Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Routering voor dummies

Routering voor dummies 12 jan 2022 14:59 #1358782

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2181
ErikSnel schreef :
Wat wel werkt: installeer eens een app of programma en ga spelen. Dan zie je snel genoeg wat er allemaal wel en niet mogelijk is...
Ja, dat ga is dus maar eens doen. Het draadje van Sunday helemaal doorgenomen. Liep tot juli vorig jaar, maar niet gevolgd. Mijn interesse voor elektronische navigatie is nog maar recent.

Voor mij zou kunnen werken:
- een iPad 10.2" 9e generatie cellular (met ingebouwde GPS)
- Weather4D R&N, nu een volwaardig navigatieprogramma en met routeren meer mogelijkheden dan SailGrib
- Navionics kaarten (is importeren in Weather4D mogelijk? Staat niet in het lijstje met kaarleveranciers op de website). Navionics omdat ik die ook op de plotter gebruik en het me wel handig lijkt op een tablet waypoints en routes te kunnen voorbereiden.
- dus ook de Navionics Boating app om dat te kunnen doen
- een goede hoes, bijvoorbeeld van Gumdrop
- de plotter blijft in gebruik, zowel bij de kaartentafel als in de kuip te gebruiken. AIS op de tablet is dus niet nodig en leesbaarheid van de iPad in de zon is geen issue.

Eerst maar eens een iPad op mijn verlanglijstje zetten. En dan maar oefenen om Weather4D onder de knie te krijgen. Veel leuker dan TV kijken of de krant lezen. Als ik later groot en sterk ben zal het nog wel eens van pas komen. Ik wil zeker nog eens naar Noorwegen.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 12 jan 2022 15:00 #1358783

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2745
Wadloper schreef :
In de pots die door Noballast als totale onzin werd afgedaan, schreef ik dat het mij leek dat je tijdens de rit, eigenlijk bijna real-time, je input moet blijven bijstellen om enige mate van precisie te bereiken. Daar is verder niet op gereageerd, omdat Noballast hevig in z'n wiek geschoten was. Maar die vraag is dus gewoon blijven staan.

De truc van routeringssoftware, is dat je er de verwachte situatie van de toekomst instopt om rekening houdend met te verwachten veranderingen in de wind (en stroom) een optimale koers te berekenen. Wat jij lijkt te willen doen is voortdurend t0 bijstellen. Dat heeft weinig zin als je niet tegelijkertijd t1..tn bijstelt.

Maar je kunt het ook gewoon op zijn Jan-boeren-fluitjes doen met je zeilervaring. Persoonlijk bevalt mij dat beter en ik hoef geen wedstrijd te winnen.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 12 jan 2022 16:43 #1358824

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Dit geeft inzicht in de W4D kaarten: www.geogarage.com/blog/news-1/...-0-on-iphone-ipad-58
Navionics kaarten importeren werkt niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 12 jan 2022 16:51 #1358826

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2325
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 12 jan 2022 17:44 #1358838

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2181
Sunday schreef :
Dit geeft inzicht in de W4D kaarten: www.geogarage.com/blog/news-1/...-0-on-iphone-ipad-58
Navionics kaarten importeren werkt niet
O...ké... Dat had ik dan verkeerd begrepen. Dat gold dan voor iNavX, denk ik. Maar nu ook niet meer, geloof ik.
Dan wordt het weer iets ingewikkelder.
Leent de standaard OSM-kaart zich voor het omzeilen van obstakels bij het routeren?

HenkT schreef:Voor routeren niet, maar voor mij verder wel: ik heb een B&G plotter. Dat betekent dan C-Map in plaats van Navionics. Kan ik die gebruiken om de planning naar de plotter te sturen.

Verder gebruik ik de laatste jaren de papieren NV kaarten, inclusief kaart voor de app. Dus ook nog de NV Charts app. Dat wordt al weer veel.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 12 jan 2022 19:48 #1358894

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Mi Dushi schreef :
Leent de standaard OSM-kaart zich voor het omzeilen van obstakels bij het routeren?
Weet niet precies wat die vraag betekent. 'Standard OSM"?
Over dat "omzeilen van obstakels": als ik daar al behoefte aan zou hebben dan zou ik in W4D ter plaatse een of enkele waypoints zetten en routering daar rekening mee laten houden.
Nu ik dat zo schrijf heb ik dat verrek nogantoe wel eens gedaan! Vervolgens routeer ik dan ook nog met uitsluiting van die waypoints en besluit dan wat ik zal doen.
Anyhow: dit vraagstuk interesseert mij niet zo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 12 jan 2022 20:06 #1358899

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2181
OSM = OpenSeaMap of OpenStreetMap die er standaard bij zit. Dacht ik.
Ik zei dus: routeren voor dummies.
Maar mijn vraag is beantwoord. Ben er zo wel uit, denk ik.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 12 jan 2022 20:13 #1358900

JotM schreef :
Wadloper schreef :
Ik moet ook bekennen dat door het programma qtVlm volledig kopschuw ben gemaakt. Bij dat programma is werkelijk niks intuïtief. Zelfs als je het alleen gebruikt als navigatieprogramma.

O oh. Die had ik eerder moeten lezen.
Ik heb qtVLM trouwens heel anders ervaren, maar misschien komt dat omdat ik een iets ander referentiekader heb vwb rekenprogramma's.

Ahv dit draadje gisternacht ook nog eens wat met qtVlm zitten spelen op de iPad, maar wat Wadloper zegt snap ik wel over het gebruiksgemak. Bij eerdere pogingen was ik te snel afgehaakt lijkt het. Vandaag de versie voor de Mac geïnstalleerd, hier lijkt het net wat gemakkelijker te begrijpen ivm tooltips en vervolgens goed te vertalen maar de iPad versie goed te vergelijken. Tevens is de PC/Mac versie volledig gratis en zijn alle mogelijkheden beschikbaar waarvoor je op de iPad nog €39 moet bijbetalen. De iPad versie voelt erg kreupel als je niet met betaling alle mogelijkheden hebt vrijgeschakeld.

Ik denk dat het probleem in gebruiksgemak ligt in het behoorlijk afwijkende manier van werken. Ik moet nog kijken hoe ik een route kan plannen met verschillende waypoints, maar ik ben wel al gecharmeerd van het intekenen van ‘barriers’, snappen wat land is en dat je er niet doorheen kunt etc. Ook behoorlijk wat integratiemogelijkheden met instrumenten etc en simulator.

Ik moet wel zeggen dat ik een leek ben met gebruik van dit soort software, maar als de boot weer in het water ligt wil ik wel eens qtVlm gebruiken waar ik nu iSailor voor gebruik. Met internet heb je gratis een wereldwijde kaart obv OpenSeaMap, dus je kunt nog wel wat spelen voor je kaarten gaat kopen.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 12 jan 2022 20:17 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 12 jan 2022 21:26 #1358924

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1244
Er waren een paar kneepjes voor nodig om stromingen in OpenCPN aan de praat te krijgen, maar ik krijg nu sinusvormige routes over de Noordzee dus het gaat ergens op lijken.
  • In de grib plugin kun je via 'Start a request' (gele apestaart) een RTOFS gribfile downloaden, en daar zit stroming in. Het minimale interval is echter 3 uur en dat is voor getijdenstromingen onbruikbaar. Niet doen dus.
  • In de link die holtere stuurde zitten inderdaad bruikbare gribfiles met een time step van 15 minuten. Neem dan wel de .grb2 files, want de .grb files geven een foutmelding.
  • Dan, voor weer+stroom moet je in de grib plugin de beide gribfiles selecteren in 'open a new file': multiselect dus. Dat is met je controlknop klikken.
  • Verder nog 'Current' aanklikken in de configuratie van je routering.
  • Als je een mooie routering hebt, exporteren naar een track, en vervolgens de track omvormen naar een route (dat is een optie in je tracks lijst).


Toch wel leuk om mee te spelen bij de centrale verwarming, niet? ;)
geloof niet alles wat je denkt
Laatst bewerkt: 13 jan 2022 09:47 door ironman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 12 jan 2022 21:41 #1358930

Een hoop antwoorden in dit draadje, maar volgens mij begrijpt men de openingsvraag niet helemaal (of ik niet, dat kan natuurlijk ook). Je bent halverwege de Noordzee en het weer slaat om wat doe je? Dat was de vraag. De antwoorden gaan allemaal over routeringssoftware (waarschijnlijk vanwege de titel?). Routring heeft echter een totaal andere functie, zoals ik de vraag lees word er gevraagd naar strategie, niet naar optimalisatie.

Als ik een oversteek aan het maken ben dan heb ik in mijn achterhoofd altijd al een ijstje met back-up havens waar je naar binnen kunt en wat ongever de limitaties zijn mbt to aanlopen aan lagerwal en dergelijke. Als het weer omslaat dan zijn er eerst enkele vragen te bantwoorden, de eerste is hoe slecht gaat het weer worden, waar bevind het weer zich en hoe lang gaat dat slechte weer duren. Je tactiek is dus om bij het weer vandaan te zeilen in een richting die vol te houden is. Wat tijdsbestek betreft heb je diverse opties, kun je binnen zijn voor het echt slecht word? Ben je beter af om buiten te blijven tot het slechte weer over is, kun je het slechte weer omzeilen ipv een haven opzoeken.

Routeringssoftware kan hier zeker een handje bij helpen, maar alles wat routeringssoftware doet is uitrekenen hoe snel jij theoretisch waar kunt zijn. Al die andere vraagstukken heeft de software geen antwoord op. Ook is het met de software zo dat als er garbage in gaat dat er ook garbage uit komt. Dus als je op zee overvallen word door slecht weer op een tochtje van een dag of 3 in de zomer, dan heb je een slecht weerbericht te pakken. Als je dan gaat 'rekenen' op basis van dat slechte weerbericht dan heb je er ook bar weinig aan.

Overigens vind ik persoonlijk een Navtex een prima ding waar je verbazingwekkend veel mee kan als je wat van het weer begrijpt. De combinatie van Grib en de general synopsys met lokaties van hoog en laag gebiedjes is heel verhelderend.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 12 jan 2022 21:46 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 12 jan 2022 22:03 #1358937

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2181
Je hebt vast helemaal gelijk, Erik. De vraag was door 3Noreen gesteld in verband met de nieuwe mogelijkheden voor routering. Ik heb hem als startpunt gebruikt om iets meer te weten te komen over het nut van routeringssoftware voor een oversteek van een paar dagen en hoe je daar dan aan begint.
En ik mag dus toch een nieuwe Navtex kopen.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 12 jan 2022 22:07 #1358940

Veel mensen geloven dat een Navtex waardeloos is, dus er zullen genoeg gebruikte appraten te koop zijn voor weinig ;)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 12 jan 2022 22:07 #1358941

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Ik kwam nog wat geanimeerde W4D filmpjes tegen. Voor de aardigheid hoe dat er uit ziet




Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 16 jan 2022 12:15 #1360140

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27136
La Mavare schreef :
Menno schreef :
ironman schreef :
La Mavare schreef :
Routering voor dummies is: als je route niet bezeild is, stuur in de richting waar de wind later vandaan komt.

Voorbeeld:
Je wil van Vlieland naar Zuid-Noorwegen. De wind is ZW en draait binnen een dag naar N.
Je vertrekt met halve wind richting NW en draait mee met de wind.

Je zegt NW - waarom zou je in dit voorbeeld niet zoveel mogelijk W beginnen?

Het voorbeeld komt ook niet overeen met de stelregel:
- de richting waar de wind later vandaan komt is N, maar je stuurt NW

Je hebt gelijk, je start N, totdat het niet meeer bezeild is en dan draai je mee.

??
Ik zou in een dergelijke situatie zoveel mogelijk westing maken om daar later veel meer plezier van te hebben dat het wel bezeild is met noord.
Als je N begint weet je 1 ding zeker: dat het later zeker niet bezeild is.
Verder is het bij ons nog een kwestie van common sense en gevoel, maar met de hulpmiddelen van routering in opencpn wordt dat toch een goede optie. Met als doel om het gevoelsmatige te ondersteunen. Dat wordt nog even studeren en oefenen.
Oja, de gribfiles komen hier binnen via de SSB vanaf winlink.

Idee voor een workshop?

Zo dat was de 20.000e
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 16 jan 2022 12:19 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 08 aug 2023 18:22 #1500908

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1244
3Noreen schreef :
Op zich een leuk onderwerp voor een nieuw draadje. Ik ben halve wegen Terschelling - ~Egersund en het weer slaat om. Wat zijn dan mijn mogelijkheden ?

Ik kwam onlangs achter een functionaliteit in de OpenCPN WeatherRouting plugin die ik nog niet eerder hier langs had zien komen, en die volgens mij een (deel-)antwoord is op deze vraag. Vooropgesteld dat je halverwege een overtocht erin slaagt een nieuw gribfile te downloaden, dan kun je je huidige bootpositie tot een WeatherRouting positie maken en op basis daarvan een Configuratie maken voor routering van het vervolg van je tocht - of dat nu naar de eindbestemming is of naar een uitwijk:



ctrl-u dus
geloof niet alles wat je denkt
Laatst bewerkt: 08 aug 2023 18:24 door ironman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 08 aug 2023 18:32 #1500911

Dat werkt best aardig vind ik, al is de interface wat open-source achtig (=kan te veel en opties staan niet helder uitgelegd).

Je kunt meerdere gribfiles tegelijk laden, bv een voor de windverwachting en een andere voor de verwachte stroming. Met exclusion zones kun je bepaalde gebieden vermijden en met inclusion zones bepaalde gebieden juist “verplicht” maken.

Speel er wel eens wat mee, in onze gebieden (Harmonie en BSH) meer om te bepalen of het heel veel efficiënter kan dan gewoon een rechte route. Bij oversteken Thamesmonding heeft dit ons laatst er wel toe doen besluiten eerst de noordoever op te zoeken; zou half uur schelen oid.
Laatst bewerkt: 08 aug 2023 18:36 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 08 aug 2023 18:48 #1500915

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1244
Da's juist het leuke van open source. Een dichtgetimmerd consumentenproduct - ik moet er niet aan denken!

Zoals ik het nu gebruik is dat ik een batch uitzet die voor de komende x dagen elke 4 uur (of 12 uur) een windroutering berekent. Binnen een minuut is het klaar en ik kijk dan naar welk vertrektijdstip de beste doorlooptijd, minimale windstoten en golfhoogte, minimaal upwind percentage, en maximaal 'comfort' geeft. Elke dag een nieuw gribfile en herberekenen. Een positieve uitkomst is dan slechts een input van je verdere beslisproces. In plaats van dat je je hele dag verwaaid balend noodgedwongen in Windy ligt te peuren heb je dan de tijd om een museumpje te zien of een boek te lezen!
geloof niet alles wat je denkt
Laatst bewerkt: 08 aug 2023 19:01 door ironman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 13 aug 2023 07:57 #1501783

  • aluijten
  • aluijten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 586
wat zijn de ervaringen met routeringsprogramma`s ,
Weather 4D
Open CPN
Adrena,

Lees bijna nooit over Stentec Wingps Voyager,
Weet iemand wat de kwaliteit van Wingps is versus andere programma`s?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 13 aug 2023 11:03 #1501828

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27136
Qua routering zit ik nog op de het niveau van Lamarvare.

Het probleem hier is dat er geen polar beschikbaar is voor ons schip of een kleine toerzeiler van 28 voet. Nu zag ik ergens in juni / juli / begin aug in een draadje een link voorbij komen voor polars. Niet de gebruikenlijke zoals reeds vaak vermeld en gekopieer, maar iets afwijkens. iemand schreef: dan kies je maar wat uit voor je lngte.
Ik kan dit draadje niet meer terug vinden en heb het niet opgeslagen. :(

Als routerings laatbloeier zit ik dit draadje opnieuw geboeid te lezen. Vooral de voorbeelden die Sunday geeft in een ouder draadje zijn zeer overtuigend.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 13 aug 2023 11:03 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 13 aug 2023 11:18 #1501830

Je zou een polar kunnen nemen van een vergwlijkbate boot kwa performance en die gaandeweg aanpassen adhv de eigen ervaringen.
Of je verhoogd/verlaagd de betreffende polar met een zeksr percentage. Ook weer naar gelang de ervaringen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.355 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl