Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Routering voor dummies

Routering voor dummies 11 jan 2022 13:31 #1358357

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14985
Mi Dushi schreef :
3Noreen schreef :
Nu vang ik een weerbericht op die een veel hardere westen wind voorspeld voor morgen ochtend.

Nu heb ik de keuze. Ga ik door met mijn plan ? Of verleg ik mijn koers naar het oosten zodat ik een haven kan aanlopen aan de zuidkust van Noorwegen die een hogerwal beschutting bied.
Dit is een beetje een cliffhanger. Ik weet niet of je daar weerroutering voor nodig hebt. Die laatste 25 M gaat lukken. De keuze is: daar naartoe of een langere tocht naar het oosten om morgen hoge wal te hebben. En daar eventueel in het donker aankomen. Als het al harder begint te waaien misschien.

Impliciet in mijn cliffhanger zitten twee wetenswaardigheden.
- Je kunt met het zeer beperkte weerbericht van navtex zien dat je gribfile niet meer geheel klop met de jongste weer ontwikkelleningen.
- Als je op de positie waar je op het moment dat je dat bericht ontvangt Dat was om 12.30 uur vandaag (blauwe driehoek) en je hebt dan nog 160 mijl te gaan. Je kunt dan zonder extra mijlen naar Kristiansand uitwijken.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 11 jan 2022 13:31 #1358358

3Noreen schreef :
Zonder een duidelijk idee van de snelheid van je boot bij een bepaalde windrichting en sterkte kun je uiteraard niet een planning maken.
De ultieme vorm is natuurlijk een polardigram van je boot.



Nu laat ik de tijd opschuiven en zou volgens mijn plan woensdag 6 uur UTC de Noorse kust naderen.
De boot bevind zich dan volgens planning op ter hoogte van het rondje op de route ± 25 mijl ten zuiden van Egersund. Volgens de gribfile een halfwindse koers 5bf





Nu vang ik een weerbericht op die een veel hardere westen wind voorspeld voor morgen ochtend.

Nu heb ik de keuze. Ga ik door met mijn plan ? Of verleg ik mijn koers naar het oosten zodat ik een haven kan aanlopen aan de zuidkust van Noorwegen die een hogerwal beschutting bied.

Realiseer je wel dat er met deze wind kracht en richting door de trechterwerking in het Skagerak veel hogere en steilere golven zullen staan dan op de Noordzee . Met name bij het aansturen van een haven aan de zuidkust wordt dat niet echt lekker . Dan krijg je dus a.s. woensdag dit. Kun je eigenlijk beter afdraaien naar Esbjerg , dat is dan met die wind daar nog redelijk veilig aan te lopen . Rhyboron is lastiger omdat ook daar forse brekers kunnen komen in de ingang van de Limfjord
Ad
Laatst bewerkt: 11 jan 2022 13:33 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 11 jan 2022 13:44 #1358363

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14985
Het gaat niet over welke keuze je maakt maar over de informatie die je ter beschikking hebt om die keuzes mee te doen.

Woensdag 6hr UTC golfhoogte bij Egersund 2,1 meter bij Kristiansand 1,2 meter. Ik zou het er op wagen. Alles beter dan een ondiepe lagerwal kust aanlopen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 11 jan 2022 13:44 #1358364

ErikSnel schreef :
Wadloper schreef :

Goed. Dan heb je dus een routering uitgewerkt en dan slaat het weer om. Opnieuw routeren? Of gewoon met je boerenverstand en jan-boeren-fluitjes-inzichten een verstandige herziening van het oorspronkelijk plan doorvoeren?

Als het weer omslaat ben je wellicht wat laat. Liever eerder je plan aanpassen. Maar je gaat dan aanpassen op basis van de informatie die je hebt. Daarom kan bv Navtex toch wel wat helpen.

Een voorbeeld Navtex bericht:

2022-01-11 04:30:44 (LV) AREA: P
Receiver Nr.: 2 (NL)
ZCZC PE24
NETHERLANDS COASTGUARD
METEOROLOGICAL FORECAST NR. 24 110110 UTC JAN
FORECAST DUTCH EEZ ISSUED AT 23:50 UTC 100122
THERE ARE NO WARNINGS.

SYNOPSIS
HIGH, ._)1_3,3(0___3' )855)3. A TROUGH OVER
SCOTLAND MOVES SOUTHEASTWARD AND REACHES THE SOUTHERN PART
OF THE NORTH SEA AT THE END OF THE PERIOD.

FORECAST VALID TUESDAY 03:00 TILL TUESDAY 15:00 UTC

THAMES
SOUTH TO SOUTHWEST 4-5.
LATER LIGHT RAIN OR DRIZZLE.
MODERATE TO GOOD, IN PRECIPITATION POSSIBLY POOR.
WAVEHEIGHT 1.0-1.5 METER.


HUMBER
SOUTH 5-6, LATPYMWPPJFM_PJHMHZMJZCHD_PJ_M_PH_NOGJZZMSF_DHMYFMZYMWYFAASP_MODERATE TO GOOD, IN PRECIPITATION POSSIBLY POOR.
WAVEHEIGHT AROUND 1.5 METER.


GERMAN BIGHT
SOUTH 5-6.
LATER LIGHT RAIN OR DRIZZLE.
MODERATE TO GOOD, IN THE SOUTHEASTERN PART LOCALLY FOG, IN
PRECIPITATION POSSIBLY POOR.
WAVEHEIGHT 1.0-1.5 METER INCREASING 1.5-2.0 METER.


DOGGER
SOUTH 5-6 DECREASINESQNGPDZPQDBCR_ZZMSF_DHMYFMZYMWYFAASP_MGSHPYMWYE_GOOD, MODERATE TO POOR IN PRECIPITATION.
WAVEHEIGHT 1.5-2.0 METER DECREASING 1.0-1.5 METER.


FORECAST VALID TUESDAY 15:00 TILL WEDNESDAY 03:00 UTC

THAMES
SOUTH TO SOUTHWEST 4-5 DECREASING NORTH 3-4_)8__5 4-8, 94 $48++)3, GRADUALLY DRY.
GOOD, MODERATE TO POOR IN PRECIPITATION.
WAVEHEIGHT 1.0-1.5 METER DECREASING 0.5-1.0 METER.


HUMBER
SOUTHWEST 3-5 SOK_OHYSINSING NORTH 3-4.
LIGHT RAIN OR DRIZZLE, GRADUALLY DRY.
GOOD, MODERATE TO POOR IN PRECIPITATION.
WAVEHEIGHT 1.0-1.5 METER DECREASING 0.5-1.0 METER.


GERMAN BIGHT
SOUTH TO SOUTHWEST 5-6, SOON DECREASING NORTH TO NORTHWEST
3-4.
FIRST LIGHT RAIN OR DRIZZLE.
GOOD, MODERATE TO POOR IN PRECIPITATION.
WAVEHEIGHT 1539(_ $3:43-'8,_ 0.5-1.0 METER.


DOGGER
NORTHWEST 3-4 BACKING WEST.
GOOD, MODERATE TO POOR IN PRECIPITATION.
WAVEHEIGHT 1.0-1.5 METER DECREASING 0.5-1.0 METER.

Prima weertje om te vertrekken naar Noorwegen toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 11 jan 2022 13:53 #1358370

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • aanwezig
  • Admin
  • Berichten: 7072
Haha, ja dit is het up to date bericht van vandaag. Dus ja, boot snel het water in en gaan met die banaan :-)
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Laatst bewerkt: 11 jan 2022 13:54 door ErikSnel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 11 jan 2022 14:06 #1358372

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2293
3Noreen schreef :
Impliciet in mijn cliffhanger zitten twee wetenswaardigheden.
- Je kunt met het zeer beperkte weerbericht van navtex zien dat je gribfile niet meer geheel klop met de jongste weer ontwikkelleningen.
- Als je op de positie waar je op het moment dat je dat bericht ontvangt Dat was om 12.30 uur vandaag (blauwe driehoek) en je hebt dan nog 160 mijl te gaan. Je kunt dan zonder extra mijlen naar Kristiansand uitwijken.
Ah ja, zo had ik het niet begrepen. Ik dacht dat het weerbericht op 25 M van de bestemming kwam.

Golfhoogte speelt zeker een rol in de planning. Dat zit ook in de gribfiles? Niet in Harmonie, meen ik. En Harmonie gaat niet noordelijk genoeg.
Dat is dus ook nog een punt: waar haal ik de gribfiles op onderweg en welk model. De NOAA gribfiles waar Zygrib (en ook Xygrib) standaard mee werkt is niet de beste keuze.
Ik moet dus nog veel leren ...
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 11 jan 2022 14:32 #1358375

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29292
Mi Dushi schreef :
Dat is dus ook nog een punt: waar haal ik de gribfiles op onderweg en welk model. De NOAA gribfiles waar Zygrib (en ook Xygrib) standaard mee werkt is niet de beste keuze.
Ik moet dus nog veel leren ...

Saildocs

beschrijving:
t.me/zeilersforum/13



Viewfax 5 software

Bijlage:

Bestandsnaam: viewfax5056.zip
Bestandsgrootte:1,145 KB


Béétje creatief lezen, omdat het 15 jaar geleden geschreven is voor WinXP. Het principe van aanvragen is het zelfde en Grib lezen doe je b.v. in opencpn.

Er zullen ondertussen best betere beschrijvingen zijn en meer grib mogelijkheden t.o.v. 2005, mea Culpa.
Bijlagen:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 11 jan 2022 14:43 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 11 jan 2022 14:43 #1358379

  • erwinr
  • erwinr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 110
Leuk topic :)

Het lijkt mij inderdaad handig om Weather4D op de iPad te draaien en -bijvoorbeeld- op Vlieland de route naar Bergen te plannen. Stel dat ik dan na anderhalve dag (ongeveer waar 3Noreen aangaf) een Navtex bericht krijg dat de wind over 24 uur naar west 6 gaat. Kun je die informatie dan (handmatig zonder internet toegang) toevoegen aan Weather4D ? Of komt het dan toch gewoon op gezond verstand en de kaarten en pilots aan boord neer?
Laatst bewerkt: 11 jan 2022 14:43 door erwinr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 11 jan 2022 14:51 #1358381

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29292
Viewfax:

na installatie je positie invullen;
- View -> position entery

- File -> get data

Na selectie gebeid; Request -> parameters invullen

Na "send" krijg je direct antwoordt en je gribfile kan je opslaan.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 11 jan 2022 14:56 #1358382

  • Jappe
  • Jappe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 514
erwinr schreef :
Leuk topic :)

Het lijkt mij inderdaad handig om Weather4D op de iPad te draaien en -bijvoorbeeld- op Vlieland de route naar Bergen te plannen. Stel dat ik dan na anderhalve dag (ongeveer waar 3Noreen aangaf) een Navtex bericht krijg dat de wind over 24 uur naar west 6 gaat. Kun je die informatie dan (handmatig zonder internet toegang) toevoegen aan Weather4D ? Of komt het dan toch gewoon op gezond verstand en de kaarten en pilots aan boord neer?

Dit soort software gaat er vanuit dat je een grib kan ophalen onderweg (Iridium, SSB)) en dat je die weer als basis voor de routering gebruikt. Je kan vast zelf gribs maken, maar dat is niet wat je onderweg wil gaan doen en zal ook zeker niet nauwkeurig zijn...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 11 jan 2022 15:26 #1358388

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8238
Ennemeh: neemt dit ook getijde stromingen mee?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 11 jan 2022 15:32 #1358390

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14985
erwinr schreef :
Leuk topic :)

Het lijkt mij inderdaad handig om Weather4D op de iPad te draaien en -bijvoorbeeld- op Vlieland de route naar Bergen te plannen. Stel dat ik dan na anderhalve dag (ongeveer waar 3Noreen aangaf) een Navtex bericht krijg dat de wind over 24 uur naar west 6 gaat. Kun je die informatie dan (handmatig zonder internet toegang) toevoegen aan Weather4D ? Of komt het dan toch gewoon op gezond verstand en de kaarten en pilots aan boord neer?

Bij gebrek aan internet. Bij vertrek sla je zoveel mogelijk info op. Dus ook de weerkaarten van de komende dagen. Als dat door een beperkt weerbericht er toch wat is veranderd moet je inderdaad op gezond verstand proberen te achterhalen op welke manier het anders gelopen is. De hulp van weerkaarten hoewel een paar dagen oud kan daarbij helpen. Heeft het lagedruk gebied een andere route genomen. Waar zit het nu t.o.v. je oude verwachting ? Kortom gezond verstand. Zonder lukt het zo wie zo niet.
Natuurlijk is een satelliet internet hoewel kostbaar wel heel mooi. Voor een oversteek naar Noorwegen zou ik het niet zo snel aanschaffen. Ga je bijvoorbeeld naar de Azoren dan is het wel verrekte handig.
Wat voor ons zelf ook nog meespeelt is dat wij inmiddels beiden boven de 60 zijn en wij als grootste gevaar onderweg niet het weer zien maar onze gezondheid. Kunnen bellen met een satelliet telefoon kan dan toch levensreddend zijn.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 11 jan 2022 15:37 #1358392

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14985
Joop66 schreef :
Ennemeh: neemt dit ook getijde stromingen mee?

Wat je er niet in stopt komt er ook niet uit. Maar als je er een stroom grib instopt wordt daar rekening mee gehouden. Maar voor veel lange afstanden is het getij nu niet het doorslaggevende. In de praktijk kom ik op mijn tocht naar de Azoren op ±5% nauwkeurigheid. Dat is voornamelijk of ik de snelheid van de gebruikte polar haal.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 11 jan 2022 16:02 #1358400

  • Zeehaen
  • Zeehaen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 736
@ Mi Dushi: ik kan je aanraden om Qt Vlm eens te installeren op een Ipad 3G die je verpakt in een Lifeproof waterdichte behuizing. Ik werk daar zelf al een aantal jaren mee naar volle tevredenheid en in alle weersomstandigheden. Het maakt je Ipad shockproof, stof en waterdicht. QtVlm is een schitterend routeringsprogramma en nog gratis bovendien. Niet heel eenvoudig, maar de online hulp is gedetailleerd en duidelijk en het zal je zonder twijfel menige geslaagde winteravond bezorgen met het plannen van fictieve routes op basis van actuele gribfiles. NATUURLIJK zal je er in de praktijk niet op blind kunnen varen, maar het geeft je wel degelijk inzicht in mogelijke koersen en snelheden bij de gegeven omstandigheden.

Veel plezier!
groeten,
Alex

(Stadtdesign Madeira 44 RBS)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 11 jan 2022 16:34 #1358417

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Toch maar eens reageren hier. Het klinkt een beetje blasé, maar ik schreef hier bijna 10 jaar geleden al een topic over vol: zeilersforum.nl/index.php/foru...jn-ervaring-met-ipad
Met mijn kleine (6,5m) maar redelijk snelle bootje maakte ik vele tochten naar Schotland, vaak shetland en Noorwegen en eenmaal Faroe. Tochten duurden soms 5-6 dagen.
Gebruik iSailor en W4D (pro) en polair maakte ik zelf. Alles in dat topic. Heb hardere wind tot soms 35knopen meegemaakt maar nooit onprettig of onverwacht: gribs (incl golven) bleken mij voldoende betrouwbaar. Soms tot op het uur precies de wind veranderingen. Polair heb ik allen maar om betrouwbaar te routeren en tweak ik regelmatig.
Inmiddels heb ik zo'n beetje alle hier genoemde apps geprobeerd of nog steeds als alternatief in gebruik; dat is een tijdje hobby geweest.
Kortom: gáán en doen!
Laatst bewerkt: 11 jan 2022 17:22 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 11 jan 2022 17:04 #1358436

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15797
Nog een keer: al die software is echt helpend enzo, maar als je niet bekend bent met wat de gedownloade weerinformatie betekent en hoe daar mee om te gaan is het lastig keuzes te maken. Er is veel te weten over het weer en de mogelijkheden. Het downloaden van kaartjes, gribfiles, satalietbeelden geeft je een overzicht waarmee je vervolgens kan kiezen welke gribs je door de software wil trekken.

Zelf gebruik ik Wingps met de Harmonie gribs. Maar aangezien ik alleen in NL vaar is dat allemaal vooral spielerij. Ik haal de kaarten binnen van de Engelse weerdienst voor het grotere plaatje.
De app Zeeweer zet al die info op een rijtje voor je.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 11 jan 2022 17:13 #1358443

Joop66 schreef :
Ennemeh: neemt dit ook getijde stromingen mee?

Ver van de kust speelt dan ook de windrichting en snelheid een grote rol bij de stroom , soms zelfs meer dan het getij zelf . Getijde stroomsnelheden zoals op het wad of in de zeegaten of rivieren zie je daar zelden . Daarom heb je daar bij wat zwaarder weer niet zoveel aan de getijdestromen alleen omdat die natuurlijk niet die invloeden mee kunnen nemen. Ook daarvoor kun je bij het DMI terecht maar ja , dan moet je wel internet verbinding hebben.
www.dmi.dk/strom/
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 11 jan 2022 17:46 #1358461

Wadloper schreef :
Maar ik zal er niet omheen draaien, en je voelde hem misschien al aankomen: ik vind het hele fenomeen 'routering', zeker als je daarvoor software gebruikt, nogal overrated. Je laat een route uitzoeken door een algoritme op basis van input met een beperkte waarde. Hoe zit dat algoritme in elkaar? Welke waarde kent het toe aan welke parameters?

Dit slaat echt nergens op !

Ik weet niet wat je bedoelt met algoritmes. Die hele routering is gewoon dom rekenwerk en daar is een computer nu eenmaal erg goed in. De parameters stop je er zelf in. Te beginnen met de polar van je boot. Dat hoeft er trouwens niet één te zijn. Je kunt varieren afhankelijk van de omstandigheden. Of je gaat op safe en schaalt hem wat naar beneden af. Vervolgens stop je er een Grib in. Daarmee komt ook de weerkaart in beeld. Die Gribs op zee zijn in mijn ervaring en zeker voor de eerste paar dagen erg betrouwbaar. Vertrouw je het niet vergelijk je het met een aantal andere modellen. Vervolgens wil je bij voorkeur zowel windstiltes als stormwind vermijden. Dat geef je ook aan als parameter. Als laatste natuurlijk nog ff je bestemming eventueel via diverse waypoints. Tot zover niets bijzonders. De software slaat aan het rekenen en berekend de meest optimale route rekening houdend met je eigen wensen, de eigenschappen van je boot en de weersomstandigheden op je posities in de toekomst. Gewoon dom reken werk. Daar kun je zelf echt niet tegenop. Vertrouw je het niet laat je wat alternatieven doorrekenen. Je gevoel zegt soms wat anders maar de routering is slimmer. Doe je dit elke dag of zelfs meerdere keren per dag neemt de nauwkeurigheid verder toe. Moet je wel de Gribs kunnen downloaden. Daarvoor zijn meerdere mogelijkheden, maar mijn voorkeur is toch echt de sateliet. Iridium is heel bereikbaar en data abbo’s zijn per maand af te sluiten. Kost $ 140,- per maand voor onbeperkte data en sms + 150 minuten bellen. Het kan ook goedkoper met meer beperkingen. Lijkt mij te overzien voor een verre vakantietocht over zee.

Niet voor dagtochtjes rondom Dordt. Wel voor wat verder weg. Alleen bij ontbreken van sateliet zoek ik nog een weerbericht op.

Jouw reactie doet mij denken aan de scepsis over de electronische positiebepaling toen die bereikbaar werd voor de watersporter.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 11 jan 2022 18:54 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 11 jan 2022 18:19 #1358470

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2293
Oké, ik heb even wat te doen.
Xygrib geïnstalleerd: werkt, ziet er vertrouwd uit en biedt veel meer modellen dan Zygrib vroeger.
Op de OpenGribs website staat een handig lijstje waar de gribfiles van de verschillende modellen te downloaden zijn.
Saildocs geprobeerd, werkt ook.

Ik zie steeds de iPad geadviseerd. qtVlm is er ook voor Android, zie ik. Ik heb nog geen tablet dus kan nog kiezen. Keuzestress!
Eerst maar eens met OpenCPN op de Linux PC proberen.

@Sunday
Dank voor de link naar het oude draadje. Zevenendertig pagina's! Huiswerk genoeg voorlopig.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Laatst bewerkt: 11 jan 2022 18:21 door Doejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 11 jan 2022 18:22 #1358472

  • Reuver
  • Reuver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 113
ErikSnel schreef :
Wij gebruiken ook Weather4D, werkt erg mooi.
Maar je moet toch ook eigen intelligentie erop leggen, W4D geeft je de optimale route naar een gekozen bestemming, op basis van de globale weersontwikkeling die je in de grib files ziet kan je ervoor kiezen om een andere bestemming te berekenen en dan te kijken hoe dat uitkomt.

... En ook op basis van verwachte golfhoogte etc

Zeker.

Als je gaat optimaliseren op snelheid wordt je zomaar door alle gebieden gestuurd met de meest uitdagende stroom-tegen-wind situaties. Immers met stroom-tegen-wind heb je potentieel de meeste snelheid en de hoogste golven.

(En dan moet je de snelheid in de polar compenseren voor de verwachtte golfhoogte.)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 11 jan 2022 18:28 #1358477

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2293
3Noreen schreef :
Natuurlijk is een satelliet internet hoewel kostbaar wel heel mooi. Voor een oversteek naar Noorwegen zou ik het niet zo snel aanschaffen. Ga je bijvoorbeeld naar de Azoren dan is het wel verrekte handig.
Wat voor ons zelf ook nog meespeelt is dat wij inmiddels beiden boven de 60 zijn en wij als grootste gevaar onderweg niet het weer zien maar onze gezondheid. Kunnen bellen met een satelliet telefoon kan dan toch levensreddend zijn.
Dat is voor mij, inmiddels bijna 62, ook een overweging. Als ik buiten GMDSS A1 gebied kom (en dat is op de Noordzee al snel) zie ik wel wat in een satelliettelefoon.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 11 jan 2022 19:03 #1358482

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27663
Noballast schreef :
Wadloper schreef :
Maar ik zal er niet omheen draaien, en je voelde hem misschien al aankomen: ik vind het hele fenomeen 'routering', zeker als je daarvoor software gebruikt, nogal overrated. Je laat een route uitzoeken door een algoritme op basis van input met een beperkte waarde. Hoe zit dat algoritme in elkaar? Welke waarde kent het toe aan welke parameters?

Dit slaat echt nergens op !

Nou waren we in ZF net zo blij dat de toon de laatste tijd een beetje rustig en beschaafd bleef, zelfs bij 'hete' onderwerpen als Corona, en dan slaat er een Moderator deze toon aan. Dat schiet niet op, Henny.
Ik weet niet wat je bedoelt met algoritmes. Die hele routering is gewoon dom rekenwerk en daar is een computer nu eenmaal erg goed in. De parameters stop je er zelf in. Te beginnen met de polar van je boot. Dat hoeft er trouwens niet één te zijn. Je kunt variëren afhankelijk van de omstandigheden. Of je gaat op safe en schaalt hem wat naar beneden af. Vervolgens stop je er een Grib in. Daarmee komt ook de weerkaart in beeld.

Het kan best zijn dat ik me onterecht inbeeld dat zo'n routeringprogramma ontzettend slim is, terwijl het in feite maar een paar vrij eenvoudige rekenslagen zijn. Geen idee.
Maar het gegeven dat je er toch continue bij moet blijven, omdat het in de praktijk altijd zo zal zijn dat de snelheid varieert, geeft al aan dat er hoe dan ook behoorlijke onnauwkeurigheden in het verhaal zullen sluipen. In dat licht begrijp ik ook niet zo goed waarom een polar zo belangrijk is. Het lijkt me slimmer om maar gewoon te kijken wat de snelheid is, als je je gegevens invoert en het programma een nieuwe run te laten maken als er veranderingen in de snelheid optreden. Die snelheden kun je gewoon zien op de GPS. Maar bij welke afwijking (hoe groot) doe je dat?
Nu zal het best zo zijn dat als je eenmaal 50 mijl uit de kust bent een eenmaal doorstaande wind gedurende een aantal uren vrij constant zal zijn, maar snelheidvariaties zullen er altijd zijn, in meer of mindere mate
Voor de weersverwachting geldt in zekere mate hetzelfde. Hoe beweegt die depressie in werkelijkheid? Er zijn meerdere verwachtingen binnen 24 uur, maar als je enige nauwkeurigheid nastreeft, dan moet je die ook consequent verwerken en dus weer een nieuwe rum draaien.
De vraag is ook: hoeveel nauwkeurigheid heb je nodig?

Op een oversteek naar Noorwegen vaar je (als we er even vanuit gaan dat het bezeild is) voor 90 % van de afstand één koers. Dan lijkt het me niet heel ingewikkeld om bij elke significante snelheidswijziging en elk nieuw weerbericht even wat eenvoudige berekeningen met hand te doen. Het invoeren in de computer duurt bijna net zo lang als even rekenen met de zakjapanner, denk ik.

Dat is ongeveer wat ik bedoeld met 'overrated'

Maar misschien zie ik van alles over het hoofd, hoor. Ik laat me graag verder voorlichten.

Wat ik me anderzijds wèl kan voorstellen is dat zo'n routering via de computer interessant is voor wedstrijdzeilers die ook de nodige aan-de-windse rakken moet varen of zelf hele stukken moeten kruisen. Dan kan zo'n stuk software wel heel aardig het moment bepalen waanneer je overstag moet of gewoon en andere koers moet gaan varen.
En als het gewoon je hobby is om alles met de computer te doen, dan moet je dat vanzelfsprekend ook niet laten.
Jouw reactie doet mij denken aan de scepsis over de electronische positiebepaling toen die bereikbaar werd voor de watersporter.

Ik kocht m'n eerste GPS in 1995 of 1996 en ik heb nooit aan het nut van het apparaat getwijfeld. Ik begrijp dat je zoekt naar een stok om de hond te slaan, maar deze poging is mislukt.
Laatst bewerkt: 11 jan 2022 19:06 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 11 jan 2022 19:24 #1358489

Wadloper schreef :
Nou waren we in ZF net zo blij dat de toon de laatste tijd een beetje rustig en beschaafd bleef, zelfs bij 'hete' onderwerpen als Corona, en dan slaat er een Moderator deze toon aan. Dat schiet niet op, Henny.

Ik houd de informatie graag feitelijk. Je slaat zoo de spijker mis, Hans.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 11 jan 2022 19:29 #1358492

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27663
Noballast schreef :
Wadloper schreef :
Nou waren we in ZF net zo blij dat de toon de laatste tijd een beetje rustig en beschaafd bleef, zelfs bij 'hete' onderwerpen als Corona, en dan slaat er een Moderator deze toon aan. Dat schiet niet op, Henny.

Ik houd de informatie graag feitelijk. Je slaat zoo de spijker mis, Hans.


Mja. Na de twee geciteerde zinnen volgen er nog een heel stel. Ook allemaal mis?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 11 jan 2022 19:35 #1358496

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2293
Wadloper schreef :
Wat ik me anderzijds wèl kan voorstellen is dat zo'n routering via de computer interessant is voor wedstrijdzeilers die ook de nodige aan-de-windse rakken moet varen of zelf hele stukken moeten kruisen. Dan kan zo'n stuk software wel heel aardig het moment bepalen waanneer je overstag moet of gewoon en andere koers moet gaan varen.
En als het gewoon je hobby is om alles met de computer te doen, dan moet je dat vanzelfsprekend ook niet laten.
Wat ik me als toerzeiler kan voorstellen is dat je niet op snelheid, maar op comfort mikt. Niet teveel wind en ook niet te weinig, niet hoog aan de wind (gentlemen etc. ... en dat geldt voor milady ook), niet plat voor het laken, niet te hoge golven. Als zo'n programma dat kan ben ik geïnteresseerd.

Natuurlijk niet voor dagtochtjes langs de kust. Op de zuidelijke Noordzee ook niet nu die hoe langer hoe meer een industrieterrein met snelwegen wordt. Maar als ik nog eens wat verder weg ga. Want dat is wel mijn ambitie om dat niet uit te stellen tot mijn volgende leven. Ondertussen is het leuk om aan te snuffelen.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.206 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl