Niks filteren:
Is er ooit iemand geweest heeft die gevraagd of uitgevonden heeft de "filterbril" zodat je alleen de gevaarlijke schepen ziet? Daar is namelijk geen reden voor.
De electronica biedt een enorme aanvulling op de visuele controle van je omgeving.
Filteren op afstand: NEE. Daar de snelheid kan varieren tussen 0,5 knoop en 30 knoop kan een gevaarlijk schip op korte afstand en op grote afstand zitten.
Als je je zichtgebied op de plotter of PC verkleint (inzoomt) dan zie je minder schepen, maar wel de "koers-voorspellings-lijn" dus je ziet wel dat er een schip op jouw koers zit zonder hem zelf te zien.
Filteren op klasse B: NEE, waarom zou je wel een aanvaring willen met een B-schip? Als jullie willen filteren op B, ga je gang, mijn schip overleeft de botsing met jullie wel.
Filteren alleen op gevaarlijke schepen: NEE. Vooral vissers hebben een haast onvoorspelbaar vaargedrag en wisselen regelmatig van veilig naar niet-velig. En zo ook die Ferry die scherpe bochten draait op bepaalde punten in zijn tocht.
In waypointsGPS kan je op het scherm filteren (wat ik dus niet doe) en in het scheepsoverzicht toont het alleen de min of meer niet-veilige schepen. Die lijst, gepresenteerd en een bepaalde sortering, zie je zo snel wisselen dat je de regels niet goed kan lezen. Komt ook omdat je zelf nogal schommelt in je koers door bijvoorbeeld golfslag.
Filteren op stilliggende schepen: NEE. Ik snap de behoefte niet om tegen ankeraars aan te willen varen, of vissers die zo nu en dan heerlijk stil liggen.
Praktijk: na een 48 uur IJmuiden-Solent de westelijke ingang genomen, het was nog donker, AIS en radar en uitkijk. In de westelijke ingang liggen veel schepen voor anker, en varen ferries, vissers en andere coasters heen en weer. Met al of niet flikkerende boeien, achtergrond verlichting op de wal, kerstverlichting op schepen en zo een tamelijk onoverzichtelijk geheel. Met behulp van de electronica haal je feilloos de ankeraars, ferries en schepen eruit en komen vallen al die lichtjes als een puzzle in elkaar. De navigator binnen stuurde ons er gewoon doorheen, de uitkijk hoefde alleen te controleren. En commuhiceren: "schip op 11 uur net achter rode boei met licht ..." "ja, die ligt or anker" "klopt, zie zijn ankerlicht". Op de radar de onverlichte boeien, heerlijk.
Dit is een achterhoede discussie. Aan die AIS en gebruik maken van de mogelijkheden. Ook op het IJsselmeer, drukte is geen argument, juist dan wil je goed en eenvoudig kunnen inschatten welk schip op jouw koers ligt.
Praktijk: Na door de Straat van Gibraltar te zijn gevaren liggen we voor het havengebied van Gibraltar. Daar vaart van alles, ferries, coasters, olietankers, pleziervaart, vissers, en vele ankeraars. Heiig weer, dus de AIS gaf uitkomst, we zagen tussen alle gele en grijze driehoekjes precies wie er op ons pad zou komen. Op zo'n moment vraag je je af waarom er nog schepen varen die geen AIS hebben. Begint onverantwoordelijk te worden. Als de meerderheid AIS heeft, is het geen discussie meer.
Veel vaarplezier, Ronald