Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Is dit nu het echte nut van AIS?

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 07 juli 2013 13:33 #413798

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29296
Aquaplanning schreef :
Vanuit de beroepsvaart hoor ik vaak het verzoek: koop vooral een AIS, en zet hem aan als je hem nodig hebt. Dus als je een vaarweg oversteekt, op volle zee, bij slecht zicht: dus bij aanvaringsrisico's.

Als je gewoon recht-toe-recht-aan op een kanaal vaart of in de haven ligt: zet hem uit. Dan blijft de informatie een stuk overzichtelijker voor de grotere schepen.

Ik denk dat dit verkeerdom is. Transponder altijd aan.
Er ligt, m.i., een schone taak voor de heren software leveranciers en plotter fabrikanten of de juiste filters toe te passen of te bedenken waardoor het overzichtelijker wordt.
Dit moet zeker niet gebruiker afhankelijk worden van aan of uit.

Echter eerder genoemde lieden zijn óf lui, óf niet slim genoeg, óf doof. :)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 07 juli 2013 13:35 #413802

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29296
svalk schreef :

Dit is precies de praktijk die ik vaak waarneem hier in Noorwegen bij grote schepen maar ook bij de vele veerboten. Men zet de AIS pas aan als men in de buurt komt en geeft inderdaad veel rust op het scherm. In Stavanger had iedereen de AIS aan staan en ik bleef maar alarmen wegdrukken van ieder een die me wilde rammen maar het niet konden omdat er nog een stukje land tussen zat.

Typisch een geval van slechte software, niet slim genoeg.
Alarm status uitzetten kan natuurlijk ook (= gebruiker).

Ik zou de alarmen alleen op open zee inschakelen, verder niet.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 07 juli 2013 13:40 #413804

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29296
Sunday schreef :
Ja Vesper staat bij mij ook op nr1 op dit vlak.
Ook bij Panbo: leuk recent artikel: hier

inderdaad +1

fabrikant die het wel begrijpt.

WaypointGPS heeft wat mogelijkheden begrijp ik, net als OpenCPN wat Jeronimo laat zijn.
Bij Op 0penCPN zijn de instellingen nog fijn te tunen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 13 juli 2013 14:33 #415673

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Artikeltje over ais in Zweden, hier op Panbo.
Als ik het goed begrijp dan doen ze daar van overheidswege toch allerlei moeite om de ais via internet ter beschikking te maken.
Laatst bewerkt: 13 juli 2013 15:07 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 13 juli 2013 16:20 #415682

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29296
Sunday schreef :
Artikeltje over ais in Zweden, hier op Panbo.
Als ik het goed begrijp dan doen ze daar van overheidswege toch allerlei moeite om de ais via internet ter beschikking te maken.

Binnenkort wordt Seapilot, want daar gaat het over, ook in Nederland geïntroduceerd. Het overleg met de diverse diensten is al in een vergaand stadium.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 13 juli 2013 16:22 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 13 juli 2013 16:39 #415688

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12596
Gebruik nu de Vesper voor het tweede seizoen en wil beslist geen ander. Hij is betrouwbaar en doet precies wat hij moet doen.
De instel mogelijkheden zijn meer dan voldoende en hij is bovendien, als "stand alone", niet afhankelijk van de rest van het spul.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 13 juli 2013 16:43 #415689

  • stadjer
  • stadjer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 534
Wat ik in deze discussie verbaasd is het gemak waarmee een veiligheidsvoorziening uitgeschakeld wordt omdat er teveel informatie op een scherm zou komen en er onnodige waarschuwingen komen. Door die te gaan negeren loop je ook het risico een werkelijke waarschuwing te negeren..

Door je eigen AIS uit te zetten ontneem je iemand anders de mogelijkheid jou te kunnen zien, mogelijk voordat dat op zicht mogelijk is.. En eventueel ook op te roepen omdat ook scheepsnaam en MMSI beschikbaar zijn.

Zelf heb ik 'm altijd aan, ook al ben ik niet altijd in staat om zelf andere schepen te zien omdat ik nog geen goede voorziening voor mijn laptop aan boord heb en zonder plotter vaar...

Krijg je een overvloed aan info dan helpen goede filters zeer zeker, als je het idee hebt dat de waarschuwingen niet nodig zijn dan zou ik de weergave op de plotter of computer uitschakelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 14 juli 2013 07:18 #415792

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1675
Niks filteren:

Is er ooit iemand geweest heeft die gevraagd of uitgevonden heeft de "filterbril" zodat je alleen de gevaarlijke schepen ziet? Daar is namelijk geen reden voor.

De electronica biedt een enorme aanvulling op de visuele controle van je omgeving.

Filteren op afstand: NEE. Daar de snelheid kan varieren tussen 0,5 knoop en 30 knoop kan een gevaarlijk schip op korte afstand en op grote afstand zitten.
Als je je zichtgebied op de plotter of PC verkleint (inzoomt) dan zie je minder schepen, maar wel de "koers-voorspellings-lijn" dus je ziet wel dat er een schip op jouw koers zit zonder hem zelf te zien.

Filteren op klasse B: NEE, waarom zou je wel een aanvaring willen met een B-schip? Als jullie willen filteren op B, ga je gang, mijn schip overleeft de botsing met jullie wel.

Filteren alleen op gevaarlijke schepen: NEE. Vooral vissers hebben een haast onvoorspelbaar vaargedrag en wisselen regelmatig van veilig naar niet-velig. En zo ook die Ferry die scherpe bochten draait op bepaalde punten in zijn tocht.
In waypointsGPS kan je op het scherm filteren (wat ik dus niet doe) en in het scheepsoverzicht toont het alleen de min of meer niet-veilige schepen. Die lijst, gepresenteerd en een bepaalde sortering, zie je zo snel wisselen dat je de regels niet goed kan lezen. Komt ook omdat je zelf nogal schommelt in je koers door bijvoorbeeld golfslag.

Filteren op stilliggende schepen: NEE. Ik snap de behoefte niet om tegen ankeraars aan te willen varen, of vissers die zo nu en dan heerlijk stil liggen.

Praktijk: na een 48 uur IJmuiden-Solent de westelijke ingang genomen, het was nog donker, AIS en radar en uitkijk. In de westelijke ingang liggen veel schepen voor anker, en varen ferries, vissers en andere coasters heen en weer. Met al of niet flikkerende boeien, achtergrond verlichting op de wal, kerstverlichting op schepen en zo een tamelijk onoverzichtelijk geheel. Met behulp van de electronica haal je feilloos de ankeraars, ferries en schepen eruit en komen vallen al die lichtjes als een puzzle in elkaar. De navigator binnen stuurde ons er gewoon doorheen, de uitkijk hoefde alleen te controleren. En commuhiceren: "schip op 11 uur net achter rode boei met licht ..." "ja, die ligt or anker" "klopt, zie zijn ankerlicht". Op de radar de onverlichte boeien, heerlijk.

Dit is een achterhoede discussie. Aan die AIS en gebruik maken van de mogelijkheden. Ook op het IJsselmeer, drukte is geen argument, juist dan wil je goed en eenvoudig kunnen inschatten welk schip op jouw koers ligt.

Praktijk: Na door de Straat van Gibraltar te zijn gevaren liggen we voor het havengebied van Gibraltar. Daar vaart van alles, ferries, coasters, olietankers, pleziervaart, vissers, en vele ankeraars. Heiig weer, dus de AIS gaf uitkomst, we zagen tussen alle gele en grijze driehoekjes precies wie er op ons pad zou komen. Op zo'n moment vraag je je af waarom er nog schepen varen die geen AIS hebben. Begint onverantwoordelijk te worden. Als de meerderheid AIS heeft, is het geen discussie meer.

Veel vaarplezier, Ronald
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 14 juli 2013 13:43 #415837

Goed verhaal Ronald, maar één puntje wat AIS nu nog onbetrouwbaar maakt: het is een actief systeem, dus niet 100 procent betrouwbaar. Je bent afhankelijk van de AIS van andere schepen. In tegenstelling tot een passief systeem zoals radar, waarvan jezelf kan controleren of ie goed functioneert. Daar zie je wél alle targets op. Nou moet ik toegeven dat de gesloten dome radars op jachten nou ook niet zo denderend zijn als (X-band) radars uit de beroepsvaart... En niet iedereen kan de plaatjes evengoed interpreteren. Dat heeft de AIS dan wel weer als voordeel: de presentatie is perfect natuurlijk.

Moraal: AIS is een HULPMIDDEL, geen vervanging van de wacht. Af en toe een peilinkje maken op een kruisend schip kan geen kwaad.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 14 juli 2013 14:05 #415840

  • twilight
  • twilight's Profielfoto
Ik snap niets van het hele idee dat Ais zelf een probleem zou kunnen zijn.Filteren enz.
Je zet de schaal toch zo dat je met de werkelijkheid goed kunt omgaan. Hetzelfde geld toch ook voor een radar?
Natuurlijk zullen er wel meer slimmigheidjes komen maar het ontbreken nu daarvan maakt het toch niet onveiliger?
Ik blijf het een positieve revolutie vinden maar blijf ook vinden dat privacy onnodig geschaad wordt.
Laatst bewerkt: 14 juli 2013 14:46 door twilight.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 14 juli 2013 16:09 #415872

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Belerion II schreef :
Goed verhaal Ronald, maar één puntje wat AIS nu nog onbetrouwbaar maakt: het is een actief systeem, dus niet 100 procent betrouwbaar. Je bent afhankelijk van de AIS van andere schepen. In tegenstelling tot een passief systeem zoals radar, waarvan jezelf kan controleren of ie goed functioneert. Daar zie je wél alle targets op. Nou moet ik toegeven dat de gesloten dome radars op jachten nou ook niet zo denderend zijn als (X-band) radars uit de beroepsvaart... En niet iedereen kan de plaatjes evengoed interpreteren. Dat heeft de AIS dan wel weer als voordeel: de presentatie is perfect natuurlijk.

Moraal: AIS is een HULPMIDDEL, geen vervanging van de wacht. Af en toe een peilinkje maken op een kruisend schip kan geen kwaad.

Je mag AIS ook niet zien als een vervanger van de radar maar als een aanvulling om de veiligheid te verhogen en ik denk dat men daar inderdaad zeer in is geslaagd en geen enkel systeem is 100% betrouwbaar en zal er ook nooit komen ook.
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 14 juli 2013 16:29 #415879

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15797
Het is al meer genoemd gelukkig, maar ik hoop toch echt dat AIS de goede uitkijk niet gaat vervangen.

"ja maar, u was er echt niet, u hoort hier niet zijn, want ik zag u nergens, niet op mijn plotter, niet op mijn laptop, niet in Marinetraffic op de Ipad en de Iphone van mijn dochter of de htc van mijn vrouw zag u niet".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 14 juli 2013 16:41 #415881

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29296
koko schreef :
Het is al meer genoemd gelukkig, maar ik hoop toch echt dat AIS de goede uitkijk niet gaat vervangen.

"ja maar, u was er echt niet, u hoort hier niet zijn, want ik zag u nergens, niet op mijn plotter, niet op mijn laptop, niet in Marinetraffic op de Ipad en de Iphone van mijn dochter of de htc van mijn vrouw zag u niet".

"hoe kan ik de foto van mijn schip uploaden in de AIS" :laugh: :laugh:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 14 juli 2013 17:27 #415894

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
koko schreef :
Het is al meer genoemd gelukkig, maar ik hoop toch echt dat AIS de goede uitkijk niet gaat vervangen.

"ja maar, u was er echt niet, u hoort hier niet zijn, want ik zag u nergens, niet op mijn plotter, niet op mijn laptop, niet in Marinetraffic op de Ipad en de Iphone van mijn dochter of de htc van mijn vrouw zag u niet".

Ja, zo is het inderdaad en het lijkt wel die kant op te gaan. :(
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 14 juli 2013 18:32 #415908

WADnWIND schreef:
"hoe kan ik de foto van mijn schip uploaden in de AIS"
Het is ook van de zotte (ik lig nu in Blankenberge ;) ) dat iedereen met een simpel marifooncertificaat AIS mag voeren... :angry:
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 15 juli 2013 05:07 #415967

  • stadjer
  • stadjer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 534
Inderdaad je hebt gelijk!

Hierbij een oplossing voor ons ZeilersForum. Uitprinten, screenname erop en klaar!


Laatst bewerkt: 15 juli 2013 05:08 door stadjer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 15 juli 2013 06:25 #415991

  • WindVector
  • WindVector's Profielfoto
Belerion II schreef :
Goed verhaal Ronald, maar één puntje wat AIS nu nog onbetrouwbaar maakt: het is een actief systeem, dus niet 100 procent betrouwbaar. ...

Ook in de luchtvaart wordt er volledig vertrouwd op een actief systeem met transponders. Passieve radar voor luchtverkeersleiding wordt civiel niet of nauwelijks gebruikt. Er is dan voor de meeste vluchten direct bij vertrek en onderweg wel controle door de luchtverkeersleiding of de vliegtuigtransponder goed werkt en blijft werken. Zoiets is nog niet algemeen gebruikelijk in de scheepvaart. Dus zelf uitkijken is dan een must.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 15 juli 2013 06:36 #415997

Voor mijn werk kom ik dagelijks in aanraking met navigatie en communicatie apparatuur voor o.a. de grote vaart. Je wil niet weten hoe dat soms met houtje-touwtje aan elkaar gebraden zit. Met name oost Europese schepen lusten er wel pap van... Ik zou er niet voor honderd procent op vertrouwen.
In de luchtvaart zijn de eisen veel strenger. Veel betrouwbaarder.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 15 juli 2013 07:40 #416023

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Zolang je het ziet als een hulpmiddel om de veiligheid te verhogen is er niets mis maar de praktijk is vaak dat men gaat vertrouwen op dit soort zaken. Ook de rederijen want die zeggen "het schip hangt vol met apparatuur en nu kan de bemanning wel een klappie terug". En dan nog maar niet te spreken over de kwaliteit van die bemanning. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 15 juli 2013 09:10 #416047

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15797
Vergelijking met luchtvaart is toch wel appels met peren imo.
Het is maar voor een enkeling weggelegd om met zijn eigen vliegtuigje een beetje in de rondte te fladderen, terwijl je voor minder dan 3k al meer dan prima kan spelevaren waar je maar wil.

Ik betoog hier niet dat AIS niet nuttig of aanvullend kan zijn hoor, want dat is het natuurlijk wel. Alleen niet alle schepen of scheepjes zullen er mee worden uitgerust. Het blijft dus oppassen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 16 juli 2013 14:10 #416418

  • nico1
  • nico1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 811


HET nut.....? en dit is slechts een plaatje van zondag in de morgen in Jachthaven Hellevoetsluis, inderdaad gevaar voor aanvaring, het verhoogt de veiligheid.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 16 juli 2013 14:48 #416425

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29296
nico1 schreef :


HET nut.....? en dit is slechts een plaatje van zondag in de morgen in Jachthaven Hellevoetsluis, inderdaad gevaar voor aanvaring, het verhoogt de veiligheid.....

Dit is dus een goed voorbeeld van óf slechte software met te weinig filteropties óf slechte instellingen en bediening.
Er is voor de plotter fabrikanten nog een lange weg te gaan.

Ik blijf nog steeds zeer content met Opencpn en de filter mogelijkheden en wijze van presenteren. Dat overtreft tot nu toe elk toestel en software op de markt.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 16 juli 2013 15:12 #416428

oh, gelukkig de mijne staat uit
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 16 juli 2013 15:14 #416429

de mijne niet, maar we liggen nu dan ook niet in H'voetsluis ;)

PS: Ik vind de weergave van het plaatje hierboven ook wel heel treurig hoor. Dat maakt het ook wel erg onrustig! wat is dat voor plotter...?
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Laatst bewerkt: 16 juli 2013 15:16 door Belerion II.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 16 juli 2013 17:51 #416473

  • nico1
  • nico1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 811
Ik wilde jullie het plaatje van open CPN onthouden......:)
Waarover het gaat is natuurlijk niet de lay-out of de filtering, maar het feit dat het gebruik van AIS volstrekt z'n doel voorbij schiet in de getoonde plaatjes!
Maar ja, diegene die aan de vervuiling deelnemen en een lichte kritiek..., da's natuurlijk niet echt welkom!
Stel je eens voor dat iedereen z'n Radar vol open zet?
Het heeft wat mij betreft een hoog breaky-breaky gehalte-heb je mij wel gezien, heftig vind je niet!
Het mag van mij, maar om daar nu veiligheid aan op te hangen, het zal, maar ik heb m'n bedenkingen als ik dit waarneem.
Laatst bewerkt: 16 juli 2013 18:03 door nico1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl