Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Routering voor dummies

Routering voor dummies 12 jan 2022 05:41 #1358625

ironman schreef :
Maar nogmaals, ik had het niet gebruikt voor de echte routekeuze, alleen voor het bepalen van het weather window.

Misschien een leerzame oefening vanaf IJmuiden tot Lowestoft te routeren, inclusief de ex- en inclusion zones?

De Duitse BSH heeft ook stromings gribfiles (actueel voorspeld incl weerseffect met hoge resolutie), in OpenCPN kun je die met het de Harmonie gribs combineren.

www.bsh.de/DE/DATEN/Vorhersage...uer_segler_node.html
Laatst bewerkt: 12 jan 2022 06:13 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 12 jan 2022 05:54 #1358627

  • erwinr
  • erwinr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 109
Ik vind weather4d wel goed klinken. Heeft iemand een indicatie wat de bijkomende kosten voor golven, kaarten en gribs zijn voor het zeegebjed tussen grofweg Schotland, Nederland, shetlands en Alesund?

De aanschaf van de app zelf is wel helder, ik denk dan aan weather4d routing & navigation .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 12 jan 2022 06:12 #1358628

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2745
Mi Dushi schreef :
Inmiddels gevonden op de website van Weather4D dat ze SailGrib aanraden voor gebruikers van Android.

Sailgrib Free heeft de onhebbelijkheid dat na een paar dagen zonder internettoegand de achtergrondkaart verdwijnt. Ik ben nu aan het proberen of Sailgrib WX Free dat euvel niet heeft. Beide apps lijken sterk op elkaar.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 12 jan 2022 08:53 #1358653

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1241
Nachtvlinder schreef :
ironman schreef :
Maar nogmaals, ik had het niet gebruikt voor de echte routekeuze, alleen voor het bepalen van het weather window.

Misschien een leerzame oefening vanaf IJmuiden tot Lowestoft te routeren, inclusief de ex- en inclusion zones?

De Duitse BSH heeft ook stromings gribfiles (actueel voorspeld incl weerseffect met hoge resolutie), in OpenCPN kun je die met het de Harmonie gribs combineren.

www.bsh.de/DE/DATEN/Vorhersage...uer_segler_node.html

Ja inmiddels mee bezig, maar in opencpn gaat dat niet van een leien dakje. Ik heb de bsh files al geprobeerd maar je kunt ook rtofs van saildata*) downloaden. Wel erg veel gedoe aan boord.

*) send RTOFS:53N,51N,1E,5E|0.08,0.08|0,12,24..72|= CUR,WTMP
geloof niet alles wat je denkt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 12 jan 2022 08:55 #1358654

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1241
La Mavare schreef :
Routering voor dummies is: als je route niet bezeild is, stuur in de richting waar de wind later vandaan komt.

Voorbeeld:
Je wil van Vlieland naar Zuid-Noorwegen. De wind is ZW en draait binnen een dag naar N.
Je vertrekt met halve wind richting NW en draait mee met de wind.

Je zegt NW - waarom zou je in dit voorbeeld niet zoveel mogelijk W beginnen?
geloof niet alles wat je denkt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 12 jan 2022 09:40 #1358668

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3382
ironman schreef :
La Mavare schreef :
Routering voor dummies is: als je route niet bezeild is, stuur in de richting waar de wind later vandaan komt.

Voorbeeld:
Je wil van Vlieland naar Zuid-Noorwegen. De wind is ZW en draait binnen een dag naar N.
Je vertrekt met halve wind richting NW en draait mee met de wind.

Je zegt NW - waarom zou je in dit voorbeeld niet zoveel mogelijk W beginnen?

Het voorbeeld komt ook niet overeen met de stelregel:
- de richting waar de wind later vandaan komt is N, maar je stuurt NW
“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 12 jan 2022 09:44 #1358669

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2180
Arcadia schreef :
Sailgrib Free heeft de onhebbelijkheid dat na een paar dagen zonder internettoegand de achtergrondkaart verdwijnt. Ik ben nu aan het proberen of Sailgrib WX Free dat euvel niet heeft. Beide apps lijken sterk op elkaar.
Zit er aan te sleutelen op mijn telefoontje, SailGrib WR Free. Als je het kaarttype (rechtsboven) op "offline" zet blijft hij misschien staan?
De Premium versie kan ook Navionics kaarten gebruiken, zie ik.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 12 jan 2022 10:00 #1358676

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26250
ironman schreef :
La Mavare schreef :
Routering voor dummies is: als je route niet bezeild is, stuur in de richting waar de wind later vandaan komt.

Voorbeeld:
Je wil van Vlieland naar Zuid-Noorwegen. De wind is ZW en draait binnen een dag naar N.
Je vertrekt met halve wind richting NW en draait mee met de wind.

Je zegt NW - waarom zou je in dit voorbeeld niet zoveel mogelijk W beginnen?

Het is een kwestie van inschatting van tijd en ruimte.
De kortste afstand naar Kristiansand is ruwweg 300 mijl. op een koers van ruwweg 21 graden. Als je er in de dag de wind nog ZW (225 graden) is, in slaagt om 120 mijl af te leggen op een koers van 315 graden (halve wind, voor de meest boten de snelste koers), is het daarna nog ongeveer 270 mijl op een koers van 44 graden, wat bij wind uit N misschien nèt bezeild is.
In de praktijk kun je noordelijker uitkomen voor de wind ècht in de noordhoek zit, als je, zoals Lamavare schrijft, meedraait met de draaiende wind, waardoor je uiteindelijk minder hoog aan de wind ligt op de directe koers naar Kristiansand.

In een werkelijke situatie (stroom, golfhoogte etc.) kan het net even anders werken, maar het algemene idee lijkt me helder.
Laatst bewerkt: 12 jan 2022 10:02 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 12 jan 2022 10:21 #1358685

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2180
Zit nog wat meer te snuffelen aan SailGrib WR. Om met getijstromen te werken voor routing moet je stroomatlassen downloaden, lijkt het. Kan alleen in de Premium versie. Stroomgribs downloaden zie ik niet als mogelijkheid.

Verder zie ik ook geen mogelijkheid om comfortparameters in te stellen, motorgebruik, enz. Dat kan schijnbaar wel in Weather4D? Kom ik toch weer in de buurt van het Apple universum.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 12 jan 2022 10:24 #1358686

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2180
666 schreef :
Ik kan Squidx aanbevelen.
Ziet er mooi uit. Maar integreert niet met een elektronische kaart, lijkt het. Wel handig als dat kan om gebieden te definiëren waar je niet wil/mag komen.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 12 jan 2022 12:06 #1358723

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8634
Menno schreef :
ironman schreef :
La Mavare schreef :
Routering voor dummies is: als je route niet bezeild is, stuur in de richting waar de wind later vandaan komt.

Voorbeeld:
Je wil van Vlieland naar Zuid-Noorwegen. De wind is ZW en draait binnen een dag naar N.
Je vertrekt met halve wind richting NW en draait mee met de wind.

Je zegt NW - waarom zou je in dit voorbeeld niet zoveel mogelijk W beginnen?

Het voorbeeld komt ook niet overeen met de stelregel:
- de richting waar de wind later vandaan komt is N, maar je stuurt NW

Je hebt gelijk, je start N, totdat het niet meeer bezeild is en dan draai je mee.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 12 jan 2022 12:12 #1358724

Wadloper schreef :
ironman schreef :
La Mavare schreef :
Routering voor dummies is: als je route niet bezeild is, stuur in de richting waar de wind later vandaan komt.

Voorbeeld:
Je wil van Vlieland naar Zuid-Noorwegen. De wind is ZW en draait binnen een dag naar N.
Je vertrekt met halve wind richting NW en draait mee met de wind.

Je zegt NW - waarom zou je in dit voorbeeld niet zoveel mogelijk W beginnen?

Het is een kwestie van inschatting van tijd en ruimte.
De kortste afstand naar Kristiansand is ruwweg 300 mijl. op een koers van ruwweg 21 graden. Als je er in de dag de wind nog ZW (225 graden) is, in slaagt om 120 mijl af te leggen op een koers van 315 graden (halve wind, voor de meest boten de snelste koers), is het daarna nog ongeveer 270 mijl op een koers van 44 graden, wat bij wind uit N misschien nèt bezeild is.
In de praktijk kun je noordelijker uitkomen voor de wind ècht in de noordhoek zit, als je, zoals Lamavare schrijft, meedraait met de draaiende wind, waardoor je uiteindelijk minder hoog aan de wind ligt op de directe koers naar Kristiansand.

In een werkelijke situatie (stroom, golfhoogte etc.) kan het net even anders werken, maar het algemene idee lijkt me helder.

Tja kijk, die computer kan dat dus wat preciezer voor je berekenen ...
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 12 jan 2022 12:22 #1358730

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7038
Nauwkeuriger wel, maar wel gebaseerd op beperkte info, namelijk de gribfile. De werkelijkheid is zeker bij passeren van fronten vaak wel wat anders, dat front komt echt wel, maar kan best een half uur of uur eerder of later zijn. Dit soort dingen maakt soms alles uit voor de routering...

Nauwkeuriger is daarmee schijnnauwkeurigheid!
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Laatst bewerkt: 12 jan 2022 12:25 door ErikSnel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 12 jan 2022 12:25 #1358731

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26250
It Paradyske schreef :
Wadloper schreef :
In een werkelijke situatie (stroom, golfhoogte etc.) kan het net even anders werken, maar het algemene idee lijkt me helder.

Tja kijk, die computer kan dat dus wat preciezer voor je berekenen ...

Ja, dat vraag ik me dan af.
In de pots die door Noballast als totale onzin werd afgedaan, schreef ik dat het mij leek dat je tijdens de rit, eigenlijk bijna real-time, je input moet blijven bijstellen om enige mate van precisie te bereiken. Daar is verder niet op gereageerd, omdat Noballast hevig in z'n wiek geschoten was. Maar die vraag is dus gewoon blijven staan.

Mi Dushi stelde ook nog de vraag naar comfortfactoren (ik noemde ze bij mijn eerste post in deze draad ook al, overigens). Daar is eigenlijk nog nauwelijks iets over gezegd. Terwijl naast snelheid vooral comfort op een relatief lange oversteek een factor van betekenis is.
Laatst bewerkt: 12 jan 2022 12:25 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 12 jan 2022 12:35 #1358734

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13410
Draadjes over vaccineren of klimaat vind ik stuken beter te pruimen dan het geneuzel wat in dit draadje bovenkomt. Het kan blijkbaar niet gewoon over hoe routing software te gebruiken maar een derde van de bijdrages gaan alleen maar over dat het onnodig is, niets toevoegt zelfs gevaarlijk kan zijn.
Mensen die dit soort software niet gebruiken en ook niet van plan zijn dat te gaan doen, respecteer anderen. Meningen kun je beter grosseren in de draadjes die daarvoor zijn.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 12 jan 2022 12:40 #1358737

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26250
La Mavare schreef :

Je hebt gelijk, je start N, totdat het niet meeer bezeild is en dan draai je mee.

Als het goed uitkomt, leidt die tactiek tot een kortere oversteek naar (bijvoorbeeld) Kristiansand.

Maar als je uitgaat van de snelheden en afstanden die ik in een vorige pots gebruikte bij deze opgave, dan kom je uit voor de noordkust van Jutland en is het maar de vraag of je genoeg hoogte hebt om die vrij te zeilen en het Skagerrak in te steken. Lijkt me bij veel wind een tricky optie.

In eerste instantie een eind naar het westen proberen te komen en dan mee te draaien lijkt me veiliger. Ook al is de varen afstand enkele tientallen mijlen meer.

Wat deugt er niet aan mijn redenering?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 12 jan 2022 12:45 #1358739

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26250
3Noreen schreef :
Draadjes over vaccineren of klimaat vind ik stuken beter te pruimen dan het geneuzel wat in dit draadje bovenkomt. Het kan blijkbaar niet gewoon over hoe routing software te gebruiken maar een derde van de bijdrages gaan alleen maar over dat het onnodig is, niets toevoegt zelfs gevaarlijk kan zijn.
Mensen die dit soort software niet gebruiken en ook niet van plan zijn dat te gaan doen, respecteer anderen. Meningen kun je beter grosseren in de draadjes die daarvoor zijn.

Het mag niet over routing op basis van gewoon zelf nadenken en calculeren gaan, begrijp ik?
De titel van de draad laat daar ruimte voor, naar mijn idee.

Bovendien ben ik best bereid om mezelf te laten uitleggen wat het grote voordeel van routing via de computer is. Maar die uitleg lijkt geen optie. Wie ook maar een béétje kritisch is, krijgt het verwijt "totale onzin", wat dan ook meteen het eind van de discussie is.

Het ademt, al met al, een beetje de sfeer van 'waar volwassenen spreken, moeten kinderen zwijgen'.
Laatst bewerkt: 12 jan 2022 13:16 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 12 jan 2022 13:28 #1358752

Wadloper schreef :
It Paradyske schreef :
Wadloper schreef :
In een werkelijke situatie (stroom, golfhoogte etc.) kan het net even anders werken, maar het algemene idee lijkt me helder.

Tja kijk, die computer kan dat dus wat preciezer voor je berekenen ...

Ja, dat vraag ik me dan af.
In de pots die door Noballast als totale onzin werd afgedaan, schreef ik dat het mij leek dat je tijdens de rit, eigenlijk bijna real-time, je input moet blijven bijstellen om enige mate van precisie te bereiken. Daar is verder niet op gereageerd, omdat Noballast hevig in z'n wiek geschoten was. Maar die vraag is dus gewoon blijven staan.

Mi Dushi stelde ook nog de vraag naar comfortfactoren (ik noemde ze bij mijn eerste post in deze draad ook al, overigens). Daar is eigenlijk nog nauwelijks iets over gezegd. Terwijl naast snelheid vooral comfort op een relatief lange oversteek een factor van betekenis is.

Voor dat comfort kan je de route dan doorrekenen met een polair waarbij de snelheid op de aandewindse koersen wordt gereduceerd.

Maar juist voor zo'n tocht naar bijvoorbeeld Noorwegen zou het erg helpen om dat wat preciezer te bereken
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 12 jan 2022 13:29 #1358753

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13410
Wadloper schreef :
Het mag niet over routing op basis van gewoon zelf nadenken en calculeren gaan, begrijp ik?
De titel van de draad laat daar ruimte voor, naar mijn idee.

Misschien was het jou niet opgevallen maar dit draadje staat in de rubriek Elektronische navigatie.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 12 jan 2022 13:38 #1358756

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Wadloper schreef :
La Mavare schreef :

Je hebt gelijk, je start N, totdat het niet meeer bezeild is en dan draai je mee.

Als het goed uitkomt, leidt die tactiek tot een kortere oversteek naar (bijvoorbeeld) Kristiansand.

Maar als je uitgaat van de snelheden en afstanden die ik in een vorige pots gebruikte bij deze opgave, dan kom je uit voor de noordkust van Jutland en is het maar de vraag of je genoeg hoogte hebt om die vrij te zeilen en het Skagerrak in te steken. Lijkt me bij veel wind een tricky optie.

In eerste instantie een eind naar het westen proberen te komen en dan mee te draaien lijkt me veiliger. Ook al is de varen afstand enkele tientallen mijlen meer.

Wat deugt er niet aan mijn redenering?

Het leuke en zinvolle van routeringssoftware is juist de mogelijkheid om snel diverse scenario's te vergelijken. Comfort en duur van de vaartocht zijn daar de uitkomst van.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 12 jan 2022 13:45 #1358757

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26250
Sunday schreef :
Het leuke en zinvolle van routeringssoftware is juist de mogelijkheid om snel diverse scenario's te vergelijken. Comfort en duur van de vaartocht zijn daar de uitkomst van.

Je hebt er ervaring mee. Ik niet. Ik ben dus bereid voetstoots van je aan te nemen dat het leuk en zinvol is.
Maar wat meer inzicht geven in de mogelijkheden en de werkwijze zou wel wat zijn.

Hierboven speelt een vraag over de verstandigste strategie om van Vlieland naar Noorwegen te zeilen met een bepaalde windverwachting. Daarbij komt aan de orde dat de optie van Lamavare je mogelijk (te) dicht bij een lagerwal brengt.
Neemt routeringssoftware ook de gevaren van een lagerwal mee? Speciaal in het bovenstaande geval, waar kleine verschillen tussen werkelijkheid en computermodel het verschil kunnen maken?

En hoe is de factor comfort geïntegreerd in de software?
Laatst bewerkt: 12 jan 2022 14:33 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 12 jan 2022 13:51 #1358759

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7038
De ene app is de andere niet en de ene grib ook de andere niet. Tot slot is de ene polar de andere niet.
Dus een algemene uitspraak daarover is erg moeilijk.

Wat wel werkt: installeer eens een app of programma en ga spelen. Dan zie je snel genoeg wat er allemaal wel en niet mogelijk is...
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 12 jan 2022 14:07 #1358762

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26250
ErikSnel schreef :
Wat wel werkt: installeer eens een app of programma en ga spelen. Dan zie je snel genoeg wat er allemaal wel en niet mogelijk is...

Ach, weet je wat het is: ik denk eigenlijk dat ik het zelf helemaal niet nodig heb. Mijn ambitie reikt niet verder dan de nabije kusten, waarbij ik meerdaagse oversteken eigenlijk volledig wil vermijden.
Als ik ooit nog in Noorwegen kom, dan is dat via Denemarken.

Vanuit die optiek is mezelf verdiepen in meestal tamelijk ingewikkelde software een liefhebberij waar ik er al teveel van heb. Dat ik de laatste dagen weer wat meer schrijf op ZF komt ook vooral omdat ik met iets anders niet vooruit kan. En dit ging toevallig weer eens over varen, wat een zeldzaamheid begint te worden op ZF. Misschien was het geen goed idee om mezelf ermee te bemoeien.

Bovendien kun je van alles vanachter je bureau uitproberen, het gebruik in de praktijk is toch the proof of the pudding. En dat is nu juist waar mijn vragen liggen. Met welke frequentie houdt je de informatie waarmee het programma werkt actueel? Als de snelheid toch varieert, hoe belangrijk is dan eigenlijk die polar?

Ik moet ook bekennen dat ik door het programma qtVlm volledig kopschuw ben gemaakt. Bij dat programma is werkelijk niks intuïtief. Zelfs als je het alleen gebruikt als navigatieprogramma.

Veel trek om verder te kijken had ik daarna niet meer.
Misschien moet ik tzt eens kijken wat OpenCPN kan, qua routering.
Laatst bewerkt: 12 jan 2022 14:34 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 12 jan 2022 14:11 #1358764

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Wadloper schreef :
Je hebt er ervaring mee. Ik niet. Ik ben dus bereid het voetstoots van je aan te nemen dat het leuk en zinvol is.
Maar wat meer inzicht geven in de mogelijkheden en de werkwijze zou wel wat zijn.

Ik denk dat je hier vrij makkelijk wat inzicht mee krijgt: www.youtube.com/playlist?list=...3OBr14SFcClvIa9vJLRM

En dan vooral


Deze films gaan over qtVLM (open source, te downloaden van www.meltemus.com/index.php/en/), maar routering in OpenCPN gaat vergelijkbaar (volgens mij).

Zoals ik eerder al aangaf is één van de mogelijkheden die ik er mooi aan vind het vrij makkelijk bekijken van verschillende alternatieven vwb vertrektijd en hoe "goed" je zeilt (prestatie ten opzichte van het polair diagram). Voor de langere afstanden kun je bij qtVLM ook aangeven hoeveel wind en welke golfhoogte je maximaal wil meepakken. Gecombineerd met (getijde)stromen.

De berekeningen die de computer uitvoert zijn niet ingewikkeld en het zou allemaal met de hand kunnen denk ik, alleen ben je dan uren bezig.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 12 jan 2022 14:15 door JotM. Reden: quote gefikst
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 12 jan 2022 14:14 #1358765

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Wadloper schreef :
Ik moet ook bekennen dat door het programma qtVlm volledig kopschuw ben gemaakt. Bij dat programma is werkelijk niks intuïtief. Zelfs als je het alleen gebruikt als navigatieprogramma.

O oh. Die had ik eerder moeten lezen.
Ik heb qtVLM trouwens heel anders ervaren, maar misschien komt dat omdat ik een iets ander referentiekader heb vwb rekenprogramma's.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.304 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl