreflector is zou ik het op misschien gemiddeld 4 mijnl houden. Maar dat hangt helemaal van het weer af. Met slecht weer zien ze je helemaal niet op hun radar, met prachtig mooi weer zien ze je misschien wel op 6 mijl.

daarom nam ik ook een visser. vier mijl is niet veel. En met slecht weer zien ze me wellicht helemaal niet, zeg je.
Conclusie: net als AIS ook niet full proof!
Dus ze vullen elkaar aan, ze vervangen elkaar niet. ( AIS vs reflector dus)

Een visser is misschien niet de juiste referentie in deze, Het is vaak niet relevant of de visser jou ziet maar of JIJ de visser ziet en kan uitwijken. B)

ja dat weet ik, maar dat bedoelde ik niet. Ik wilde aanhalen dat een radarreflector in een wat slechtere (maar wel reeele) omstandigheid ook niet alles is.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 15 sept 2013 12:27 #438241

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
roozeboos schreef :
svalk schreef :
roozeboos schreef :
Noorderzon schreef :
roozeboos schreef :
Nou heb ik een doorvaart hoogte van +/- 10 meter. Reflector aan de zaling.
Aangenomen dat het slecht weer is en waait en de tapas op een oor ligt.

Vraag ik me af op welke afstand je nog gezien wordt met alleen een (passieve) radarreflector. Door bijvoorbeeld een visser?
Een visser heeft zijn radar niet zo hoog als koopvaardij, dus meer last van zee-echo's. En als dat een standaard radarreflector is zou ik het op misschien gemiddeld 4 mijnl houden. Maar dat hangt helemaal van het weer af. Met slecht weer zien ze je helemaal niet op hun radar, met prachtig mooi weer zien ze je misschien wel op 6 mijl.

daarom nam ik ook een visser. vier mijl is niet veel. En met slecht weer zien ze me wellicht helemaal niet, zeg je.
Conclusie: net als AIS ook niet full proof!
Dus ze vullen elkaar aan, ze vervangen elkaar niet. ( AIS vs reflector dus)

Een visser is misschien niet de juiste referentie in deze, Het is vaak niet relevant of de visser jou ziet maar of JIJ de visser ziet en kan uitwijken. B)

ja dat weet ik, maar dat bedoelde ik niet. Ik wilde aanhalen dat een radarreflector in een wat slechtere (maar wel reeele) omstandigheid ook niet alles is.

Waar je helemaal gelijk in hebt en wat je ook allemaal verzint, het zijn en blijven allemaal ondersteunende zaken t.o.v. het waarnemende oog. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 15 sept 2013 12:56 #438254

svalk schreef :
Waar je helemaal gelijk in hebt en wat je ook allemaal verzint, het zijn en blijven allemaal ondersteunende zaken t.o.v. het waarnemende oog. B)
Denk dat we het daar allemaal wel mee eens zijn
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl